شناسه خبر: 22050 منتشر شده در مورخ: 1399/7/27 ساعت: 14:52 گروه: اجتماعی  
برگزاری وبینار نابینایان و حقوق شهروندی

برگزاری وبینار نابینایان و حقوق شهروندی

به مناسبت فرا رسیدن روز 15 اکتبر, برابر با 24 مهر, روز ایمنی عصای سفید, وبینار «نابینایان و حقوق شهروندی» به همت اداره ی کل سلامت شهرداری تهران با حضور صاحب نظران و نمایندگان تشکل های نابینایی, عصر پنجشنبه برگزار شد.

به گزارش ایران سپید در ابتدای این وبینار, گیتا موللی, استاد دانشگاه طی سخنانی با اشاره به در نظر گرفتن حقوق کودکان نابینا, به امر بازی های کودکان نابینا اشاره کرد و در خصوص نگاه غلطی که در جامعه نسبت به این کودکان وجود دارد, اظهار داشت: «متأسفانه در جامعه به چشم کودکان عقبمانده یا ناتوان به کودکان نابینا نگاه می شود؛ حتی بعضی بزرگسالان نابینا از این گله دارند که برخی مردم با نگاهی از سر دلسوزی آن ها را می بینند. در حالی که هر کودک نابینا و نیمه بینا, در صورتی که آموزش های صحیح جهت یابی ببیند و امکانات و تجهیزات لازم برای یک کودک نابینا در اختیارش قرار بگیرد, مثل دیگر کودکان می تواند زندگی و رشد کرده و در دوران بزرگسالی, زندگی خوبی داشته باشد؛ درس بخواند, دانشگاه برود و حتی تشکیل زندگی مستقل بدهد.»

موللی در ادامه به روش های برخورد خانواده با کودک نابینا اشاره کرد و اظهار داشت: «خوشبختانه امروز مؤسسات و مراکزی ایجاد شده که می توانند آموزش های صحیح را هم به خانواده ها و هم به کودکان نابینا ارائه دهند. خانواده ها باید در اولین قدم, بین فرزند نابینا و دیگر فرزندانشان تبعیض قائل نشوند و مثل همان فرزندان به رشد و بزرگ شدنشان توجه کنند؛ مگر در مواردی که نیاز های خاصی داشته باشند. اگر توامندی فرزند نابینا و نیمه بینا از سوی خانواده و اطرافیان مورد توجه قرار بگیرد, قطعاً او فردی آماده برای ادامه ی زندگی رشد خواهد کرد.»

گیتا موللی همچنین به روز جهانی عصای سفید اشاره کرد و گفت: «در روزی مثل عصای سفید, ما استقلال نابینایان و نیمه بینایان را گرامی داشته و به آن احترام می گذاریم. بنا بر این استفاده از عصای سفید, یکی از نکات مهم است. در تحقیقاتی که صورت گرفته, 2 تا 8 درصد نابینایان و نیمه بینایان از عصای سفید استفاده می کنند و این آمار خیلی پایین است. درست مثل کودکان و بزرگسالان کم شنوا که از سمعک می گریزند و دوست ندارند جامعه آن ها را با سمعک ببیند, بزرگسالان و کودکان نابینا و نیمه بینا هم علاقه ای به دست گرفتن عصا ندارند. علت این بی علاقگی, نگرش بدیست که جامعه نسبت به این شهروندان دارد و بر همین اساس, برخورد غیر فرهنگی می کند. بنا بر این فرد نابینا و نیمه بینا برای گریز از این موضوع, به افراد بینا متکی می شود یا در کشور های غربی, فرد نابینا و نیمه بینا به سگ راهنمایی که در اختیارش قرار می گیرد, متکی می شود. بر همین اساس, وقتی فرد نابینا از همراه داشتن عصا ابا می کند و خانواده هم از دیگر سو نگاه متفاوتی به فرزند نابینا و نیمه بینای خود کرده, توانایی های او را در نظر نمی گیرد, این فرد در دوران نوجوانی و بزرگسالی, تبدیل به شخصیتی می شود که احساس عزت نفس و توانمندی نمی کند و نمی تواند با جامعه ارتباط سالم برقرار بکند. بنا بر این جامعه باید به فرد نابینا و نیمه بینا اجازه ی بروز توانمندی هایش در زمینه های مختلف مثل اشتغال را بدهد.»

ضرورت استعداد یابی در بین نابینایان و نیمه بینایان, فراهم ساختن امکان راهنمای صوتی برای نابینایان و نیمه بینایان در استفاده از نرم افزار های مختلف بویژه شبکه های اجتماعی, توجه به بحث مداخله ی زود هنگام در امر آموزش کودکان نابینا و نیمه بینا قبل از ورود به مدرسه مثل آموزش های جهت یابی و بهره مندی از مراکز آموزش کودکان استثنایی, از دیگر نکاتی بود که گیتا موللی مطرح کرد.

نابینایی چیست؟

در ادامه ی این وبینار, شهرزاد نکونام, اپتومتریست, به موارد بالینی در خصوص نابینایان پرداخت و در آغاز, تعریفی از نابینایی و فرد نابینا ارائه کرد: «گاهی اوقات فاصله ی بینایی و نابینایی کم می شود و می توان با نگاهی موشکافانه این فاصله را دریافت. اگر کسی نور را تشخیص ندهد یا فرق بین نور و تاریکی یا نور و دیگر چیز ها را تشخیص ندهد, ما به این فرد می گوییم نابینای مطلق. اما همه ی کسانی که در گروه نابینایان طبقه بندی می شوند یا ما به آن ها نابینا می گوییم, لزوماً نابینای مطلق نیستند. حتی کسانی که دید تلسکوپی دارند هم جزو نابینایان طبقه بندی می شوند.»

نکونام در ادامه به توجه دقیق خانواده ها به امر تکامل بینایی فرزندان نیمه بینایشان اشاره کرد و اظهار داشت: «مهمترین دوران رشد و تکامل بینیای کودکان, مربوط به دو سال اول تولد است. اگر خانواده ها احساس ضعف بینایی در فرزندشان کردند, باید با اقدامات سریع توانبخشی کمک کنند تا آن میزان بینایی که باقی مانده تکامل پیدا کند.»

نکونام همچنین به علل به وجود آمدن مشکلات بینایی که در برخی افراد منتهی به نابینایی می شود, اشاره کرد و گفت: «وراثت یکی از مهمترین علل شایع نابیناییست. حوادثی که مخصوصاً در کودکی رخ می دهد و افراد را دچار نابینایی می کند. برخی بیماری ها در ایجاد نابینایی و نیمه بینایی مؤثرند و علاوه بر این ها, کهولت سن هم در نابینایی افراد تأثیر دارد. آب مروارید, عیوب انکساری درمان نشده و تنبلی چشم, از بیماری هاییست که فرد را دچار نابینایی یا نیمه بینایی می کند.»

ضرورت توجه جامعه به امکانات محیطی شهری ایجاد شده برای تردد نابینایان, اقدامات لازم برای جلوگیری از ابتلا به از بین رفتن بینایی به شکل کامل مثل پیشگیری و درمان و توانبخشی, توجه مراکز و تشکل ها به امر آموزش, ضرورت همکاری های بین بخشی میان شهرداری, دانشگاه ها و مراکز تخصصی, از دیگر مواردی بود که شهرزاد نکونام به آن ها پرداخت.

اشتغال نابینایان, یک امر مهم و ضروری

در بخش دیگری از وبینار نابینایان و حقوق شهروندی, علی اکبر جمالی, مدیر عامل انجمن نابینایان ایران نکاتی درباره ی دغدغه های مربوط به شهروندان نابینا را مطرح کرد. او به موضو اشتغال نابینایان پرداخت و گفت: «اشتغال یکی از مهمترین نیاز های نابینایان است و برای تحقق این امر, اولین اقدام, توجه به آموزش های فنی و مهارت های حرفه ای این افراد است . چون صرف تحصیلات عالیه نمی تواند ضامن اشتغال باشد. ما نمونه های زیادی داریم که دارای مدرک بالای تحصیلی هستند, اما فاقد شغلند و اگر آموزش های فنی و مهارت های حرفه ای دیده بودند, امکان بیشتری در دستیابی به شغل پیدا می کردند.»

جمالی به ماده ی 14 قانون حمایت از معلولان اشاره کرد و گفت: «ماده ی 14 قانون حمایت از معلولان سازمان فنی و حرفه ای را مکلف کرده تا تمام امکانات لازم به منظور ایجاد فرصت های آموزش های فنی حرفه ای برای نابینایان مثل تأمین مربی, ایجاد مراکز خاص آموزشی و همچنین پروژه های ویژه که فرصت شغلی را در اختیار نابینایان قرار می دهد, فراهم کند. متأسفانه این سازمان در انجام این وظایف کوتاهی کرده است.»

ضرورت توجه سازمان های ذیربط مثل آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی به امر آموزش های فنی و حرفه ای و همچنین مهارت های زندگی و تأمین تجهیزات مهم لازم در امر آموزش برای افراد نابینا, از دیگر مواردی بود که علی اکبر جمالی در این وبینار به آن ها اشاره کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *