شناسه خبر: 22623 منتشر شده در مورخ: 1399/10/9 ساعت: 23:56 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه چهارشنبه 10 دی ۱۳۹۹

روزنامه چهارشنبه 10 دی ۱۳۹۹

عناوین امروز: امکان نامه نگاری برای اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان - ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی را دنبال کنیم - سقف وام خرید مسکن افزایش می‌یابد؟ - واکسیناسیون کرونا از طریق شبکه بهداشت انجام می شود - مصوبه دولت برای استخدام قهرمانان پارالمپیکی هنوز ابلاغ نشده است - مادر مقتول در دادگاه:برادرم را قصاص کنید/ متهم: موقع حادثه مقدار زیادی مواد کشیده بودم

روزنامه «ایران سپید»

چهارشنبه 10 دی ۱۳۹۹

15 جمادی الاولی۱۴۴۲

30 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6600

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

امکان نامه نگاری برای اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان

ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی را دنبال کنیم

سقف وام خریدمسکن افزایش می‌یابد؟

واکسیناسیون کرونا از طریق شبکه بهداشت انجام می شود

مصوبه دولت برای استخدام قهرمانان پارالمپیکی هنوز ابلاغ نشده است

مادر مقتول در دادگاه:برادرم را قصاص کنید/ متهم: موقع حادثه مقدار زیادی مواد کشیده بودم

.........ویژه

* امکان نامه نگاری برای اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که اگر افراد پیشنهادی برای اصلاح یا تغییر مواد قانون حمایت از حقوق معلولان دارند می‌توانند با دبیرخانه این کمیته نامه نگاری کنند تا مواردی که برای اصلاح قانون لازم است، انجام شود.

وحید قبادی دانا در پانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور که در استان یزد برگزار شد، بیان کرد: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در اسفندماه سال ۹۶ مصوب مجلس و در اردیبهشت ماه سال ۹۷ توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد، در تبصره ماده ۵ ، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها را مکلف به مناسب‌سازی کرده و ذکر شده است که ضمانت اجرایی آن جزای نقدی درجه ۵ تا ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، انفصال موقت یا دائم از خدمات عمومی، تنزل مقام یا محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی و یا اخراج از نهاد یا سازمان متبوع است.

وی ادامه داد: کمیته نظارت و هماهنگی بر اجرای قانون که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل می‌شود، این مهم را مدنظر قرار داده که در دبیرخانه این کمیته، ذیل آن کمیته حقوقی است و مواردی که نقض قانون حمایت از معلولان شود، قابل پیگیری است. 

قبادی دانا درباره پیشنهاد تغییر یا اضافه شدن برخی افراد به اعضای ستاد مناسب‌سازی کشور و یا استان‌ها تصریح کرد: طبق مصوبه آخرین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون این راه باز گذاشته شده است. اگر افراد پیشنهادی برای اصلاح یا تغییر مواد قانون حمایت از معلولان دارند که یکی از آنها ماده ۳ برای بحث مناسب‌سازی است می‌توانند با دبیرخانه این کمیته نامه نگاری کنند تا مواردی که برای اصلاح قانون لازم است، انجام شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در دومین روز از سفر خود به یزد با محمدعلی طالبی استاندار یزد دیدار کرد.

وی در این دیدار  با اشاره به مغفول ماندن بحث مراکز خدمات بهزیستی در کشور گفت: سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند خدمات مربوط به بهزیستی در کشور باید گسترش یابد و از عموم مردم  در ارائه این خدمات استفاده شود و در حال حاضر ۲۴۰۰ مرکز در کل کشور  در حال شکل گیری هست.

قبادی با اشاره به فعالیت ۲۵۰۰ مددکار دولتی در بهزیستی گفت: از این تعداد ۱۵۰ نفر مدرک مرتبط دارند که با راه اندازی ۲۴۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور ۱۰ هزار مددکار با تحصیلات مرتبط به ارائه خدمات مددکاری خواهند پرداخت.

رئیس بهزیستی کشور با اشاره به گستره فعالیتها در بهزیستی گفت: این فعالیتها از قبل از تولد با مشاوره و آزمایش ژنتیک شروع و تا پایان سالمندی را در بر می گیرد و در این بین بحث آسیبهای اجتماعی، پیشگیری از معلولیتها نیز توسط بهزیستی به عنوان اجتماعی ترین سازمان موجود در کشور طی ۴۰ گذشته انجام می شود.

وی در خصوص خدمات بهزیستی در مراکز غیردولتی گفت: این خدمات در یزد به خوبی ارائه می شود به نحوی که مرکز فرزندان آسمانی یزد که بسیار پیشرو و دانسته به ایفای نقش می پردازد و با فراهم کردن شرایط خانواده در مرکز به ارائه خدمات می پردازند.

قبادی دانا خاطر نشان کرد: سیاست دنیا نیز به سمتی است که شرایط بهتر را برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه فراهم کند که از نظر معلولیت، معلول مستقل با منزلت اجتماعی با همان مشارکت موثر اجتماعی در درون خانواده و جامعه حضور داشته باشد.

وی افزود: بهزیستی نیز در نظر دارد شرایط را ایجاد کند تا افرادی که خانواده ندارند، حامی ندارند و در شرایط سختی هستند در قالب خانه های کوچک ساماندهی شوند.پ به عنوان سالمندان به جای آسایشگاهها خودشان با هم خانه بگیرند، با هم خرید کنند، غذا درست کنند، و در واقع به شکل شبه خانواده زندگی کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در یزد گفت: این برای اولین بار است که جلسه مناسب سازی در یک استان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت در بهزیستی سراسر کشور اشتغال دارند گفت: این نگاه در انتصاب مدیران بهزیستی نیز لحاظ شده است.

.........اخبار روز

* ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی را دنبال کنیم

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد:

 باید در مقام اجرای سیاست‌های ابلاغی و قوانین مجلس، به دنبال ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی باشیم.

اقتصاد ایران با چالشی اساسی و ساختاری به نام حجیم بودن دولت مواجه است.

بزرگی دولت از آنجا که مانع از تخصیص درست و بهینه منابع می‌شود، اثرات مستقیم و سریع بر کارآمدی اقتصاد خواهد گذاشت.

خصوصی‌سازی یک رویکرد جدی است، خصوصی‌سازی نه برای تأمین مالی دولت بلکه برای اصلاح رابطه دولت و بازار در اقتصاد بوده و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

* سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی  در خصوص احتمال تأسیس پایگاه نظامی مشترک روسیه و چین با ایران در خلیج فارس یا دریای عمان گفت:                                                 

مناسبات دوستانه ما با دو کشور روسیه و چین در اوج خود به پیش می رود هرچند که ما محدودیتی برای تعمیق این روابط در تمام جنبه های سیاسی و اقتصادی نداریم همانطور که ما بارها و از جمله در ارائه طرح صلح هرمز اعلام کرده ایم، امنیت در منطقه خلیج فارس باید توسط کشورهای ساحلی این منطقه تأمین شود. این تنها راهی است که می توان به امنیت عادلانه برای همه کشورها و تضمین صلح و ثبات بلند مدت رسید. ما نظامی شدن منطقه خلیج فارس را به سود هیچ کشوری در منطقه و جهان نمی دانیم و امیدواریم که سرانجام آمریکا هم با کنار گذاشتن سیاست مداخله و تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه، دست از ماجراجویی فرا مرزی خود بردارد.

ایران و روسیه در حوزه های مختلفی از جمله دفاعی همکاری های خوبی دارند. این همکاری ها علاوه بر سطح دوجانبه در سطوح منطقه ای نیز در جریان است. مواضع همسوی دو کشور در خصوص مبارزه با ترویسم و افراط گرائی زمینه مشترکی را برای همکاری های منطقه ای از جمله در سوریه فراهم کرده است.

* جواب پیامک را ندهید مشمول مالیات خانه خالی می شوید

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال تطبیق اصلاحیه قانون مالیات بر خانه های خالی با قانون قبلی برای اعمال مالیات هستیم گفت: حدود ۱.۵ میلیون پیامک به مالکان واحدهای خالی از سکنه ارسال شده که عدم پاسخ و اصلاح وضعیت سکونتی آنها به منزله خالی بودن واحد مدنظر تلقی می شود.

* تولید ماهانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا ظرف ۳ هفته آینده

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره):

در حال حاضر توانایی داریم که از دو یا سه هفته آینده ماهانه ۱.۵ میلیون دوز از واکسن کرونا را در ایران طراحی و تولید کنیم. این در حالیست که تجهیزاتی که آورده و متصل می‌شود، بخشی ادر داخل قابل تهیه هستند و این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن در ماه تولید کنیم؛ قطعاً اگر به این نقطه برسیم، دیگر چیزی به اسم مشکل واکسن نخواهیم داشت. امیدواریم با کمک خدا بتوانیم این اقدامات را پیش بریم.

* اولین داوطلب دریافت واکسن کرونای ایرانی: امیدوارم این فرآیند علمی به نتیجه برسد، من هم مثل بقیه مردم هستم.

خوشحالم، نه فقط از اینکه به عنوان اولین نفر واکسن را تزریق می کنم

امیدوارم نتیجه این جریان سلامتی مردم باشد

* وزیربهداشت: نخستین واکسن کرونای آسیا را ساختیم

نمکی در مراسم تزریق نخستین واکسن ایرانی کرونا:

ما نخستین واکسن ساز آسیا بودیم و تجربه ای ۱۰۰ ساله در این حوزه داریم.

از روز نخست همراه کسانی بودم که کار مطالعه و تولید واکسن ایرانی کرونا را دنبال می کنند.

روز گذشته نخستین تزریق را روی یک انسان انجام دادیم، این انسان عزیز دختر آقای مخبر بود و پیام این عمل این بود که ما خون خود را رنگین تر از سایر مردم نمی بینیم و ابتدا خانواده خود را برای تست این واکسن به میدان آورده ایم.

.........گزارش روز

* سقف وام خریدمسکن افزایش می‌یابد؟

مهر نوشت: وزیر راه و شهرسازی افزایش سقف وام مسکن را منوط به ایجاد ثبات در بازار کرده بود، اکنون آمار از توقف رشد ماهانه قیمت مسکن که می تواند نویدبخش بازگشت آرامش به بازار باشد ،حکایت دارد.

 محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مهر ماه امسال از ارائه درخواست وزارت راه و شهرسازی به شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن خبر داده بود. با این حال تنها چند هفته بعد، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اوایل آبان ماه در یک برنامه رادیویی درباره افزایش سقف تسهیلات مسکن با عدول از این موضع وزارت راه و شهرسازی و انصراف این وزارت خانه از تقاضای افزایش سقف وام مسکن اظهار داشت: قصد داشتیم تا ابتدا از فضای روانی بازار عبور کنیم؛ اوضاع و جو فروکش کند، قیمت‌ها واقعی‌تر شود، سپس سر فرصت تصمیمی برای این کار بگیریم.

وی تصریح کرد: ما مراقب هستیم از اقداماتی که خودش تورم زاست پرهیز کنیم؛ چون اثرات روانی اش ما را گرفتار می‌کند؛ فعلاً برنامه مان این است که کار را بیشتر و پرحجم تر پیش ببریم.

اسلامی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا آسیب پذیری هایمان را از تورم‌های هیجانی غیر عادی بتوانیم کاهش دهیم.

رشد قیمت مسکن منفی شد

این اظهار نظر اسلامی مربوط به زمانی است که هنوز آمار بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در آبان ماه منتشر نشده بود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در آبان ماه امسال، رشد ماهانه قیمت مسکن نسبت به مهر ماه سال جاری متوقف شده و تنها ۱.۸ درصد رشد داشت؛ این در حالی است که در مهر ماه امسال نسبت به شهریور ماه، رشد ماهانه قیمت مسکن ۱۰ درصد بود که بالاترین میزان رشد ماهانه در یک دهه (۱۰ سال) اخیر بوده است.

همچنین در آذر ماه امسال نسبت به آبان ماه، متوسط قیمت مسکن در تهران، ۱.۱ درصد کاهش داشت.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم تقریباً نصف شد

علاوه بر منفی شدن رشد قیمت مسکن، از سوی دیگر، قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در شهریور و مهر ماه امسال به دلیل افزایش تقاضای خرید مسکن، به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود، در روزهای اخیر به کف کانال ۵۰ هزار تومان رسیده و در تعداد معدودی از نمادهای تسه (اوراق تسهیلات مسکن) به کانال ۴۰ هزار تومان هم افت کرده است.

وزیر راه: قیمت مسکن حباب دارد

وزیر راه و شهرسازی علی رغم آنکه از توقف افزایش ماهانه قیمت مسکن در روزهای اخیر آگاه بود، اما مجدد ۲۰ آذر ماه در گفت وگو با خانه ملت، از حباب دار بودن قیمت مسکن خبر داده بود که این اظهار نظر وی، باز هم واکنش‌های متفاوتی در پی داشت.

سقف فعلی وام مسکن، خرید چند متر از یک واحد را پاسخ می‌دهد؟: ۹ متر!

در حال حاضر در تهران متقاضیان فردی و زوجین دریافت تسهیلات خرید مسکن می‌توانند به ترتیب ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند؛ ضمن اینکه به هر دو گونه متقاضی، ۴۰ تومان نیز وام جعاله پرداخت می‌شود که مجموعاً به ترتیب ۱۴۰ و ۲۴۰ میلیون تومان، سقف تسهیلات خرید مسکن خواهد بود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در تهران در آذرماه متری ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان است بنابراین متقاضیان فردی و زوجین خرید مسکن می‌توانند به ترتیب ۵.۲ متر مربع و ۸.۹ متر مربع از یک واحد مسکونی را خریداری کنند.

توقف رشد ماهانه قیمت مسکن در دو ماه اخیر، نشانه بازگشت آرامش است؟

نظرات کارشناسان در خصوص اینکه آیا همه این موارد مذکور، می‌تواند نشان دهنده بازگشت آرامش به بازار مسکن باشد یا خیر؟ متفاوت است. برخی توقف رشد قیمت مسکن را ناشی از توقف نوسانات قیمت دلار، سکه و دیگر بازارهای دارایی و موازی می‌دانند؛ بنابراین افزایش سقف وام مسکن نمی‌تواند تأثیری بر قیمت این کالا داشته باشد؛ اما در مقابل، برخی کارشناسان اقتصاد مسکن، علت توقف رشد قیمت را کاهش شدید قدرت خرید مسکن خانوارها عنوان می‌کنند که با توجه به کمبود ساخت و ساز مسکن، در صورت افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن (تقویت سمت تقاضا) بدون تقویت سمت عرضه (تولید مسکن) باز هم روند قیمتی مسکن صعودی خواهد شد.

مدیرعامل اسبق بانک تخصصی بخش مسکن: افزایش سقف وام مسکن به تنهایی تورم زا نیست

محمد هاشم بت شکن، مدیرعامل اسبق تنها بانک تخصصی بخش مسکن در خصوص اینکه آیا بازار مسکن در حال حاضر به آرامش رسیده و کشش افزایش سقف تسهیلات خرید را دارد یا خیر؟ اظهار داشت: تورم بخش مسکن بیشتر از آنکه متأثر از افزایش سقف وام باشد، متأثر از شاخص‌های کلان اقتصادی، رشد نقدینگی و بازارهای موازی مسکن است که قیمت این کالا را افزایش داده است.

وی ادامه داد: مگر در این چند ساله که شاهد افزایش قیمت مسکن بوده ایم، سقف تسهیلات مسکن افزایش یافته بود؟ اما رشد قیمت مسکن مانند سایر بازارها که به عنوان کالای سرمایه‌ای برای مردم بود را شاهد بودیم؛ این در حالی است که سقف تسهیلات مسکن افزایش نیافته بود.

اگر متغیرهای اقتصاد کلان مدیریت شود، قیمت مسکن خود به خود به ثبات می‌رسد

عضو هیئت عملی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی با رد این ادعا که افزایش سقف وام مسکن، افزایش قیمت مسکن را در پی دارد، گفت: اگر متغیرهای کلان اقتصادی مدیریت شود، بازار مسکن نیز خود به خود به ثبات خواهد رسید.

وی یادآور شد: برنامه دولت در حال حاضر در بخش مسکن، بیشتر تقویت سمت عرضه و ساخت مسکن است تا تقویت سمت تقاضا؛ به نظر می‌رسد که اولویت وزارت راه و شهرسازی، راه اندازی طرح اقدام ملی مسکن و اعطای تسهیلات به بخش ساخت مسکن است که عرضه را افزایش دهند.

بت شکن تصریح کرد: حجم استفاده از تسهیلات مسکن در یک سال اخیر چه از محل اوراق تسهیلات و چه از محل صندوق پس انداز مسکن یکم، به دلیل آنکه قیمت‌ها افزایش زیادی داشته، کاهش یافته است و اثربخشی این محصولات نیز به دلیل بالا بودن قیمت مسکن، کاهش یافته و چندان پاسخ گوی نیاز خانوارها نیستند.

افزایش وام، فشار بازپرداخت اقساط را بیشتر می‌کند

پژوهشگر اقتصاد مسکن تصریح کرد: البته افزایش سقف وام مسکن هم به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند؛ چون سطح درآمدهای مردم کاهش داشته و ممکن است نتوانند اقساط را بازپرداخت کنند؛ این معما باید حل شود؛ ازآنجایی که سطح درآمد افراد بیشتر نشده و از سوی دیگر قیمت مسکن هم افزایش داشته است، افزایش سقف وام مسکن، فقط ممکن است اقساط را سنگین‌تر کند و مردم هم که درآمدهایشان افزایش نیافته، ممکن است نتوانند از عهده بازپرداخت اقساط بربیایند.

افزایش وام تأثیری در بهبود قدرت خرید مسکن مردم ندارد

وی بیان کرد: شاید این استراتژی که وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر دنبال می‌کند که بخش عرضه را تقویت می‌کند، استراتژی مناسبی باشد و با عرضه مسکن، قیمت را کنترل می‌کند تا اینکه بخواهد سقف وام مسکن را افزایش داده و تقاضا را تقویت کند؛ به نظر من افزایش سقف وام مسکن، مؤثر نیست

...........بهداشت و سلامت

* واکسیناسیون کرونا از طریق شبکه بهداشت انجام می شود: رئیس شبکه بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسن کرونا از طریق شبکه بهداشتی و بر اساس اولویتها توزیع و تزریق می‌شود، گفت:  اما هنوز اولویتها مشخص نیست..

به نقل از ایسنا،  دکتر جعفر صادق تبریزی درخصوص افرادی که اسامی‌ آنها در نظام شبکه بهداشتی و سامانه سیب ثبت نیست، اظهار کرد: این افراد هم می‌توانند به مراکز ما مراجعه کرده و هنگام دریافت واکسن اسامی آنها در سامانه ثبت شود. این افراد تفاوتی با سایر کسانی که اکنون نامشان در سامانه است ندارند. شبکه بهداشتی درمانی ما گسترده است و در همه‌جا پایگاه سلامت، مرکز جامع خدمات سلامت و پایگاه بهداشت داریم؛ این مراکز در دسترس مردم هستند.

تبریزی درباره اولویت بندی برای تزریق ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایرز اهدایی از سوی خیرین، گفت: هر واکسنی از هر مسیری بیاید بر اساس اولویت‌بندی‌های وزارت بهداشت تزریق می‌شود که فعلا این اولویت‌ها اعلام نشده است.

وی افزود: ضرورتی وجود ندارد که همه افراد واکسن کرونا را دریافت کنند، به طور مثال سازمان بهداشت جهانی برای افراد زیر ۱۶ سال و مادران باردار تزریق واکسن کرونا را توصیه نمی‌کند و برای بقیه افراد هم بر اساس اولویت‌ها واکسن تزریق می‌شود و ایمنی گروهی در جامعه به وجود می‌آید بنابراین؛ ضرورتی ندارد که ۱۰۰ درصد افراد جامعه واکسن تزریق کنند.

* شروع فاز انسانی تزریق واکسن ایرانی کرونا: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در مراسم آغاز فاز مطالعه انسانی واکسن کرونای ایرانی گفت: علاوه بر این واکسن، ۶ مسیر دیگر را برای تولید واکسن کرونا دنبال می‌کنیم و این آمادگی را داریم که تا دو هفته آینده ماهانه ۱.۵ میلیون دوز واکسن کرونا تولید کنیم.

فاز مطالعه انسانی واکسن کرونا تولید ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با تزریق اولین واکسن به طیبه مخبر، دختر رئیس این ستاد در مراسمی با حضور وزیر بهداشت آغاز شد.

دکتر علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز دومین فردی است که این واکسن برای او تزریق شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ادامه داد: تجهیزات لازم برای تولید واکسن کرونا در ایران وارد کشور شده است و با حمایت وزارت بهداشت و دانشمندان با غیرت و شجاع کشور می توانیم به مرز تولید ۱۲ میلیون واکسن کرونا در آینده نزدیک دست پیدا کنیم.

وی افزود: اکنون نیز با همت و تلاش ۲۴ ساعته دانشمندان ایرانی و حمایت و دلگرمی خانم دکتر محرز توانستیم اولین واکسن کرونا را در ایران تولید کنیم و با تمام توان برای توسعه این مسیر گام بر می داریم.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مراسم آغاز فاز مطالعه انسانی واکسن کرونا تولید ستاد اجرایی فرمان امام(ره)گفت: امروز روز بسیار مهمی برای ملت ایران است و بعد از ماهها تلاش توانستیم واکسن کووید ۱۹ را بعد از طی فاز مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی به مرحله تست انسانی برسانیم.

..........ورزشی

مصوبه دولت برای استخدام قهرمانان پارالمپیکی هنوز ابلاغ نشده است

نشست خبری دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک به صورت وبیناری برگزار شد.

محمد تابع، دبیر اجرایی کمیته پارالمپیک در این نشست گفت: طبق مصوبات ستاد، بیشتر اردوها در جزیره کیش با شرایط قرنطینه و اتاق های تک نفری و داشتن تست پی سی آر منفی در حال تدارک و برگزاری است. ورزشکاران حداقل ۱۵ روز در اردو هستند و تردد در اردو ممنوع است. همچنین تأیید و نهایی شدن آیین نامه تنخواه گردان کمیته از مصوبات جلسه هیأت اجرایی بود.

وی افزود: مشکل تجهیزات تخصصی دو و میدانی هم حل شد و در اختیار ورزشکاران دو و میدانی قرار خواهد گرفت. بومی سازی وسایل و تجهیزات ورزشی مورد نیاز با استانداردها در شرایط تحریم ها با تکیه بر تولید داخلی هم تصویب شد.

تابع بیان کرد: مصوبه اخیر دولت برای استخدام قهرمانان پارالمپیک هنوز ابلاغ نشده ولی این آیین نامه با پیگیری هایی که صورت گرفت یک گام به جلوتر از مصوبه قبلی بود که ورزشکاران هم منتفع شوند و نه فقط فرزندانشان. البته اگر این مصوبه نواقصی داشته باشد باز هم پیگیری خواهیم کرد. وی گفت: برای انتخابات آتی هیأت اجرایی و خزانه دار از مجمع تا یکسال برای مجمع بعد مهلت گرفتیم چون طبق اساسنامه باید انتخابات را حضوری و با رأی مخفی برگزار می کردیم که با شیوع کرونا و بیناری برگزار شد و امکان برگزاری انتخابات نبود.

وی اظهار کرد: برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران ۱۵ نفر ثبت نام کردند که ۲ نفر واجد شرایط نیستند و ۱۳ نفر نامزد را روی وب سایت اعلام خواهیم کرد.

دبیر اجرایی پارالمپیک در پایان گفت: برای پارالمپیک توکیو مبلغی در قالب لایحه برای بودجه ۱۴۰۰ به مجلس پیشنهاد نشده بود و فقط بودجه جاری پارالمپیک دیده شده است که اقداماتی با همکاری وزارت ورزش و مجلس انجام شده تا تخصیص ویژه توکیو را داشته باشیم

..........حوادث

* مادر مقتول در دادگاه:برادرم را قصاص کنید/ متهم: موقع حادثه مقدار زیادی مواد کشیده بودم

ایران نوشت: مردی که متهم است به خاطر اختلاف بر سر ارث و میراث خواهرزاده‌اش را به قتل رسانده، صبح روز دوشنبه در شعبه 2 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد. این در حالی بود که مادر مقتول در دادگاه برای برادرش درخواست قصاص کرد.

رسیدگی به این پرونده از سال 97 با گزارش یک نزاع مرگبار خانوادگی در ورامین آغاز شد.

مأموران پس از حضور در محل و بررسی‌های اولیه متوجه شدند که ضارب مردی 40 ساله به‌نام حبیب است که در جریان درگیری با خواهرزاده‌اش رضا، وی را به قتل رسانده است.

در ادامه حبیب بازداشت شد و در توضیح ماجرا به مأموران گفت: من قصد کشتن خواهرزاده‌ام را نداشتم. او پس از ورود به خانه‌ام به من حمله کرد و ناچار شدم برای دفاع از جان زن و بچه‌ام او را بزنم.

پس از آن مأموران، همدستان حبیب از جمله برادر او به‌نام حسن را به اتهام شرکت در نزاع دسته جمعی بازداشت کردند و پس از پایان تحقیقات و صدور کیفرخواست پرونده برای رسیدگی به شعبه 2 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

در جلسه رسیدگی به این پرونده ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست علیه متهم را خواند و سپس پدر و مادر مقتول در جایگاه حاضر شدند و برای متهم درخواست صدور حکم قصاص کردند.

مادر مقتول گفت: برادرم را نمی‌بخشم و از قضات می‌خواهم که حکم قصاص او را صادر کنند.

سپس متهم به جایگاه رفت و ضمن رد اتهام قتل عمد، گفت: من بیرون از خانه بودم که همسرم تماس گرفت و گفت رضا خواهرزاده‌ام با چند نفر از دوستانش به خانه ما حمله کرده‌اند. زنم هم از ترس فرار کرده بود. بسرعت خودم را به خانه رساندم و دیدم رضا با چند نفر از دوستانش با چاقو و قمه منتظرم هستند و وقتی من را دیدند بدون مقدمه به من حمله کردند. من هم سعی کردم از خودم دفاع کنم. در این میان برادرم هم که برای کمک به من آمده بود فقط قصد داشت مانع دعوا شود و نقشی در درگیری نداشت. البته من ضربه‌ای به رضا نزدم و فقط سعی کردم خودم را از ضربات آنهانجات دهم.

قاضی از متهم پرسید: اگر شما ضربه‌ای نزده اید چرا در اعترافاتت به صراحت عنوان کردی که برای دفاع از زن و بچه‌ام ضربه‌ای به خواهرزاده‌ام زده‌ام که عمدی نبوده؟متهم جواب داد: من در آن زمان مواد زیادی کشیده‌ بودم به همین خاطر حالت عادی نداشتم و وقتی تحت فشار بازجویی قرار گرفتم اعتراف کردم. دوستان رضا همه قمه و چاقو داشتند شاید یکی از آنها به اشتباه رضا را زده باشد.

وی درباره علت درگیری گفت: مدتی بود که به خاطر ارث و میراث با هم اختلاف و درگیری داشتیم. خواهرزاده‌هایم فکر می‌کردند من ارثیه مادرشان را تصاحب کرده ام. اما مدرکی برای اثبات ادعاهای‌شان نداشتند و مدام با من دعوا می‌کردند.

بعد از اظهارات متهم ردیف اول، برادرش حسن به اتهام شرکت در نزاع دسته جمعی به جایگاه رفت و گفت: چند وقتی بود که با خواهرزاده‌های‌مان درگیری داشتیم، آنها اجازه نمی‌دادند که ما خودمان مشکل‌مان را با خواهرمان حل کنیم و همین موضوع باعث شد تا کار به اینجا برسد. من قبول دارم در نزاع دسته جمعی حضور داشتم اما ضارب نه من بودم و نه برادرم. ضارب یکی از دوستان رضا بود. تصاویر دوربین‌های مداربسته مغازه‌ای که در آن نزدیکی بود بخوبی نشان می‌داد که خواهرزاده‌ام و دوستانش با چاقو و قمه به خانه برادرم حمله کردند اما آنها با صاحب مغازه تبانی کردند تا فیلم‌های ضبط شده از صحنه را پاک کند و بتوانند برادرم را پای چوبه دار بفرستند. اگر فیلم آن مغازه پیدا شود مطمئن باشید مشخص می‌شود چه کسی و چگونه حمله کرده ‌است.

پس از آن سایر متهمان هم به اتهام شرکت در نزاع دسته جمعی و همدستی با متهم اصلی به جایگاه رفتند و با تأیید حرف‌های متهم ردیف اول و دوم از خودشان دفاع کردند.

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *