شناسه خبر: 21521 منتشر شده در مورخ: 1399/5/20 ساعت: 23:58 گروه: فرهنگی  
نابینایان و بینایان در یک جشنواره ی فرهنگی

نابینایان و بینایان در یک جشنواره ی فرهنگی

آیین اختتامیه ی نخستین جشنواره ی استانی «آوا و نما» به همت مؤسسه ی توانگران شیراز در سطح استان فارس برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره در برنامه ی اختتامیه معرفی شدند.

به گزارش ایران سپید, نخستین جشنواره ی «آوا و نما» در دو حوزه ی عکس و صدا (پادکست) در سطح استان فارس برگزار شد. در این جشنواره علاوه بر نابینایان, افراد بینا هم شرکت کرده بودند. مینا قائدی, دبیر اجرایی این جشنواره در گفت و گو با ایران سپید, درباره ی اهداف برگزاری جشنواره ی «آوا و نما» اظهار می دارد: «هدف اصلی از برگزاری این جشنواره, ارزش گزاری بر اساس تفاوت های فردی بود. درست است که میان افراد مختلف تفاوت وجود دارد؛ اما همه ی تفاوت ها محترمند. دقیقاً ما خواستیم همین موضوع را به تصویر بکشیم.»

قائدی در خصوص آغاز به کار این جشنواره چنین اظهار می دارد: «کلید این اتفاق از مهر سال گذشته زده شد. وقتی ایده را در اداره ی ارشاد شیراز مطرح کردیم, گفته شد چون برای اولین بار است که چنین جشنواره ای برگزار می شود, حتماً باید مجوز استانی هم صادر شود. بر همین مبنا مراحل اداری برای اخذ مجوز استانی را طی کردیم و با وجودی که اعلام کرده بودیم در سطح استان این جشنواره برگزار می شود, اما از سراسر کشور اثر دریافت کردیم.»

دبیر نخستین جشنواره ی «آوا و نما» در ادامه به بخش های مختلف جشنواره و آثار دریافتی اشاره می کند: «حدود 520 اثر در بخش عکس داشتیم. این بخش شامل آثار عکاسی شده به وسیله ی مبایل و دوربین های حرفه ای بود. در بخش صدا که مربوط به تولید پادکست می شد هم 120 اثر به دبیرخانه ارسال شد. با این توضیح که در بخش صدا, گویندگی مورد داوری قرار گرفت. بر اساس بازبینی آثار به وسیله ی هیئت داوران, مجموعاً 12 اثر برگزیده شد.»

قائدی در خصوص اعضای هیئت داوران اظهار می دارد: «در بخش عکس, آقایان محمد امین دانشفر, رمضان محمدیان و خانم فروغ عدالتپور که هر سه از اساتید و خبره های عرصه ی عکاسی و عضو انجمن عکاسان هستند و در بخش صدا, آقایان محمدجواد حسن شاهی و کاظم یاسری که هر دو از تهیه کننده های خوب صدا و سیمای استان فارس هستند, اعضای هیئت داوران را تشکیل دادند. در کنار اعضای هیئت داوران, آقای اشکان چنگیزی هم همراهی خوبی با ما داشتند. قرار بود اختتامیه ی جشنواره 15 اسفند سال گذشته برگزار شود که متأسفانه با موج اول کرونا مواجه شدیم. به دنبال فرصت مناسبی بودیم که این برنامه را به شکلی مفصل و با شکوه برگزار کنیم؛ اما شیوع موج دوم کرونا کار را سخت کرد. بنا بر این, تصمیم گرفتیم دوستان شیرازی را پذیرش کنیم و به صورت لایو هم در خدمت دیگر دوستان باشیم.»

قائدی به محور های جشنواره هم اشاره کرده و می گوید: «اشتغال نابینایان, آموزش نابینایان, گردشگری نابینایان و تعامل بین افراد بینا و نابینا, 4 محور اصلی این جشنواره بود. تا پیش از برگزاری جشنواره, مؤسسه ی توانگران شیراز به این مقوله ها بسیار پرداخته بود.»

مینا قائدی همچنین به نگرش برگزار کنندگان این جشنواره اشاره کرده و اظهار می دارد: «اساساً هدف ما پرهیز از نگاه ترحم انگیز بود. بنا بر همین تفکر, قبل از اینکه آثار به شکلی حرفه ای و از سوی داوران خبره بررسی شوند, آن ها را در اختیار یک گروه داوری متشکل از کارشناسان امور نابینایان و همچنین کارشناسان حوزه ی عکس قرار دادیم تا از نگاه صرفاً احساسی دوری کنیم. به همین علت سعی کردیم در رقابت میان افراد نابینا و بینا, نگاه حرفه ای بر نگاه فرهنگی یا احساسی غلبه کند. در واقع تمام معیار هایی که در جشنواره های حرفه ای مورد توجه قرار می گیرند, در این جشنواره هم مورد توجه و هم تأکید قرار گرفتند. بیشتر نابینایان در بخش صدا و گویندگی شرکت کرده بودند؛ اما خانواده هایشان در بخش عکس حضور داشتند. البته نفرات اول ما در بخش صدا و تولید پادکست, افراد بینایی بودند که ارتباط خوبی با نابینایان داشتند.»

به گفته مینا قائدی, دبیر اجرایی جشنواره، این رویداد ارزشمند در آبنده ای نزدیک در مقیاس کشوری برگزار خواهد شد.

در حاشیه ی این برنامه, از پوستر سومین دوره ی همایش علمی-پژوهشی نابینایان و کم بینایان رونمایی شد.

اسامی برندگان این جشنواره به شرح زیر است:

بخش  عکاسی با  موبایل

نفر اول شمایل زارع

نفر دوم نجمه غیاثی

نفر سوم پروانه صالحی نیا

بخش دوربین حرفه ای

نفر اول

مژگان شیخه پور

عباس عباسی مهر

نفر سوم رباب اسد زاده

پادکست

نفر اول نبی الله طالبی

نفر دوم علی جعفری نابینا

نفر سوم مجتبی اکبری

گویندگی نفر اول میترا اسیابان

نفر دوم سحر علی پور نابینا

نفر سوم زهرا صداقت

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *