شناسه خبر: 22501 منتشر شده در مورخ: 1399/9/25 ساعت: 00:10 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 25 آذر ۱۳۹۹

روزنامه سه شنبه 25 آذر ۱۳۹۹

عناوین امروز: اختصاص مجدد سهمیه ۴۰ لیتر سوخت معلولان از دی ماه - روحانی: از ٩٣ تا ٩۶ کشور را از رکود و تورم نجات دادیم - وقوع پیک چهارم کرونا درصورت عادی انگاری / خطر "یلدا" برای سالمندان - سری‌دوزی هنرمندان ایرانی برای بازار جهانی - بلاتکلیفی جودوکاران پارالمپیکی برای حضور در اردو - نوجوان 12 ساله در برابر دوربین روشن، خودکشی کرد

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 25 آذر ۱۳۹۹

29 ربیع الثانی ۱۴۴۲

15 دسامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6587

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

اختصاص مجدد سهمیه ۴۰ لیتر سوخت معلولان از دی ماه

روحانی: از ٩٣ تا ٩۶ کشور را از رکود و تورم نجات دادیم

وقوع پیک چهارم کرونا درصورت عادی انگاری / خطر "یلدا" برای سالمندان

سری‌دوزی هنرمندان ایرانی برای بازار جهانی

بلاتکلیفی جودوکاران پارالمپیکی برای حضور در اردو

نوجوان 12 ساله در برابر دوربین روشن، خودکشی کرد

.........ویژه

* اختصاص مجدد سهمیه ۴۰ لیتر سوخت معلولان از دی ماه

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بازگشت سهمیه ۴۰ لیتر سوخت معلولان از دی ماه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: قطع سهمیه سوخت این افراد از ابتدا و همزمان با روز جهانی معلولان کار اشتباهی بود.

محمد نفریه با اشاره به جلسه تعدادی از معلولان و ریاست سازمان بهزیستی با حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در روز جهانی معلولان در سال گذشته اظهار کرد: در این جلسه یکی از درخواست‌های معلولان از ریاست جمهور تخصیص سهمیه سوخت برای این گروه از جامعه بود که در نهایت رئیس جمهور با این درخواست موافقت کرد و به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت دستور داد تا سهمیه‌ای برای معلولان علاوه بر سهمیه عادی در نظر بگیرد.

وی گفت: بر همین اساس نیز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران سهمیه 40 لیتری سوخت برای معلولانی که دارای پلاک ویژه بودند در نظر گرفت و برای 28 هزار نفر از معلولانی که دارای پلاک ویژه بودند این سهیمه از سال گذشته واریز شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: البته در همان زمان سازمان بهزیستی مکاتبه‌ای را با مسئولان ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام داد و اعلام کرد که تعداد معلولان مشمول سهیمه سوخت بیش از 28 هزار نفر است و 336 هزار  از معلولان  و خانواده‌هایشان نیازمند به این سهمیه هستند اما مسئولان مربوطه در این بخش تنها 28 هزار نفر از معلولان که دارای پلاک ویژه بودند را مستحق دریافت این سهمیه می‌دیدند.

نفریه ادامه داد: تعداد بسیاری از معلولان برای پیگیری امور درمانی، توانبخشی، تحصیلی و... نیاز به تردد در سطح شهر را دارند و قاعدتاً نیاز به این سهیمه داشتند که به هر تقدیر مورد موافقت مسئولان در ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار نگرفت.

وی با اشاره به قطع سهمیه سوخت 40 لیتری معلولان اظهار کرد: از ابتدای آذر این سهیمه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران قطع شده است و این اتفاق نامبارک همزمان با روز جهانی معلولان صورت گرفته است! این اقدام بسیار عجیب و تعجب آور است که مسئولان این تصمیم را در چنین روزی انجام داده‌اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: این اقدام عجیب از سوی مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حالی انجام شده است که هیچ مکاتبه‌ای یا جلسه‌ای با سازمان بهزیستی که متولی خدمت‌رسانی به معلولان است انجام نداده‌اند چرا که اگر مکاتبه‌ای با این سازمان انجام می‌گرفت قطعاً ما نظرات خود را به آنها می‌دادیم.

نفریه ادامه داد: پس از قطع سهیمه سوخت معلولان از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سازمان بهزیستی در 3 نوبت با این شرکت مکاتبه داشته است که متأسفانه هیچ یک از این نامه‌ها را پاسخ نداده‌اند.

وی اضافه کرد: این تصمیم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رابطه با قطع سهمیه سوخت به هیچ عنوان درست نبود چرا که در اجرای این تصمیم چند اشتباه داشته است اول اینکه باید با سازمان بهزیستی مشورت می‌کردند، دوم اجرای این تصمیم در آستانه روز جهانی معلولان اشتباه بعدی بود، همچنین مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده‌ بودند به جای سهیمه 40 لیتر سوخت، مبلغ آن را به در کارت معلولان شارژ می‌کردند که سومین اشتباه در این تصمیم این بود چرا که این کار بی احترامی به معلولان بود مگر رقم در نظر گرفته شده بود چقدر بود؟ و سازمان بهزیستی بارها اعلام کرده است که باید خدمت‌رسانی به این گروه از جامعه در کمال احترام باشد و باید آنها تکریم شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: پس از این اقدام عجیب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و با پیگیری سازمان بهزیستی از سوی دفتر معاونت اول ریاست جمهوری  طی نامه‌ای به آنها تذکر داده شد چرا این اقدام در رابطه با هدیه ریاست جمهوری در سال گذشته همزمان با روز جهانی معلولان انجام شده است.

نفریه تصریح کرد: در ادامه نیز مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  طی نامه‌ای به سازمان بهزیستی اعلام کردند که آمار معلولان دارای پلاک ویژه به آنها اعلام شود اما بهزیستی دسترسی به این آمار ندارد و در این آمار در اختیار پلیس راهوار قرار دارد که در ادامه نیز مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران  طی پیامکی به بهزیستی  اعلام کردند که نیازی به این آمار نیست و سهیمه 40 لیتر سوخت معلولان همچنان برقرار است و در دی ماه علاوه بر سهیمه سوخت آذر، سهمیه جدید دی ماه نیز واریز خواهد شد.

وی همچنین در واکنش به صحبت‌های فاطمه کاهی؛ سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: وی در هفته‌های اخیر با مصاحبه‌های خود فرافکنی کرده است که سازمان به وی تذکر می‌دهد و امیدواریم این رفتار خود را تغییر دهد و انتظار داریم هر دستگاه و سازمانی که می‌خواهد در رابطه با معلولان طرح و برنامه‌ای را اجرا کند با سازمان بهزیستی به عنوان متولی خدمت‌رسانی به این گروه از جامعه مشورت کند.

* عدم اجرای کامل قانون حمایت از معلولان استنکاف از قانون بوده و پیگیری می‌شود

نماینده مردم شهرکرد، بن و ‌سامان در مجلس گفت: در صورت عدم اجرای قانون حمایت از معلولان توسط دستگاه‌های اجرایی، ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس را اعمال خواهیم کرد تا حداقل دستگاه‌ها به مسئولیتشان در حوزه معلولان عمل کنند.

احمدراستینه هفشجانی در رابطه با وضعیت معلولان در کشور گفت: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای دقیق و کامل بسیاری از قوانین کوتاهی می‌کنند که یکی از آنها قانون جامع حمایت از معلولان است. معلول به معنی نقص عضو بوده اما ظرفیت و توانمندی‌های بسیاری از این افراد کمتر انسان‌های سالم نیست، از این رو باید شرایط را برای حضور هر چه بیشتر این قشر فراهم کنیم.

 نماینده مردم شهرکرد، بن و ‌سامان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشتغال از دغدغه‌های جدی معلولان است، افزود: قانون حمایت از معلولان دستگاه‌ها را به صراحت مکلف‌ کرده تا درصدی از جذب‌ و استخدامشان را به معلولان اختصاص دهند که اگر این امر به دستی اجرا شود و دستگاه‌ها به آن پایبند باشند، بخشی از مشکلات شغلی این قشر رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه مناسب ‏سازی و دسترس ‏پذیری معابر برای تردد افراد دارای معلولیت از موارد پر اهمیت در قانون حمایت از معلولان است، تصریح کرد: بر اساس قانون هر دستگاهی وظایفه‌ای برای متناسب‌سازی معابر، ناوگان حمل و نقل عمومی، ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری بر عهده دارد، اما متأسفانه موارد مذکور به ندرت در معماری شهری لحاظ شده است، از این رو معلولان برای حضور در جامعه و تردد در معابر شهری با مشکلات بسیار زیادی رو برو هستند.

وی ادامه داد: در صورت عدم اجرای قانون حمایت از معلولان توسط دستگاه‌های اجرایی، ماده 234 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را در این خصوص با همراهی برخی از نمایندگان اعمال خواهیم کرد تا حداقل دستگاه‌ها به مسئولیتشان در حوزه معلولان عمل کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در فصل بررسی بودجه1400 قرار داریم، سازمان بهزیستی باید مشکلات و کمبودهایش را از طریق کمیسیون برنامه و تلفیق پیگیری کنند. نمایندگان مجلس یازدهم این اهتمام را دارند که برای رفع مشکلات معلولان و حمایت از این قشر گام‌های موثری بردارند.

* ارزیابی کیفیت و اثربخشی آموزش‌های تلفیقی و فراگیر از اولویت‌های پژوهشی است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دریافت بیش از 30 عنوان اولویت پژوهشی مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی در سال 99 خبر داد.

سید جواد حسینی باتبریک فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در فراخوانی عناوین اولویت‌های ‌پژوهشی ‌سال‌های 1399 و 1400 سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی را اعلام کرد و تاکنون بیش از 30 عنوان اولویت پژوهشی مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی به کمیته پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی رسیده است.

حسینی با بیان اولویت های پژوهشی سازمان آموزش و استثنایی اظهار کرد: بازبینی و بروز رسانی نحوه گروه‌بندی گروه‌های مختلف دانش آموزان استثنایی تحت پوشش سازمان، ارزیابی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به‌پیش دبستان و دبستان و بررسی روش‌ها و رویکردهای شناسایی و تشخیص بهنگام گروه‌های مختلف معلولیت از جمله اولویت های پژوهشی اعلامی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 99 است.

وی افزود: ارائه مدل موفق آموزش‌های مجازی برای گروه‌های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه، تدوین الگوی صلاحیت حرفه‌ای معلمان آموزش‌وپرورش استثنایی، تدوین الگوی برنامه درسی تربیت‌بدنی دانش آموزان استثنایی با استفاده از تجارب موفق سایر نظام‌های آموزشی وارزیابی کیفیت و اثربخشی آموزش‌های تلفیقی و فراگیر در آموزش‌وپرورش استثنایی از دیگر اولویت های پژوهشی اعلامی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 99 است.

معاون وزیر با اعلام عناوین پژوهش های ارسال شده به سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسط پژوهشگران اظهار کرد: ارزیابی کیفیت و اثربخشی آموزشهای تلفیقی و فراگیر در آموزش و پرورش استثنایی، طراحی بسته توانبخشی درک انتزاعی کودکان اتیسم از طریق استعاره های زبانی، بازبینی و به روز رسانی نحوه گروه بندی گروههای مختلف دانش آموزان استثنایی تحت پوشش سازمان ،ارزیابی عملکرد طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به پیش دبستان و دبستان و تحلیل نقاط قوت و ضعف طرح و اثربخشی برنامه رایانه یار حافظه کاری بر بهبود کارکرد های اجرایی دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا از جمله عناوین پژوهشی است که توسط پژوهشگران به دبیرخانه کمیته پژوهش سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارسال شده است.

وی افزود: اثربخشی آموزش تلفیقی بر اختلالات رفتاری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه، ارائه مدل موفق آموزش مجازی برای گروه‌های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه، ارزیابی ‌کیفیت ‌و ‌اثربخشی ‌آموزشهای ‌تلفیقی‌ و ‌فراگیر‌ در‌آموزش وپرورش‌ استثنایی، طرح آموزش در منزل، شناسایی و بررسی صلاحیت های حرفه ای آموزشگران فنی در نظام جمهوری اسلامی و بررسی تطبیقی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در کشور ایران و کشورهای توسعه‌یافته از دیگر عناوین پژوهشی دریافتی در سال 99 است.

وی گفت: آسیب شناسی آموزش مجازی دروس (تئوری- عملی) رشته ی هنر زندگی هنرجویان دختر کم توان ذهنی، شناسایی الگوی سیگنال مغزی به عنوان نشانگر زیستی تشخیصی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلال یادگیری و تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی، بررسی و فهم فرسودگی شغلی معلمان کودکان استثنایی مقطع ابتدایی و ارائه مدل موفق آموزشهای مجازی برای گروههای مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه از دیگر طرح های پژوهشی است که توسط پژوهشگران ارسال شده است.

وی تصریح کرد: طراحی الگوی صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی و اعتبارسنجی آن از منظر معلمان و بررسی تجربیات و نیازهای خانواده های دارای کودک با اختلال عصبی- تکاملی در طی دوران همه گیری جهانی کووید 19 از جمله عناوین ارسالی پژوهشگران است.

.........اخبار روز

* روحانی: از ٩٣ تا ٩۶ کشور را از رکود و تورم نجات دادیم

رئیس‌جمهوری در نشست خبری:

۷ سال گذشته را به ۲ بخش قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی باید تقسیم کنیم. سال ۹۳ به رشد مثبت اقتصادی رسیدیم و تورم را ۱۵٪ کاهش دادیم. درآمد نفتی قبل از دولت یازدهم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال بوده و در دولت بطور متوسط ۵۲میلیارد دلار بود

 بالاترین رشد اقتصادی را سال ۹۵ داشتیم. حق هسته‌ای را برای مردم ایران تثبیت کردیم و کشور را از PMD و مسائل سخت آژانس رها کردیم. اقداماتی که در این مدت انجام دادیم مدیریت قابل قبولی بوده؛ ۹۳ تا ۹۶ کشور را از تورم و رکود نجات دادیم

رئیس جمهوری: وعده های ما به مردم،  تعامل با جهان، برداشتن تحریم ها و تثبیت حق هسته ای بود.

* تا ۱۰ ماه دیگر، کارت ملی همه ایرانیان هوشمند می‌شود

 ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال: با پیگیری‌های سازمان ثبت احوال و رئیس‌جمهور هفته گذشته دستور صریحی در خصوص کارت ملی‌های هوشمند به سازمان برنامه و بودجه داده شد.

 چاپخانه دولتی قول داده است که ماهانه یک میلیون بدنه کارت ملی هوشمند تولید کند. در این صورت این پروژه ظرف مدت ۱۰ ماه به اتمام خواهد رسید.

* عملیات تیم های آتش نشانی در دریاچه شهدای خلیج فارس

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران:

در پی انتشار اخباری مبنی بر مشاهده تمساح در دریاچه شهدای خلیج فارس، تیم‌های سازمان  آتش نشانی از چند روز گذشته عملیات جستجو در دریاچه را آغاز کرده اند که تا نتیجه گیری نهایی این عملیات ادامه خواهد داشت.

* جولان ماسک‌های چینی در بازار

غلامرضا حسن پور اسکندری، عضو هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی:

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد از مبادی ورودی کشور به ویژه از بندر گناوه و سایر بنادر کشور، ماسک‌های چینی به صورت قاچاق وارد کشور شده و از طریق کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام و سایر روش‌ها در تهران و برخی دیگر از استان‌ها، به ویژه استان‌های جنوبی کشور به وفور به فروش می‌رسد.

* ایران برای بازگشت به بازار نفت اجازه نمی‌خواهد

بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه مراسم آغاز حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی: ایران برای بازگشت به بازارهای نفت نیازی به اجازه ندارد زیرا صاحب حق است.

چنانچه تحریم نباشد و منابع برای احیای چاه‌ها تولیدشان کم شده فراهم شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه امری کاملا میسر است. به عنوان وزیر تعهد کاری را نمی دهم که توان انجام کار آن را نداشته باشم و برای نفت ایران بازار وجود دارد و قیمت ها پایین نمی آید.

- درمورد احتمال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰

این موضوع را من هم شنیده ام و چنانچه چیزی بخواهم بگویم، بیان می کنم و به شنیده ها اعتماد نکنید.

مردم به اندازه نیاز گاز مصرف کنند، تا اسراف نشود و ناچار نشویم گاز صنایع را محدود سازیم.

مصوبه گازبهای رایگان ۴۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد و بعد از ۶ ماه برای جبرانش راهکار

...........بهداشت و سلامت

* وقوع پیک چهارم کرونا درصورت عادی انگاری / خطر "یلدا" برای سالمندان

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری  گفت: تجربه ثابت کرده که هر بار به دنبال عادی انگاری شرایط و عدم رعایت‌ها، پیک‌های شدید بیماری رخ داده و هر پیک نسبت به پیک قبلی بیماری شدیدتر بوده است.

به نقل از ایسنا، دکتر پیام طبرسی  افزود: اگرچه به دنبال اعمال پروتکل‌ها و محدودیت‌های جدی آمار ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها تا حدودی کاهش یافته است، ولی متاسفانه بیماری همچنان در جامعه به صورت فعال در حال چرخش است و عادی انگاری شرایط و غفلت مجدد تبعات جدی به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اعلام وضعیت قرمز کرونایی در استان‌های شمالی کشور، تأکید کرد: مطمئنا تهران نیز متاثر از این شرایط خواهد بود، ضمن اینکه اگر محدودیتهای جاده‌ای لغو می‌شد، تهران همچنان در وضعیت قرمز باقی می‌ماند. بنابراین رعایت اصول بهداشتی و پروتکل ها از سوی مردم و تمدید محدودیت ها از سوی مسوولان باید همچنان ادامه داشته باشد.

طبرسی به دورهمی‌های خانگی به عنوان عامل بالقوه شیوع بیماری اشاره کرد و گفت: همچنان درصد بالایی از مبتلایان به دنبال برگزاری دورهمی های کوچک خانگی مبتلا می‌شوند، بنابراین توصیه اکید پرهیز از برگزاری دورهمی‌های خانگی و خانوادگی است، چرا که بیماری همچنان به صورت فعال در جامعه وجود دارد و به خصوص در مراسم‌هایی همچون شب یلدا که سالمندان نیز حضور دارند، خطر دوچندان می‌شود؛ چراکه همچنان درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در سالمندان بالاست و توصیه می‌شود که این برنامه‌ها و سنت ها امسال به صورت مجازی برگزار شود.

وی ادامه داد: با برداشتن هر محدودیت، مردم مجددا به پاساژ و بازار هجوم می‌برند و یا می‌بینید که پیست‌های اسکی وضعیت بسیار بدی دارند، همچنین متأسفانه مردم در فضاهای کوچک رستوران‌ها بدون ماسک در کنار هم نشسته‌اند که بسیار خطرناک است. اگر رعایت نشود بیماری مجددا شعله ور خواهد شد و این بار کنترل آن بسیار دشوار خواهد بود.

طبرسی با بیان اینکه هر پیک شدید بیماری تا ۸ هفته طول می‌کشد، تأکید کرد: محدودیت‌ها و پروتکل‌ها باید به صورت تدریجی برداشته شود و برخی از محدودیت‌ها نباید تا پایان اپیدمی برداشته شود.

* درگیری ریه در کرونا؛ از علائم  تا درمان:

 یک فوق تخصص جراحی قفسه سینه گفت: علائم درگیری ریه در کرونا شامل درد بین دو کتف، درد شانه، قفسه سینه، تنگی‌نفس، سرفه و کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی است.

به نقل از ایسنا، سید مهدی فرساد در گفت‌وگو با ایسنا درمورد درگیری ریه در کرونا اظهار کرد: درحال حاضر اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند از نوع خفیف است، هیچ درگیری ریوی ندارند و دوره درمان آن‌ها کوتاه است، اما در برخی درگیری ریوی به صورت خفیف و مزمن نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه «درگیری ریوی معمولا  در هفته دوم این بیماری اتفاق می‌افتد»، ادامه داد: علائم این درگیری شامل درد بین دو کتف، درد شانه، قفسه سینه، تنگی‌نفس، سرفه و کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی است. بیماران  با توجه به این علائم و بروز هر کدام باید به پزشک مراجعه کنند. وجود این علائم نشان از درگیری ریه یا درگیری پرده جنب دور ریه دارد.

این فوق تخصص جراحی قفسه سینه با بیان اینکه «۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا از نوع خفیف بدون مصرف هیچ دارویی درمان می‌شوند»،بیان کرد: البته افرادی وجود دارند که نوع ابتلای آن‌ها شدید است و باید دارو مصرف کنند. کرونا خود را با علائمی نظیر آبریزش‌بینی، عطسه، سرفه، سردرد، بدن درد، تب، دل درد و اسهال نشان می‌دهد که این‌ علائم شبیه به بیماری سرماخوردگی یا آنفلوآنزا است، اما با وجود اپیدمی کرونا ما همه این علائم را به حساب بیماری کرونا می‌گذاریم.

وی ادامه داد: بیماران در درجه اول باید مراقب علائم خود باشند و در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به پزشک مراجعه کنند و در تمام مدت بیماری با پزشک در ارتباط و در قرنطینه باشند. ما از بیماران خود تقاضا داریم که این علائم را به حساب سرماخوردگی و آنفلوآنزا نگذارند و بیمارانی که ریه آن‌ها درگیر می‌شود باید داروهای ضد ویروسی مصرف کنند

بیماران کرونایی در صورتی که متوجه علائمی همچون تنگی تنفس و سرفه شدند و تب آن‌ها قطع نشد مجدد به پزشک مراجعه کنند زیرا لازم است تا سی‌تی اسکن ریه انجام دهند و داروهای قبلی عوض شود و حتی در صورت نیاز در بیمارستان بستری شوند.  

بیماران باید استراحت زیادی داشته باشند و بدن خود را خسته و انرژی زیادی مصرف نکنند. برای تغذیه این افراد هنوز برنامه مشخص و ثابت شده‌ای اعلام نشده است. از آن‌جایی که افراد مبتلا در طول بیماری دچار بی‌اشتهایی می‌شوند، باید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش و حجم غذا را کم کنند، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند، ویتأمین‌های لازم مانند ویتأمین C و D را به بدن خود برسانند، پروتئین خود را با مصرف گوشت‌ سفید و قرمز بالا ببرند، مصرف نمک و قند را کاهش دهند و در طول بیماری مایعات فراوانی مصرف کنند.

فرساد ادامه داد: بیمارانی که درگیری ریوی دارند باید تمرینات تنفسی انجام دهند. آنها باید به حالت سجده نماز قرار بگیرند، نفس عمیق بکشند و سپس به شکل فوت کردن هوا را از دهان خود خارج کنند تا سرفه ایجاد شود و سپس خلط‌ها از دهان خارج شود.

این فوق تخصص جراحی قفسه سینه با بیان اینکه «رقمی که سطح اکسیژن خون را نشان می‌دهد به این شکل نیست که  اگر از یک عدد خاصی پایین بود ریه درگیر است یا از یک عدد خاصی بالا بود، ریه درگیر نیست»، گفت: افرادی هستند که ریه آن‌ها درگیر بوده، اما سطح اکسیژن خون خوبی داشته‌اند. بنابراین این عدد ملاک عدم درگیری ریه نیست.اگر سطح اکسیژن خون فردی از ۹۳ پایین‌ تر باشد باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد و ریه او بررسی شود.  سطح اکسیژن خون از ۹۰ به پایین هشدار جدی محسوب می‌شود که سطح بیشتری از ریه درگیر شده است.

..........آهنگ و درنگ

* سری‌دوزی هنرمندان ایرانی برای بازار جهانی: یک تصنیف ایرانی، ترجیحاً در چهارگاه با ریتم لنگ –مثلاً پنج هشت یا هفت هشت»، ترکیبِ تار و کمانچه، رد پایی از حضور دف، یک عدد کاخن و یک سِتِ درامزِ کم‌رنگ، گیتار بیس و یک گیتار که ضمن پر کردن خلأ هارمونیکِ موسیقی ایرانی، کمی هم نمکِ جَز را به آهنگ اضافه کند، یک شعر از مولانا و در صورت امکان هم حضور یک خواننده در قد و قواره‌های جهانی به عنوان مهمان. این روز‌ها اگر بخواهیم به سیاق برنامه‌های آشپزیِ تلویزیون، برای تولید یک قطعه موسیقی بین‌المللی، مواد لازم را بر بشماریم، احتمالاً همین‌ها می‌تواند کافی باشد. از قضا آخرینِ این مدل دست‌پخت را هم شنوندگان ایرانی همین چند روز پیش چشیده‌اند. قطعه‌ای با نام رَبابی، به آهنگسازی و مدیریت هنریِ حسام ناصری. او که تلاش می‌کند خودش را به عنوان یک آهنگساز در حد و اندازه‌های جهانی عرضه کند، پیش‌تر هم با برخی چهره‌های غیر ایرانی همکاری داشته است. این بار ناصری برای بخش آوازی آهنگی که ساخته، از علیرضا قربانی استفاده کرده است. نقش خواننده جهانیِ مهمان را هم ناصری به عالیم قاسم‌اف، چهره شناخته شده آواز موقام آذربایجان سپرده است. کسی که پیش‌تر، یونسکو لقب برترین آواز‌خوانِ صد سال اخیرِ شرق را به او اختصاص داده است.

در قطعه ربابی، «نبیل یوسف شریداوی» و «آن دارش دس»، از مجارستان، ساز‌های کوبه‌ای را نواخته‌اند. نمکِ جَز را هم به پنجه‌های ماهان میر‌عرب، نوازنده گیتار و دارا دارایی بیسیست نام‌آشنای این روز‌های موسیقی ایران وا گذاشته‌اند. سامان صمیمی و میلاد محمدی هم وظیفه باز‌نمایی هویت ایرانی قطعه یعنی بخش تار و کمانچه را به دوش کشیده‌اند. ناصری برای بخش آوازی این قطعه ریسکی به جان نخریده و به سراغ شعری رفته که بار‌ها در ژانر‌های متفاوت بر روی آن آهنگ‌ها ساخته‌اند و برای ذهن مخاطب ایرانی و حتی بعضاً غیر ایرانی، کلامی آشنا محسوب می‌شود. غزلِ «مستان سلامت می‌کنند»، برای بخش آوازی این قطعه بر‌گزیده شده است. حضور عالیم قاسم‌اف در این قطعه این امکان را برای ناصری فراهم کرده که بتواند از ترجمه ترکیِ این غزل که به دست ملا محمد فضولی انجام شده هم استفاده کند.

در این قطعه، علیرغم انتظارات احتمالی مخاطبان، هیچ اتفاق خاصی مشاهده نمی‌شود. نه آهنگساز ریسکی را به جان خریده و نه خوانندگان و نوازندگان تلاشی برای متفاوت بودن با سایر قطعات ساخته شده در همین ژانر از خود نشان داده‌اند. دو خواننده این قطعه، به شکلی کاملاً کلیشه‌ای، به نوبت یک مصراع فارسی و یکی ترکی اجرا می‌کنند. یک جا هم در ترجیع، قربانی یک مصراع را به ترکی با قاسیم‌اف همراهی می‌کند و در تکرار ترجیع هم قاسیم‌اف همین کار را برای فارسی انجام می‌دهد. یک جا هم در میانه کار، دو خواننده قابلیت‌های آوازی‌ خود و موسیقی کشورشان  را به رخ یکدیگر یا شاید مخاطب می‌کشند و دقایقی را در گام بالا آواز می‌خوانند.

ناصری برای این قطعه، زمانی حدود هشت دقیقه را در نظر گرفته که شاید با استاندارد‌های روز، خیلی همخوانی نداشته باشد. از سوی دیگر، قربانی هم یک اشتباه بسیار فاحش را در خواندن شعر مرتکب می‌شود که گمان مخاطب را در سری‌دوزی بودنِ قطعه و منتاژ عجولانه‌اش تقویت می‌کند. از یک خواننده ایرانی که سال‌ها با ردیف‌های آوازی و به طریق اولی شعر کلاسیک فارسی مأنوس بوده، اصلاً نمی‌توان انتظار داشت که یکی از زیبا‌ترین مصراع‌های غزلی به غایت شنیده و شناخته شده را اشتباه بخواند و این میان، نه آهنگساز و نه هیچ یک از ده‌ها نفر عوامل تولید این قطعه ، توجهی به این موضوع نکنند. قربانی، مصراعِ «ای آرزوی آرزو این پرده را بردار از او» را به شکل «این پرده را بردار ز رو» خوانده که نه تنها وزن، که معنای عمیق و زیبایی حیرت‌آور این بیت را خدشه‌دار کرده است. از قول ناصری در وبسایت‌ها نقل شده که همکاریِ این گروه قرار است در قطعات دیگری هم ادامه داشته باشد. امید است قطعات بعدی با دقت و خلاقیت بیشتری تولید شوند و دیگر شاهد چنین منتاژ‌های شتاب‌زده‌ای از این گروهِ حرفه‌ای و کار‌بلد نباشیم.

.........ورزشی

* بلاتکلیفی جودوکاران پارالمپیکی برای حضور در اردو

علیرغم درخواست های انجمن جودوی نابینایان مبنی بر برگزاری اردوهای آمادگی جودوکاران پارالمپیکی، ستاد ملی مبارزه با کرونا پاسخی به این خواسته ها نداده و همین امر سبب بلاتکلیفی جودوکاران شده است.

علیرضا امینی اظهار کرد: جودوکاران پارالمپیکی نزدیک به ۸ ماه است که از اردوی آمادگی دور هستند و در این مدت چند بار به فدراسیون نابینایان درخواست برگزاری اردو دادیم که مورد موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار نگرفته است.

وی گفت: قرار بود این اردو اول آذر در تهران یا کیش برگزار شود که به دلیل محدودیت های جدید کرونا ۲ هفته به تعویق افتاد و بعد از ۱۵ آذر هم منتظر جواب استعلام خود از ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

امینی در پاسخ به این پرسش که آیا تمرینات جودوکاران از طریق فضای مجازی پیگیری می شود یا خیر؟ افزود: در فضای مجازی چون نظارتی وجود ندارد، مشخص نیست که چقدر جودوکاران تمرینات را جدی می گیرند، باید اردو برگزار شود تا در جریان عملکرد آنها قرار بگیریم.

وی در پایان گفت: درست است جودوکاران ما رنکینگ اول و دوم جهان را دارند اما چون یکسال است در هیچ تورنمنت برون مرزی شرکت نکرده اند در جریان وضعیت آنها نیستیم و بعد از حضور در اردوها و شرکت در مسابقات بین المللی مشخص می شود که در طی این مدت توانسته اند رنکینگ خود را حفظ کنند یا دچار افت شده اند.

* پیروزی جدید رونالدو بر مسی

کریستیانو رونالدو با زدن دو گل به جنوا از روی نقطه پنالتی، به رکوردی فوق‌العاده دست یافت که تا کنون کسی به آن دست نیافته بود.

کریستیانو رونالدو حالا تنها فوتبالیست پنج لیگ بزرگ اروپایی است که در قرن حاضر یعنی قرن بیست و یک میلادی موفق شده با پیراهن باشگاه‌هایش 400 پیروزی بدست بیاورد.

لیونل مسی حریف رونالدو در این رکورد همچنان با رونالدو فاصله دارد و در قرن بیست و یکم نتوانسته تعداد پیروزی هایش با پیراهن بارسا را به عدد 400 برساند. البته مسی در فهرست این رکورد در جایگاه دوم قرار گرفته و در این قرن، 365 پیروزی باشگاهی بدست آورده است. بوفون سنگربان کهنه کار ایتالیایی هم با 350 پیروزی در رتبه سوم قرار دارد.

..........حوادث

* نوجوان 12 ساله در برابر دوربین روشن، خودکشی کرد

ایران نوشت: ساعت 2:30 ظهر شنبه 22 آذر، مرگ مشکوک پسری 12 ساله در منطقه سعادت‌آباد به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد.

به‌دنبال اعلام این خبر تحقیقات آغاز و در بررسی‌های اولیه مشخص شد پسر دانش‌آموز با شلیک گلوله از کلت کمری به زندگی خود پایان داده است. بدین ترتیب تیم جنایی راهی محل شده و بررسی‌ها برای یافتن علت مرگ آغاز شد. نخستین تحقیقات نشان می‌داد مدتی قبل پدر و مادر پسر 12 ساله از هم جدا شده و او با پدرش که پزشک است زندگی می‌کرد.
در زمان حادثه مادر بزرگ این پسر دانش‌آموز در خانه بوده اما وقتی او در اتاق پذیرایی حضور داشته نوه‌اش به اتاقش رفته و دقایقی بعد نیز صدای شلیک گلوله‌ای شنیده شد، مادر بزرگ وحشتزده به اتاق پسر نوجوان می‌رود و با جسدش مواجه می‌شود.
پسر نوجوان قبل از مرگش، دوربین فیلمبرداری را روشن کرده و در مقابل دوربین انگیزه خود از این مرگ را بیان کرده بود. او گفته بود از زندگی خسته شده و دیگر نمی‌تواند به زندگی‌اش ادامه دهد. حتی دست نوشته‌ای با این مضمون نیز از خود به‌جا می‌گذارد. در پایان این فیلم 12 دقیقه‌ای پسر نوجوان اسلحه کلت کمری را برداشته و به سرش شلیک می‌کند.
در ادامه بررسی‌ها پدر خانواده مدعی شد که خودش  در خانه اسلحه‌ای نداشته و مشخص نیست که پسر نوجوان اسلحه را از کجا تهیه کرده است. از سویی داخل کلت کمری تنها یک گلوله بوده و او با شلیک تنها تیری که در اسلحه بوده به زندگی‌اش پایان داده است.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *