شناسه خبر: 18125 منتشر شده در مورخ: 1398/5/10 ساعت: 09:43 گروه: بهداشت و سلامت  
با اپلیکیشنهای مخصوص، فیلمهای توضیحدار در جیب شما خواهند بود

با اپلیکیشنهای مخصوص، فیلمهای توضیحدار در جیب شما خواهند بود

یکی از ملزوماتی که حتماً باید فراهم باشد تا نابینایان بتوانند از تماشای فیلمها لذت ببرند، نسخه توضیحدار آن فیلمها است.

به گزارش ایران سپید توضیحاتی که بر روی فیلم ضبط میشوند به نابینایان امکان میدهند از جزئیات تصاویر مطلع شوند. وقتی بخواهید به تنهایی فیلم ببینید و نسخه توضیحدار دم دستتان باشد، قاعدتاً مشکلی هم وجود نخواهد داشت. مشکل زمانی بروز میکند که بخواهید فیلم را در جمع اطرافیانتان تماشا کنید. احتمالاً صدای راوی دیگران را آزار خواهد داد و حتی ممکن است راوی توضیحاتی را پیش از وقوع یک حادثه در فیلم ارائه کند که برای مخاطب نابینا لازم است اما قصه را برای مخاطب بینا لوث میکند.

شاید نیاز به توضیح نباشد که در حال حاضر در برخی سالنهای سینما در کشورهای پیشرفته گوشیهای مخصوصی تعبیه شده است و نابینایان در زمان مراجعه به این سالنها میتوانند با استفاده از آن گوشیها نسخه توضیحدار فیلم را بشنوند. این موضوع اما دردسرهای خاص خود را هم دارد. اولاً تعداد سالنهایی که به این سامانه مجهز شده اند آنقدرها هم که ما تصور میکنیم زیاد نیست و ممکن است کاربر نابینا نتواند در هر موقعیتی به چنین امکانی دسترسی داشته باشد. در ثانی خیلی محتمل است که کارکنان سالنها در زمینه چگونگی راه انداختن سامانه برای نابینایان توجیه نشده باشند یا حتی سامانه در اثنای تماشای فیلم دچار اشکالات نرم افزاری یا سخت افزاری شود. حالا چند سالی است که با رواج گوشیهای هوشمند، پای اپلیکیشنهای ویژه فیلمهای توضیحدار هم به میان آمده و کاربران نابینا میتوانند خدمات مختلفی را از این اپلیکیشنها دریافت کنند. مثلاً میشود به کمک این نرم افزارها به پرده یا صفحه نمایشی که در حال پخش فیلم است متصل شد و همزمان با تماشاگران بینا، از فیلم استفاده کرد. یکی از مشکلات نسخه های اولیه این نرم افزارها عدم امکان همگامسازی توضیحات ضبط شده با فیلمِ در حال پخش بود. کاربران باید به صورت دستی و به کمک نشانه های مختلف، توضیحات را از نظر زمانی با فیلم مطابقت میدادند. بعدها البته امکانی فراهم شد که اپلیکیشن بتواند به کمک میکروفونِ دستگاه هوشمند فرد نابینا صدای نسخه اصلی فیلمی را که در سالن پخش میشود بشنود و کار همگامسازی یا به اصطلاح sync کردن را انجام دهد.

اپلیکیشنهای توزیع فیلمهای توضیحدار در اروپا و آمریکا هر روز با قابلیتهای تازه ای به روز میشوند. یکی از خوش آتیه ترینِ این اپلیکیشنها نرم افزار «Actiview» است که به تازگی از سوی شرکت «Empowered Entertainment» در آمریکا از طریق فروشگاه نرم افزارهای apple در اختیار کاربران قرار گرفته است. Actiview تنها یک نرم افزار ارائه فیلمهای توضیحدار نیست. این برنامه علاوه بر این، میتواند نسخه هایی را مخصوص کاربران کم شنوا ارائه کند که از صدای تقویت شده برخوردار است. ترجمه فیلمها به زبان اشاره، نمایش متن گفتگوها و نمایش ترجمه گفتگوها به سایر زبانها به صورت زیرنویس، از دیگر امکاناتی است که Actiview در اختیار کاربران قرار میدهد.

ممکن است تصور کنید گنجاندن این همه امکانات در یک برنامه آن را به یک اپلیکیشن پیچیده بدل کرده است اما سخت در اشتباهید و اتفاقاً این اپلیکیشن به گونه ای کاملاً کاربر پسند طراحی شده است. با ورود به اپلیکیشن، در بالای صفحه یک کادر برای جستجو و یک دکمه راهنما قابل مشاهده است. همچنین کاربر میتواند عناوینی نظیر «فیلمهای بارگیری شده» یا «فیلمهای در حال اکران» و «فیلمهای قابل تماشا در خانه» را مشاهده کند. به عنوان مثال، کاربری که قصد رفتن به سالن سینما را داشته باشد میتواند با مراجعه به سربرگ «فیلمهای در حال اکران» از این موضوع خبردار شود که نسخه توضیحدار برای کدام یک از فیلمها قابل دسترس است و در کدام سالنها میتواند این فیلمها را به شکل توضیحدار تماشا کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *