شناسه خبر: 11261 منتشر شده در مورخ: 1396/2/26 ساعت: 21:07 گروه: اجتماعی  
مصاحبه اختصاصی عوامل برنامه ساز شش نقطه با رئیس سازمان بهزیستی کشور

مصاحبه اختصاصی عوامل برنامه ساز شش نقطه با رئیس سازمان بهزیستی کشور

فعالین رسانه ای نابینا در برنامه شش نقطه که ویژه نابینایان است و شنبه شب ها از رادیو تهران پخش می شود، در خصوص مسائل مختلف نابینایان با دکتر انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور به گفتگو نشسته اند که مشروح این مصاحبه در ادامه میآید.

به گزارش ایران سپید انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش این سازمان گفت: چنانچه پیشتر وعده داده بودیم و این مسئله پیگیری شد، مستمری مددجویان تحت پوشش نهاد های حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی از محل هدفمندی یارانه ها افزایش یافت که از 95 هزار تومان برای خانوار های یک نفره تا 365 هزار تومان برای خانوار های پنج نفره متغیر است. بندپی ادامه داد: این مقدار افزایش، علاوه بر میزان مستمری است که مددجویان سال گذشته دریافت میکردند و مستمری 53 هزار تومانی برای افراد یک نفره تا 100 هزار تومانی برای خانوار های پنج نفره، امسال نیز پا برجا خواهد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: بنابر این در سال 96، میزان پرداختی مستمری ما به خانوار های یک نفره در مجموع 148 هزار تومان، خانوار های دو نفره 250 هزار تومان، سه نفره 325 هزار تومان، چهار نفره 418 هزار تومان و پنج نفره یا بالاتر، 465 هزار تومان خواهد بود.
بندپی افزود: قرار است به احتمال زیاد از خرداد ماه، میزان مستمری افزایشی از محل سازمان هدفمندی یارانه ها، به خود دستگاه های حمایتی داده شود تا مستقیماً به حساب مددجویان واریز شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص لایحه حمایت از حقوق معلولان گفت: در کنار افزایش مستمری ها، برای افرادی که محدودیت های جسمانی نیز دارند، در حال پیگیری هستیم تا حقوقی ماهانه در قانون برای آنها مصوب شود که میزان آن قطعاً بیش از 20 درصد پایه وزارت کار و تأمین اجتماعی خواهد بود. چنانچه این لایحه به تصویب مجلس برسد و اجرایی شود، می تواند بخشی از مشکلات مددجویان را برطرف کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که چرا مستمری افزایشی از محل هدفمندی یارانه ها تنها به مستمری بگیران تعلق گرفته است نه به همه ی مددجویان تحت پوشش بهزیستی گفت: طبق قانون، در سال نخست اجرا که سال 96 است، تنها افزایش مستمری پیش بینی شده است، اما از سال 97 میبایست به تدریج تمام مددجویانی که به هر دلیلی پشت نوبت هستند، به این طرح اضافه شوند.
محسنی بندپی در پاسخ به این سؤال که آیا معلولانی که سرپرست خانوار هستند اعضای سالم خانواده آنها نیز مشمول تعداد اعضای خانوار برای گرفتن مستمری محسوب می شوند یا خیر گفت: طبق قانون، تعداد اعضای خانواده یک فرد معلولی که خود سرپرست خانواده است، جز افراد تحت تکفل او به شمار می روند و مستمری به آنها نیز تعلق میگیرد. اداره فناوری اطلاعات ما با سازمان هدفمندی یارانه ها در تعامل است تا اطلاعات لازم مددجویان به آنها داده شود.
تعیین تکلیف مرکز رودکی در سال جاری
محسنی بندپی در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای مرکز رودکی که این روزها با تعدیل نیرو و کنار کشیدن حامی مالی خود دچار مشکلات جدی شده است چیست، گفت: هدف ما این است که این مرکز توسط نهاد های مرتبط با خود نابینایان اداره شود. البته مراکزی که در این حوزه تجربه داشته باشند و سابقه آنها در این ارتباط روشن باشد. بندپی در پاسخ به این سؤال که آیا قصد دارید میان داوطلبان خواهان این مرکز مزایده برگزار کنید یا خیر بیان داشت: برای امسال، برنامه ای برای مزایده نداریم و هر مرکزی که تجربه و سابقه بیشتری در این ارتباط داشته باشد، انتخاب خواهد شد.
برگزاری کارگاه دو روزه توانبخشی در خردادماه
رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که چه برنامه ای برای خرید تجهیزات توانبخشی گرانقیمت که استانها عملاً با محدودیت های بودجه ای قادر به خرید آنها نیستند دارید گفت: در خردادماه، طی یک کارگاه دو روزه که با حضور مدیران بهزیستی سراسر استان های کشور و کارشناسان صاحب نظر در این حوزه برگزار خواهد شد، در این ارتباط تصمیم خواهیم گرفت. در این سمینار تصمیم خواهیم گرفت که آیا تجهیزات گران قیمت که از فناوری های روز بهره میبرند، به صورت متمرکز خریداری شوند یا مثل سال گذشته، به استان ها واگذار شوند.
البته شرکت های دارای مجوز و تولید داخلی نیز در این ارتباط میبایست به صورت کامل شناسایی شوند و کیفیت محصولات آنها و خدمات پس از فروششان به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.
تحویل مسکن مهر خانواده های دو معلول در سال 96 و 97
رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص چرایی متوقف شدن ثبتنام خانواده های دو معلول برای دریافت مسکن مهر از شهریورماه سال 95 گفت: طبق تفاهم نامه ای که داشتیم، سی میلیون تومان وام بلاعوض برای خانه دار شدن خانواده هایی که دو معلول دارند، اختصاص دادیم که بنیاد مستضعفان ۱۵ میلیون تومان، خیرین مسکن ساز۵میلیون و سازمان بهزیستی نیز ۱۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت میکنند.
مشکلی که سال گذشته داشتیم، این بود که بار مالی ناشی از این طرح، در لایحه بودجه پیش بینی نشده بود. اما خوشبختانه، این بودجه برای سال 96 پیش بینی شده است و انشا الله طی سال 96 و سال 97، کلیه این واحد ها که حدود 11 هزار واحد است، به خانواده های دو معلول تحویل داده خواهد شد.
امیر سرمدی
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *