شناسه خبر: 16401 منتشر شده در مورخ: 1397/12/5 ساعت: 11:33 گروه: اجتماعی  
کشف رابطه بین استرس و رضایت از ازدواج در زوج‌های نابارور
توسط محققان کشور محقق شد؛

کشف رابطه بین استرس و رضایت از ازدواج در زوج‌های نابارور

محققان کشور رابطه بین استرس و رضایت از ازدواج در زوج‌های نابارور را مورد مطالعه قرار دادند و ارتباط بین آنها را کشف کردند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر  ناباروری یک عامل استرس‌زای جدی برای زوجین است که می‌تواند رضایت از ازدواج را تحت تأثیر قرار دهد. هیچ مطالعه‌ای رابطه میان استرس وارده و رضایت از ازدواج را به صورت دوجانبه مورد بررسی قرار نداده است.در مطالعه‌ای که در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، تأثیر استرس بر رضایت از روابط زناشویی به صورت دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.در این پژوهش ۱۴۱ زوج نابارور درخصوص میزان استرس و مقدار رضایت از ازدواج به وسیله پرسشنامه‌های مرسوم بین‌المللی مورد سوال قرار گرفتند. در این رویکرد به استرس موثر فرد بر رضایت از زناشویی، استرس ایفا شده و بر استرس موثر وی در رضایت شریکش از زندگی زناشویی، استرس درک شده گفته می‌شود.نتایج این پژوهش نشان داد، استرس زن و مرد، هر دو، بر رضایت از زناشویی موثر است. استرس زنان بر رضایت شریکشان از زندگی زناشویی اثر منفی دارد؛ در مقابل استرس مردان در رضایت شریکشان از زندگی زناشویی اثر معنی‌داری ندارد، با این حال در زنانی که شوهرانشان استرس بالاتری دارند میزان رضایت از ازدواج پایین‌تر است. نتایج این پژوهش نشان داد استرس ناشی از ناباروری نه تنها رضایت از زناشویی فرد مبتلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه در رضایت از ازدواج همسرش نیز موثر است.با توجه به این یافته، مشاوره روانشناسی برای کاهش استرس و افزایش رضایت از ازدواج در زوج‌های نابارور لازم به نظر می‌رسد. نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی International Journal of Fertility & Sterility به چاپ رسیده است،این پژوهش توسط سامان معروفی زاده، دکتر حسینی، دکتر عمانی سامانی،  رحیمی فروشانی و امینی انجام گرفته است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *