شناسه خبر: 11096 منتشر شده در مورخ: 1396/1/16 ساعت: 14:05 گروه: بهداشت و سلامت  
آیا برای هر سرماخوردگی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

آیا برای هر سرماخوردگی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: از آنجایی که علایم سرماخوردگی معمولا خود محدود شونده است و بعد از مدتی برطرف می شود، اغلب افراد اقدام به خود درمانی می کنند، اما باید در نظر داشته باشند که بعضی از سرماخوردگی‌ها علایمی دارند که برای درمان آن حتما باید به پزشک مراجعه شود.

به گزارش ایران سپید  به نقل از سلامت آن لاین: دکتر داوود یادگاری  افزود:  علایم عمومی سرماخوردگی معمولاً عطسه، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرفه (خشک و یا همراه با خلط) و گاهی با سوزش گلو و سردرد همراه است. این علایم در افراد مختلف متفاوت است و ظرف سه تا پنج روز علایم شدید آن کمتر شده و رو به بهبود خواهد رفت. برای تسریع بهبودی و جلوگیری از سرایت آن به دیگران بهتر است فرد در منزل استراحت کرده و مایعات فراوان بنوشد.

وی گفت: در مواردی ممکن است علائم ذکر شده همراه با تب و لرز و یا کوفتگی بدن، خلط، گلودرد، بی اشتهایی، ضعف عمومی و درد مفاصل همراه باشد که این علائم معمولاً نشان دهنده ابتلا به آنفلوآنزا است که بهبود این بیماری نیز با خوردن مایعات و استراحت بعد از چهار الی هفت روز حاصل خواهد شد.

یادگاری درباره مصرف دارو در دو مورد ذکر شده توضیح داد: در صورتی که فرد، سرماخوردگی معمولی داشته باشد نیازی به مصرف دارو نیست، به جز آنتی هیستامین و آن هم در مواقعی که علائم آزاردهنده باشد، البته با کمی صبر و تحمل، دوره این بیماری به پایان خواهد رسید و علائم اولیه و شدید آن در سه تا چهار روز اول از بین خواهد رفت. در آنفلوآنزا نیز در صورت داشتن تب می توان از استامینوفن ساده استفاده کرد، اما اگر بیمار پس از چند روز احساس کند رو به بهبودی است نیازی به مراجعه به پزشک ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی هشدار داد: دربعضی مواقع بیماری آنفلوآنزا، هشدار دهنده است و ممکن است علامت بیماری دیگری باشد. مثلا در صورتی که فرد مبتلا به خصوص کودکان دچار تنگی نفس شده، تب طولانی و تشدید ناگهانی داشته باشد،  همچنین اگر فرد حالت تهوع و استفراغ داشته یا ترشحات مخاط بینی و گلوی آن چرکی باشد، یا در افراد بالغ درد پشت جناغ سینه احساس شود، فورا باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: برخی بیماران که زمینه بیماری آسم، بیماری های قلبی، ریوی دارند و یا بیماران مبتلا به سرطان به دلیل نقص دستگاه ایمنی، چنانچه سرماخوردگی آن‌ها با تب و لرز همراه است باید فورا به پزشک مراجعه کنند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر عدم مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی گفت: تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا تنها در صورتی لازم است که همراه با عفونت سینوس‌ها، عفونت گوش و سینه پهلو در فرد مبتلا باشد، در غیر این صورت مصرف آنتی بیوتیک در درمان بیماری ساده سرماخوردگی و آنفلوآنزا نه تنها موثر نخواهد بود، بلکه گاهی موجب مقاوم شدن میکروب‌ها نیز می شود. علاوه بر آن فرد بیمار با عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک هم مواجه خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در دوره ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا هیچ رژیم غذایی خاصی لازم نیست، حتی چنانچه بیمار تمایل به مواد غذایی سرخ کرده داشته باشد، محدودیتی در مصرف غذای سرخ کرده هم نخواهد داشت، اما توصیه می شود در این مدت مایعات بیشتری مصرف شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *