printlogo


کد خبر: 22029تاریخ: 1399/7/23 12:17
۲ مدرسه جدید ویژه نابینایان در دست احداث است
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی مطرح کرد
۲ مدرسه جدید ویژه نابینایان در دست احداث است
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان در سطح کشور داریم و دو مدرسه نیز در دست احداث است و بیش از ۳۳۸۰ دانش آموز در بیش از ۲۰ رشته در این مدارس تحصیل می کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر با توجه به فرا رسیدن 23 مهرماه (۱۵ اکتبر) روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نشست معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با حضور سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه نابینایان، در محل سالن جلسات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.در این نشست مشکلات این قشر از جامعه از منظر آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت.سید جواد حسینی در ابتدای این نشست گفت: این مناسبت ها باید به ما یادآوری کند، جهت گیری هایمان باید به چه سمتی باشد. باید به سمت جامعه برابر تر حرکت کنیم. آرمان بشر ایجاد جامعه دوستدار انسان است و بزرگترین مولفه اش دوستدار جامعه معلولان، اوتیسم، آسیب دیدگان جسمی حرکتی و نابینایان و… است. ما تمام تلاشمان را باید بکنیم تا قوانین جامعه برای دسترس پذیری و عادلانه سازی جامعه را در پیش ببریم. قانون حمایت از حقوق معلولان را داریم که بر برابری فرصت های آموزشی و شغلی تاکید دارد و دوم بر دسترسی پذیری امکانات و معابر و....وی ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از وجوه عادلانه سازی و دسترسی پذیری در جامعه است. جامعه عادل و برابر خواه و کمال جو مهمترین محورش این است که سازمان دهی آموزش در آن جامعه به همان سمت باشد. باید استاندار و کیفی و مناسب سازی بشود و مدرسه همسو شکل بگیرد.حسینی با اشاره مختصری به تاریخچه تاسیس مدارس نابینایان در کشور نیز گفت: ۱۰۰ سال گذشته در شهر تبریز آموزش نابینایان در ایران آغاز شد. ۲۶ سال بعد از آن سال و در سال ۱۳۲۵ در اصفهان آموزشگاهی برای دختران نابینا تاسیس شد و چهار سال بعد از آن آموزشگاه رودکی شکل گرفت. ۱۴ سال بعدش نیز در استان فارس، هشت سال پس از آن در شهرری آموزشگاه هایی دایر شدند و این جریان ادامه پیدا کرد. سال ۱۳۷۰ نیز اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب شد و هفت گروه مخاطب را تحت پوشش قرار داد که یکی از آنها نابینایان هستند.وی با اشاره به اینکه ۲۳ مدرسه ویژه نابینایان در سطح کشور داریم و دو مدرسه نیز در دست احداث است و بیش از ۳۳۸۰ دانش آموز در بیش از ۲۰ رشته در این مدارس تحصیل می کنند، گفت: ۴۹۸۵ دانش آموز در ۷۷ رشته و در ۹۱۳ مدرسه در طرح فراگیر نیز تحصیل می کنند و در مجموع تعداد دانش آموزان استثنایی ۸۳۷۳ دانش نفر در بیش از ۹۰۰ رشته است که در ۹۳۶ مدرسه تحصیل می کنند. ما ۹ مدرسه شبانه روزی در این حوزه داریم و تمام تلاشمان باید این باشد که برای نابینایان عدالت آموزشی را محقق کنیم. مهمترین جلوه آن دسترسی پذیری و مناسب سازی آموزش است.رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: فضای مجازی، خانواده، مدارس، کتاب های درسی و… از جمله مواردی است که باید مناسب سازی شود. برای کم بینایان کتاب های درشت تر و برای نابینایان خط بریل و صوتی را به کار می گیریم. امروز در ۱۳ استان کشور خوشبختانه مدرسه ویژه نابینایان داریم و در ۵ استان کشور مدرسه ویژه نابینایان داریم.حسینی اضافه کرد: ۱۳۰۰ معلم ما در حوزه آموزش و پرورش نابینایان و کم بینا فعالیت دارند که برخی از آنها خود کم بینا و نابینا هستند.وی با اشاره به موفقیت دانش آموزان نابینا در کنکور نیز گفت: امسال از ۱۴۹ دانش آموز نابینا و کم بینایی که در کنکور سراسری شرکت کردند ۱۰۹ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و ۷ نفر رتبه زیر ۱۰ را کسب کردند.رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه به گزارشی در حوزه خدمات در حوزه آموزش و پرورش برای دانش آموزان نابینایان و کم بینایان گفت: کیفیت بخشی برای خدمات در سه قلمرو است؛ فعالیت های آموزشی، فعالیت های حمایتی و فعالیت های مشارکتی برون سازمانی با سایر سازمان ها.وی ادامه داد: در بخش فعالیت های آموزشی در ۷ قلمرو از جمله مناسب سازی کتب درسی، گسترش رشته های تحصیلی مورد نیاز، برگزاری کارگاه ها، تهیه ابزار مورد نیاز، تولید محتوای مجازی است. در بعد حمایتی هم در زمینه تهیه عصا و عینک و تبلت و ذره بین و خدمات درمانی ارائه می دهیم.حسینی گفت: در بعد فعالیت های آموزشی و در بعد مناسب سازی ما سالانه حداقل ۱۲۰ کتاب درسی را به شکل بریل، صوتی و درشت نما مناسب سازی می کنیم. برای اولین بار تهیه خط بریل در رشته موسیقی را هم از امسال شروع کردیم و همچنین به دلیل شرایط کرونا تولید محتوا در بستر شبکه شاد را آغاز کردیم.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با تاکید بر ضرورت وجود معلمان با کیفیت و واینکه طراز هیچ جامعه‌ای از معلمانش بالاتر نمی رود نیز بیان کرد: ۲۷ راهنمای معلم و دستورالعمل ویژه معلمان در حوزه آسیب دیدگان بینایی تهیه شده و ۱۰ عنوان بسته همراه معلم تهیه شده و در دسترس معلمان قرار داده ایم. باید تلاش کنیم دانش آموز آسیب دیده بینایی ما متناسب علاقه، نیاز جامعه و استعدادی که دارد انتخاب رشته کند و در همین راستا گسترش رشته های تحصیلی در مدارس خاص مان را در دستور کار قرار دادیم. نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل را آغاز کرده ایم و ۵۰۰۰ معلم آموزش خواهند دید.وی ادامه داد: برپایی نهضت توان افزایی یکی دیگر از کارهای ماست و هفت گروه معلولان تحت پوشش ما به ۱۷۰ هزار قلم وسیله در ۱۰۵ گروه نیاز دارند. بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تهیه این اقلام آموزشی و ورزشی نیاز است و می طلبد جامعه و خیرین به این حیطه ورود کنند.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: برای نابینایان و کم بینایان خدمات حمایتی عصا با رقم ۲۰۰ هزار تومان و عینک ۴۰۰ هزار تومان و تبلت ۸۰۰ هزار تومان به دانش آموزان ارائه می کنیم. تا کنون ۹۰۰۰ قلم با ارزش بالای ۳۰ میلیارد تومان به دانش آموزان کم بینا و نابینا تقدیم شده است. در حوزه خدمات درمانی چون داروهای مستمر، دندانپزشکی و.. نیز تحت پوشش است.وی افزود: همچنین برای متناسب سازی آزمون سراسری با سازمان سنجش در ارتباط هستیم. اما برای نابینایان، المپیادها، آزمون سمپاد و جشنواره خوارزمی متناسب سازی انجام نمی شده است که هفته گذشته جلسه‌ای برای حل این موضوع برگزار و قول مساعد داده شده است.حسینی در پایان گفت: دست کمک به دستگاه های حمایتی، عمومی و خیرین و به ویژه تشکل های نابینایان دراز می کنیم تا به ما در ارتقای امور مربوط یاری کنند.


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/22029.html
Page Generated in 0/0071 sec