شناسه خبر: 21509 منتشر شده در مورخ: 1399/5/19 ساعت: 17:52 گروه: اجتماعی  
حمایت بهزیستی از مددجویان مستأجر با ارائه ی وام ودیعه ی اجاره مسکن

حمایت بهزیستی از مددجویان مستأجر با ارائه ی وام ودیعه ی اجاره مسکن

مشکلات رهن و اجاره ی مسکن برای تمام اقشار جامعه امروز تبدیل به یک معضل شده؛ معضلی که با سیر صعودی دیوانه وار, بحران بزرگی به وجود آورده که شاید خروج از آن, به زودی اتفاق نیفتد.

به گزارش ایران سپید در مواجهه با این بحران, سازمان بهزیستی تلاش کرده تا مددجویان تحت پوشش خود را با اعطای تسهیلات ودیعه ی اجاره مسکن, حمایت کند تا کمترین آسیب را ببینند.

این اقدام سازمان پرسش های زیادی به دنبال خود داشت؛ چه, یکی از مهمترین اقدامات اخیر سازمان برای جامعه ی هدفش است. بر همین اساس, پیگیر شدیم تا با ذو الفقار یزدان مهر, معاون مشارکت ها, توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی در این خصوص گفت و گو کنیم. پاسخ دریافتی ما صحبت های این مسئول در فایل صوتی بود که متن تنظیم شده اش را در ادامه می خوانید: «با توجه به مشکلاتی که برای مستأجران تحت پوشش سازمان در بازار رهن و اجاره پیش آمده, سازمان اقداماتی را برای عزیزان تحت پوشش خود در نظر گرفت. در اولین گام, گزارشی به بنیاد مستضعفان داده و وضع موجود را تشریح کردیم. خوشبختانه با موافقت مهندس فتاح, 30 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 75 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای مستأجران تحت پوشش سازمان در نظر گرفته شد. این کمک بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه شامل خانواده هایی می شود که قبلاً از کمک های بلاعوض دولتی استفاده نکرده باشند. این کمک ها شامل مسکن, زمین و تسهیلات یارانه دار ساخت مسکن می شود.»

یزدان مهر ادامه داد: «از دیگر شرایطی که مشمولان دریافت این تسهیلات باید داشته باشند این است که در طرح های تأمین مسکن سازمان بهزیستی جانمایی نشده باشند و شرط مهم اینکه مستأجر باشند.»

یزدان مهر همچنین در خصوص اولویت بندی گروه های دریافت کننده ی این تسهیلات اظهار داشت: «بر اساس اولویت بندی که در اعطای کمک بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه صورت گرفته, زنان سرپرست خانوار دارای معلولیت, زنان سرپرست خانوار با بعد خانوار حد اقل سه نفر, معلولان سرپرست خانوار با میزان معلولیت خیلی شدید و شدید با بعد خانوار حد اقل سه نفر, فرزندان ترخیص شده از مراکز شبانه روزی ما که حد اکثر 10 سال از تاریخ ترخیصشان گذشته باشد و خانواده های دارای حد اقل دو عضو معلول که سرپرست خانوار دارای معلولیت باشد را شامل می شود.»

وی در خصوص میزان کمک های بلاعوض در شهر ها و روستا ها اظهار داشت: «کمک بلاعوض در مراکز استان ها 6 میلیون تومن, سایر شهر ها 4 میلیون و 800 تومن و روستا ها 2 میلیون و 400 تومن در نظر گرفته شده است. سقف تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده 30 میلیون تومن است که بر اساس گروه بندی استان ها, استان ها در سه گروه قرار گرفتند.»

معاون مشارکت ها, توانمندسازی و امور مجلس بهزیستی در ادامه به دیگر اقدام سازمان در زمینه ی کمک به تأمین مسکن مددجویان تحت پوشش خود گفت: «اقدام دومی که سازمان انجام داد, ارائه ی گزارش از وضعیت مددجویان مستأجر به وزارت راه و شهر سازی بود که خوشبختانه در ستاد مبارزه با کرونا که جلسه اش هفته ی گذشته برگزار شد, مصوب شد که 300 میلیارد تومن تسهیلات بانکی ودیعه ی اجاره مسکن به مستأجران تحت پوشش سازمان پرداخت شود مبلغ این تسهیلات در شهر تهران 50 میلیون تومن؛ کلان شهر ها 30 میلیون تومن و در سایر شهر ها 15 میلیون تومن در نظر گرفته شده است که با نرخ سود 13 درصد و در قالب قرارداد یک ساله به مستأجران پرداخت می شود. فرد مستأجر فقط سود تسهیلات را باز پرداخت می کند. مبلغ اقساط هم برای شهر تهران که وام 50 میلیون تومنی در نظر گرفته شده 540 هزار تومن, کلان شهر ها 320 هزار تومن و سایر شهر ها 160 هزار تومن است. بعد از اتمام قرارداد یک ساله, مبلغ تسهیلات به بانک عامل عودت داده می شود.»

یزدان مهر در خصوص شرایط خانوار ها نیز گفت: «فرم جیم خانوار ها باید سبز باشد؛ سابقه ی مالکیت از سال 84 به بعد نباید داشته باشند؛ متأهل یا سرپرست خانوار باشند و حد اقل 5 سال سابقه ی سکونت در شهر مورد تقاضا داشته باشند. همچنین باید دارای اجاره نامه ی رسمی دارای کد رهگیری باشند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
Zahra 1399/5/20 - 18:49
rateup1
ratedown0
پاسخ
comment خواهرناشنوا سه تای معلول مشکلات بیمار خانواده ان م وام خونه سخت بودم حل میشود پول ندارم
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *