شناسه خبر: 21164 منتشر شده در مورخ: 1399/4/9 ساعت: 09:26 گروه: اجتماعی  
دانش آموزان معلول خراسان رضوی تحت حمایت خیران + فایل صوتی
گفتگو با بانوی خیر مشهدی

دانش آموزان معلول خراسان رضوی تحت حمایت خیران + فایل صوتی

پرستار که باشی درد دیگران، درد خودت هست و تا بر آن مرهمی ننهی آرام نمی نشینی و اینگونه است که ثریا خسرو کیانی بعد از 34 سال کار و تلاش به عنوان پرستار و راه اندازی درمانگاهها و بخشهای بسیار بیمارستانی بعد از بازنشستگی گویا دوباره کار خود را آغاز کرده است و این بار برای نابینایان.

به گزارش ایران سپید ثریا خسرو کیانی می گوید: در سال 86 به مدرسه نابینایان امید دعوت شدم. در آنجا با دنیای جدیدی آشنا شدم.در همان وهله اول کسانی را دیدم که ظاهرا نابینا بودند ولی از من بیناتر بودند. خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم و همانجا تصمیم گرفتم کار را برای این گروه ادامه دهم.  اولین قدمی که برداشتم نصب یک سرعت گیر در همان کوچه ای بود که دو مدرسه نابینایی در آن قرار داشت. یعنی کوچه فرامرز عباسی 5 و بعد بنا به پیشنهاد مدیر مدرسه آقای دولابی، متوجه شدم در کشورهای دیگر برای نابینایان مسیرهای مخصوصی وجود دارد. من هم این مسیر ویژه را برای اولین بار در شهر مشهد از دبیرستان امید تا ایستگاه اتوبوس بلوار فردوسی احداث کردم و یک پل هم به عنوان جایزه از مسئولان شهری گرفتم که بسیار برای مردم و هم نابینایان مورد استفاده قرار گرفت. خانم خسرو کیانی به تمامی دانش آموزان نابینا در مشهد مبلغی  را به عنوان کمک هزینه پرداخت می کند که این مبلغ هر چند به گفته او ناچیز است کمکی به کم کردن بار معیشت از دوش خانواده هاست تا بتوانند بیشتر در جهت اعتلای فرزند خود قدم بردارند. این بانوی خیر می افزاید: هر چه از دستم برآید برای مجموعه دانش آموزان استثنایی و ترجیحا نابینایان انجام می دهم. . در حال حاضر هیچ دانش آموزی در چهار مدرسه نابینایان وجود ندارد که مورد حمایت ما نباشد. ما به بچه ها مبلغی را ماهانه می دهیم. هرچند مبلغش خیلی زیاد نیست ولی بر روی هم هر ماه حدود هشت میلیون می شود. عید و ماه رمضان هم این مبلغ را دوبرابر می کنیم. من برای دانش آموزان نابینا در مدرسه تقوی ، و مدرسه امید در یک معامله پایاپای، 20 تا ویس ریکوردر از موسسه نیکان ماموت در تهران گرفته ام.همچنین قرار شد این مؤسسه یک نتتیکر برای دانش آموزان ما تهیه کند. و 10 میلیون هزینه آن را این مؤسسه

پرداخت کند و بقیه را ما خودمان بپردازیم.

خانم خسرو کیانی به نیازهای مدارس نابینایی هم توجه دارد از خرید مایحتاج غذایی برای خوابگاه مدارس تا تجهیزات مورد نیاز مدرسه. خسرو کیانی در این باره می گوید:  برای مدرسه دخترانه تقوی با کمک دوستان خیر یک کارگاه آشپزی و شیرینی پزی راه انداختیم و بهترین وسایل را برای آن خریداری کردیم. همچنین یک لابراتوار زبان ایجاد کردیم و تمامی شیرهای آب مدرسه را با شیرهای اهرمی عوض کردیم. یک ماشین لباسشویی هم برای خوابگاه گرفتیم. و تا جایی که برایم مقدور بود برای دخترانی که ازدواج کردند جهیزیه تهیه کردم. در دبیرستان پسرانه امید هم استارت کارگاه هوشمندسازی را زدم و این کارگاه با خرید چهار دستگاه کامپیوتر راه اندازی شد. همچنین لابراتوار ضبط سی دی را در این مدرسه راه اندازی کردیم. این دو مدرسه شبانه روزی هستند و برای همین مواد غذایی مورد نیاز آنها را از برنج، روغن گرفته تا گوشت را تأمین می کنیم.

دوستان خیر خانم خسروکیانی از گوشه و کنار جهان به او پیوسته اند و همه با هم کمک می کنند تا گوشه ای از کار را بگیرند. خسروکیانی ادامه می دهد: به وسیله دوستانم افراد خیر به من معرفی می شوند. همکاران خودم و پزشکان هم در این امر کمک می کنند. حتی یکی از اساتید دانشگاه بعد از فوت پدرش یک مدرسه را در زمینی که از آموزش و پرورش گرفته بودیم ساخت. این دبیرستان و هنرستان در منطقه باهنر که از مناطق محروم مشهد است ساخته شده. با خیر دیگری صحبت کردیم که برای دختران کم توان ذهنی یک سالن ورزشی بسازد که .این سالن ورزشی در هنرستان پویا در منطقه محروم خواجه امیر ساخته شد. . در حال حاضر در حال ساخت یک مدرسه برای معلولان جسمی حرکتی هستیم که با استانداردهای بین المللی ساخته می شود. دوستان خیر به هم خبر می دهند گاه کسانی به من زنگ می زنند که هرگز آنها را ندیده ام. می گویند ما می خواهیم بچه هایی را تحت حمایت قرار دهیم. عامل این کار هم یکی از دوستان و همکارانم بود که گفت بهتر است به بچه ها ماهانه مبلغی بدهیم. بعد کسانی را به من معرفی کرد که هر یک چند بچه را تحت حمایت قرار داد این کار اینقدر ادامه یافت که من الان از تمام دنیا خیر دارم.او می افزاید: ما به دانشجویان نابینایی که در مشهد درس می خوانند هم کمک می کنیم که گاه این دانشجویان از شهرهای دیگر برای تحصیل به مشهد آمده اند.  خانم خسرو کیانی دانش آموزان استثنایی دیگری را که از شهرهای دیگر خراسان رضوی و از سوی آموزش و پرورش به او معرفی می شوند را نیز حمایت می کند. او همچنین قصد دارد در آینده یک مهد کودک و پیش دبستانی نیز برای کودکان نابینا احداث کند.

 

گفتگو با ثریا خسرو کیانی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *