شناسه خبر: 22707 منتشر شده در مورخ: 1399/10/21 ساعت: 13:56 گروه: اجتماعی  
آخرین جزئیات ثبت نام در طرح ملی مسکن برای کارگران و بازنشستگان/مهلت ثبت نام جاماندگان تا ۲۵ دی

آخرین جزئیات ثبت نام در طرح ملی مسکن برای کارگران و بازنشستگان/مهلت ثبت نام جاماندگان تا ۲۵ دی

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به پرسش های مردم درباره طرح اقدام ملی مسکن برای کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران و زنان سرپرست خانوار پاسخ داد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا ابراهیم صادقی فر در لایو اینستاگرامی وزارت رفاه در این باره اظهار کرد: طی دوسال اخیر با اهتمام جدی دولت و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن جهت اقشار کم درآمدتر جامعه یا به نوعی مسکن اجتماعی و پیگیری های مجدانه آنها اقدامات خوبی برای کل جامعه از جمله در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی رخ داد.معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در اقدام ملی مسکن پس از یک وقفه پنج ساله به عنوان طرح ساخت مسکن برای جامعه توسط وزارت راه ارائه و در هیئت دولت تصویب شد و شیوه نامه های اجرایی برای ورود و ثبت نام توسط وزارت راه انجام گرفت. وزارت رفاه دی ماه ۱۳۹۸ تفاهم نامه ای را در این زمینه با وزارت راه منعقد کرد و تیم های کاری در زیرگروه های ذیل تفاهم نامه که قرار بود بر اساس آن ۲۰۰ هزار واحد مسکن ساخته شود، شروع به کار کردند.وی با بیان اینکه یک بحث اصلی ما در تفاهم نامه شناسایی متقاضیان ثبت نام کننده بود گفت: در گذشته شاهد بوده ایم به علت ضعف اطلاعاتی در برخی موارد مشمولان اصلی یک طرح  به حاشیه می روند و آنها که در اولویت نبوده اند مشمول طرح می شوند که با عدالت منافات داشته است. حدود یک میلیون نفر ثبت نام کرده بودند که پس از ثبت نام و پالایش به عدد  ۸۴۷ هزار نفر رسیدیم.

صادقی فر ادامه داد: دسته بندی های دقیقی صورت گرفت. از میان ثبت نام کنندگان مشمول، ۳۵۸ هزار  و ۷۰۰ نفر از کارگران بودند. ۸۹۵۱ نفر زن سرپرست خانوار کارگر بودند. ۲۱ هزار و ۷۲۴ نفر کارگر در دهک یک تا سه درآمدی قرار دارند. ۱۰۹ هزار و ۴۷۷ نفر در دهک چهار و پنج قرار دارند. ما تا دهک ششم بیشترین حمایت را خواهیم داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به صورت جدی بخش مربوط به زمین را با وزارت راه و شهرسازی حل کردیم و قرار شد با کمک همدیگر این اتفاق رقم بخورد.وی درباره تسهیلات ساخت مسکن گفت: برای همه گروهها تامین اعتبار جهت اعطای تسهیلات صورت گرفته و وزارت راه با کمک بانک مسکن اتفاقات بزرگی را رقم زده و در وزارت رفاه برای حمایت گروه های هدف تسهیلات حمایتی ویژه ای درنظر گرفته شده است.صادقی فر افزود: تسهیلات مربوط به کل جامعه از سوی وزارت راه شامل ۱۰۰ میلیون تومان است که با تصویب نهایی ابلاغ خواهد شد که بهره آن ۱۸ درصد و ۱۰ ساله است. وزارت راه به طور جدی پیگیر است و ممکن است رقم افزایش هم یابد و یا نرخ بهره پایین تر بیاید. وزارت رفاه نیز با محوریت بانک توسعه تعاون ۷۵۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار انجام داده تا تعاونی هایی که در پروسه ساخت قرار می گیرند و کارگر هستند از تسهیلاتی استفاده کنند.معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مباحث مربوط به سازنده ها گفت: تلاش کردیم شاهد حضور همه اقشار در مراحل ساخت باشیم. اقدامات اجرایی از سوی پیمانکارانی که وزارت راه معرفی کرده آغاز شده و پیمانکاران معرفی شده از سوی وزارت رفاه هم قراردادهای ساخت را منعقد کرده اند. تعاونی های خوشنام و باسابقه از این جمله هستند. این تعاونی ها دعوت به همکاری شده و به وزارت راه معرفی شده اند. دومین بخش اتحادیه تامین مسکن کارگران بود که تا کنون ۱۰ هزار واحد زمین در اختیار آنها در شهرهای جدید قرار گرفت.وی ادامه داد: به جز تعاونی ها، زیرمجموعه های دیگر وزارتخانه از جمله هولدینگ ساختمانی ذیل صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی نیز ورود کرده اند. بخش خصوصی نیز تمایل جدی برای ورود به بخش ساخت مسکن کارگری داشتند که به وزارت راه معرفی کرده ایم.معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه ثبت نام گفت: دو دسته فعالیت جدید شروع شده است. اولین دسته کسانی که قبلا به آنها اعلام شده که ثبت نام را تکمیل و افتتاح حساب و افزایش موجودی داشته باشند. ثبت نام شده های کارگری قریبا به ۳۶ درصد تا کنون پول را واریز کرده اند. قرار شد تا پایان دی ماه مهلت داده شود و بعید می دانم دوباره تمدید شود. این افراد تا پایان دی ماه فرصت دارند ثبت نام خود را تکمیل و پرداخت اولیه که ۴۰ میلیون تومان است را انجام دهند.

وی ادامه داد: آن دسته از گروه های هدف که تا کنون این کار را انجام نداده اند از این فرصت طلایی استفاده کنند. در غیراین صورت و پس از آن از لیست خارج خواهند شد.

صادقی فر با بیان اینکه از ۱۸ دی ماه نیز ثبت نام جدید شروع شد گفت: در ۱۸۳ شهر ثبت نام صورت نگرفته بود و علت این بود که زمین آماده نشده بود. در برخی شهرها نیز ظرفیت جدید ایجاد شد که در مجموع ۷۰۰ شهر را شامل می شود و تا ۲۵ دی ماه فرصت هست که ثبت نام جدید را انجام دهند. برای ۱۷۵ هزار نفر که فرصت تکمیل موجودی دارند و برای مابقی پیامک زدیم که برای شرکت در این فرایند اقدام کنند. بعید می دانم به این زودی ها باز هم چنین فرصتی دست بدهد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مشمولان طرح گفت: افراد باید فاقد مسکن باشند. متاهل یا سرپرست خانوار باشند. زنان خودسرپرست مشروط به داشتن ۳۵ سال سن و شرط دیگر آنکه سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر مورد تقاضا را داشته باشد.

وی درباره قیمت تمام شده اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت ها و تورم همه چیز بر اساس فهرست بهاء تعیین می شود. هر متر سه میلیون تومان به صورت میانگین و پیش فرض اولیه درنظر گرفته شده است و یک واحد صدمتری متری ۳ میلیون تومان و ۳۰۰ میلیون تومان تمام می شود که بخشی از این مبلغ، تسهیلات است.صادقی فر گفت: نرخ تسهیلات وزارت راه ۱۰۰ میلیون تومان است که هنوز تصویب نهایی نشده است.معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مبلغ آورده اولیه بر حسب متراژ مسکن متفاوت است. پیش پرداخت اولیه ۴۰ میلیون تومان است و برای یک واحد ۱۰۰ متری پرداخت ۴۰ میلیون تومانی باید انجام شود و ۱۰۰ میلیون تومان هم تسهیلات دارد که این عدد می تواند در برخی مناطق متفاوت باشد.

وی درباره نحوه ثبت نام جاماندگان گفت: همانطور که اعلام کردم از ۱۸ تا ۲۵ دی ماه سایت مسکن ملی باز است.

صادقی فر درباره اینکه آیا مجردین مشمول هستند اظهار کرد: فقط زنان مجرد بالای ۳۵ سال می توانند در این اقدام شرکت کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اقدامات حمایتی و تسهیلاتی وزارت رفاه نیز گفت: صندوق بازنشستگی کشوری تسهیلاتی را برای بازنشستگان خود درنظر گرفته است. در مرحله اول ۱۵ هزار و ۵ بازنشسته کشوری ثبت نام کردند که خط اعتباری ویژه ای برای آنها درنظر گرفته شده است. برای بازنشستگان فولاد هم تسهیلات خوب با نرخ مناسب درنظر گرفته شده و تا هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای کارکنان وزارت رفاه هم تسهیلات خوبی درنظر گرفته شد و بسیار کمک کننده خواهد بود. برای بازنشستگان تامین اجتماعی طرح امید با همکاری بانک رفاه و تامین اجتماعی مراحل نهایی را طی می کند و تا پایان هفته اعلام می شود. ویژه کارگران نیز تسهیلات خوبی در مراحل دوم و سوم پرداختی با همکاری بانک رفاه درنظر گرفته می شود که جزئیات این تسهیلات هم هفته آینده اعلام خواهد شد. تسهیلات پرداختی در مجموع بیش از ۵۰ درصد از مبلغ اقساط ساخت را شامل خواهد شد.

صادقی فر با بیان اینکه یک بازار تامین مصالح نیز در حال نهایی شدن است گفت: با نهایی شدن آن، می توانیم تسهیلات خوب با بهره زیر ۱۰ درصد نیز ویژه گروههای هدف برای تامین مصالح داشته باشیم.وی درباره مسکن معلولان نیز گفت: قبلا تفاهم نامه ای برای حمایت از افراد دارای معلولیت امضا شده و این تفاهم نامه را نیز پیگیری می کنیم و جلسات بسیار برگزار شده است. بسته های حمایتی ویژه این اقشار نیز درنظر گرفته خواهد شد.معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت مسکن مهر گفت: درباره مساکن مهر تفاهم کردیم آن دسته که مشکل دادگاهی و غیره نداشتند و بیشتر اقتصادی بوده حل شده است. آنها که بخشی از وام را دریافت کرده اند و ساخت تا حدی پیش رفته تسهیلاتی برای تکمیل پروژه ها در نظر می گیریم و افراد می توانند برای تکمیل پروسه اقدام کنند.

صادقی فر بار دیگر تاکید کرد که زمان برای تکمیل موجودی و ثبت نام را حتما جدی بگیرید. زمان ثبت نام در شهرهای جدید برای ۱۹ استان تا پنجشنبه ساعت ۲۴ و زمان برای تکمیل موجودی ثبت نام کنندگان قبلی تا پایان دی ماه است.

وی درباره فاصله پرداخت پنج مرحله ۴۰ میلیونی گفت: اگر فرایند ساخت حداکثر سه ساله باشد قاعدتا باید هر شش ماه یکبار باشد اما اگر در مناطقی سرعت بیشتر باشد این زمان کمتر خواهد شد. ما سعی می کنیم برای گروه های هدف خودمان در اقساط دوم و سوم تسهیلات حمایتی را ارائه دهیم.معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ساخت و ساز در برخی مناطق آغاز شده است اظهار کرد: تا سه شنبه هفته قبل ساخت ۲۵۷۱ واحد در بخش کارگری کلید خورده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *