printlogo


کد خبر: 22363تاریخ: 1399/9/9 00:56
روزنامه یکشنبه 9 آذر ۱۳۹۹
روزنامه یکشنبه 9 آذر ۱۳۹۹
عناوین امروز: بازنشستگی پیش از موعد معلولان فقط در بخش دولتی اجرا شد - پیام رهبر انقلاب درپی ترور دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده - بررسی جذب دانشجو معلمان معلول و نابینا در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر - تلفات کرونا با تداوم محدودیت ها به زیر ۵۰ درصد می رسد - نگاهی مجمل به اندیشه های دینی و سیاسی ملک الشعرا بهار - فعالیت 130 ورزشکار در هیأت نابینایان مازندران - ماجرای عجیبی که20 سال بعد از قتل برای قاتل افتاد

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 9 آذر ۱۳۹۹

14 ربیع الثانی ۱۴۴۲

29 نوامبر 2020

سال بیست و پنجم شماره 6573

خبرگزاری جمهوری اسلامی       مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وب سایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

بازنشستگی پیش از موعد معلولان فقط در بخش دولتی اجرا شد

پیام رهبر انقلاب درپی ترور دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده

بررسی جذب دانشجو معلمان معلول و نابینا در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر

تلفات کرونا با تداوم محدودیت ها به زیر ۵۰ درصد می رسد

نگاهی مجمل به اندیشه های دینی و سیاسی ملک الشعرا بهار

فعالیت 130 ورزشکار در هیأت نابینایان مازندران

ماجرای عجیبی که20 سال بعد از قتل برای قاتل افتاد

........ویژه

* بازنشستگی پیش از موعد معلولان فقط در بخش دولتی اجرا شد

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: قانون بازنشستگی پیش از موعد معلولان و جانبازان برای همه حوزه‌های دولتی و خصوصی قابل شمول است اما متاسفانه اکنون فقط در دستگاه های دولتی برقرار است و در بخش خصوصی اجرا نشد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، محمدرضا شهبازی افزود: متاسفانه بازنشستگی پیش از موعد در بخش خصوصی به علت عدم تأمین اعتبار مورد نیاز صندوق تأمین اجتماعی تاکنون برقرار نشده است.

وی ادامه داد: معلولان  و جانبازان بر اساس شدت معلولیت از دو تا ۶ سال از ارفاق سنوات خدماتی برای بازنشستگی برخوردار می‌شوند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بازنشستگی پیش از موعد معلولان و جانبازان در بخش های خصوصی را از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیگیری کردیم چون آنها باید اعتبار مورد نیاز برای بخشیدن سنوات را به صندوق تأمین اجتماعی پرداخت کنند.

شهبازی افزود: فقط معلولان دارای معلولیت متوسط به بالا و دارای معلولیت ۳۰ تا ۴۰ درصد به بالا می‌توانند از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: میزان معلولیت افراد را کمیسیون پزشکی بهزیستی تشخیص خواهد داد. این کمیسیون پزشکی از سه نماینده معتمد وزارت بهداشت تشکیل شده که میزان معلولیت را تعیین می کنند.

 .........اخبار روز

* پیام رهبر انقلاب درپی ترور دانشمند هسته‌ای شهید محسن فخری‌زاده

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هسته‌ای شهید، دکتر محسن فخری‌زاده پیامی صادر کردند.

متن پیام به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر  جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت میکنم.

* به‌ زودی ورود به وسایل‌نقلیه عمومی کارت شناسایی می‌خواهد

روحانی: برای مقابله با کرونا سبک زندگی‌ها باید تغییر کند و مردم باید از میهمانی و تجمعات پرهیز کنند. شرایط زندگی تا پایان سال و یا حتی بعد از آن تا زمانی که واکسن کرونا برسد، عادی نخواهد شد.

ردیابی مبتلا و افرادی که با او در تماس بودند، مسئله مهمی است که از طریق فضای مجازی و سامانه مربوطه این کار امکانپذیر شده است.

در نظر داریم هرکس بخواهد سوار وسایل نقیله عمومی شود، کارت شناسایی نشان دهد تا از ورود مبتلایان جلوگیری شود و قرارگاه عملیاتی کرونا این مورد را با جدیت پیگیری می‌کند.

به بانک مرکزی دستور دادم از هرکجا می‌شود پول مورد نیاز وزارت بهداشت را تأمین کند تا برای خرید واکسن کرونا مشکلی نداشته باشیم.

برای ارائه خدمات به کسانی که کارت ملی یا کارت معتبر شناسایی همراه ندارند، مصوبه‌ داشتیم.

* خبرهای خوش و هشدار دوباره سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

رئیسی: اقدامات درمانی در موضوع کرونا باعث افتخار است

صمیمانه از مردم برای رعایت محدودیت‌های کرونایی سپاسگزاریم

 روند بیماری با توجه به رعایتی که مردم انجام داده‌اند، رو به کاهش است و ما در ١۶٠ شهر در ١۴۵ شهر روند کاهشی آغاز شده است و در ١۵ شهر دیگر هم این روند کاهشی سوره خواهد شد

 ٨٩ شهر که از آبان وضعیت قرمز داشتیم به غیر از دو شهر همه شهرها از وضعیت قرمز خارج شده‌اند

 روند فوتی‌ها هم دو تا سه هفته دیگر آثار کاهش ورودی به بیمارستان‌ها را نشان خواهد داد

 ما نباید فریب روند کاهشی را بخوریم و باید کارهای زیادی را انجام بدهیم

* همراه داشتن کارت ملی الزامی شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

روند بیماری با توجه به رعایت ۹۰ درصدی مردم رو به کاهش گذاشته است؛ از میان ۱۶۰ شهر قرمز، در ۱۴۵ شهرستان روند بیماری کرونا کاهشی شده است.

برای حفظ سلامتی خود و دیگران از  امروز همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت الزامی است.

* توزیع روزانه ۹۵۰ تن گوشت مرغ منجمد و گرم از امروز در تهران

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران:

طی یک هفته اخیر با توزیع گسترده در میادین، مرغ کافی وارد میادین میوه و تره بار شد و از شنبه، روزانه ۹۵۰ تن گوشت مرغ گرم و منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد و کمبودی در این زمینه نداریم.

* ذوالنوری: خواب را بر سران خون‌آشام صهیونیسم حرام خواهیم کرد

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توییتر نوشت: ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده بی‌پاسخ نخواهد ماند. خواب را بر سران خون‌آشام صهیونیسم حرام خواهیم کرد. ای کاش سیاسیون و کاسبکاران مذاکره هم به اندازه دشمنان بر اهمیت مسیر شهید فخری زاده در تأمین و تضمین منافع ملی و حیاتی ملت واقف بودند و خطر نفوذ را جدی می‌دانستند.

........پرونده

* بررسی جذب دانشجو معلمان معلول و نابینا در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر

بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، یکی از شرطهای عمومی برای استخدام در ادارات دولتی، داشتن سلامت کامل جسمی و روانی است. در بند"ز" این قانون آمده است که هر سازمان می تواند وجود این شرط را در متقاضیان احراز کند. بر این اسا سازمان آموزش و پرورش نیز شیوه نامه ای برای جذب دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصویب کرده است. شیوه نامه ای که مواردی که در بندهای آن آمده است بحثهای فراوانی را به دنبال داشته است. بر اساس این شیوه نامه کسانی که حتی دید یک چشم خود را از دست داده اند نیز امکان ورود به دانشگاه فرهنگیان رانخواهند داشت. انواع سنگهای کلیه، سرطانها، بدفرمیها در ناحیه سر و صورت ، مو و بدن نیز از موارد ممنوع برای جذب دانشجو معلمان است. در روزهای اخیر شاهد اعتراض دو تن از دوستان نابینا، نرگس  خدایاری و مهدی حقیقی بودیم که با وجود رتبه خوب به دلیل نابینایی در دانشگاه فرهنگیان جذب نشدند. اعتراض این دوستان به مجلس و پیگیری نامه ایشان هنوز ادامه دارد. مهدی حقیقی اهل یکی از روستاهای قم است از او می پرسم: آیا نمی دانستید انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان برای نابینایان محدودیت دارد؟ او پاسخ می دهد: انتخاب رشته من را یکی از  دوستانم انجام داد من خودم نمی دانستم او هم دفترچه را درست نخوانده بود. و نمی دانست که این محدودیت وجود دارد.

س: این انتخاب چندم شما بود؟

س: آموزش کودکان استثنایی انتخاب اول من بود.

س: برای مصاحبه هم دعوت شدید؟

ج: بله من مصاحبه را انجام دادم همچنین معاینات پزشکی و گزینش و حتی تحقیقات محلی هم انجام شد و بعد از همه این موارد وقتی کارنامه آمد نوشته شده بود که رد شده ام. و علت را نابینایی عنوان کرده بود.

س: یعنی در کمیسیون پزشکی هم به شما گفته نشد که به علت نابینایی نمی توانید وارد دانشگاه شوید؟

ج: نه آنجا به من گفتند شما سهمیه سه درصد دارید و برای مصاحبه برو بالا. بعد از آن وقتی موضوع را از وزارتخانه پیگیری کردم گفتند نه چه کسی گفته سهمیه سه درصد دارید؟ من هم اعتراض کردم تا دوستان معلول دیگر وضعیت بهتری پیدا کنند. و موضوع رسانه ای شود تا سالهای بعد دیگر چنین اتفاقی نیفتد.

س: در چه رشته دیگری پذیرفته شدید؟

ج: در کتابداری هم پذیرفته شدم که نتوانستم ادامه دهم چون آموزش مجازی شد و نتوانستم کارهای عملی را انجام دهم و به من گفتند که باید رشته ات را تغییر بدهی. و الان در حال انجام کارهای اداری هستم که در رشته ادبیات تحصیل کنم.

س: اعتراضی که داشتید را به کجا ارائه کردید و چه نتیجه ای گرفتید؟

ج: آن موقع من به خیلی جاها رفتم. اعتراضم را به سازمان سنجش،دیوان عدالت اداری و به نماینده قم آقای امیر آبادی، دادم حتی پدرم به وزارت آموزش و پرورش رفت که راهش ندادند. ولی هیچ یک از این اعتراضات جواب نداد.اما مدتی پیش ویدئویی در کمپین معلولان منتشر کردم و در آن شرح حالم را گفتم این کار را با درخواست آقای مروتی مدیر این کمپین انجامدادم. که آقای وزیر آن را دیدند و توئیتری به آن جواب دادند. و ابراز تاسف کردند ولی کاری انجام نشد.

من وقتی متوجه اعتراض خانم خدایاری در خراسان شدم با خودم گفتم الان موقع خوبی است که به آموزش و پرورش فشار بیاوریم تا این مشکل مورد توجه قرار گیرد.

س: فکر می کنید توانایی این را داشتید که در آموزش و پرورش مشغول به کار شوید؟

ج: بله الان در مدرسه جعفریه قم بچه های نابینا معلم مخصوص ندارند با خودم گفتم معلم می شوم و به اینجا می آیم و از این بچه ها حمایت می کنم.

بعد از انتشار ویدئویی از مهدی حقیقی در فضای مجازی، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ نوشت: آموزش و پرورش باید از اشتیاق این عزیزان برای خدمت استقبال کند و تلاش می کنیم در آینده موانع قانونی پیش راه را برطرف سازیم. در ادامه این پرونده برای بررسی ضوابط و قوانین موجود برای حضور نابینایان در دانشگاه فرهنگیان گفتگویی داشتیم با یارمحمد حسین بر، رئیس دفتر مدیریت نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش و از ایشان پرسیدیم: موارد ذکر شده در شیوه نامه مصاحبه اختصاصی برای جذب دانشجو معلمان و استخدام معلم در آموزش و پرورش چگونه تعیین و تدوین شده است؟

ج: استخدام در دستگاههای دولتی بر اساس ضوابط و قوانین موضوعه صورت می گیرد. ما در حال حاضر دو نوع استخدام در آموزش و پرورش و در شغل معلمی داریم.یکی استخدام از طریق قانون متعهدین خدمت  و دیگری استخدام از طریق آزمونهای سراسری در قالب استخدامهای پیمانی. در خصوص استخدامهای پیمانی که هر ساله آزمون آن برگزار می شود. بر اساس قانون حمایت از معلولان در خصوص جذب همه گروههای معلولان علی الخصوص نابینایان و کم بینایان کارمان را بر اساس ضوابط انجام می دهیم. ما سال گذشته در مجموع 102 نفر از افراد کم بینا و نابینا را به عنوان همکار جذب کردیم. اما جذب در دانشگاه فرهنگیان بر اساس قانون متعهدین خدمت است. یعنی عملا افرادی که در دانشگاه فرهنگیان قبول می شوند استخدام پیمانی رسمی یا قراردادی نیستند بلکه به شکل آزمایشی استخدام می شوند. قانون متعهدین خدمت یک آئین نامه دارد و یک شیوه نامه. که آیین نامه توسط دولت مصوب شده و شیوه نامه و شرایط و ضوابط پذیرش توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین شده است. و در آن آورده شده که شخص باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا به عنوان دانشجو معلم استخدام آزمایشی شود.اما اینکه شما می گویید ضوابط سخت گیرانه است و کسی نمی تواند آنها را اخذ کند، واقعا اینگونه نیست . هر سال وقتی نتیجه اعلام می شود و ضوابط بررسی می شود تقریبا همه ظرفیت جذب می شود. امسال ما از 20 هزار ظرفیتی که داشتیم در مرحله اول نزدیک به 19 هزار نفر حائز شرایط بودند و به عنوان پذیرفته شده نهایی اعلام شدند. پس ضوابط عملا امکان پذیر است و افراد زیادی آن شرایط را دارا هستند. من متوجه نمی شوم چرا شما می گویید هیچ کس نمی تواند همه این شرایط را داشته باشد.

س: از لحاظ پزشکی می گویند هر فردی بین 4 تا 5 ژن معیوب دارد و اغلب این ژنها حدود 20 تا 30 سالگی بارز می شوند مواردی که در شیوه نامه ذکر شده بیشتر شامل این موارد است شاید در 20 سالگی هنوز بارز نشده باشند به این معنا که شما وقتی فردی را جذب می کنید به ظاهر سالم است و بعد از استخدام بالاخره با این مشکلات روبرو خواهد شد ؟

ج: نمی شود گفت در آینده فرد دچار چه بیماری خواهد شد ولی در زمان جذب فرد باید آن ویژگیهای جسمانی را احراز کند.

س:  کسانی که چنین مشکلاتی دارند چرا از تدریس منع می شوند مثلا کسی که سنگ کلیه دارد یا دچار درجاتی از کچلی است یا ناباروری دارد این مشکلات چه مداخله ای با کار تدریس او دارد؟

ج: بخش عمده سهمیه های ما به مقطع ابتدایی اختصاص دارد البته مقاطع دیگر هم همین مقدار اهمیت دارند ولی ویژگیهای ظاهری یک معلم خیلی می تواند در برقراری ارتباط دانش آموز و معلم تاثیرگذار باشد. البته اینها ضوابطی است که نهاد سیاستگذار آموزش و پرورش که شورای عالی است، تبیین کرده . آنها هم جلسات متعددی برای تدوین این ضوابط برگزار می کنند. و اینگونه نیست که در یک جلسه تصمیم گیری کنند  بلکه دهها جلسه برگزار می شود و متخصصین بسیاری را در حوزه های مختلف دعوت می کنند و در نهایت آن ضوابط را تعیین می کنند.

س: این شورا شامل چه کسانی است؟

ج: کمیته نیروی انسانی شورای عالی اعضای خود را دارد و از متخصصین دعوت می کنند و تصمیم گیری می شود.

س: به نظر می رسد این تصمیمات با روح آموزش و پرورش در تضاد باشد ما از طرفی می گوییم دانش آموزان معلول در مدارس عادی جذب شوند تا سایر دانش آموزان با این آشنا شوند که در جامعه واقعی با چه مشکلاتی روبرو می شوند اما از این طرف معلمانمان را طوری انتخاب می کنیم که گروه شسته رفته ای را بسازند که دانش آموز در جامعه به چنین جامعه یکدستی روبرو نمی شود و بالاخره هر کسی مشکلی دارد فکر نمی کنید این دو سیاست با هم مغایرت دارد؟

ج: ما بر اساس تکلیف قانونی در ماده 28 از افراد معلول هم استفاده می کنیم در این قانون گفته شده در استخدامهای پیمانی و رسمی سه درصد سهمیه باید به این افراد تعلق گیرد و دو سال است آموزش و پرورش کار خوبی انجام می دهد و آن این است که سهمیه های این عزیزان را جدا می کند که حق این گروه ضایع نشود. این نکته عزم آموزش و پرورش را نشان می دهد که می خواهد این گروه را تا جای ممکن جذب کند. حتی در کمیته ای که ما داریم از سازمان بهزیستی هم کسانی می آیند و در هر صورت باید تناسبی بین شرایط فرد و شغلی که می خواهد انجام دهد وجود داشته باشد. اما این گروه،دانشجویان متعهد هستند که به صورت آزمایشی جذب می شوند و شرایط آن با ماده 28 فرق دارد.

س: اگر آموزش و پرورش به این موضوع اعتقاد دارد چرا از همان اول در جذب دانشگاه فرهنگیان هم جلوی این تبعیض گرفته نمی شود ؟

ج: ما ناچاریم هر کاری را در چارچوبی انجام دهیم این استخدامها از محل دو قانون متفاوت است در قانون متعهدین خدمت جذب ما به صورت آزمایشی است و در ماده 43 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده اگر دستگاهی ضوابط خاصی در جذب دارد می تواند بر اساس آن عمل کند.

س: اگر روزی شورای عالی به این نتیجه برسد که باید این ضوابط اصلاح شود این کار انجام می شود؟

ج: هیچ چیزی غیر قابل تغییر نیست.

س: در اسفند 97 یکی از نابینایان که برای جذب در آموزش و پرورش به مشکل خورده بود از دیوان عدالت اداری حکمی گرفت که ذیل آن حکم آمده بود شیوه نامهی که آموزش و پرورش بر اساس آن عمل می کند  معتبر نیست و باید طبق قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شود در جریان این حکم هستید؟

ج: این را حضور ذهن ندارم اما مواردی که به صورت موردی رای گرفته می شود ما معمولا در نظریه تخصصی که می دهیم نظر دیوان عدالت را هم می گیریم مثلاً در مورد شرایط معدل نظری داده شد فقط برای یک سال به بعد آن نظر اعمال شد و سعی می کنیم با دوستان دیوان عدالت اداری تعامل داشته باشیم که خدای ناکرده حقی از کسی ضایع نشود.

س: پس آموزش و پرورش به جذب دوستان معلول و نابینایان اعتقاد دارد؟

ج: آموزش و پرورش این کار را انجام می دهد

س: چون به نابینایان گفته شده در رشته هایی که آموزش و پرورش استثنایی نیاز دارد شرکت کنید؟

ج: نه فقط استثنایی نیست اتفاقا برخی معتقدند در بسیاری از رشته های استثنایی معلمان نباید دارای معلولیت باشند و مثلا در مورد معلولان حرکتی گفته می شود کسی که استخدام می شود باید سالم باشد که بتواند به آن عزیزان خدمترسانی کند. اینطور نیست که این عزیزان صرفا در آن حوزه جذب شوند. همین الان در حوزه نابینایان ما پارسال 195 نفر در آزمون شرکت کردند و 25 نفر قبول شدند که الان همکار ما هستند.

س: این 25 نفر در استثنایی جذب شدند یا عادی؟یعنی اینطور نیست که کسی به دلیل نابینایی در کمیسیون رد شده باشد؟

ج: خیر الان 25 نفر پذیرفته شده اند می توانم اسمشان را بدهم. مثلا 4 نفر در استان البرز، 3 نفر در تهران، 2 نفر خراسان رضوی، 7 نفر در استان فارس و .. این  آمار نابینایانی است که در استثنایی و آموزش و پرورش عادی جذب شده اند.

س: حالا دوستانی که در دانشگاه فرهنگیان رتبه لازم را آورده اند و به دلیل نابینایی جذب نشده اند دیگر راهی ندارند؟

ج: در دفترچه هم شرایط و ضوابط تعریف شده و گفته شده چه افرادی می توانند این رشته ها را انتخاب کنند و ما مطیع چیزی هستیم که قانونگذار گفته و هم ایمان داریم و هم سعی می کنیم مدافع حق این عزیزان باشیم.

در این شرایط باید منتظر ماند و دید آیا گفته وزیر آموزش و پرورش برای رفع موانع قانونی حضور معلولان راه به جایی خواهد برد یا شورای عالی آموزش و پرورش برای تغییر بندهای جذب دانشجو معلمان کاری خواهد کرد یا نه؟

........بهداشت و سلامت

* تلفات کرونا با تداوم محدودیت ها به زیر ۵۰ درصد می رسد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگر روند کنونی مقابله با کرونا بر مبنای محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه یابد و مردم این موضوع را جدی بگیرند، دی ماه شاهد کاهش زیر ۵۰ درصد تلفات کرونایی هستیم.

به نقل از ایرنا، دکتر مسعود مردانی با تأکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی، سبب کاهش مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی نظیر مطب ها و بیمارستانها در مقایسه با ۱۰ روز گذشته شده، تصریح کرد: نیازمندان بستری در مراکز درمانی نیز کاهش چشم گیری داشته اند.

دکتر مردانی گفت: یکی از مهمترین راههای انتقال کرونا از فرد بیمار به دیگران از طریق «هوابرد» است و بهترین راه مقابله با آن استفاده از ماسک های استاندارد و شست وشوی مکرر دست ها است.

وی افزود: مراکز درمانی و بیمارستانها و هر مکان شلوغی جزو آلوده ترین مکان هایی هستند که مردم باید سعی کنند به آن مراجعه نکنند فقط زمانی که مجبور هستند.

بررسی مجدد تعطیلی شهرهای قرمز: سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: بعد از اعمال تعطیلی های دو هفته ای، مردم در رعایت پروتکل ها و محدودیت ها بسیار خوب عمل کردند و باعث شدند وضعیت شهرها تغییر کند.

به نقل از مهر، رئیسی با اعلام اینکه از ۱۶۰ شهر و شهرستان قرمز وضعیت ۱۴۵ شهر رو به کاهش است، گفت: در خصوص ۸۹ شهر قبلی، به جز دو شهر همه از حالت قرمز خارج شده و نارنجی یا زرد شده اند.

رئیسی افزود: وضعیت آمار فوتی ها دو تا سه هفته دیگر نمایان خواهد شد. با توجه به اینکه ورودی به بیمارستان ها کم شده است، انتظار می رود آمار فوتی ها نیز کم شود.

وی تأکید کرد: نکته این است که فکر نکنیم دیگر نیاز نیست کار خاصی کنیم. باید همچنان، ماسک بزنیم و فاصله گذاری را جدی بگیریم.مردم باید از حضور در مراسم ها به ویژه در فضاهای بسته خودداری کنند. با توجه به سرد شدن هوا و کاهش تهویه، این وضعیت می تواند در شیوع بیماری بسیار موثر باشد.

وی با اعلام اینکه میزان تست ها تا پایان این ماه به روزی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مورد خواهد رسید، افزود: با توجه به سامانه رصد آزمایش ها، در ۴ روز اخیر از حضور ۱۷۴۸ نفر مثبت کرونایی که قصد سفر هوایی داشتند، جلوگیری شد.

رئیسی بر الزام همراه داشتن کارت ملی برای گرفتن خدمت تأکید کرد و گفت: با کارت ملی، اگر آزمایش فرد مثبت باشد، قابل چک کردن است.

وی با اعلام اینکه ادارات دولتی همه تعطیل هستند مگر اینکه الزامی به حضور بعضی از نیروها باشد، افزود: سامانه و برنامه ای داریم که بر همین اساس، دوشنبه همین هفته مجدداً وضعیت شیوع بیماری در شهرهای قرمز رصد خواهد شد و اگر همچنان قرمز باشند محدودیت ها ادامه خواهد یافت و اگر تبدیل به نارنجی یا زرد شده باشند، مطمئناً نحوه محدودیت ها تغییر خواهد کرد.

........دُریافت

* نگاهی مجمل به اندیشه های دینی و سیاسی ملک الشعرا بهار

۱۸ آذر، مصادف است با تولد ملک الشعرا بهار، شاعر، روزنامه نگار، ادیب و سیاستمدار معاصر. شخصیتی که نسل امروز شاید بخش اندکی از اندیشه ی او را، آن هم از منظر تصنیف «مرغ سحر» شناخته است؛ البته اگر این تصنیف به وسیله ی محمد رضا شجریان اجرا نمی شد، نسل امروز شاید همین اندک آشنایی با سراینده ی این تصنیف را پیدا نمی کرد. طبیعیست سیر شتابان زندگی امروز با چرخ های تیزرو فنآوری فرصت تأمل و تعمق درباره ی شخصیت های برجسته و تأثیر گذار در حوزه های علمی و فرهنگی را از این نسل سرگردان و غرق شده در مظاهر فنآوری های نوینِ مدام در حال تغییر، گرفته است.

دانشجویان رشته ی ادبیات امروز، بیشتر ملک الشعرا بهار را از منظر شعر و ادبیات می شناسند؛ حال آنکه ادبیات که بخش –البته مهمی- از چهره ی علمی او محسوب می شود؛ اما تمام ابعاد شخصیت این ملک الشعرا را دربر نمی گیرد.

محمد تقی بهار در کنار پرداختن به ادبیات و تألیف آثار پژوهشی در این زمینه، فعالیت های سیاسی گسترده ای داشته که تبلور این فعالیت ها، با امضای فرمان مشروطیت از سوی مظفر الدین شاه نمود پیدا می کند.

در ادامه، بخشی از مقاله ی محمد حسین جمشیدی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس را که در پایگاه اطلاع رسانی «راسخون» منتشر شده و اندیشه ی سیاسی، ادبی و دینی ملک را بررسی کرده، می خوانیم. با این توضیح که بخش منتخب برای این مقال، مربوط به اعتقادات دینی ملک است. با این امید که علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ابعاد مختلف اندیشه ی این شخصیت مهم علمی-ادبی به این مقاله و کتاب های مفصل مراجعه می کنند، این بخش را می آوریم:

«....شاید مؤثرترین ایده‌ای را که انسجام‌بخش اندیشه‌ی بهار نسبت به مشروطه و آزادی در ایران و میهن‌دوستی است، می‌توان نگاه او به دین و به ویژه اسلام شیعی دانست. او از محتوا و عمق رسالت این دین آگاه بود و به آن نه تنها در جوانی که در تمام عمر اعتقاد داشت:

هرکه آیین و دین نداند چیست،

حق صحبت یقین نداند چیست.

بهار به دین و آیین اسلام پایبند بوده و بی‌آیینی را نمی‌پسندید و توحید و باور خدای یکتا بنیان اصلی اعتقاداتش را تشکیل می‌داد. او هیچ‌گاه از خداوند یکتا و نقش او در زندگانی غافل نبود. در مثنوی با دقتی تام و تمام حکیمانه در اثبات خدا سخن می‌گوید:

... خرد را پالهنگ از این حواس است،

ولی صانع برون از این قیاس است؛

... خدا دریا و این عالم سبوئیست،

سبو را ز آب دریا آبروئیست؛

... چو والاتر بود از وهم، جاهش،

خرد عاجز شود با دستگاهش.

او در گفتار پنجم مثنوی که در سال 1312 ش در زندان سرود، از دین و آیین و صفت وجدان و ناروا بودن جایگزینی آن با دین می‌گوید و از زایل شدن دین و آیین شکایت می‌کند و معتقد است که ریشه‌ی همه‌ی بی‌رسمی‌های روزگار بی‌دینی است:

این تمدن که در جهان باشد،

دین و آیین اساس آن باشد؛

دین توجه به مبدأ است و معاد،

هست آیین اساس نظم بلاد.

و در بیانی دیگر در مورد نبوت و رسالت پیامبران گوید:

دست خدای احد لم یزل،

ساخت یکی چنگ به روز ازل؛

گفت که ما صنعت خود ساختیم،

سوی گروه بشر انداختیم؛

راه نمودیم به پیغمبران،

تا بنمایند ره دیگران.

گوش به الهام خدایی کنید،

وز ره ابلیس جدایی کنید.

یا در مورد دین و اعتقاد به معاد می‌سراید:

... هست واجب معاد و برزخ هم،

هست لازم بهشت و دوزخ هم؛

دین و ایمان و عفت است ضرور،

شرم و تقوی و غیرت است ضرور.

تا آنجا که:

بهتر است از برای مرد جوان،

یک درم دین ز صد درم وجدان.

بنا بر این او دین را برای انسان ضروری می‌داند و منظور از آن نیز دین اسلام است که بارها به آن توجه داشته است. در مورد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌سراید:

امروز شنید گوش خاتم،

لولاک لما خلقت الافلاک؛

امروز ز شرق اسم اعظم،

مهر ازلی بتافت بر خاک؛

آورد و مربی جهان کرد،

یک تن را با هزار معجز.

و در مورد امام علی (علیه‌السلام) و امامت او که وصایت و مبتنی بر گزینش خدایی است، می‌فرماید:

در غدیر خم یزدان، گفت مر پیمبر را،

کز پی کمال دین، شو پذیره حیدر را؛

... گفت: بشنوید ای قوم، قول حق تعالی را،

هم به جان بیاویزید، گوهر تولا را؛

پوزش آورید از جان، این ستوده مولا را،

این وصی بر حق را، این ولی والا را؛

با رضای او کوشید، در رضای یزدانی.

میهن‌دوستی و باستان‌گرایی از دیگر مبانی نگرشی و اندیشه‌ای اوست که براساس آن توجه به اقتدار گذشته‌ی ایران و اندیشه‌های معنوی و بنیادین آن می‌گردد، یعنی به تعبیر ندوشن:

«... ایرانی هیچ‌گاه سرافرازی گذشته‌ی خود را از یاد نبرده است، چه آن را از شاهنامه آموخته باشد، چه از تاریخ...»

اینکه بهار چون فرخی یزدی در اشعارش چندبار از این موضوع یاد کرده ناشی از روشنفکری زمانش و حسرت بازگشت به دوران سروری گذشته است. نمونه‌هایی از اشعار او در این مورد عبارت‌اند از:

هان ای ایرانیان! ایران اندر بلاست،

مملکت داروش، دستخوش نیکلاست؛

مرکز ملک کیان، در دهن اژدهاست،

غیرت اسلام کو، جنبش ملی کجاست؟ یا پس از بازگشت از تبعید در اوج جنگ جهانی با حمایت از آلمان در تقابل با روس و انگلیس قصیده‌ی «فتح ورشو» را می‌سراید ولی متحد آن، یعنی عثمانی را به دلیل اینکه نیروی نظامی به خاک ایران آورده است به باد انتقاد می‌گیرد و از وطن دفاع می‌کند:

ای خلق خدا آواز کنید،

کآواز عموم، او از خداست؛

این کشور کیست در دست عدو؟

این کشور ماست، این کشور ماست.

او در دیوان خویش از دو اصل بنیادین «دین» و «آیین» یاد کرده است که هر دو در اسلام و فرهنگ ایران به عنوان دو اصل اساسی مشترک مطرح است. بنای فرهنگ ایران پیش از اسلام و بنای اسلام هر دو بر این دو اصل است. لذا او تعارضی میان اسلام و ایران نمی‌بیند بلکه آن دو را دارای پایه‌های مشترک می‌داند:

دین و آیین دو اصل عالی بود،

خلق را زین دو، منزلت افزود؛

هر دووان ریشه داشت در ایران،

آن ز زردشت و این ز نوشروان؛

دین اسلام چون به کار افتاد،

هم بنا را بر این دو اصل نهاد.

به طور کلی او در پی احیای ایران و اسلام است و برای هر دو می‌سوزد و جانفشانی می‌کند. به عنوان مثال بیت زیر نمود نگرش اوست و خطاب قبل از هر کس متوجه خودش است:

دین محمد یتیم، کشور ایران غریب،

بر این یتیم و غریب، نیکی آیین ماست.

بر این اساس دو ویژگی بارز اعتقادی و سیاسی او را وطن‌پروری و اسلام‌خواهی تشکیل می‌دهد. لذا می‌توان گفت او در همه‌ی اندیشه‌هایش از قرآن، و شاهنامه و فرهنگ ایران مایه می‌گیرد و فرهنگ مورد نظرش فرهنگ ایرانی اسلامی و در جهت احیای ایران و اسلام و آشکار شدن هویت حقیقی این دو.

ادبیات و نگرش سیاسی

درون‌مایه‌های شعر و اندیشه‌ی بهار را مسائلی چون وطن‌پرستی، آزادی‌خواهی و مشروطه‌طلبی و اعتراض به دست‌اندازی بیگانگان به خاک وطن و عدالت‌خواهی و نظایر آن تشکیل می‌دهد. سپانلو در این مورد در کتاب بهار با اشاره به شعرهای دوران اول زندگی او می‌نویسد:

«در همین شعرهای آغازین دو مضمون اساسی وجود دارد که تا پایان عمر در آثار فراوان بهار جوانه می‌زند و شکوفا می‌شود. آزادی‌خواهی و میهن‌دوستی».

همچنین شفیعی کدکنی در مورد غزل او و سیاسی بودنش گفته است: «بهار اگر در قالب غزل توفیقی داشته باشد در غزل‌های سیاسی اوست نه غزل به معنی عاشقانه...»

نه تنها در غزل که در قصیده که او در آن شهرت زیادی دارد او به بررسی دیدگاه‌های سیاسی خود پرداخته است. در سایر قالب‌های شعری و همچنین در نثر و سایر نوشتجات او توجه شایانی به سیاست و زندگانی سیاسی و مردم دارد و این موضوعات غالباً تحت تأثیر مشروطه و مبانی فکری آن در اندیشه و شعر او آشکار می‌گردد. جلال‌الدین همایی می‌نویسد:

«استاد بهار مضامین و مفاهیم وطنی و سیاسی را که عهد مشروطیت و تجددخواهی ایرانیان به وجود آورده بود، به سبک گویندگان کهن، در قالب جمله‌بندی و ترکیب کلمات اصیل قدیم، در کمال خوبی و استادی می‌پرورانید. و در این شیوه بزرگ‌ترین گوینده‌ی عصر خود به شمار می‌رفت. البته در این باره نیز حق تقدم و پیشوایی بزرگ گوینده‌ی متأخر مرحوم ادیب الممالک فراهانی را فراموش نباید کرد».»

...........ورزشی

* فعالیت 130 ورزشکار در هیأت نابینایان مازندران

رئیس هیأت ورزش نابینایان و کم بینایان مازندران گفت: بالغ بر 130 ورزشکار نابینا در هیأت نابینایان این استان فعالیت می کنند.

ابو طالب باقری، رئیس هیأت ورزش نابینایان مازندران در گفتگو با ایران سپید در خصوص رشته های فعال در این استان گفت: رشته های گلبال، پاورلیفتینگ، شطرنج، شنا، جودو و دو و میدانی از جمله رشته های رسمی در سطح استان هستند. وی افزود: بالغ بر 130 نفر تحت پوشش هیأت داریم که در این رشته ها و در دو بخش آقایان و بانوان فعالیت می کنند.

باقری در خصوص شهر های استان مازندران که دارای هیأت ویژه نابینایان هستند بیان کرد: در شهر ساری، قائمشهر، بابل، بهشهر، بابلسر، گلوگاه، آمل و تنکابن هیأت فعال داریم. وی در خصوص زیرساخت های ورزشی برای نابینایان گفت: متأسفانه مجموعه اختصاصی برای نابینایان نداریم و مجبوریم از امکانات عمومی سایر دستگاه ها استفاده کنیم. مانند مجموعه ورزشی شهید عظیمی در بابلسر که متعلق به سازمان بهزیستی است. یا سالن های وابسته به اداره کل ورزش و جوانان که در سایر شهر ها وجود دارد. در این مجموعه ها، سانس هایی برای تمرینات ورزشکاران ما در نظر گرفته می شود. در شهر ساری نیز یک مجموعه اختصاصی ویژه جانبازان و معلولان وجود دارد که نابینایان هم از آن استفاده می کنند.

باقری در خصوص وضعیت استعدادیابی برای رشته های محتلف ورزشی نابینایان گفت: جمعیت هدف نابینایان بسیار محدود است و نمی توان مانند سایر رشته ها آنها را شناسایی و استعدادیابی کرد. هر ورزشکار که به ما مراجعه کند و بخواهد در رشته ای فعالیت کند، این امکانات در اختیارش قرار می گیرد. البته قرار بود با آموزش و پرورش استثنایی جلساتی را برگزار کنیم و اقداماتی در این زمینه شکل بگیرد که به علت شیوع کرونا، متوقف شده است.

وی در پایان در خصوص چگونگی برگزاری مسابقات آنلاین گفت: در مسابقاتی که فدراسیون به صورت غیر حضوری برگزار می کند مانند مسابقات طناب زنی و آمادگی جسمانی شرکت می کنیم و قصد داریم در مسابقات غیر حضوری آمادگی جسمانی که قرار است بهمنماه به مناسبت دهه فجر برگزار شود نیز شرکت کنیم.

امیر سرمدی

.........حوادث

* ماجرای عجیبی که20 سال بعد از قتل برای قاتل افتاد

ایران نوشت: قاتلی که بعد از ۲۰ سال بلاتکلیفی در زندان تقاضای آزادی‌اش با سند پذیرفته شده بود به فردی ۵۰ میلیون تومان داد تا برایش سند تهیه کند، اما با افشای جعلی بودن این سند وی دوباره به زندان برگشت.

 این قتل در بهار سال ۷۹ رخ داد. مرد جوان که از سر کار به خانه برگشته بود با شنیدن صدای گریه دختر ۱۸ ماهه‌اش نگران شد، اما وقتی به اتاق خواب رفت جسد همسرش را دید که به قتل رسیده بود. با اعلام ماجرا به پلیس مأموران تحقیقات خود را آغاز کرده و دریافتند که مرد ناشناسی روز حادثه در اطراف خانه مقتول دیده شده است. بلافاصله به چهره‌نگاری از مرد ناشناس پرداخته و تصویر را به اهالی محل نشان دادند که هویت وی به نام سیروس شناسایی و بازداشت شد.

وسوسه‌های شیطانی
متهم در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و گفت: «این زن را در خیابان دیدم و از او خوشم آمد، وسوسه‌های شیطانی به سراغم آمده بود. آن روز او را دنبال کردم و خانه‌اش را یاد گرفتم صبح روز بعد به مقابل خانه‌اش رفتم وقتی همسرش از خانه خارج شد از دیوار بالا رفتم و وارد خانه‌اش شدم. وقتی مرا دید شروع به سرو صدا کرد تا همسایه‌ها به کمکش بیایند. من که خیلی ترسیده بودم دستم را روی دهان و گلویش قرار دادم و ناخواسته جنایتی را رقم زدم.»

محکوم به قصاص
باتوجه به درخواست اولیای دم برای قصاص و مدارک موجود در پرونده، دادگاه سیروس را به قصاص محکوم کرد. با تأیید این حکم از سوی دیوانعالی کشور، وی برای اجرای حکم پای چوبه دار رفت، اما در آخرین لحظات موفق شد از اولیای دم مهلت بگیرد.
در این مدت پدر و مادر آرزو فوت کرده و خواهر و برادران مقتول و تنها دخترش که در آن زمان حدوداً یک سال و نیم سن داشت، اولیای دم محسوب شدند.

اما با گذشت ۲۰ سال از قتل، هیچ‌کدام برای اجرای حکم حاضر نشدند و قاتل بلاتکلیف در زندان بود تا اینکه درخواست آزادی موقت با وثیقه را داد تا اولیای دم تصمیم نهایی را برای او بگیرند. بدین‌ترتیب او با سپردن وثیقه آزاد شد، اما هنوز مهر آزادی وی خشک نشده بود که کارشناسان قوه قضائیه دریافتند سندی که برای آزادی سیروس ارائه شده، جعلی است.

با برملایی این موضوع، آزادی سیروس لغو شد و او دوباره به زندان برگشت. اما در تحقیقات خانواده سیروس مدعی شدند که از جعلی بودن سند بی‌اطلاع بودند. یکی از آن‌ها گفت: «ما خودمان سندی برای سپردن به دادگاه نداشتیم به همین خاطر مجبور شدیم در ازای پرداخت ۵۰ میلیون تومان به مردی از او سند بگیریم نمی‌دانستیم سند جعلی است.» تحقیقات در این‌باره از سوی دادگاه ادامه دارد.

 

 


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/22363.html
Page Generated in 0/0072 sec