شناسه خبر: 22283 منتشر شده در مورخ: 1399/8/28 ساعت: 23:28 گروه: اجتماعی  
ضرورت راه اندازی "سامانه ملی دیده بان" برای نظارت کامل فعالیت های بهزیستی

ضرورت راه اندازی "سامانه ملی دیده بان" برای نظارت کامل فعالیت های بهزیستی

ایجاد رضایتمندی در مردم، تحقق وعده ریاست‌جمهوری در ایجاد شفافیت و نظارت مردم بر فعالیت‌های دولت از مهمترین ویژگی های سامانه ملی دیده بان سازمان بهزیستی کشور (۱۴۸۲) است.

به گزارش ایران سپید دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مراسم رونمایی از سامانه ملی دیده بان (۱۴۸۲)، راه اندازی این سامانه را اقدامی بسیار ارزشمند خواند و از نظارت مردم به عنوان عالی‌ترین سطح نظارت بر فعالیت‌های دولت یاد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه اندازی این سامانه را تحقق عملی وعده های دولت دانست و تصریح کرد: بعد از شستا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و معاونت امور تعاون، امروز، یکی از مهمترین اقدامات وزارتخانه در عرصه مبارزه با فساد، جلوگیری از ایجاد تاریکخانه در فعالیت های دولتی، مخفی کردن ضعف ها، برملا کردن مشکلات و گرفتاری ها در نظام اجرایی کشور، شفاف سازی و ایجاد نظارت مردم بر مجموعه فعالیت‌های اجرایی محقق شد.

وی افزود: این سامانه نه فقط ارزیابی فعالیت های سازمان بلکه شفاف‌سازی و نظارت موثر مردم بر فعالیت‌های اجرایی را محقق می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح ویژگی های این سامانه گفت: میزان تماس های روزانه، روند افزایشی یا کاهشی بودن تماس ها و نوع نگرش مردم را تحلیل و ارزیابی و در برنامه ریزی های آینده این سازمان استفاده کرد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه نباید از فراوانی نقدها در عرصه‌های گوناگون ترسید تصریح کرد: با ارزیابی نقدها در عرصه‌های گوناگون می توان راه حل مناسب ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور یکی از مقدس ترین نهادها است؛ افزود: همگان برای حضور و ارائه خدمات در این سازمان غبطه می‌خورند چراکه به اقشاری خدمت رسانی می کند که جزو بهترین بندگان خداوند هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تلاش برای خدمت رسانی به جامعه هدف سازمان بهزیستی علاوه بر اینکه یک وظیفه حاکمیتی و اقدام اداری تلقی می‌شود اجر اخروی نیز دارد؛ افزود: این خدمات دارای ارزش بسیار زیادی است که در هیچ شغل و منصب دیگری وجود ندارد.

وی تصریح کرد : افراد شاغل در این سازمان با وجود داشتن مشکلات بسیار، با داشتن اهداف متعالی در خدمت به این افراد و جامعه هدف از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.
 

۱۳۰ هزار واحد مسکونی برای مجموعه معلولان کشور ساخته شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حدود ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در کشور برای افراد دارای معلولیت کشور ساخته شده است تصریح کرد: از این تعداد بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید احداث شده و نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی نیز در دوره تصدی اینجانب تحقق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ساخت حدود ۲۷ هزار واحد مسکونی نیز برای جامعه معلولان پایه گذاری شده است افزود: برای حل مسئله تامین مسکن کارکنان سازمان بهزیستی نیز باید تدابیری اندیشده شود.

شریعتمداری با بیان اینکه سازمان بهزیستی دارای ۵ میلیون مخاطب، یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت و حدود یک میلیون و ۸۰ هزار مستمری بگیر است افزود: مسئولیت سلامت اجتماعی، رسیدگی به معتادان متجاهر، ارتباط با بیش از ۴۰ هزار دستگاه همکار در سطح کشور و نظارت بر ۱۵ هزار واحد مهدکودک و مراکز نگهداری از سالمندان از جمله مهمترین وظایف این سازمان شمرده می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با توجه به مسئولیت های گسترده این سازمان و امکاناتی که در اختیار دارد وظایف خود را به خوبی انجام داده است؛ تصریح کرد: این سازمان در اداره خدمات به جامعه مخاطب کارنامه قابل قبولی دارد.

شریعتمداری با اشاره به واگذاری امور با نظارت این سازمان افزود: واگذاری شیرخوارگاه ها به بخش غیر دولتی و با نظارت سازمان بهزیستی از اقدامات ارزشمند این سازمان به شمار می‌رود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید بخشی از امور به انجمن خیریه واگذار شود افزود: این سازمان با واگذاری بخشی از امور به بخش های غیردولتی، باید از جایگاه واقعی خود در راستای نظارت، تشویق و هدایت استفاده کند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه تاسیس مراکز مثبت زندگی، تحولی اساسی در سازمان بهزیستی به شمار می‌رود؛ افزود: با همت رئیس سازمان بهزیستی کشور و همکاران این سازمان، بیش از ۲۴۰۰ مرکز از بین متقاضیان انتخاب و بخشی از آنها راه اندازی شده و آماده ارائه خدمت هستند.

وی اقداماتی را که در سازمان بهزیستی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود ارزشمند دانست و افزود: توسعه دولت الکترونیک در شرایط فعلی کشور و در ایام کرونا، امری حیاتی است.
 

کاهش ۴۰ میلیون مراجعه به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سال

شریعتمداری با بیان اینکه با اقدامات انجام گرفته در این زمینه نزدیک به ۴۰ میلیون مراجعه به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در یک سال کاهش داده است افزود: جلوگیری از تمدید حضوری دفترچه های سازمان تامین اجتماعی، حرکت به سمت الکترونیکی کردن دفترچه های خدمات درمانی، ارائه خدمات درمانی الکترونیک و کار پزشکی اینترنتی از جمله اقدامات مثبت در این وزارتخانه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افتتاح سامانه‌های روابط کار اشاره کرد و افزود: الکترونیکی کردن امور در مجموعه سازمان بهزیستی، باید در راستای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا در کشور صورت گیرد.

وی با اشاره به لزوم ارائه خدمات الکترونیک در کشور با توجه به شرایط استمرار کرونا گفت: ارائه این خدمات به هیچ عنوان نباید کمرنگ شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ضرورت توجه جدی به افراد بی پناه در مراکز نگهداری از سالمندان افزود: ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراکز نگهداری مددجویان، سالمندان و معلولان دارای اهمیت زیادی است.

وی با بیان اینکه تعداد مرگ و میر افراد در مجموعه سازمان بهزیستی، کمتر از نیم درصد است افزود: با رعایت کامل های شیوه نامه های بهداشتی در این مجموعه ها، باید از این دستاورد بزرگ صیانت شود.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه هرگونه خدمات ارائه شده در این سازمان باید با کرامت همراه باشد تصریح کرد: ارائه خدمات به مردم همواره باید با رعایت حفظ کرامت همراه باشد و باید تلاش کرد علاوه بر توانمندسازی افراد افراد، انجام این کار با احترام انجام شود.

وی به راه اندازی سامانه دانشجویی در سازمان بهزیستی نیز اشاره کرد و افزود: اختصاص منابع مالی به فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی بدون هیچ گونه تفاوت و فرق گذاشتن به این افراد، از جمله اقدامات ارزشمند این سازمان است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه عزت و کرامت انسان، بزرگترین دارایی‌های است که خداوند متعال به عنوان یک موهبت الهی به او تفویض کرده است تصریح کرد: به هیچ عنوان حق نداریم عزت افراد را پایمال کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واگذاری ۸ هزار تبلت به فرزندان بهزیستی در این سازمان اشاره کرد و افزود: با اقدامات انجام گرفته از طریق یک سامانه، بدون هیچ گونه تبعیض دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی از این امکانات استفاده کردند و این کار بسیار ارزشمندی است.

شریعتمداری تصریح کرد: این تبلت ها به بهترین شیوه و با رعایت کامل کرامت انسانی در اختیار این دانش‌آموزان قرار گرفته است.

وی توضیح داد: علاوه بر بودجه عمومی که از سوی دولت برای این سازمان در نظر گرفته شده می‌توان با همکاری سایر نهادهای دولتی منابع دیگری نیز جذب کرد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در ایام کرونا نیز برای خانواده‌های نیازمند این سازمان کمک هایی در نظر گرفته شده در خصوص به رصد آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: از این رصدها می‌توان به عنوان چراغ راهی یاد کرد که ما را برای آینده مجهز می‌کند تا به دانش پیرامونی خود دست یابیم.
 

ضرورت راه‌اندازی صندوق فرصت‌های شغلی

شریعتمداری ضرورت راه‌اندازی صندوق فرصت‌های شغلی سازمان بهزیستی کشور را یادآور شد و تصریح کرد: مصوبه راه‌اندازی صندوق فرصت‌های شغلی در دولت تایید شد هرچند شورای نگهبان با برخی از مفاد آن مخالفت کرده است ولی می‌توان با رفع این اشکالات، صندوق فرصت‌های شغلی این سازمان را راه اندازی کرد.

وی استفاده از منابع ایجاد مشاغل خانگی را از دیگر راهکارها برشمرد و گفت: با استفاده از منابع داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توان بخشی را به ایجاد مشاغل خانگی برای دختران بالای ۱۸ سال تحت پوشش این سازمان اختصاص داد.

شریعتمداری به مسئله تشخیص هویت افراد تحت پوشش این سازمان اشاره کرد و افزود: این اقدام نتایج بسیار خوبی در پی داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به عضویت مدیران استان‌ها و مجموعه شورای هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در شورای برنامه‌ریزی استان، مدیران سازمان بهزیستی در استان ها موظفند در زمان تصویب بودجه، منابع استانی سازمان بهزیستی در استان را افزایش دهند.

وی افزود: مدیران استانی به عنوان یک عضو شورای هماهنگی مدیریت در استان باید با نمایندگان مجلس جلساتی را برگزار و مسائل و مشکلات سازمان را مطرح کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه برای حل مشکلات جامعه هدف این سازمان با توجه به شرایط ارز در کشور به تخصیص منابع بیشتری نیاز است اظهار داشت: تهیه سمعک، عمل های مربوط به گوش میانی و کاشت حلزون نیازمند تامین منابع بیشتری نسبت به گذشته است.

وی با اشاره به درخواست های مطرح شده در مرکز۱۴۸۲ که امروز راه‌اندازی شد گفت: بر اساس گزارش‌ها حدود ۱۵ درصد شکایت ها و درخواست ها مربوط به مستمری‌بگیران است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سهم ملی سالمندان افزود: در این خصوص مکاتباتی با شهرداری ها، استانداری ها، وزارت مسکن و وزارت کشور وزارت آموزش و پرورش انجام گرفته است و

وزیر کشور و شهرداری ها نیز در حوزه متناسب سازی معابر برای معلولان قول همکاری و مساعدت لازم دادند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعطیلی برخی از مهدکودک های ناشی از شرایط کرونا گفت : با رایزنی در کمیسیون اقتصادی ستاد کرونا و در خواست اعطای تسهیلات به آنان، می توان بخشی از مسائل مشکلات را حل کرد.
 

رئیس سازمان بهزیستی کشور: ضرورت راه اندازی "سامانه ملی دیده بان" برای نظارت کامل فعالیت های بهزیستی

معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم به فعالیت های این سازمان اشاره کرد و گفت: در حال حاضربیش از ۵ میلیون نفر از خدمات متنوع این سازمان  بهره می‌گیرند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت نیزتحت پوشش این سازمان  هستند.

دکتر وحید قبادی دانا با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰ هزار خانوارنیز مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی هستند افزود:  طبق قانون برنامه ششم توسعه، این سازمان متولی سلامت اجتماعی است از این رو  مراکز مختلفی را تحت پوشش دارد.

به گفته وی، طبق ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت وماده ۵۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور،  بیش از ۴۰ هزار موسسه غیردولتی و همکار تحت پوشش سازمان بهزیستی است و بیش از ۹۳ درصد از فعالیت‌های اجرایی و خدمات اجرایی سازمان بهزیستی توسط موسسات غیردولتی و خیریه ها انجام می شود که  اخیرا نیز با تاکیدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیزاداره و  فعالیت اجرایی شیرخوار گاهها نیز با نظارت و مسوولیت کامل این سازمان در حال واگذاری به مجموعه‌های غیر دولتی و خیریه ها است که تلاش می شود تا انشالله این امر به  پوشش۱۰۰ درصدی خود نزدیک شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور درادامه بیان کرد: در گذشته تمام  موسسات به صورت کاغذی مجوزهای خود را کسب می کردند ولی امروز این مهم به صورت الکترونیک توسط سامانه مربوطه ثبت می شود که انشاالله تا دهه فجر صفر تا صد تمام فعالیت‌های مربوط به ماده ۲۶ و کمیسیون ماده ۲۶ به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به حضور بیش از ۲۱ هزار نفر از پرسنل زحمتکش سازمان بهزیستی در سراسر کشور و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از همکاران خوب ما در بیش از ۴۰ هزار موسسه شامل؛ مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان، افراد دارای  معلولیت،  بیماران روانی مزمن و همچنین مراکز توانبخشی روزانه، مراکز اقامتی درمان و بازتوانی معتادان ومراکز شبه خانواده که محل نگهداری فرزندان سازمان بهزیستی است و همچنین شیرخوارگاهها،  ۱۵ هزارمهدهای کودک، بیش از سه هزار مرکز مشاوره روانشناسی و گستره و تنوع فعالیت‌های سازمان بهزیستی و ارائه خدمات در اقصا نقاط کشور نیاز بود تا  یک نظارت کامل بر فعالیت آنها صورت بگیرد.

قبادی دانا در ادامه از راه اندازی  مراکزخدمات بهزیستی بند چهارم ماده ۲۶ در ماههای آینده خبر داد و گفت : قرار است این مراکز که توسط بخش غیر دولتی اداره خواهند شد  در محلات،  ۲۲ خدمت اولیه سازمان بهزیستی را به صورت الکترونیکی آنهم با حضور کارشناسان و مددکار اجتماعی به جامعه هدف ارائه دهند.

وی  با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی، طبق اصل  ۴۴ قانون اساسی تصدی‌گری فعالیت اجرایی را به بخش غیردولتی واگذار می کند افزود:  همواره سعی می شود تا این سازمان در حوزه سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت، فعالیت‌های سیستماتیک و دقیقی را اعمال کند چرا که یکی از اهداف ما اجتماعی کردن فعالیتها و مردمی کردن آن  است.

وی  سرعت در رسیدگی به شکایات، انتقادات، مشکلات واختلالی که در جریان فعالیت‌ها وجود دارد را مهم دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دقت و صحت فعالیت‌های بسیار مهم است، براین اساس فعالیت برای راه اندازی "سامانه ملی دیده بان۱۴۸۲" از ۱۵ ماه پیش آغاز شد که فاز اول آن در استان تهران عملیاتی شد و قرار است این  سامانه در کنار مجموعه های متمرکز سامانه‌های تلفنی  مثل۱۴۸۰ که در موضوع کرونا کمک های خود را در زمینه مشاوره های تلفنی روانشناسی انجام می دهد نیز مستقر شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سعی شده تا دراین سامانه متمرکز که به صورت سامانه الکترونیکی در تهران است از تجربیات وزارت بهداشت و شهرداری تهران و مجموعه ه‌ای که چنین سامانه‌ای داشتند استفاده شود گفت: هدف از راه اندازی این سامانه این است که اگر مشکلی یا اختلالی در عملکرد وخدمت‌رسانی سازمان بهزیستی در بخش دولتی و غیردولتی ایجاد شد ۸۰ میلیون ناظر مردمی که برای افراد دارای معلولیت،  جامعه هدف، زنان سرپرست خانوارو فرزندان دارای سرپرستی غیرموثر هستند چه خانواده آنها و یا  یکان یکان مردم ایران اگر با اختلال یا مشکلی مواجه شدند با شماره تلفن ۱۴۸۲ به صورت رایگان بدون نیاز به گرفتن کد ازسراسر کشور از طریق تلفن ثابت یا از طریق سامانه‌های ایرانسل یا همراه اول تماس بگیرند.

وی افزود:  اپراتورهای این سامانه ضمن پاسخگو بودن برای هر شکایات کد رهگیری نیز در نظر خواهند گرفت.

قبادی دانا با بیان اینکه اطلاع‌رسانی این شماره تلفن در بیش از ۴۰ هزار مرکز این سازمان صورت گرفته است خاطر نشان کرد: همه مراکز موظفند طبق چک لیست های نظارتی که مراکز دارند تابلوی این شماره تلفن را به عنوان سامانه نظارت مردمی سازمان بهزیستی دیده‌بان نصب کنند و در منظر دید مراجعه کنندگان و جامعه هدف سازمان بهزیستی و یا مردم قراردهند.

به اعتقاد رییس سازمان بهزیستی کشور،  اجرای صحیح این کارو نظارت شفاف در اتاق شیشه ای محقق  نخواهد شد مگربا همکاری دقیق مدیران کل ستادی و استانی در سراسر کشور و مسئولین نظارتی در قسمت مدیریت عملکرد و ریاست این سازمان.

سامانه دیده بان ملی سازمان بهزیستی با با شماره ۱۴۸۲ به صورت رایگان و بدون نیاز به گرفتن کد از طریق تلفن ثابت و یا تلفن همراه برای پاسخگویی به جامعه هدف سازمان بهزیستی فعال شد.

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *