شناسه خبر: 22699 منتشر شده در مورخ: 1399/10/20 ساعت: 13:41 گروه: اجتماعی  
تدوین یک استاندارد واحد برای بریل کردی + فایل صوتی

تدوین یک استاندارد واحد برای بریل کردی + فایل صوتی

عضو کارگروه تدوین یکپارچه سازی خط بریل در زبان کردی از معادلسازی حروف الفبای کردی در خط بریل خبر داد.

به گزارش ایران سپید دکتر نصر الله ابراهیمی عضو کارگروه تدوین خط بریل کردی و مشاور معلولان استاندار کردستان در گفتگو با ایران سپید گفت: در تیرماه سال گذشته که کنگره مشاهیر کرد با حمایت دانشگاه کردستان و استانداری برگزار شد، علاقمندان اهل فرهنگ و مطالعه خواستار تدوین یک استاندارد برای زبان کردی در خط بریل شدند. وی افزود: در آن کنگره این بحث مطرح شد که کردزبانان می توانند منابع مطالعاتی خود را به صورت زبان کردی مطالعه کنند اما نابینایان از این امر محروم هستند. ابراهیمی ادامه داد: برای زبان کردی در خط بریل، سیستم های پراکنده ای در دنیا وجود دارد. از سوئد گرفته تا اربیل و سلیمانیه در عراق، سیستم هایی برای بریل کردی پیش بینی شده و در ایران هم به همین شکل است. اما از افراد علاقمند و در دسترس دعوت شد تا برای بریل کردی در ایران هم یکپارچه سازی صورت گیرد.

مشاور معلولان استاندار کردستان تصریح کرد: در این بین، پژوهشکده کردستان شناسی که یکی از پژوهشکده های دانشگاه کردستان است و گروه ادبیات زبان کردی در این دانشگاه به پیشبرد این هدف کمک کردند. چرا که در دانشگاه کردستان، یک گروه تحت عنوان زبان و ادبیات کردی مانند سایر گروه ها مثل زبان انگلیسی، فارسی و عربی وجود دارد که در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرش می کند. اتفاقاً این گروه دانشجوی نابینا هم دارد. لذا این بحث مطرح شد که همان حروف رشته زبان و ادبیات کردی مبنا قرار بگیرد و برای حروف و علائمی که در خط بریل معادلی وجود ندارد، معادلسازی شود. متأسفانه کرونا این روند را کمی به تأخیر انداخت اما مجموع جلساتی که در این یک سال و چهار ماه برگزار شد ما را به نتایج خوبی رساند. در این فرصت، توانستیم برای حروف مختص زبان کردی معادلسازی انجام دهیم و برای علائم ریاضی و سجاوندی، از همان علائم بین المللی که در انگلیسی و فارسی هم یکسان هستند استفاده کنیم.

ابراهیمی در پاسخ به این سؤال که آیا این استانداردسازی قرار است در میان همه کرد زبانان در دنیا چه در ترکیه، ایران و عراق برای خط بریل اعمال شود یا خیر گفت: هنوز چنین هماهنگی هایی انجام نشده است. ما باید ابتدا به یک سیستم مشخص در ایران برسیم و سپس آن را به عنوان یک الگو مطرح کنیم تا اگر نواقصی هم دارد برطرف شود. احتمالاً با توجه به ارتباطات فرهنگی که بین کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد، بتوانیم با آنها هم به یک استاندارد مشخص برسیم.

وی در پایان گفت: در رسانه ها اعلام شده که این استاندارد برای خط بریل کردی نهایی شده اما باید اعلام کنم نیاز به بررسی های بیشتر دارد و رونمایی از آن به تعویق افتاده است.

امیر سرمدی

نصر الله ابراهیمی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *