شناسه خبر: 21364 منتشر شده در مورخ: 1399/4/31 ساعت: 00:00 گروه: ورزشی  
تنها چالش شطرنج بازان نابینا مسائل اقتصادی است + فایل صوتی

تنها چالش شطرنج بازان نابینا مسائل اقتصادی است + فایل صوتی

عضو تیم ملی شطرنج نابینایان گفت: به نظر من تنها چالشی که شطرنج بازان با آن مواجه هستند و بینا و نابینا هم ندارد، مسائل اقتصادی برای گرفتن مربیان خصوصی است.

به گزارش ایران سپید ملیحه صفایی عضو تیم ملی شطرنج نابینایان که سه هفته پیش به کرونا مبتلا شده در گفتگو با ایران سپید گفت: دو سه هفته پیش حالم بد بود و با توجه به قراری که با معاونت ورزش بانوان وزارتخانه داشتم، به پیشنهاد ایشان به دکتر معتمد وزارت ورزش مراجعه کردم و متأسفانه تست اولیه من مثبت بود. به خواست دکتر حدود دو هفته در خانه استراحت کردم تا اینکه خوشبختانه تست Pcr من منفی شد و در حال حاضر بهتر هستم. هر چند این بیماری پسلرزه هایی هم دارد.

وی در خصوص برگزاری مسابقات آنلاین شطرنج گفت: این رقابت ها که با همت آقای هدهدی در حال حاضر به صورت هفتگی هم برگزار می شود، تأثیر بسیار مثبتی بر روی آماده سازی ورزشکاران دارد. اما به نظر من، برای برگزاری مسابقات قهرمانی کشور مناسب نیست. چرا که امکان تقلب در آن وجود دارد و نمی توان از آن هم جلوگیری کرد. اما برای نابینایان که نمی توانند به خاطر مسائل مالی در تورنمنت های مختلف شرکت کنند، مسابقات آنلاین می تواند بسیار اثربخش باشد.

صفایی در خصوص بزرگترین چالش پیش روی شطرنج بازان نابینا گفت: در ورزش حرفه ای و به ویژه شطرنج، مسائل اقتصادی مهمترین چالش است. بینا و نابینا هم ندارد. چرا که در حال حاضر، هزینه یک استاد ساعتی بین 100 تا 150 هزار تومان است و در ماه کلی هزینه می شود. به ویژه در حال حاضر که در دوران کرونا درآمد ها افت کرده، این مسئله جدیتر است. خود من نمی توانم مثل سابق از مربی خصوصی استفاده کنم. هر چند مربی من می گوید تو کلاس هایت را بردار و هزینه هایش را هر وقت داشتی بده، ولی این شرایط برای همه فراهم نیست. وی در پاسخ به این سؤال که هیأت های استانی تا چه اندازه می توانند مشکل مربی را برطرف کنند گفت: هیأت ها در حال حاضر با برگزاری کلاس ها می توانند بخشی از هزینه ها را کاهش دهند اما تدریس در این کلاس ها فقط در خصوص نکات عمومی شطرنج است. برای مثال در استان خراسان رضوی در بخش بانوان، 4 نفر مدعی هستیم. در هنگام برگزاری مسابقات ما 4 نفر در عین حال رقیب هم هستیم. لذا هر کدام باید مربیان اختصاصی هم داشته باشیم.

عضو تیم ملی شطرنج نابینایان و از مربیان این رشته در پایان در خصوص نوجوانان با استعداد که وارد عرصه شطرنج نابینایان شده اند گفت: می توانیم با استفاده از این افراد که هزینه هم می کنند در کنار نفرات با تجربه، آینده خوبی را برای شطرنج نابینایان کشورمان رقم بزنیم.

امیر سرمدی

ملیحه صفایی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *