شناسه خبر: 22980 منتشر شده در مورخ: 1399/11/23 ساعت: 08:40 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنج شنبه 23 بهمن ۱۳۹۹

روزنامه پنج شنبه 23 بهمن ۱۳۹۹

عناوین امروز: هتل تراز معلولان الگویی برای مراکز اقامتی است- شناسایی دو گونه جدید کروناویروس در انگلیس- جنگ دو کهنه سرباز نابینای آمریکایی با صخره‌های سخت- خسروی وفا: از بچه های فوتبال نابینایان عذرخواهی می کنم- پسر مقتول پدرش را بخشید- چاردیواری.

به گزارش ایران سپید روزنامه «ایران سپید»

پنج شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹

۲۸ جمادی الثانی ۱۴۴۲

۱۱ فوریه ۲۰۲۱

سال بیست و پنجم شماره ۶۶۳۵

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

*هتل تراز معلولان الگویی برای مراکز اقامتی است

*شناسایی دو گونه جدید کروناویروس در انگلیس

*جنگ دو کهنه سرباز نابینای آمریکایی با صخره‌های سخت

*خسروی وفا: از بچه های فوتبال نابینایان عذرخواهی می کنم

*پسر مقتول پدرش را بخشید

*چاردیواری

 

.......‌اخبار ویژه

*هتل تراز معلولان الگویی برای مراکز اقامتی است

رئیس سازمان بهزیستی کشور در شانزدهمین نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور هتل تراز معلولین در مشهد مقدس را به عنوان اولین هتل اختصاصی معلولان حائز اهمیت دانست و گفت: این یک مدلسازی و الگوسازی برای مراکز اقامتی، هتل‌ها و ... باشد و هر فرد دارای معلولیت باید بتواند به صورت عادی همانند دیگر شهروندان از امکانات شهری استفاده کنند

شانزدهمین نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با حضور «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور، «جمالی‌نژاد» معاون وزیر کشور و  «ابراهیم کاظمی مومن‌سرایی» رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور و جمعی از اعضاء برگزار شد.

«وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر حضور افراد دارای معلولیت در جامعه برای زندگی مستقل همراه با منزلت اجتماعی، گفت: در ۲ سال گذشته معلولان نسبت به صرف بخش زیادی از بودجه برای یارانه نگهداری معلولان و سالمندان در مراکز شبانه‌روزی منتقد بودند و معتقد بودند که اگر سازمان بهزیستی کشور به دنبال جامعه‌پذیری و تلفیق اجتماعی معلولان در جامعه و خانواده است باید فعالیت‌هایی برای این امر طرح‌ریزی کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: یکی از این اقدامات بحث مناسب‌سازی محیط از جمله اماکن و مبلمان شهری است و دیگری تثبیت حضور افراد دارای معلولیت در خانواده و حضور پررنگ خانواده در حمایت از افراد دارای معلولیت در جمع خانوادگی است؛ بر این اساس تا ۲ سال گذشته حق پرستاری برای ۲۰ هزار فرد دارای معلولیت ضایعه نخاعی مبلغ ۲۰۰ هزار تومان ماهانه به خانواده‌ها کمک شده است اما امروز تعداد این افراد به ۲۷ هزار نفر و مبلغ یارانه به ۶۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است که ب صورت الکترونیکی بر روی کارت بانکی شارژ می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر هیچ پشت نوبتی برای دریافت حق پرستاری افراد دارای معلولیت وجود ندارد، تصریح کرد: در دهه فجر امسال علاوه بر افراد ضایعه نخاعی ۲۸ هزار خانوار دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و ... از این حق پرستاری برخوردار شدند؛ بنابراین در مجموع ۵۵ هزار خانوار دارای معلول اعم از ضایعه نخاعی، معلول شدید و خیلی شدید جسمی _ حرکتی و ذهنی مشمول این طرح خانواده‌محور شدند و از روز گذشته مبلغ ۶۱۰ هزار تومان حق پرستاری ماهانه بر روی کارت بانکی آنها شارژ شد.

قبادی‌دانا با بیان اینکه بهزیستی برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که در مراکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن نگهداری می‌شوند ماهانه یارانه یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به ازای هر فرد برای مرکز واریز می‌کند، در پایان یادآور شد: مبلغ یک میلیون و ۳۳۵ هزار تومان برای افراد مجهول‌الهویه که در مراکز مذکور نگهداری می‌شوند روی کارت بانکی خیریه شارژ می‌شود که تعداد افراد مشمول این یارانه در مراکز شبانه‌روزی ۴۸ هزار نفر است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، گفت: با اجرای سیاست خانواده‌محوری تعداد معلولان تحت حمایت برای دریافت حق پرستاری از تعداد معلولین نگهداری شده در مراکز شبانه‌روزی پیشی‌ گرفته است و این نیاز را دو چندان می‌کند تا امکانات شهری برای رفت و آمد این افراد و حتی معلولانی که شرایطی بهتری دارند، تسهیل یابد بنابراین باید بتوانیم در مبلمان شهری و حمل و نقل شرایطی را فراهم کنیم تا یک زندگی مستقل داشته باشند.

وی هتل تراز معلولین در مشهد مقدس را به عنوان پایلوت شهر دسترس‌پذیر اولین هتل اختصاصی معلولان حایز اهمیت برشمرد و گفت: این یک مدلسازی و الگوسازی برای مراکز اقامتی، هتل‌ها و ... باشد و هر فرد دارای معلولیت باید بتواند به صورت عادی همانند دیگر شهروندان از امکانات شهری استفاده کنند؛ همچنین در بحث دانش‌آموزی از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز دارای معلولیت هستند نیمی در مدارس استثنایی و مابقی در مدارس عادی پذیرش شده‌اند این اتفاقات خوب در جای جای کشور صورت پذیرد.

قبادی‌دانا در پایان با بیان اینکه امر مناسب‌سازی در عمل مشکل است، یادآور شد: یکی از اهداف راه‌اندازی ۲ هزار و ۴۰۰ مرکز خدمات بهزیستی(+زندگی) در محلات شهری و روستایی را تحقق امر مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری است.

 

*واگذاری دو هزار و 381 واحد مسکونی به جامعه هدف بهزیستی

معاون مشارکت های مردمی، موسسات غیر دولتی سازمان بهزیستی از واگذاری بیش از ۱۳ هزار واحد مسکونی به جامعه هدف در ۹ ماهه اول سال جاری، خبر داد و گفت: امروز ۲ هزار و ۳۸۱ واحد مسکونی دیگر را به جامعه هدف تقدیم می کنیم.

ذوالفقار یزدان مهرمعاون مشارکت های مردمی، موسسات غیر دولتی و توانمند سازی و امور مجلس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم با اشاره به مدیریت مشارکتی مبتنی بر دانایی و روحیه جهادی در سازمان بهزیستی گفت:شاهد گام بلند دیگری در جهت توانمندسازی توام با کرامت انسانی در جامعه هدف هستیم و در سایه جهاد همبستگی با مشارکت خیرین، شرکای اجتماعی، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بسیج سازندگی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، امروز ۲ هزار و ۳۸۱ واحد مسکونی دیگر را به جامعه هدف تقدیم می کنیم.

وی افزود: برای واگذاری این واحدها بالغ بر ۵۹۰ میلیارد تومان منابع استفاده شده است که ۱۰۵ میلیارد تومان کمک های بلاعوض، ۴۷ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه، ۱۳ میلیارد تومان معافیت های مختلف ساختمانی و مابقی هم با کمک های خیرین گرانقدر، نهادهای عمومی ومردمی و مشارکت مددجویان تامین شده است.

یزدان مهر گفت: تعهد ما در سال ۹۸ واگذاری ۷۶۰۰ واحد مسکونی به جامعه هدف بوده است که درسایه راهبری هوشمندانه دکتر قبادی دانا و جهاد همبستگی شکل گرفته با مشارکت همه همکاران، در سال گذشته ۱۴ هزار و ۷۲۱ واحد مسکونی به جامعه هدف تحویل داده شد. همچنین تعهد امسال ما نیز تحویل ۷۶۰۰ واحد مسکونی است که بر اساس قوانین بالادستی برای ما مشخص کرده بودند و خوشبختانه در ۹ ماهه اول امسال تا به امروز بالغ بر ۱۳ هزار واحد مسکونی تحویل شده است.

وی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری بالغ بر ۱۶ هزار واحد مسکونی به جامعه هدف واگذار شود.

یزدان مهر با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی مددجویی در دست ساخت دارد، گفت:خوشبختانه با تفاهم نامه ها و توافق نامه هایی که با سازمان ها و نهادهای مختلفی همچون قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، بسیج مستضعفین، قرارگاه خاتم الانبیا، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بسته شده است، سال آینده تمامی تلاش ها به بار خواهد نشست و به نقظه عطف خود می رسد و شاهد واگذاری بخش قابل توجهی از این واحدها، خواهیم بود.

پویش «سقف همدلی» به زودی  عملیاتی می شود

معاون مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پویش «سقف همدلی» نیز گفت:به منظور کمک به آورده مددجویان عزیز، پویشی به نام «سقف همدلی» برنامه ریزی شده است که به زودی رونمایی و عملیاتی خواهد شد و کمک خوبی خواهد بود تا بتوانیم ۳۴ هزار واحدی را که پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد تکمیل کنیم و برای تحویل بخش قابل توجهی از ۳۵ هزار واحد مسکونی با اطمینان خاطر قدم برداریم.

یزدان مهر در پایان از رییس،مدیر کل مسکن ومدیر کل روابط عمومی سازمان،اصحاب رسانه و همکاران استانی که با تلاش شبانه روزی خود در اجرای دستورات و فرامین گام بر می دارند،صمیمانه تشکر کرد.

 

*7 میلیارد تومان بابت هزینه خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی پرداخت می شود

به گفته معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی، تا پایان امسال، مبلغ 7 میلیارد تومان بابت هزینه‌های پزشکی و دارویی دانش‌آموزان استثنایی به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

مجید هداوند معاون توانبخشی و محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری این سازمان که امروز دوشنبه 20 بهمن ماه 99 برگزار شد درباره حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در بخش‌های خدمات توانبخشی، دارویی و آموزش کودکان دارای مشکل یادگیری توضیح دادند.

محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره هزینه‌های پرداختی سازمان در بخش دارویی گفت: بر اساس طرح خدمات حمایتی در بخش‌های بیمارستانی، آزمایشگاهی و دارویی، اگر دارویی برای دانش‌آموز تهیه شود هزینه آن پس از بررسی پرونده پرداخت می‌شود.

وی افزود: در سال 98 بیش از ۱۱ هزار پرونده و در سال ۹۹ از اول مهر تا امروز بیش از ۶ هزار پرونده را بررسی کردیم - چون در اواخر سال حجم پرونده‌ها افزایش می‌یابد - و همه این پرونده‌ها پس از تایید پرداخت می‌شوند؛ یعنی پرونده هزینه‌ها از زمانی که به سازمان می‌رسد طی کمتر از یک ماه بررسی و به خانواده پرداخت می‌شود.

معاون سازمان استثنایی درباره انواع هزینه‌های پرداختی از سوی سازمان گفت: خدمات بیمارستانی، پاراکلینیکی، اسکن‌ها و داروهای مکمل و حتی برخی غذاهای خاص همگی پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: از آغاز سال تحصیلی تا امروز ۴ میلیارد تومان پرداخت شده و ما پرداخت مبلغ ۷ میلیارد تومان را تا پایان سال پیش بینی کردیم.

عظیم عراقی در پاسخ به سوالی درباره خدمات سنجش سلامت جسمی و تحصیلی گفت: در آمارهایی که از سال ۹۴ داریم تغییر محسوسی در آمارها دیده نشده است؛ اما به دلیل ابزارهای مورد استفاده در سنجش، ممکن است بعضی مشکلات یادگیری شناسایی نشود.
وی افزود: در گذشته خانواده‌ها در بخش دیرآموزی یا اوتیسم معلولیت بچه‌هایشان را پنهان می‌کردند، اما خوشبختانه امروز والدین تمایل دارند آموزش این کودکان را پیگیری کنند.
مجید هداوند معاون توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز درباره نیروها و خدمات توانبخشی سازمان گفت: خدمات توانبخشی بیرون مدرسه هرسال افزایش یافته و امسال به ۷ میلیارد تومان رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره به‌روز بودن خدمات توانبخشی گفت: همکاران ما از نظر دانش توانبخشی به‌روز هستند اما ممکن است کمبودی در بخش تجهیزات باشد. امروز خدمات توانبخشی به صورت حضوری در مدارس و مراکز سراسر کشور در حال ارائه است.

هداوند در همین خصوص افزود: از سال گذشته مربیان پیش دبستانی درباره دانش‌آموزان دیرآموز آموزش دیدند و کلاس‌های جبرانی برای آنها پیش بینی شده است تا، با تغییر در شیوه آموزشی و محتوا ، آنها را برای شرکت در کلاس‌های عادی آماده کنند.

*جشنواره های ورزشی ویژه جامعه هدف امسال مجازی برگزار شد

 سرپرست امور پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امسال با شیوع بیماری کووید ۱۹، جشنواره های ورزشی ویژه جامعه هدف مجازی برگزار شد، گفت: نتایج داوری تا پایان بهمن ماه اعلام می‌شود.

 «شاهین امینی» سرپرست امور پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور با بیان این مطلب، گفت: با شیوع بیماری کووید ۱۹، امسال امکان برگزاری جشنواره‌های ورزشی سالانه جامعه هدف سازمان میسر نبود و از طرفی ترویج فعالیت بدنی مناسب و ورزش، امری اجتناب‌ناپذیر بود که به دلیل خانه‌نشینی از هر زمان دیگری ضروری‌تر می‌باشد؛ لذا از ابتدای تابستان امسال، دفتر تربیت بدنی و فوق برنامه با همکاری حوزه‌های تخصصی، اقدام به برنامه‌ریزی و طراحی الگویی برای تعطیل نشدن ورزش در دوران کرونا کرد و در نهایت دستورالعمل و پروتکل برگزاری جشنواره‌های ورزشی امسال بصورت غیرحضوری و در ۱۵ مهارت ورزشی برای گروه‌های مختلف جامعه هدف با هماهنگی دفاتر تخصصی مرتبط تدوین و در ابتدا آبان ماه، این دستورالعمل شامل مهارت‌های ورزشی، گروه‌های مختلف، نحوه صحیح انجام حرکات ورزشی، استانداردهای لازم، ضوابط و فرمت تهیه فیلم از اجرای ورزشکار و سایر نکات لازم برای اجرا به ادارات کل استان‌های سراسر کشور ارسال شد.

سرپرست امور پشتیبانی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مهلت ارسال فیلم تا ۱۵ بهمن‌ماه بوده است، در پایان یادآور شد: این مهم خوشبختانه با استقبال چشمگیر و مشارکت ۲۲ استان از سراسر کشور همراه شد که نتایج داوری تا پایان بهمن ماه اعلام می‌گردد.

 

.......سلامت و بهداشت

*شناسایی دو گونه جدید کروناویروس در انگلیس

 کمیته علمی دولت انگلیس از شناسایی دو گونه جدید کروناویروس در این کشور خبر داد و اعلام کرد: بررسی‌های آزمایشگاهی روی این دو گونه در حال انجام است.

به گفته این کمیته، یکی از این گونه ها نگران کننده است و با سویه‌های شناسایی شده در برزیل و آفریقای جنوبی شباهت‌هایی دارد.همچنین گونه دیگر اولین بار در لیورپول شناسایی شد که تحت بررسی‌های بیشتر است.

راه‌های جلوگیری از ورود ویروس کرونا به چشم‌ها: با شیوع ویروس کرونا، استفاده از ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و... در بین مردم رواج یافت تا از این طریق بتوانند خود را از ابتلا به ویروس در امان نگاه دارند اما شاید در این بین توجه به انتقال کرونا از طریق چشم‌ها کمتر از سایر ارگان‌ها بوده است.

یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا به بدن ما از طریق چشم‌ها است. این ویروس پس از عطسه، سرفه و صحبت کردن فرد بیمار به شکل ذرات شناور در هوا وارد چشم‌ها می‌شود.

 همچنین ممکن است از طریق تماس دست آلوده و کثیف با چشم‌ها به بدنمان وارد شده و ما را مبتلا کند. بنابراین باید از هرگونه تماس دست آلوده با دهان، بینی، چشم و اطراف آن خودداری کنیم و قبل و بعد از خاراندن، مالش چشم، تنظیم عینک، چکاندن قطره داخل چشم، استفاده از پماد چشمی و گذاشتن و برداشتن لنز تماسی به خوبی دست‌هایمان را بشوییم.

بهتر است اگر تاکنون از لنز تماسی استفاده نمی‌کردید، خرید آن را تا مهار ویروس کووید۱۹ به تاخیر بیندازید.

البته باید توجه داشته باشید که در دوران شیوع بیماری کرونا موارد ضروری مراجعه به چشم پزشک را به هیچ وجه به تاخیر نیندازید و درصورتی که از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت می‌کنید و همچنین هنگام مراجعه به مراکز درمانی علاوه بر ماسک از محافظ صورت نیز استفاده کنید.

بهبود کاهش شنوایی مرتبط با سن با مصرف یک قرص جدید: نتایج اولیه یک مطالعه نشان می‌دهد که داروی جدیدی به نام SPI-۱۰۰۵، با محافظت از سلول‌های ظریف مویی در گوش داخلی به بهبود کاهش شنوایی مرتبط با سن کمک می‌کند.

این دارو (SPI-۱۰۰۵) که اکنون در آمریکا به عنوان درمان بالقوه ای برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ استفاده می شود،  سطح یک ترکیب طبیعی را که از سلول های ظریف مویی در گوش داخلی محافظت می کند، افزایش می دهد.

سلول‌های مویی، گیرنده‌های حسی در دو سیستم شنوایی و سیستم دهلیزی در گوش همه مهره داران است. نقش این سلول‌های مو تبدیل ارتعاشات صوتی به سیگنال‌های الکتریکی است که سپس در امتداد عصب شنوایی به مغز منتقل می شوند. تعداد سلول‌های مویی شنوایی که به طور معمول در هر گوش حدود ۱۵ هزار سلول است با گذشت زمان به دلیل افزایش سن، بیماری و قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد کاهش می یابد.

زمانی که سلول های مویی یک منطقه خاص از بین می روند، شنوایی در آن فرکانس نیز از بین می رود.  کاهش شنوایی مرتبط با سن معمولاً ابتدا بر توانایی شنیدن صداهای با فرکانس بالا مانند گفتار که پس از آن خفه یا دور به نظر می رسد، تأثیر می گذارد.  این امر درک مطالب دیگران را به طور فزاینده ای دشوار می کند، به ویژه هنگامی که صدای پس زمینه زیادی مانند یک جلسه یا مهمانی وجود داشته باشد.

تصور می شود که حدود ۱۵ درصد کم شنوایی بزرگسالان با فرکانس بالا ناشی از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند باشد. این دارو همچنین موجب کاهش وزوز گوش می شود.

 

.......از شش نقطه جهان

*جنگ دو کهنه سرباز نابینای آمریکایی با صخره‌های سخت: آکونکاگوا، نام بلند‌ترین قله آمریکای جنوبی است. قله‌ای با ارتفاع ۶۹۶۱ متر در رشته کوه آند و در مرز شیلی و آرژانتین و یکی از هفت نقطه‌ای که به مرتفع‌ترین نقاط کره زمین مشهور شده‌اند. صعود به آکونکاگوا برای کوهنورد‌های حرفه‌ای کاری بی‌اندازه دشوار است؛ چه، مسیر صعود از جایی شروع می‌شود که پر است از سنگ‌های کوچک غلتان که اگر ثانیه‌ای حواس کوهنورد از محل قرار دادن پایش منحرف شود، ممکن است کاری جبران ناپذیر دست خودش بدهد. کوهنورد‌هایی که تجربه صعود به این قله را داشته‌اند گذر از این مسیر هراسناک را به اسکیت کردن بر روی سنگ‌های مرمر تشبیه می‌کنند. تصور اینکه دو نابینا بتوانند این مسیر عجیب غریب را بپیمایند، هر آدمی را به تعجب وا‌می‌دارد. دو کهنه‌سرباز نابینای آمریکایی اما پارسال در چنین روز‌هایی موفق به انجام این کار شده‌اند.

«لانی بِدوِل» و «استیو باسکیس»، نام دو نابینایی است که توانسته‌اند ژانویه پارسال به این قله صعود کنند. آنها این کار را به کمک «گیلبرت»، «هاروی» و «پِنی»، سه راهنمایی به سر‌انجام رسانده‌اند که با بدول و باسکیس در این صعود سخت همراه شده‌اند. بدول در باره تجربه‌اش از این سفر می‌گوید: «مجبوری مراقب تک تک قدم‌هایت باشی. پا‌هایت لحظه‌ای آرامش ندارد.» مسیر معمولیِ آغازینِ کوهستان، از یک جا به بعد تبدیل می‌شود به راه‌های بی‌اندازه باریک و سنگ‌های لغزنده و زمینی که پوشیده از باقی‌مانده یخچال‌های عظیم است. دو کوهنورد نابینا برای مسیریابی از راهنمایی‌های کلامیِ همراهان بینایشان بهره می‌گیرند.

بدول و باسکیس، هر دو پیش از نابینا شدنشان  هم کوهنورد بوده‌اند. بدول ملوان نیروی دریایی آمریکا بوده که در اثر یک سانحه که در سال ۱۹۹۷ در حین شکار برایش اتفاق افتاده نابینا شده. باسکیس اما در سال ۲۰۰۸ و در عراق نابینا شده. انفجار یک بمب دستساز، علت نابینایی باسکیس بوده است. این، اولین صعود یا ماجراجویی این دو نبوده است؛ بدول، در سال ۲۰۱۳ اولین نابینایی لقب گرفت که توانست طول رودخانه خروشان کلورادو را در قلب «گرند کانیون» بپیماید. باسکیس هم که یک کوهنورد حرفه‌ای است، تا حالا توانسته چهار تا از هفت قله مرتفع دنیا را صعود کند. برنامه او صعود به هر هفت قله است.

«هاروی»، یکی از سه راهنمای تیم درباره صعودشان می‌گوید: «ما بی هیچ حرف و حدیثی سریع‌ترین تیم صعود کننده به آکونکاگوا بودیم.» صعودی با این درجه از دشواری مستلزم بهره‌گیری از حداکثر توان جسمی و روحی است؛ کاری که باسکیس و بدول به خوبی از عهده‌اش بر‌آمدند؛ چیزی که باسکیس از آن اینطور یاد می‌کند: «اینکه ساعت‌های طولانی مجبور باشی از تمام قدرت روحی و فکری‌ات استفاده کنی و یک کار را با نهایت دقت و ظرافت انجام دهی امری بسیار طاقتفرسا است اما ما این کار را به بهترین شکل انجام دادیم.» وقتی صحبت از اهداف این دو نابینا برای صعود می‌شود، هر دوی آنها از چیزی فرا‌تر از صعود به قله حرف می‌زنند؛ چیزی که آنها به خاطرش دست به نبرد با صخره‌ها و یخچال‌ها زده‌اند این است که به خود و دیگران ثابت کنند نابینایی نمی‌تواند مانع رشد و پیشرفتشان شود و هر هدفی، هرچه هم سخت و صعب، با تلاش و مقاومت برایشان دست یافتنی می‌شود.

 

.......ورزشی

*خسروی وفا: از بچه های فوتبال نابینایان عذرخواهی می کنم

رئیس کمیته ملی پارالمپیک گفت: حذف فوتبال پنج نفره یکی از اشتباهات کارشناسی ما بود. حق بچه های ورزش نابینایان دیده نشد و من از جانب تیم خودم از ورزشکاران فوتبال نابینایان عذرخواهی می کنم.

محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در نشست تولید تجهیزات ملی پارالمپیک اظهار داشت: در مسابقات بین المللی، نوشابه که جایگزین آب برای ورزشکاران است را به سختی تهیه می کردیم. همیشه کمبودی در ورزش ایران در این بخش وجود داشت و ورزشکاران به دلیل املاحی که از دست می‌دهند، نیاز دارند که از نوشابه ویژه‌ای بهره ببرند. چندین سال روی این موضوع تحقیق شد و حالا نوشابه ایرانی ویژه ورزشکاران به تولید انبوه رسیده است.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در مورد ساخت امکانات و تجهیزات استاندارد داخلی گفت: وسایل استاندارد را نمی‌توانیم خریداری کنیم. از این رو برای ساخت ابزارهای با کیفیت با همفکری و همکاری وزارت دفاع، این تولیدات، استاندارد لازم را گرفت. با بومی سازی این تجهیزات، ارز هم از کشور خارج نمی‌شود.

وی در خصوص وضعیت کاروان پارالمپیک ایران در توکیو۲۰۲۰ گفت: درست است که در این دوره از بازی‌های پارالمپیک نسبت به دوره قبل تعداد سهمیه ها کاهش پیدا کرده اما تلاشمان حفظ جایگاه دوره قبل است. ارزیابی در این زمینه زود است ولی به اعتقاد من شرایط بد نیست. با توجه به اینکه ورزشکاران در مسابقات شرکت نمی‌کنند، باید به رکورد های داخلی اکتفا کنیم. به هر حال به نظرم به اندازه دوره قبل، در توکیو هم طلا می‌گیریم. ما تلاش می‌کنیم اما اگر سکوی دوره قبل را نتوانیم حفظ کنیم، من پاسخگو خواهم بود.

خسروی وفا درباره اینکه ورزشکاری که افت دارد با ورزشکاری که مدال حتمی می‌گیرد باید فرق داشته باشد، اذعان کرد: حذف فوتبال پنج نفره یکی از اشتباهات کارشناسی دوستان ما بود و یک دستورالعملی داریم و باید از آن تبعیت کنیم. اگر ورزشکاری دچار افت شد، با ورزشکاری که زحمت کشیده تفاوت دارد. باید کسانی در پارالمپیک باشند که مدال و سکوی آسیایی را کسب کنند و برخی نیز به این دلیل کنار گذاشته شدند. حق بچه های ورزش نابینایان دیده نشد و من از جانب تیم خودم از ورزشکاران فوتبال نابینایان عذرخواهی می کنم.

کلیت تصمیم، کارشناسانه بود اما می‌توانستیم با اغماض و نگرش دیگری به مسئله نگاه کنیم.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک در مورد اینکه مشکل مالی نداریم، اذعان کرد: الحمدلله هیچ مشکلی از نظر مالی نداریم ولی مسابقات رسمی هم در سرتاسر جهان برگزار نمی‌شود و بالطبع اردوی برون‌مرزی نیز نخواهیم داشت. البته دچار چالش‌های زیادی در اعزام‌ها شده‌ایم که دست ما را بسته است. ورزشکاران ما نیاز به رقابت دارند و ما نیز مسابقات مجازی را با هزینه‌های کمتر راه‌اندازی کردیم.

وی در خصوص پاداش به ورزشکاران پارالمپیکی نیز گفت: پاداش به مدال آوران المپیکی و پارالمپیکی در کشورمان، برابر پرداخت می‌شود. این موضوع پایدار است و برای همیشه باقی خواهد ماند.

خسروی‌وفا در خصوص استخدام قهرمانان در نهادهای دولتی اظهار داشت: ما با کمیسیون اجتماعی دولت نیز مکاتباتی داشتیم که این موضوع در این کمیسیون مطرح شد که وزیر ورزش هم در این کمیسیون عضو هستند و مدت دو ماه پیش به این مصوبه رسیدگی شده است و ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۰ مشکل قانونی استخدام قهرمانان مدال‌آور در پارالمپیک و بازی‌های پاراآسیایی حل خواهد شد.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک با اشاره به وضعیت آمادگی ورزشکاران پارالمپیکی هم عنوان کرد: زمان مناسبی برای قضاوت عملکرد ملی‌پوشان پارالمپیکی نیست. باید به رکوردهای یکسال اخیر ورزشکاران‌مان اکتفا کنیم و با توجه به کاهش سهمیه باید سکو و مدال‌های طلای خودمان را حفظ کنیم. کار سختی را در توکیو پیش رویمان داریم و باید بتوانیم بهتر از پارالمپیک ریو عمل کنیم.

وی در مورد اینکه دولت ژاپن قول داده است که ورزشکاران جهان در دهکده المپیک برای جلوگیری از کرونا واکسینه شوند گفت: IOC و IPC به توافق رسیده‌اند که ورزشکاران حاضر در المپیک و پارالمپیک با واکسن‌های مورد تأیید بهداشت جهانی واکسینه شوند و ما هم تابع دستورات ستاد مبارزه با کرونا در ورزش کشورمان هستیم البته از این رو تمایل زیادی به استفاده از واکسن‌های داخلی خودمان داریم.

خسروی‌وفا در مورد بودجه سال آتی کمیته ملی پارالمپیک نیز خاطر نشان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ ابتدا ۷۰ میلیارد به ما تعلق گرفت اما در صحبت با مسؤولان، اعتبارمان را بیشتر کردیم ولی نمی‌توانیم هم اکنون رقم را اعلام کنیم. امیدوارم در سال آینده با وجود بازی‌های پارالمپیک توکیو مشکلی از نظر مالی برای ما پیش نیاید.

خسروی وفا در مورد بازگشت برخی رشته‌ها به فدراسیون‌های مربوطه گفت: واگذاری مدیریت برخی رشته‌های جانبازان و معلولان به فدراسیون مربوطه یک دستور بین المللی است، این رشته ها از فدراسیون‌شان جدا نمی‌شوند و حتی تا دو سال آینده مدیریت چند رشته دیگر هم به فدراسیون‌ها واگذار می‌شوند. درست هم همین است. به طور مثال اگر پاراتکواندو دست ما بود، به اندازه‌ای که دست فدراسیون تکواندو است رشد نمی‌کرد.

 

.......حوادث

*پسر مقتول پدرش را بخشید.

مرد خشمگین که همسرش را با ضربه چاقو به قتل رسانده در حالی در شعبه۲ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد که پسرش از قصاص او صرف نظر کرد. رسیدگی به این پرونده از ۸ ماه قبل با گزارش ناپدید شدن زنی جوان در یکی از مناطق جنوبی تهران آغاز شد.

همسر ۴۱ ساله این زن در توضیح ماجرا به مأموران گفت: همسرم ناهید مثل هر روز صبح از خانه خارج شد و پس از آن دیگر خبری از او ندارم.

پس‌از اظهارات این مرد پلیس به نقطه زنی از خط تلفن همراه زن گمشده پرداخت و مشخص شد که ناهید اصلاً از خانه خارج نشده و آخرین مکالمه‌اش صبح همان روز در خانه بوده است.به این ترتیب مأموران به اصغر شوهر وی مشکوک شدند و تحقیقات و بازجویی از وی شدت گرفت که در نهایت  به قتل ناهید اعتراف کرد و در توضیح ماجرا گفت: چند وقتی بود که با ناهید اختلاف داشتم و احساس می‌کردم که دیگر دلیلی برای ادامه زندگی میان ما باقی نمانده است.در ادامه پسر مقتول هم مورد بازجویی قرار گرفت و گفت: مادرم چند وقتی بود که رفتارهای عجیبی داشت و مدام با دوستانش بیرون از خانه بود. پدرم هم از این موضوع خسته شده بود.

با تکمیل تحقیقات، کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۲دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.در جلسه رسیدگی به این پرونده نخست، تنها پسر مقتول به‌عنوان ولی دم به جایگاه رفت و از قصاص پدرش اعلام گذشت کرد. او گفت: من شاهد درگیری‌های پدر و مادرم بودم. به‌ نظرم مقصر مادرم بود؛ چرا که رفتار مناسبی نداشت و حتی من هم از پوشش مادرم و کارهایی که می‌کرد خوشم نمی‌آمد، اما هیچگاه فکر نمی‌کردم پدرم او را بکشد.پس از آن متهم به جایگاه رفت و در دفاع از خودش گفت: زنم را کشتم چون کارهایش خسته‌ام کرده بود.

وقتی پسرمان دوسالش بود همسرم از من جدا شد. من هم دوباره ازدواج کردم تا اینکه ناهید با من تماس گرفت و گفت از طلاق پشیمان شده و می‌خواهد به‌خاطر من و پسرمان برگردد. من هم که فکر می‌کردم او سرش به سنگ خورده همسر دومم را طلاق دادم و مجبور شدم ماهها به‌طور قسطی مهریه‌اش را بپردازم، سپس دوباره با ناهید ازدواج کردم و زندگی‌مان را آغاز کردیم. ناهید کمک پرستار شده بود و حقوق خوبی هم می‌گرفت.در مقابل من هم سعی می‌کردم با کار زیاد زندگی خوبی برای او بسازم.

 در نهایت با سختی زیاد توانستیم یک خانه ۱۲۰ متری و یک ماشین بخریم، اما پس‌از مدتی ناهید رفتارش تغییر کرد و به من بی‌توجه شد، حتی طرز حرف زدن و لباس پوشیدنش هم تغییر کرد ؛روی بدنش خالکوبی کرده بود که اصلاً آن را نمی‌پسندیدم.

وقتی اعتراض می‌کردم می‌گفت به تو ربطی ندارد و هرجوری دوست داشته باشم زندگی می‌کنم. تا اینکه یک روز متوجه شدم که همسرم چند خط تلفن همراه و گوشی دارد که از من پنهان کرده بود وقتی بیشتر پیگیری کردم متوجه شدم او یک خانه هم برای خودش اجاره کرده بود. با اطلاع از این موضوع خیلی عصبانی شدم و با هم دعوایمان شد،اما ناهید در مقابلم ایستاد و گفت که اگر نمی‌توانی با من کنار بیایی طلاقم بده.

من به خاطر پسرم نمی‌خواستم دوباره او را طلاق بدهم به همین خاطر از او خواستم رفتارش را اصلاح کند و خالکوبی‌های بدنش را  پاک کند ،اما قبول نکرد و گفت زندگی خودم است و هرطوری راحت باشم زندگی می‌کنم اگر ناراحتی از من جدا شو.

 این حرفهایش مثل پتک بر سرم کوبیده شد و به یکباره باهم درگیر شدیم. ناگهان با چاقو ضربه‌ای به او زدم که کشته شد بعد هم جسدش را مثله کردم و از خانه بیرون بردم.

سپس وکیل مدافع متهم در جایگاه حاضر شد و دفاعیات خود را مطرح کرد و خواستار تخفیف در مجازات متهم شد.بعد از گفته‌های متهم قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

 

.......چاردیواری

با عرض سلام وعرض ارادت و با گرامیداشت ایام خجسته پیروزی انقلاب بزرگ پنجاه و هفت و یاد و خاطره شهدای انقلاب بزرگ کشورمان و با تبریک آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور و آرزوی مصون سازی جمعی مردم در برابر این ویروس مهلک و دردسرساز و با امید آسایش مجدد همه مردم بویژه نابینایان و کم بینایان عزیز و خانواده هایشان.

چاردیواری این هفته عمدتاً شامل همان محورهای هفته گذشته است، از جمله پرسش های خانم ها و آقایان محمدی از رشت، قربانی از تهران، آقای میرزایی از شیراز، خانم عطایی و برخی دیگر از دوستان که طی پیام ها و کامنت هایشان در مورد تقویم پرسیده اند. همانطور که توضیح داده شد تقویم قطعاً در مرکز رودکی چاپ خواهد شد اما تیراژ آن در مقایسه با سال گذشته به پنجاه درصد کاهش پیدا کرده است و به این دلیل تامین تقویم بریل مانند سال گذشته برای مشترکین ایران سپید امکان پذیر نیست چون اولاً روزنامه توزیع نمی شود که با آن تقویم ارسال شود و مسئله بعدی این است که به هر حال آنقدر تقویم در رودکی وجود ندارد که بتواند مشترکین ایران سپید را به طور کامل گذشته از بقیه تقاضاها تامین کنیم، در نتیجه از تمام خوانندگان می خواهم استثنائاً امسال با تماس از طریق انجمن هایشان در شهرستان هایی که زندگی می کنند یا از طریق تماس با مرکز رودکی و به خصوص برای نابینایان مقیم تهران از طریق مراجعه به این مرکز تقویم مورد نیازشان را دریافت کنند.

 در مورد دوستانی که در مورد روزنامه سوال کرده اند از جمله خانم مریم کبولی از اصفهان، خانم قریب از گرگان، آقای محمودی از مهاباد، آقای رئیسی از شهرکرد  امیدواریم که با کنترل کرونا بتوانیم بعد از عید روزنامه را منتشر کنیم. در مورد انتشار ویژه نامه عید لازم به مذاکره و تعیین این امر در مدیریت موسسه ایران است که این وعده را می دهم که در هفته  های آینده در این خصوص حتماً اطلاع رسانی به عمل آید. دوستانی در مورد رودکی سوال کرده اند  و سرنوشتش از جمله آقای پارسا که چون گزارش های متعددی به طور جداگانه منتشر شده است در چاردیواری به آن نمی پردازم .

 آقای خیرخواه از خراسان رضوی در مورد ایران ایر و بلیط نیم بها سوال پرسیده بودند که در این خصوص باید تذکر داد که چون ایران ایر شرکت حمل و نقل دولتی است فعلاً تعهد بلیط نیم بها را انجام می دهد اما این امید را داریم که از سال بعد با تمهیداتی که اندیشیده خواهد شد از طریق همکاری وزارت تعاون با وزارت راه و شهرسازی بتوانیم ترتیبی اتخاذ کنیم که وضعیت تامین بلیط نیم بهای حمل و نقل هوایی و ریلی افراد معلول از جمله نابینا سروسامانی بگیرد و بویژه در این آشفته بازاری که شرکت های هواپیمایی قیمت های چندگانه ارائه میدهند بتوانیم در واقع یک شرایط مشخصی را برای حمایت مقرر در قانون مشخص کنیم. دوستان دیگری از جمله آقای ضیائی ،آقا یا خانم صالحی در مورد کمک معیشت پرداختی بهزیستی به معلولان گله داشته اند از جمله آقای ضیائی اشاره کرده اند گویا دیگر کمک معیشت به افراد نابینا تعلق نمی گیرد و آنها مستمری دریافت نمی کنند.

 این امر به هیچ عنوان درست نیست، مستمری شامل همه افردی است که شاملش باشند اعم از نابینا و غیر نابینا و در این خصوص هیچ گونه استثنایی وجود ندارد.

دوستانی در مورد آزمون وسع و تاثیرش بر شرایطشان پرسیده اند که قطعاً به آن ها حق خواهیم داد متاسفانه در این شرایط اختلالهایی در خدمات بهزیستی بوجود آمده است که ناشی از آزمون وسع است البته در مورد شهریه های دانشجویی خوشبختانه از آن ممانعت به عمل آمد و شهریه به همه تعلق می گیرد، اما در مورد تاثیر آزمون وسع و دریافت سایر حمایت های نقدی اجازه دهید در هفته های آینده با بررسی هایی که با سازمان انجام میدهیم اطلاع رسانی شفافی در این خصوص داشته باشیم قطعا به گزارش های جنبی و پرونده ای ما در پادکست ایران سپید یا ایران سپید آنلاین نیز توجه داشته باشید. به امید روزهای بهتر برای شما عزیزان.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *