شناسه خبر: 2865 منتشر شده در مورخ: 1392/12/11 ساعت: 13:13 گروه: اقتصادی  
احتمال 10 سال دستکاری معیار طلای لندن توسط بانک ها

احتمال 10 سال دستکاری معیار طلای لندن توسط بانک ها

محققان می گویند: معیار تعیین قیمت طلای لندن، احتمالا 10 سال توسط بانک ها دستکاری شده است.

به گزارش ایران سپید و به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، معیار تعیین قیمت طلای لندن، روشی است که پنج عضو شورای تثبیت بازار جهانی طلا توسط آن دو بار در روز (روز کاری) قیمت طلا در بازار لندن را مشخص می کنند. این معیار توسط شرکت های استخراج طلا، طلافروشان و بانک های مرکزی جهان برای ارزش گذاری این فلز گرانبها استفاده می شود.

پروفسور رزا ابرنتس-متز استاد مدرسه استرن دانشگاه نیویورک و آلبرت متز مدیرعامل موسسه رتبه سنجی مودیز اینوستر سرویس در پیش نویس یک مقاله تحقیقاتی نوشتند، الگوهای نامتعارف تجارت حوالی ساعت سه بعد از ظهر به وقت لندن یعنی هنگامی که قرار است قیمت بعد از ظهر طلا توسط پنج بانک بزرگ کارگزاری طلا تعیین شود، نشان دهنده تبانی است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

آنها در این گزارش که هنوز برای انتشار ارایه نشده است اعلام کردند، یقینا ساختار این معیار، موجبات تبانی و دستکاری را فراهم کرده است و داده های تجربی منطبق بر قیمت های ساختگی هستند.

به اعتقاد آنها، این احتمال وجود دارد که ممکن است یک تبانی میان این بانک ها اتفاق افتاده باشد.

این مقاله برای نخستین بار این احتمال را مطرح کرده است که پنج بانک ناظر این نرخ یعنی بانک بارکلیز انگلستان، بانک دویچه آلمان، بانک نووا اسکوتیای کانادا، بانک اچ.اس.بی.سی انگلستان و بانک سوسایت جنرال فرانسه ممکن است به اتفاق معیار یادشده را دستکاری کرده باشند. قدمت معیار طلای لندن به یک قرن می رسد.

این تحقیق به فشارهای وارده به این بانک ها برای مشخص کردن روشی که از آن برای محاسبه این نرخ استفاده می شود، اضافه می کند.

مسوولان سراسر جهان که دستکاری معیارهای پایه از نرخ های بهره گرفته تا نرخ های ارز را بررسی می کنند، هم اکنون مشغول بررسی بازار 20 تریلیارد دلاری طلا برای پیدا کردن نشانه های تخلف هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *