شناسه خبر: 22111 منتشر شده در مورخ: 1399/8/5 ساعت: 16:40 گروه: ورزشی  
نگاهی به تضاد های اهداف و نامگذاری روز و هفته پارالمپیک

نگاهی به تضاد های اهداف و نامگذاری روز و هفته پارالمپیک

هر ساله کمیته ملی پارالمپیک در هفته پارالمپیک، روز هایی را با اهداف خاص نامگذاری می کند، این در حالی است که در شرایط کنونی کشور، بسیاری از اهداف پیش بینی شده امکان تحقق در عمل را ندارند.

به گزارش ایران سپید امروز، پنجم آبان، اولین روز از هفته پارالمپیک آغاز شد که به نام روز پارالمپیک و عصای سفید نامگذاری شده است. ستاد برگزاری مراسم روز ملی و هفته پارالمپیک هر ساله برای هر یک روز از این هفته عنوان و برنامه های مشخصی را تعیین می کند که امسال به دلیل شرایط ویژه ای که به دلیل همه گیری بیماری کرونا در کشور به وجود آمده است، برنامه ها به صورت مجازی برگزار می شود.

اما نکته جالب توجه آن است که بسیاری از این نامگذاری ها و اهداف در نظر گرفته شده برای هفته پارالمپیک، صرفاً در حد یک شعار باقی مانده و اساساً برگزاری برخی از آنها به صورت مجازی امکانپذیر نیست. به عنوان مثال، در برنامه روز پارالمپیک و عصای سفید، اهدافی همچون: برگزاری بازی ها و ورزش های ویژه نابینایان  در مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه، آموزش اهداف جنبش پارالمپیک در مدارس و برگزاری مسابقات ورزشی و مراسم ویژه نابینایان و کم بینایان و اجرای بازی های دبستانی ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی در نظر گرفته شده بود.

سؤال جدی در این بین، آن است که در روزگاری که نابینایان از حقوق اصلی خود یعنی دسترسی به شبکه دانش آموزی شاد برای تحصیل محروم هستند، چگونه می توان اهداف اشاره شده در بالا را به صورت مجازی برگزار کرد. حال آنکه امکان برگزاری حضوری آن نیز به دلیل تعطیلی مدارس امکانپذیر نیست. لذا از کمیته ملی پارالمپیک انتظار می رود در شرایط فعلی کشور و با در نظر گرفتن زیرساخت های موجود، اقدام به نامگذاری روز های مختلف هفته پارالمپیک کند. یکی دیگر از اهدافی که برای روز پارالمپیک و عصای سفید انتخاب شده بود، تجلیل از قهرمانان و پیش کسوتان و دست اندرکاران ورزش نابینایان و کم بینایان است که اتفاقاً این یک مورد نه نیازی به برگزاری مراسم دارد و هم زیرساخت های آن موجود است. تنها کافی است فدراسیون نابینایان و یا هیأت های نابینایان در استان ها، از قهرمانان ورزشی خود با اهدای مبلغی به عنوان واریز نقدی، در شرایط فعلی از آنها تجلیل کنند. هدف بعدی برای این روز، پرداختن رسانه ها به فعالیت های ورزشی نابینایان و کم بینایان است که از جراید و صدا و سیما انتظار می رود نسبت به تحقق آن اهتمام ورزند و توجه به نابینایان تنها به روز جهانی ایمنی عصای سفید معطوف نشود.

امیر سرمدی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *