شناسه خبر: 19165 منتشر شده در مورخ: 1398/8/18 ساعت: 10:35 گروه: فرهنگی  
هنرمندان معلول، بازیگران مهمان سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران

هنرمندان معلول، بازیگران مهمان سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران

سی‎ویکمین جشنواره تئاتر مازندران با مهمان کردن یک نمایش از تئاتر معلولان، تفاوت تازه‌ای را در کنار تنوع ژانر، موضوع و تعداد آثار نسبت به دوره‌های گذشته نشان داده است.

به گزارش ایران سپید سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران از دوشنبه ۲۰ آبان آغاز می‌شود و ۱۲ گروه به مدت ۳ روز در ساری روی صحنه می‌روند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که نمایش «تولد ۱۸ سالگی» به نویسندگی و کارگردانی «سارا فرخی» از آمل، اثری است که با بازی هنرمندان معلول تولید شده و هیأت انتخاب به دلیل نکات مثبت و خوب اثر پیشنهاد داد تا به عنوان نمایش بخش مهمان در جشنواره روی صحنه برود.

یاسر محمودی برنتی افزود: تئاتر معلولان جزئی از بدنه تئاتر است و هنرمندان معلول را جدا از خانواده تئاتر استان نمی‌دانیم و به همین دلیل با پیشنهاد هیأت انتخاب بنا را بر این گذاشتیم که از خانواده معلولان تئاتر استان هم در بخش نهایی نماینده داشته باشیم تا هنرمندان این بخش هم در بزرگترین رویداد تئاتر استان حضور داشته باشند و برای سال‌های آتی با انگیزه بیشتری نسبت به تولید اثر اقدام کنند.

هیأت انتخاب جشنواره تئاتر مازندران متشکل از «بهزاد صدیقی»، «فاطمه مکاری» و «اصغر خلیلی» ۱۱ گروه را شایسته حضور در بخش نهایی و یک گروه را نیز برای اجرا در بخش مهمان معرفی کردند که این نگرش در تعدد گروه‌ها، به حضور ژانرهای مختلف و نمایش‌هایی با موضوع‌های متنوع در جشنواره منجر شده است.

تنوع ژانر
در بین نمایش‌های راه یافته به بخش نهایی هم آثاری از ژانر تئاتر فیزیکال به چشم می‌خورد، هم نمایش با مضمون و محتوای بومی وجود دارد و هم نمایش‌هایی با موضوع‌های اجتماعی، تاریخی و دفاع مقدس را می‌توان دید که این موضوع از نگاه برخی هنرمندان و صاحبنظران می‌تواند به جذب مخاطبان بیشتر و افزایش شانس راه یافتن نمایش‌های منتخب جشنواره به یکی از بخش‌های نهایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کمک کند.
دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر مازندران با بیان این که تنوع ژانرها یکی از نکات مهم و اولویت‌های اصلی در انتخاب آثار برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، گفت: این تنوع ژانری و موضوعی شانس مازندران را برای راه یافتن آثار منتخب به جشنواره تئاتر فجر بیشتر می‌کند.
وی افزود: امسال در بین آثار بخش نهایی ۲ نمایش در ژانر تئاتر فیزیکال داریم. نمایش فیزیکال «جنگآل» به نویسندگی و کارگردانی «علی قاجاری» از ساری و «بقا» به نویسندگی «افشین نبی‌پور» کارگردانی مشترک او و «محمدرضا شجاعی» از آمل در ژانر فیزیکال تولید شده و به بخش نهایی رسیده‌اند.
محمودی نرنتی گفت : از نظر موضوعی نیز آثار متنوعی در جشنواره وجود دارد. آثاری با موضوع اجتماعی در بین ۱۲ اثر دیده می‌شود. در موضوع فرهنگ ایثار و شهادت نیز ۳ اثر به جشنواره راه یافته است که نمایش «طالب» از ساری با بن‌مایه‌های بومی و استفاده از منظومه «طالب و زهره» و پیوند آن به داستانی معاصر تولید شده است. نمایش «انتخاب» هم در حوزه مقاومت مربوط به زندگی کردهای کردستان در زمان حضور داعش به بخش نهایی جشنواره راه یافته است.
وی افزود: آثار راه یافته به جشنواره امسال از نظر ژانر و موضوع آنقدر جذابیت و تنوع دارند که از حالا می‌توانیم اطمینان داشته باشیم ۲ اثر منتخب جشنواره پس از معرفی به دبیرخانه جشنواره فجر، به این جشنواره نیز راه یابند.
وی از افزایش اجراهای جشنواره نیز در این دوره خبر داد و گفت: علاوه بر افزایش تعداد نمایش‌ها، امسال با هدف بیشتر دیده شدن نمایش‌ها تصمیم گرفتیم که هر اجرا ۲ بار روی صحنه برود. با این حساب در ۳ روز برگزاری جشنواره ۲۴ نوبت نمایش در ساری روی صحنه می‌رود که فرصت مناسبی برای شهروندان مرکز استان و شهرهای اطراف است تا در روزهای ۲۰، ۲۱ و ۲۲ آبان نمایش‌های متعدد را ببینند.
 سی‌ویکمین جشنواره تئاتر مازندران از ۲۰ تا ۲۲ آبان به میزبانی ساری در سالن‌های شهید باغبانی حوزه هنری، زنده‌یاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بلک‌باکس ساری برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان نیز ساعت ۱۴ روز پنجشنبه ۲۳ آبان در سینما سپهر ساری برگزار خواهد شد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *