شناسه خبر: 21906 منتشر شده در مورخ: 1399/7/12 ساعت: 16:29 گروه: بهداشت و سلامت  
آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی "بخش پنجم" + فایل صوتی

آموزشهای مورد نیاز بیماران دیابتی "بخش پنجم" + فایل صوتی

در این قسمت نیز آموزشهای مربوط به بیماران دیابتی را پی می گیریم با آموزش علائم و نشانه های افت قند خون.

به گزارش ایران سپیداشرف السادات حیدری مسئول آموزش کلینیک دیابت بیمارستان بقیه الله "عج" در این باره می گوید: افت قند خون بیشتر برای کسانی اتفاق می افتد که انسولین مصرف می کنند. چون در اثر استفاده از قرص قند خون آنقدر پایین نمی آید. بیمارانی که انسولین مصرف می کنند آنقدر قندهای بالا داشته اند که به این مرحله رسیده اند گاه هم قند خیلی بالا نبوده ولی پزشک هر قرصی را که برای بیمار تجویز کرده در مورد کاهش قند خون بیمار جواب نگرفته. در این افرادتولید انسولین در لوزوالمعده خیلی ناچیز می شود و گاه به صفر می رسد. این افراد مجبورند از انسولین استفاده کنند. گاه بیمار پیر یا ناتوان است و دوز انسولینی که به خود تزریق می کند را تشخیص نمی دهدمثلا به جای 20 واحد انسولین نوامیکس 30 واحد به خود تزریق می کند. در این حالت بیمار دچار افت قند خون شدید می شود و گاه تا مرحله غش کردن هم پیش می رود. و دیگر نسبت به زمان و مکان آگاهی خود را از دست می دهد.  علامتهای اصلی افت قند خون عبارت از این است که بیمار دچار گرسنگی خیلی شدید و لرزش می شود و اگر به موقع به بیمار توجه نشود ممکن است علامتهای بعدی ظاهر شود مثل : عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان؛ عدم شناخت دیگران؛ هذیان گویی و نهایتا غش. اگر بیمار غش کرده باشد که باید به سرعت به اورژانس زنگ بزنیم . بیمار دیابتی باید با علائم افت قند خون آشنا باشد که اصلا این مشکل برایش پیش نیاید چون اگر تنها باشد و این مشکل پیش بیاید شرایط بدی پیدا می کند ما در پارکها و خیابانها با بیمارانی برمی خوریم که از حال رفته اند. اما اگر بیمار هوشیار بود و می توانستیم کمکش کنیم باید سه حبه قند یا دو قاشق غذاخوری شکر یا یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان بریزیم و آن رابا آب جوشیده سرد شده حل کرده و به بیمار بدهیم تا برگردد. بار اول این کار را انجام می دهیم و بعد قند خون بیمار را کنترل و آن را یادداشت می کنیم و می بینیم بهتر می شود یا نه ؟  بعد بار دوم این کار را انجام می دهیم و قند خون را کنترل و یادداشت می کنیم تا ببینیم چقدر بالا آمده است و بررسی می کنیم که آیا حال بیمار بهتر شده و خودش این موضوع را عنوان می کند که بهتر شده و دیگر گرسنه نیست یا سرش درد نمی کند یا لرزش ندارد . اگر خوب بود که این کار کافی است وگرنه برای بار سوم هم این کار را تکرار می کنیم. نهایتا اگر بار سوم را هم انجام دادیم و قند خون بالا نیامد و بیمار باید به اورژانس برسد. بیماران اغلب متوجه می شوند که قند خونشان پایین آمده است اما برخی سماجت می کنند و به حال خود توجه نمی کنند تا به مرحله غش کردن می رسند.

س: اما گاه بیمار با افزایش قند خون مواجه می شود این حالت چه علائمی دارد و برای بیمار چه باید کرد؟

ج: اگر بیمار دچار بالا رفتن شدید قند خون شود به مرحله کما می رسد. اینکه می گویند سالانه 4 میلیون نفر به دلیل دیابت از دنیا می روند یکی از دلایلش بالا رفتن و پایین آمدن زیاد قند خون است.   معمولا به قند خون زیر 70 ، افت قند خون گفته می شود اما در بالا رفتن قند خون بیمار بیشتر دچار سردرد و تشنگی می شود. البته علائم دیگر آن با افت قند خون مشترک است که شامل لرزش و عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان و بی حالیمی شود. .  در این حالت اگر با دستگاه قند خون بیمار را کنترل کنیم می بینیم بالا است. مهمترین نشانه بالا رفتن قند خون این است که بیمار تشنه است. به بیماری که قند خون بالا دارد فقط آب می دهیم. و هیچ خوراکی دیگری نمی دهیم و اگر حالش خوب بود وادارش می کنیم راه برود. و اگر حالش خوب نیست که باید به سرعت به اورژانس زنگ بزنیم. یا به نزدیکترین درمانگاه منتقلش کنیم.

 

آموزش دیابت بخش پنجم
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *