printlogo


کد خبر: 20415تاریخ: 1398/12/25 10:13
روزنامه یکشنبه 25 اسفند 1398
روزنامه یکشنبه 25 اسفند 1398
بهاریه - باور کنید بهار میآید - دختری خندان، با پشتوانه اصالت - بازیهای نوروز به سبک امروز - دور دنیا با سمنهای نابینایان - بازیهای نوروز به سبک امروز (بخش دوم) - مراقبت از خود در برابر کرونا-ویروس جدید - معرفی چند کتاب تازه برای نوروز (1399) - جدول

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 25 اسفند 1398

20 رجب 1441

15 مارس 2020

سال بیست و چهارم شماره 6380

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

ایران سپید ضمن تبریک سال نو، به اطلاع میرساند: این شماره، آخرین روزنامه سال ۹۸ است که بصورت ویژه نامه و در ۴۰ صفحه منتشر میشود

........عناوین این شماره......

بهاریه 2

باور کنید بهار میآید 3

دختری خندان، با پشتوانه اصالت 4

بازیهای نوروز به سبک امروز

دور دنیا با سمنهای نابینایان 16

بازیهای نوروز به سبک امروز (بخش دوم)

مراقبت از خود در برابر کرونا-ویروس جدید

معرفی چند کتاب تازه برای نوروز (1399) 33

جدول 38

 

.............بهاریه

* فصلِ بهار جان گرفت، از رخِ دلربای تو، بویِ بنفشه میدهد، خنده دلگشای تو؛ باغِ دلم، بهارِ من، چشمه و جویبارِ من، مستیم و خمارِ من، جان و جهان فدای تو؛ شوقِ سرودنم بیا، دل به تو گشته مبتلا، پشتِ مَهِ فلک دو تا، از مَهِ خوش لقای تو؛ ای همه کفر و دینِ من، مصحف و هفت سینِ من، شاه نشینِ قلبِ من، تا ابد است جایِ تو؛ بودِ من و نبودِ من، عید و عبیر و عودِ من، شد همه وجودِ من، طره مشکسای تو؛ باد اسیرِ مویِ تو، خوش چمنیست روی تو، حالِ زمانه خوش شود، از تو و از دعای تو؛ وصف چه سان توان کنم، یوسُفِ حُسنَت ای صنم، هست بهارِ آن و این، در شکرین صدای تو؛ گفت ز دوریم خزان، بر تو رسد برو نمان، قال و مقالِ صد خزان، میکشم از برای تو؛ گفت که شوقِ عاشقی، کی ز سرت شود برون؟ گفتمش آن زمان که شد، خاکِ درِ سرای تو؛ گر تو به رسمِ دلبری، جان ز جهانیان بری، زنده شوند یک جهان، زان دمِ جانفزای تو. سیده مبینا موسوی

.............یادداشت

* باور کنید بهار میآید.

آخرین روزهای اسفند، آخرین شماره ایران سپید در سال 98 را پیش رویتان نهاده ایم. در روزهایی پر از خبر، استرس و دلهره از خبرهای کرونایی.  همه ما این روزها فرصت بیشتری پیدا کرده ایم تا در خانه کنار هم باشیم. بیایید به خودمان قول بدهیم که هیچ چیز نمیتواند لذت روزهای آخر اسفند و فرا رسیدن سال جدید را از بین ببرد. به خودمان قول بدهیم سبزه بکاریم، هفت سین پهن کنیم و در کنار اعضای خانواده از با هم بودن لذت ببریم و نگذاریم هیچ ویروس و مشکلی لحظات زنده بودن و زندگی کردنمان را از بین ببرد. باور کنید بهار میآید و عطر شادی و سرزندگی را برای همگان به ارمغان میآورد. در این روزها و ساعتهای پایان سال، برای تک تک خوانندگان گرامیمان که در طول سال با بیان نظرات و پیشنهادها و حتی انتقادهایشان کنارمان بودند، سالی سرشار از سلامتی و شادابی آرزومندم.

........گفتگو

* دختری خندان، با پشتوانه اصالت. معروف است به «دختر همیشه خندان سینما»؛ خصلتی که خیلی از همکاران و حتی هم سن و سالهایش ندارند. با این که امروز او یکی از ستاره های جوان سینماست، اما کاملاً از فضای مصنوعی و غیر مردمی «سلبریتی»ها فاصله دارد. به قول حامد بهداد: «خود مردم» است. فرا رسیدن نوروز بهانه ای شد تا با «باران کوثری»، بازیگر جوان سینما در یک فضای صمیمی گپ بزنیم. باران امسال با دو فیلم «عامه پسند» و «کشتارگاه» به ترتیب ساخته سهیل بیرقی و عباس امینی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و همین حضور، دستمایه خوبی برای گفتگوی ما شد. او به دور از هر هیاهوی کرونایی و غیر کرونایی، ما را پذیرفت تا رو در رو با هم صحبت کنیم. مختصری از این گفتگو را در روزنامه و مشروح آن را در سایت ایران سپید بخوانید. - امسال شما با دو فیلم «عامه پسند» ساخته سهیل بیرقی و «کشتارگاه» ساخته عباس امینی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردید. شاید برای آغاز این گفتگو بد نباشد کمی درباره این دو فیلم صحبت کنیم و بعد کم کم به سمت نوروز برویم. شما در «عامه پسند» نقش بانویی را بازی میکنید که صاحب یک کسب و کار پر رونق است. خودتان این نقش را انتخاب کردید؟ دلم میخواهد یک نکته را در آغاز و قبل از پاسخ به پرسش شما بگویم. من در جریان روزنامه ایران سپید بودم و همیشه دلم میخواست فرصتی دست دهد تا با این روزنامه گفتگو کنم. امسال من با هیچ روزنامه ای مصاحبه نکردم و خوشحالم که به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی با شما صحبت میکنم. یکی از افتخارات من این است که وقتی با کارگردانی کار میکنم، این همکاری در پروژه های دیگر آن کارگردان هم تکرار میشود. این را یک امتیاز مثبت میدانم؛ چون احساس میکنم که به زبان مشترکی رسیده ایم. به قول معروف، همدیگر را پیدا کرده و در پروژه دوم نیمی از راه را رفته ایم؛ طبعاً کار راحتتر از پروژه اول پیش میرود. همین اتفاق در اولین همکاری من با سهیل بیرقی رخ داد. نقشی که در «عرق سرد» به من پیشنهاد کرد، ویژه بود و خود فیلم فضای متفاوتی داشت. بعد از «عرق سرد» وقتی سهیل صحبت از نقش «افسانه» در «عامه پسند» کرد، من آن را قبول کردم. همزمان در مراحل نوشتن نقش، آن را تمرین کردیم و به نکاتی رسیدیم که نهایتاً نقش بطور کامل نوشته شد و همین موضوع هنگام تصویر برداری خیلی به ما کمک کرد. واقعاً بازی این نقش برای من تجربه متفاوتی بود. - در گفتگویی که با آقای جیرانی همزمان با اکران فیلم «سد معبر» داشتید، گفتید که به دنبال نقشهای مینیمال و زود گذر نیستید. برداشت من از صحبت شما این است که علاقمند نقشهای عمیق هستید؛ نقشهایی که مخاطب بعد از تماشای آنها، تا چند ساعت درگیرشان باشد. فکر میکنم هدف غایی هر سینماگر، موسیقیدان، نقاش و کلاً هر هنرمند این است که اثری ماندگار خلق کند. مثلاً همین سد معبر هنوز در ذهن مردم باقی مانده؛ مخصوصاً سکانس پایانی آن؛ یعنی دعوای من و حامد. من فکر میکنم وقتی آدم کاری میکند که خنجی به حافظه ی تماشاگر بکشد، میتواند بگوید کارش علاوه بر داشتن جنبه دیده شدن، تأثیرگذار هم هست. من دلم میخواهد نقشهایم چنین تأثیری داشته باشند؛ برای من دیده شدن یا شنیده شدن کافی نیست. دلم میخواهد همانطور که شما گفتید، مخاطب را به فکر وادار کنم. - یکی از مشکلات سینمای ما، ضعف فیلمنامه نویسیست. اگر روزی احساس کنید فیلمنامه ای که با معیارهای شما مطابق باشد وجود ندارد، آیا همچنان به بازی در سینما اصرار میکنید؟ قبول دارم که ضعف فیلمنامه نویسی داریم؛ اما همه مشکلات فقط به این یک موضوع ختم نمیشود. وقتی ما مسئله مهم سانسور را داریم، طبعاً فیلمنامه ها با محدودیتهای حاکم نوشته میشوند. قطعاً فیلمنامه نویسهایی داریم که صاحب ایده های تازه هستند، اما مشکل اساسی ما در سینما اینها نیست، مشکل اساسی سیاستهاییست که برای سینما در نظر گرفته شده است. - خب کمی از این مباحث فاصله بگیریم و از زندگی خصوصی شما صحبت کنیم. تقدیر این بود که شما در یک خانواده هنرمند به دنیا آمدید؛ مادر کارگردان و پدر تهیه کننده سینما و مفسر فوتبال. چطور علاقمند به ورزش نشدید و سینما را انتخاب کردید؛ چون پدر یکی از گزارشگران و مفسران شاخص فوتبال در تلویزیون بود؟ رشته اصلی و تخصص بابا سینما بود. به نظر من بابا علاوه بر سینما علاقه مند فوتبال هم بود و به قول خودمان «فوتبالی» بود و همیشه دوست داشت بین فرهنگ و فوتبال آشتی برقرار کند. زمانی که بابا کار تفسیر فوتبال میکرد، امکانات امروز مثل گوگل و ویکیپدیا نبود و همیشه بحث، سر اطلاعات بابا بود؛ چون از هر سفر خارجی که بر میگشت، چمدان چمدان کتاب درباره فوتبال میآورد. فکر میکنم آن زمان هم به نوعی فرهنگسازی میکرد؛ اما دغدغه ی همیشگی بابا سینما و تهیه کنندگی فیلمهای به اصطلاح «فیلم اولی» بود؛ فیلمهایی که عموماً با مشکل اکران مواجه میشوند. برغم این مشکلات، بابا همیشه تلاش کرده از این فیلمها حمایت کند؛ کاری که هر تهیه کننده ای نمیکند. بحث اول در خانواده ی ما سینما بوده و آنچه مرا به سینما علاقمند کرد، چیزی فراتر از فیلمسازی در خانواده ما بود. بعد جادویی، میزان بالای تأثیرگذاری و دغدغه مندی گسترده آن، عناصری بود که از کودکی برای من جذاب بود. همیشه به این فکر میکنم که رشد کردن و بزرگ شدن در چنین محیطی و قرار گرفتن در پشت چنین دوربینی، راهی به جز سینما پیش پای آدم نمیگذارد و من از این سرنوشت بسیار خوشحالم. - در آستانه سال نو و عید نوروز هستیم. کمی از فضای عید در خانواده تان بگویید. قطعاً فضای دید و بازدید نوروزی شما با خیلی از خانواده ها تفاوت دارد؛ چون بزرگان هنر به خانه شما رفت و آمد میکنند. اتفاقاً ما نوروز را به شکل سنتی برگزار میکنیم. همه خانواده دور هم جمع میشویم. اگر برادرم تندیس در ایران باشد که نوروز را اینجا برگزار میکنیم؛ اگر خارج از ایران باشد، به اتفاق مامان و بابا و مادربزرگم پیش تندیس میرویم.  - منظورتان از مادر بزرگ، «مامان شمسی» مادر مادرتان است. بله! متأسفانه امسال مامان شمسی را از دست دادیم و سال نو، نخستین نوروزیست که بدون مامان شمسی سال را آغاز میکنیم (بغض میکند). خلاصه اگر پیش تندیس هم نرویم، از طریق مکالمه تصویری لحظه تحویل سال را در کنار هم میگذرانیم. اصولاً من نوروز در تهران را خیلی دوست دارم. دید و بازدیدهای ما همانطور که شما اشاره کردید، با کسانیست که جزو بزرگان هنر ایران هستند و در واقع دوستان قدیمی و خانوادگی ما محسوب میشوند. سیمین جون (فاطمه معتمدآریا) و آقای حامد، آقای ساعتی و خانم محاسنی، خاله گلاب و دیگر بزرگان سینما. من بعضی وقتها با خودم به تعداد زیاد دوستان خانوادگی که همه هنرمند هستند فکر میکنم و میگویم «چقدر خوشبختی تو باران!» - گفتید معمولاً عیدها را در تهران میگذرانید؛ برخلاف عده ی زیادی که به مسافرت میروند. چه ویژگیهایی از تهران باعث میشود نوروزها را در پایتخت بمانید؟ شلوغی و آلودگی واقعاً آدم را آزار میدهد. تازه در ایام نوروز که تهران خلوت میشود، من احساس میکنم وای! چه خیابان ولیعصر با درختهای زیبایی داریم! واقعاً میتوانم چهره شهر را ببینم. - ایام نوروز در ذهن شما چه تفاوتی با روزهای عادی دارد؟  روزهای نوروز همیشه برای من یک جور سبکی و راحتی به همراه دارد. احساس میکنم همه کارها راحت حل میشوند؛ آدمها با چهره های دلنشین و به دور از هر آشفتگی به هم میرسند و با بهترین وجه شخصیتشان ارتباط برقرار میکنند. من آدم سنتی نیستم؛ اما به آیینها پایبندم. دیدن آشتی آدمها، کنار گذاشتن کدورتها، زدودن چرکها و پاکیزه ساختن دلها، جذابترین اتفاقاتیست که در طول سال نمیبینیم. - یکی از ویژگیهای شخصی شما، علاقه ی عجیب به خوراکیهاست. نمیخواهم از خوراکی خاصی که دوست دارید حرف بزنید؛ اما این سؤال را میپرسم که آیا علاقه به چشیدن خوراکی تازه شما را مجذوب خوردن میکند یا کلاً از خوردن لذت میبرید؟ این که به خوراکی یا غذای تازه علاقه دارم، کاملاً درست است؛ به هر نقطه تازه ای در ایران یا جهان هم که سفر میکنم، فوراً به سراغ خوراکیها و غذاهای آنجا میروم؛ اما خوردن برای من یک امر غریزی نیست؛ من از خوردن واقعاً لذت میبرم. برای من خوردن کشف یک تجربه است. دیدید بعضیها نسبت به بو این حس را دارند، من نسبت به مزه ها چنین احساسی دارم. بعضی وقتها طعم یک غذا یا خوراکی مرا پرت میکند به بخشی از خاطراتم که یادآوریش برایم سخت است یا برعکس خاطراتی را به یادم میآورد که خوشآیند است. - نوروز پر است از آجیلها و خوراکیهای مختلف. با رسیدن نوروز، دوست دارید کدام خوراکی را بخورید؟ ما یکی دو سال است که آجیل نمیگیریم و با پویش «نه به آجیل» همراه هستیم. کلاً خانواده ما با پویشهای اجتماعی همیشه همراهی میکند. اما من عاشق سبزی پلو با ماهی کوکویی هستم که مامان سبزی پلو و بابا ماهی کوکوی آن را درست میکنند. - خانم بنی اعتماد به سختگیری در کار سینمایی معروفند. تا چه اندازه این سختگیری را در کار شما، مخصوصاً هنگام انتخاب یک نقش خاص یا اجرای آن اعمال میکنند؟ مامان سختگیر است و این را همه میدانند؛ اما سختگیریش نسبت به من، از سر مهر مادریست. هیچ وقت نکاتی را که تأکید میکند، جنبه تحمیلی ندارد. وقتی یک نقش به من پیشنهاد میشود، اولین مشاوران من مامان و بابا هستند. اگر پاره ای اختلاف نظر پیش بیاید، دوستان سینماییم مثل حبیب رضایی، محسن قرایی و حامد بهداد که قدمت دوستی من و حامد شاید به ۲۰ سال برسد، به من کمک فکری میدهند. - به عنوان آخرین پرسش، چه خصلتی از پدر و مادر را الگوی زندگیتان قرار داده اید؟ یک خصلت مهم خانوادگی را سرلوحه زندگیم قرار داده ام و آن، اصالت است. پدر و مادر من انسانهای اصیلی هستند و من همیشه تلاش میکنم این اصالت را حفظ کرده و در هر موقعیت و شرایطی به آن پابند باشم.

............سرگرمی  

* بازیهای نوروز به سبک امروز: تنیس از جمله پر طرفدارترین ورزشهای دنیا به شمار میرود. البته ایرانیها در مقایسه با ساکنان بسیاری نقاط دنیا کمتر ریز و درشت اتفاقات این ورزش مهیج را دنبال میکنند؛ اما برای آنها که علاقمند و پیگیر این رشته باشند، داجر فدرر و ماریا شاراپووا همانقدر محبوبیت دارند که مسی و رونالدو برای فوتبال دوستها. معروف است که تنیس خیلی ورزش گرانی است. برای ما نابینایان هم که خب از اساس انجام این ورزش امکانپذیر نیست. اما با همه این اوصاف، اگر دوست دارید پا توی کفش بزرگان تنیس بکنید و دست به راکت بشوید، ما راهش را به شما نشان خواهیم داد. برای این کار، نه نیاز به راکت دارید، نه زمین چمن و نه حتی کفش مخصوص. فقط و فقط یک گوشی اندرویدی به کارتان میآید. فروشگاه Play را باز کنید و عبارت «Accessible Tennis Game» را جستجو کنید. اپلیکیشنی را که فروشگاه پیشنهاد کرده نصب و اجرا و talkback را معلق کنید. شما به همین سادگی وارد محیط برنامه شده اید. از آنجا که تمام صداهای استفاده شده در این بازی ضبط شده هستند، در هنگام بازی باید به talkback استراحت بدهید. روش بازی اینطور است که حریف شما در بالای گوشی و شما در پایین آن قرار میگیرید. حریف سرویس میزند و شما باید با انگشتتان که در اینجا حکم راکت را پیدا میکند، نیمه پایین گوشی را بکاوید تا توپ را پیدا کنید و سرویس حریف را برگردانید. موقعی که انگشت را روی صفحه میکشید، گوشی به وسیله لرزش، میزان دوری یا نزدیکی توپ را به شما اطلاع میدهد. هر بار که حریف توپ را به سمت شما ارسال میکند، شما باید به سرعت آن را به سمتش برگردانید. هر کدام از بازیکنها در این رفت و برگشتها نتواند توپ را کنترل کند، امتیاز به حریف تعلق میگیرد. سیستم امتیازدهی هم دقیقاً تابع قوانین تنیس است. به این ترتیب که بازی در شش دست انجام میشود و برنده باید حد اقل دو دست بیشتر از حریف امتیاز گرفته باشد.

 

..........تاریخچه

* دور دنیا با سمنهای نابینایان بخش اول: سابقه فعالیت تشکلی در حوزه نابینایان در ایران به حدود 55 سال پیش برمیگردد جایی که دکتر محمد خزائلی در سال 1344 بصورت رسمی انجمن هدایت و حمایت از نابینایان را ثبت میکند. هرچند بعدها این انجمن مورد حمایت دولت پهلوی قرار میگیرد و در سال 1349 تبدیل به سازمان ملی رفاه نابینایان میشود، اما فعالیتهای انجمن هدایت و حمایت از نابینایان همچنان تا اواسط دهه 50 شمسی ادامه پیدا میکند. در آن زمان، دکتر خزائلی به همراه دوستانش سعی میکردند امکانات مختلفی را از دولت وقت برای نابینایان فراهم کنند. بعد از انقلاب نیز در سال 1360 انجمن اسلامی نابینایان فعالیتهایی را آغاز کرد و کم کم از اواخر دهه 60 و در طول دهه هفتاد، سمنهای مختلفی در استانهای کشور برای نابینایان تأسیس شد و در دهه 80 رشد قارچگونه یافت. انجمنهایی که شاید تعداد آنها در حال حاضر به 80 NGO فعال و غیر فعال هم رسیده باشد؛ اما آنهایی که در سطح ملی کار میکنند و در مناطق خود به معنای واقعی کلمه اثربخش هستند، تعدادشان از تعداد انگشتان دو دست فراتر نمیرود. کمکهای معیشتی، پیگیری برای مناسبسازی و دسترس پذیری مبلمان شهری، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی، بریل کردن و ضبط منابع گویای مطالعاتی، کلاسهای مشاوره ای، برگزاری دوره های آموزشی در حوزه هایی همچون زبان انگلیسی، موسیقی، کامپیوتر، صنایع دستی و توزیع برخی تجهیزات کمک توانبخشی، از مهمترین فعالیتهای سمنهای ویژه نابینایان در کشور است. پیگیری و به نتیجه رساندن قانون حمایت از حقوق معلولان بوسیله خود نابینایان و شبکه ملی، یکی از تأثیرگذارترین حضور سازمانهای مردمنهاد در مناسبات دولتی در سالهای اخیر بوده است. هرچند به نسبت کشورهای منطقه NGO های مرتبط با معلولان با آسیب بینایی فعالیتهای اثربخشی در ایران دارند، اما در مقایسه با سمنهای برتر و الگو در دنیا بویژه اروپای غربی و آمریکای شمالی بسیار عقبتر هستند. فعالیتهای موازی در آنها بسیار زیاد است و هیچ کدام به صورت تخصصی کار نمیکنند. در ویژه نامه نوروزی ایران سپید، قصد داریم به NGO های موفق خارج از کشور نگاهی بیندازیم. تشکلهایی که هر یک به تنهایی توانسته اند تغییری مثبت در زندگی نابینایان به وجود آورند و میتوانند الگوی خوبی برای NGO های داخل کشور باشند. در اولین گشت خود در دنیا، به سراغ یکی از مؤثرترین NGO های جهان، یعنی «American foundation for the blind» یا اختصاراً AFB میرویم. فعالیتهای این مرکز، امسال وارد صدمین سال خود میشود و حالا ادعا میکند خدماتی را به بیش از بیست میلیون آسیبدیده بینایی در آمریکا ارائه میکند. گواه این ادعا میتواند تأسیس شعب در پنج شهر بزرگ آمریکا باشد. گروه مدیریتی بنیاد نابینایان آمریکا شعار جالبی را برای خود برگزیده اند. آنها میگویند: ما رؤیا پردازی میکنیم و انجام میدهیم. در طول 15 سال گذشته، بنیاد نابینایان آمریکا برای تحقق چهار هدف اصلی تلاش کرده است: تضمین دسترسی دانشآموزان و دانشجویان نابینا به منابع آموزشی، ایجاد دسترسی برای کاربران نابینا در محصولاتی نظیر IPhone، IPad و IPod، توضیحدار کردنِ پر طرفدارترین مجموعه های تلویزیونی و سینمایی به خصوص در حوزه کودک و نوجوان و فراهم کردنِ امکان دسترسی نابینایان به نسخه های پزشکی دسترس پذیر. در حوزه تکنولوژیهای ویژه نابینایان نیز یکی از پر خواننده ترین ماهنامه های اینترنتی را همین بنیاد منتشر میکند. Access World نام مجله ای است که ماهانه هزاران بازدید کننده به آن مراجعه میکنند. CareerConnect نام یکی دیگر از بخشهای وبسایت بنیاد نابینایان آمریکا است که کاربرانش به دو دسته تقسیم میشوند: نابینایانی که به دنبال یافتن شغل هستند و کارفرماهایی که میخواهند از نابینایان در کار و تجارتشان استفاده کنند. در کنار AFB آمریکا یک انجمن تأثیرگذار دیگر هم دارد. نام این مرکز، «national federation of the blind» یا اختصاراً «NFB» است. اداره فدراسیون ملی نابینایان آمریکا بطور کامل در اختیار خود نابینایان است. دفتر مرکزی این فدراسیون در شهر بالتیمور ایالت مریلند آمریکا واقع شده و در حال حاضر تعداد اعضای آن به بیش از 50 هزار عضو میرسد. نگاهی به تاریخچه این فدراسیون نشان میدهد این مرکز در ۱۹۴۰ و با ائتلاف شانزده فرد نابینای شناخته شده ایجاد شد. این شانزده نفر، هدفشان از تشکیل این مرکز را همسو کردن خواسته های نابینایان و انجمنهای مربوطه به منظور ایجاد اتحاد میان این افراد عنوان کرده اند. در همین راستا، آنها سه هدف اصلی انتخاب کردند که در اولین لوگویی که برای این فدراسیون طراحی شده هم دیده میشود. نخستین لوگوی فدراسیون، مثلثی است که سه ضلع آن را کلمات برابری، امنیت و فرصت، تشکیل داده اند. مؤسسان این فدراسیون خواستار ایجاد برابری میان حقوق نابینایان با سایر افراد جامعه بودند. آنها همچنین تلاش کرده اند امنیت را به زندگی نابینایان هدیه دهند. سیاستگذاری جالب توجهی که سالها است در این مرکز پیش گرفته شده، پرهیز از اداره آن در قالب یک هیأت مرکزی است. به این معنا که هیأت مدیره مرکزی، فقط نقش هماهنگ کننده و سیاستگذار را ایفا میکند و برای آنکه موضوعات به صورت تخصصی پی گرفته شوند، انجمنهای مستقلی برای هر موضوع خاص، تشکیل شده است. بطور مثال، NABS یا national association of blind students، که همان انجمن ملی دانشآموزان و دانشجویان نابینا است. این انجمن بصورت تخصصی امور مربوط به این افراد را سامان میدهد. انجمنهای دیگری هم در همین راستا شکل گرفته اند مانند: انجمن ملی نابینایان دارنده سگ راهنما یا انجمن ملی والدین افراد نابینا و... انتشار کتاب و مجله و بطور کلی تولید محتوای مورد نیاز جامعه، از دیگر وظایفی است که NFB برای خودش در نظر گرفته است. تا کنون دو کتاب بسیار تأثیرگذار در زمینه نحوه رفتار جامعه با نابینایان در این مرکز تألیف و عرضه شده است و افزون بر این، چند نشریه هم بطور منظم منتشر میشود. یکی از نشریات بسیار معتبری که این فدراسیون به شکل ماهانه آن را منتشر میکند، مجله «Braille monitor» است. این مجله یکی از قدیمیترینها در نوع خودش محسوب میشود و از ۱۹۵۷، تا کنون بصورت منظم منتشر شده است. یکی دیگر از نشریاتی که در این فدراسیون از سال 1981 منتشر میشود، نشریه ای است با نام «future reflections»، مخصوص پدر و مادرهایی که فرزند نابینا دارند یا معلمانی که به دانشآموزان نابینا تدریس میکنند. در ویژه نامه بعدی، در سفرمان به سمنهای ویژه نابینایان در دنیا، به قاره سبز، آسیا و اقیانوسیه نیز سری میزنیم و فعالیتهای سازمانهای مردمنهاد در این کشورها برای نابینایان را واکاوی میکنیم. «سرمدی»

* امروز مَهم دست زنان آمده است، پیدا و نهان چو نقش جان آمده است؛ مست و خوش و شنگ و بی امان آمده است، زان روی چنینم که چنان آمده است.

مولوی.

...............سرگرمی

* بازیهای نوروز به سبک امروز: شطرنجبازها معمولاً از نداشتن حریف گله میکنند. در دنیای پر سرعت این روزها، کمتر کسی حوصله بازیهای فکری زمانبر را دارد. از همین رو، سینه چاکان شطرنج ترجیح میدهند در مواقعی که حریفی پیدا نمیکنند، به سراغ اپلیکیشنهای مبایلی و رایانه ای بروند. با نصب اپلیکیشنی که در این مطلب به آن میپردازیم، با یک تیر، دو نشان خواهید زد؛ در درجه اول قادر خواهید بود با موتورهای تعبیه شده در خود برنامه که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به جنگ شما میآیند رقابت کنید و در وحله دوم، اگر حریفی هم پیدا شد و از قضا صفحه شطرنج دم دستتان نبود، گوشی را به صفحه شطرنج تبدیل کنید. قابلیتی که در کمتر برنامه مبایلی نظیرش را میتوان یافت. برای استفاده از اپلیکیشن شطرنج مناسب برای گوشیهای اندرویدی، عبارت «Chess Move» را در فروشگاه Play جستجو و برنامه را نصب کنید. اگر بخواهید بازی را با حریف ماشینی انجام دهید، میتوانید از بین ۱۵ سطح دشواری، بسته به تواناییتان در شطرنج، یکی را انتخاب کنید. نکته جالب در باره این اپلیکیشن این است که چنانچه در حرکتهای قبلی اشتباهی مرتکب شده باشید، میتوانید آن را اصلاح کنید. همچنین این امکان برای کاربران در نظر گرفته شده که بعد از پایان بازی، صفحه را با دیگران به اشتراک بگذارند یا بازیشان را از ابتدا تا انتها مرور کنند. در بازیهای دو نفره هم صفحه به گونه ای طراحی میشود که تمام مهره ها متناسب با اندازه صفحه مبایل، بر روی صفحه قرار بگیرند. هیچ کدام از دو بازیکن هم نیازی به چرخاندن صفحه برای مشاهده بازی نخواهد داشت. آخرین حرکت هر بازیکن هم در حافظه ثبت میشود و به این ترتیب، امکان توقف بازی و انجام آن در زمان دیگر وجود دارد. افزون بر همه اینها، امکان انجام بازی شطرنج به شکل برخط هم در این برنامه گنجانده شده است.

 

...........پیام سلامتی

* مراقبت از خود در برابر کرونا-ویروس جدید: سهیل صفری، دکترای بهداشت محیط در گفتگو با ایران سپید نکات مهم را که در خود مراقبتی بیماری کووید 19 ضروری است، توضیح میدهد: کرونا-ویروسها جزو ویروسهای قدیمی هستند که باعث ۱۵ درصد سرماخوردگیها میشده اند؛ ولی در سال ۲۰۰۳ در کرونا-ویروس جهش ژنی رخ میدهد و کرونا-ویروسی قویتر  به وجود میآید؛ ولی چرا بیماری اینقدر ترسناک شده؟ این ترس به دلیل شیوع بسیار بالای بیماری است؛ ولی باید بدانیم از افرادی که دچار این بیماری میشوند، ۸۰ درصد هیچ علامتی از بیماری ندارند و حدود ۱۷ درصد بیماران علائمی خفیف دارند و بقیه افراد علائمی شدید  نشان میدهند که متأسفانه ۲ درصد این افراد فوت میکنند. حال ببینیم چه کسانی در اثر ابتلا به کووید 19 فوت میکنند؟ اینان افرادی هستند که بیماری زمینه ای دارند یا به اصطلاح جزو گروههای حساس هستند. به این معنا که اگر سیستم دفاعی بدن ضعیف باشد، اگر فرد دیابت، بیماری ریوی، قلبی و عروقی داشته باشد یا حتی اگر فرد سیگاری باشد، باید خیلی مراقب باشد. مراقبت از خود، یعنی رعایت اصول خود مراقبتی. مهمترین اصل، رعایت اصل قرنطینه کردن خود فرد است؛ یعنی تا آنجا که میشود، از خانه بیرون نرویم؛ به اماکن شلوغ و تجمعی نرویم؛ اگر مجبور شدیم از خانه خارج شویم، فاصله یک و نیم متری از دیگران را رعایت کنیم؛ چون در خارج خانه ممکن است سطوح آلوده باشد. از دستکش یک بار مصرف استفاده کنیم. وقتی دستکش داریم، اصلاً صورتمان را لمس نکنیم. چشم، بینی و دهان جاهایی هستند که نباید لمس شوند و اگر در جای شلوغی امکان رعایت فاصله نباشد، از ماسک فیلتردار استفاده کنیم و دستمان را بارها و بارها به درستی بشوییم. عاداتی چون دست دادن و روبوسی کردن را بطور کلی کنار بگذاریم. اگر سرفه داشتیم از دستمال کاغذی استفاده کنیم یا اگر فوریتی پیش آمد، داخل آرنج خود سرفه کنیم. با همه اینها اگر علائم سرماخوردگی داشتیم، باید در خانه بمانیم. اگر به محل کار خود  میرویم، سطوحی که بصورت مشترک استفاده میشوند مثل دستگیره ها را مرتب گندزدایی کنیم. گوشی تلفن همراه و صفحه کلید کامپیوتر میتواند آلوده باشد و باید مرتب گندزدایی شود. باید حواسمان باشد از افراد بیمار فاصله بگیریم و تا آنجا که ممکن است، به خرید نرویم و اگر مجبور به خرید هستیم، غذا و شیرینی و... آماده از بیرون نخریم. بهتر است هر چه که میخریم اگر قابل شستشو بود، با آب گرم بشوییم و اگر قابل شستشو نبود ولی خراب نمیشد، آن را ۷۲ ساعت خارج از خانه مثل بالکن نگه داریم و بعد مصرف کنیم. در مورد شستن دست باید بدانیم که شستن دست باید حد اقل 20 ثانیه طول بکشد و در زمان شستشو کف، پشت دست، لای انگشتان، نوک انگشتان و مچ دست را فراموش نکنیم. اگر از محلول الکلی استفاده میکنیم، هر چند بار گندزدایی حتماً باید دستها را با آب و صابون بشوییم؛ چون در گندزدایی دست احتمال دارد نقاطی جا بماند. پس اگر به آب و صابون دسترسی داریم، حتماً دستها را شستشو بدهیم. برای گندزدایی سطوح و دست، دو ماده گندزدا متداول است. محلولهای گندزدای پایه الکلی که بهتر است دست  و صفحه کلید کامپیوتر و گوشی همراه را با آن پاک کنیم و اگر در بازار پیدا نشد، از پد الکلی مانند آنچه برای تزریقات به کار میرود استفاده کنیم؛ ولی باید بدانیم الکل ۷۰ درصد قدرت گندزدایی دارد که همان الکل طبی است. اگر الکل ۹۶ درصد خریداری کردیم، باید سه پیمانه الکل را در یک پیمانه سرخالی آب جوشیده و سرد شده رقیق کنیم. الکل صنعتی "متانول" یا الکل رنگی به درد گندزدایی نمیخورد. اگر بخواهیم سطوح را گندزدایی کنیم مثل روی میز و دستگیره، از محلول کلر یک دهم درصد استفاده کنیم. طریقه تهیه کلر یک درصد به این شکل است که ۲ قاشق وایتکس را در یک لیتر آب "۴ لیوان آب سرد" بریزیم و بعد از آن استفاده کنیم یا یک پیمانه وایتکس را در ۴۹ پیمانه آب سرد بریزیم. مهم است که بدانیم محلول وایتکس را باید روزانه درست و روی سطوح اسپری کنیم. سطوح باید کامل آغشته و اجازه دهیم خودش خشک شود. برای شستشوی دستشویی باید از حدود ۲۰ قاشق وایتکس در یک لیتر آب سرد یا یک پیمانه وایتکس در ۲۹ پیمانه آب سرد استفاده کنیم. باید حواسمان باشد کلر خورنده است و به ریه صدمه میزند و نباید آن را با غلظت بالا درست کنیم. مراقب باشیم این محلول را بویژه اطفال به اشتباه نخورند. اگر از ماسک استفاده میکنیم، باید بدانیم که ماسک باید به درستی استفاده شود. یعنی باید روی صورت کیپ شود و وقتی مرطوب یا آلوده شد، باید عوض شود. این ماسک را میتوان ۸ ساعت به کار برد. پس ماسک استفاده شده را نباید نگه داشت و نباید آن را در کیف یا جیب گذاشت؛ چون خودش منشأ آلودگی است. اگر بیمار شدیم، از ماسک معمولی یا جراحی استفاده کنیم که اطرافیان بیمار نشوند. البته اگر بیمار شدیم نگران نشویم. باید بدانیم که اغلب بیماری با سرفه خشک شروع میشود و بعد با تب ادامه مییابد. اگر این علائم را داشتید، لازم نیست به بیمارستان بروید؛ چون بیماران کرونایی در بیمارستانها بستری هستند. هنوز مشخص نیست با این علائم کرونا گرفته باشید. در خانه بمانید. استراحت کنید. غذای گرم بخورید و در صورت تب، مسکن و ضد سرفه مصرف کنید. انتظار میرود اکثرمردم با این مراقبتها بهبود یابند؛ ولی اگر دچار تنگی نفس شدید، به بیمارستان بروید. در بیمارستان اول از شما یک آزمایش خون میگیرند؛ اگر مشکوک به کرونا بود، در ادامه از شما سی تی اسکن ریه میگیرند و اگر شرایط ریه خوب بود، شما را بستری نمیکنند. ولی اگر ریه فرد مشکل داشت که فرد بستری میشود. درصد کمی از بیماران به قدری بدحال میشوند که به آی سی یو فرستاده میشوند. برای همین خیلی نگران نباشید. مراقب خود باشیم. در این دوران مرتب دستمان را بشوییم، دوش آب گرم بگیریم و مایعات گرم بنوشیم. توصیه میشود اگر در جای دربسته ای هستیم، پنجره ها را کمی باز کنیم که تهویه طبیعی انجام شود؛ مگر اینکه ساختمان مجهز به تهویه مرکزی باشد. بهداشت فردی را رعایت کنیم. مدت زنده ماندن ویروس روی سطوح مسطح فلزی مثل میله اتوبوسها زیاد است. ویروس در دمای بالای ۳۰ درجه از بین میرود؛ پس بهتر است لباسهایمان را با آب گرم و شوینده بشوییم و در آفتاب خشک کنیم. کفشها را که آلوده تر است، داخل خانه نیاوریم و آنها را جلوی در خانه بگذاریم. موقع کفش پوشیدن مراقب باشیم کفشها را لمس نکنیم. ماسک و گندزدا مورد تأیید وزارت بهداشت را تهیه کنیم که بازار تقلب بالاست. مواد غذایی نیمپز مثل تخم مرغ عسلی، کباب ترکی و.. مصرف نکنیم. مواد غذایی خام و پخته را در یکجا نگه نداریم؛ بعنوان نمونه میوه را کنار مواد غذایی پخته نگذاریم. از مواد غذایی فله ای مثل حبوبات، قند و شکر و ماست و... استفاده نکنیم. بطری شیر و آب معدنی را قبل از استفاده با آب گرم بشوییم. مراقب رعایت بهداشت نان باشیم؛ برای خرید نان با خودمان سفره پارچه ای ببریم و قبل از مصرف نان، آن را گرم کنیم. دستکش یک بار مصرف به کار ببریم؛ یعنی یک بار از آن استفاده کنیم. پس باید تلاش کنیم موانع ورود ویروس به سمت دهان، بینی و چشم را کم کنیم. بنا بر این دستها را مداوم بشوییم و گوشی، کلید و... را گندزدایی کنیم. این ویروس قطر میکرونی دارد و میتواند هر چیز را که در تماس با ماست، آلوده کند؛ حال اگر سیب زمینی و پیاز یا هر چیزی خریدیم که امکان دارد قبلاً بوسیله فرد دیگر لمس شده باشد، بهتر است ۷۲ ساعت بیرون خانه نگه داریم؛ ولی اگر امکان شستشو دارد، آن را با آب گرم بشوییم؛ وگرنه تا آنجا که امکان دارد از خرید صرف نظر کنیم. در خصوص گندزدایی دست با کلر یک دهم درصد نیز که از وایتکس تهیه شده، باید بدانیم که کلر برای جسم غیر زنده به کار میرود و برای جسم زنده مانند پوست دست میتوانیم از الکل استفاده کنیم و استفاده از کلر یک دهم درصد برای شستشوی دست پوست دست را خشک میکند و شستشو با آب و صابون ارجحیت دارد؛ ولی اگر ممکن نبود، به همراه آن باید از کرمهای مناسب برای چرب کردن دست استفاده کنیم.

..............کتابنامه

* معرفی چند کتاب تازه برای نوروز 1399: این روزها که ویروس جدید بدجوری همه را خانه نشین کرده و رنگ و بوی عید را از شهرها و خانه هایمان برده است، خیلیها توی خانه کلافه شده اند و مدام از طریق شبکه های مجازی اخبار بد و ترسناکی را مرور میکنند. بدتر از همه اینکه این روزها کتابخانه های عمومی هم تعطیل شده اند و خانه نشینان را ناخواسته و به اجبار از یک امکان مفید و لذتبخش محروم کرده اند. در این شرایط به نظر میرسد معرفی چند کتاب گویای تازه و به درد بخور که از طریق وبسایتها و اپلیکیشنها میتوان خرید و شنید و به این وسیله رنگ و بوی تازه تر و خوشایندتری به اوقات در خانه ماندن بخشید، خالی از لطف نباشد. - کلیله و دمنه: «کلیله و دمنه» کتابی نیست که فقط دانشجویان یا استادان زبان و ادبیات فارسی از عهده خواندنش بربیایند. درست است که اصل این کتاب پیچیدگیهایی دارد، اما هیچگاه اقتباسها و بازآفرینیها نیز بیانگر اصل مطلب و لطافت و زیباییهای درخشان زبانی این اثر نبوده اند. در «روایتی اصیل و تازه از کلیله و دمنه» راهکاری در نظر گرفته شده تا شما هم اصل کتابی را که ابو المعالی نصر ا... منشی نوشته است، بشنوید، و هم از لغات سخت، عبارات عربی، داستانهای تو در تویی که رشته اصلی کلام را گاهی از بین میبرد، دور بمانید. راهکار، انتخاب و روایتی مناسب از این اثر بود و البته، انتخاب دو گوینده که یکی، دقیقاً متن اصلی را میخواند و دیگری، واسطه متن کهن دیروز و ادبیات امروز ما میشود و تمام پیچیدگیها را بدون آسیب زدن به متن آسان میکند. این اثر زیبا و ارزشمند بر اساس نسخه تصحیح مجتبی مینوی تهیه شده است. این اثر ارزشمند را مؤسسه نوین کتاب گویا به بازار نشر کتابهای صوتی عرضه کرده است. - ضیافت: کتاب ضیافت از جذابترین رساله های افلاطون است که خواندن و فهمیدنش نیازی به تخصص در فلسفه ندارد. کتابی کمحجم است که خواننده را به یک میهمانی دعوت میکند. میهمانی جالبی که همه در آن از عشق سخن میگویند. در این اثر است که ما با مفهوم عشق افلاطونی «که البته همچون همیشه از زبان سقراط بزرگ مطرح میشود» آشنا میشویم و تفاوت آن را با دیگر اندیشه ها در باب عشق درمییابیم. مؤسسه نوین کتاب گویا ترجمه محمدعلی فروغی از این اثر را در قالب کتاب صوتی تهیه کرده است. - توران میرهادی، استاد برجسته آموزش و پرورش: کتاب توران میرهادی گفتگوییست با توران میرهادی و شرحِ پایداریها و مقاومتهای او در گذشتن از گردنه های زندگی. او پیوسته در حال ساختن بود و هیچگاه در غبار شکوه ها نماند؛ از مدرسه فرهاد تا شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. هرچند، تمام اینها فقط گوشه ای از تلاشهای پیدا و ناپیدای اوست برای ساختن و زندگی را به غم نسپاردن، آن هم به خاطر از دست دادنهای بزرگ. نویسنده کتاب شهرداد میرزایی است و نوین کتاب گویا این کتاب را با گویندگی رخشان بنی اعتماد تولید کرده است. - پاریس از دور نمایان شد: «پاریس به روایت مسافران دوره قاجار». نویسنده علی اکبر شیروانی. موضوع این کتاب گزارش اولین مواجهه با شهر است؛ پاریسِ مسافران قاجاری و در آن نگاه ایرانی به هویت یکی از شهرهای دور را ترسیم میکند. کتاب صوتی «پاریس از دور نمایان شد» وصف شهر پاریس است در یادداشتهای مسافران دوره قاجار. - تأملات: اثر دیرین اما هنوز تازه مارکوس اورلیوس رواقی. ترجمه عرفان ثابتی. کتاب «تأملات» نوشته مارکوس اورلیوس حاصل تأملات یکی از نامدارترین فیلسوفان رواقی در باب مسائل بنیادین حیات آدمی است. او میکوشد از منظری خودکاوانه، خواننده را در بصیرتهایی که از تأمل در مضامینی چون محدودیتهای حیات آدمی، ناپایداریهای امر، قانون عقلانی حاکم بر چیزها، کردار درست در راه زندگی و معرفت به نفس حاصل کرده شریک سازد و او را به پیمودن طریق خودشناسی ترغیب نماید. - گتسبی بزرگ: «گتسبی بزرگ» نوشته اسکات فیتس جرالد، نویسنده آمریکایی است که یکی از بهترین رمانهای جهان محسوب میشود. ماجراهای این کتاب در نیویورک و لانگ آیلند و در تابستان سال ۱۹۲۲ اتفاق می افتند. داستان، دورانی را توصیف میکند که فیتز جرالد خود آن را دوران موسیقی جاز یا عصر جاز مینامید. نسخه صوتی این کتاب با ترجمه کریم امامی به همت نوین کتاب گویا تهیه شده است. - خدا و استیون هاوکینگ: نوشته جان سی لن نوکس، مترجم اسفندیار زندپور. جان.سی.لن نوکس، یکی از بزرگترین و بانفوذترین ریاضیدانان دانشگاه آکسفورد در این کتاب با نگاه دقیق و موشکافانه تری به منطق استیون هاوکینگ میپردازد. استیون هاوکینگ، دانشمند برجسته، در کتاب طرح بزرگ خود ادعا میکند که به جای خدا قوانین فیزیک به تنهایی جهان را به وجود آورده اند. لن نوکس با زبانی ساده و جذاب ما را در دریافت نکات اصلی استدلالهای هاوکینگ راهنمایی میکند. او با روشنترین توضیحات و جدیدترین روشها و تئوریهای علمی و فلسفی اثبات میکند که آنها نه تنها خدای خالق را رد نمیکنند، بلکه وجود او را نیز به اثبات میرسانند.

 

........جدول

* جدول اعداد و حروف: برای بدست آوردن رمز جدول کافیست به سؤالات دوازده گانه پاسخ دهید. به همراه هر سؤال اعدادی به تعداد حروف هر پاسخ داده شده؛ بطوری که هر حرف پاسخ شما یک عدد دارد که انتهای هر سؤال به ترتیب جایگیری حرف، در پاسخ آمده است. در انتها با مرتب کردن اعداد، رمز جدول که سخنی از آنتونی رابینز، نویسنده، سخنران، مربی و بازیگر آمریکایی است، بدست میآید. سؤالات: 1. نامه نگاری (43-29-40-69-44-30) 2. نوعی ماشین باری بزرگ (55-66-5-37-34-14) 3. خواهر گرامی (19-9-52-50-11-28) 4. مقدمه کتاب (58-61-39-2-27-16) 5. برابر و یکسان (38-48-35-10-61) 6. باز فرستاده (51-20-49-47-46) 7. متشکر و سپاسگزار (65-23-36-24-57) 8. اثر و ویژگی و فایده (53-6-54-42-21) 9. وکیل (26-31-67-32-57-63-18) 10. جایی پر از کوه (17-3-45-68-33-13-56) 11. بدخواه و بدسگال (1-7-60-62-12-22-41) 12. تقاطع (15-64-25-4-8-35-59).

* جدول ترکیبی: برای بدست آوردن رمز باید به 22 سؤال که جوابهای شش حرفی دارند، پاسخ دهید؛ همچنین برای پاسخهای شش حرفی سؤالات، سه واژه چهار حرفی ارائه کرده ایم که هر کدام از این واژه ها دو حرف از کلمه شش حرفی را در خود دارند. دقت کنید که این دو حرف حتماً در کنار هم قرار دارند. در انتها از بهم پیوستن حروف سوم پاسخهای شش حرفی سؤالات، رمز جدول که اثری از "ژیگموند موریتس" داستان نویس مجارستانی است، بدست میآید. سؤالات جدول: 1. دستگاه مخابراتی ارسال و دریافت پیام از راه دور (کتلت-گردو-صافی) 2. فرمانروایی (سحاب-کمان-گیتی) 3. کسی که در خرج کردن اندازه نگه دارد (صراط-فهیم-نجوم) 4. تذکر (سیال-داور-سوره) 5. کشوری اروپایی با مرکز "ورشو" (خاله-ستون-انبه) 6. فراخور (منجی-کاست-بتون) 7. اجزای یک موضوع اصلی (مجزا-دایی-کاتر) 8. پول، وجه (راسو-کندو-ماسه) 9. نوعی کشتی جنگی (قنات-روشن-ساکن) 10. اسمی دخترانه (خیاط-سمور-بینی) 11. آپارتمانی دارای دو طبقه با یک پلکان (مدور-بلال-کساد) 12. چنگنواز خسرو پرویز (هرات-مترو-بینا) 13. عقل باخته (تدین-جواز-نهاد) 14. هوشیاری و آگاهی (بیمه-مداد-عریض) 15. از پادشاهان ساسانی (یزد-دگمه-پرده) 16. شهر زیتون (ترور-مدبر-جارو) 17. ماهی ریز درون قوطی (ساده-نرده-دینی) 18. ظلمت (تابه-شریف-کیلو) 19. فرهنگستان (اکبر-مادی-میله) 20. غذای میمون (چنار-برگه-فیلی) 21. از مخدرهای قوی (مهره-طویل-ینگه) 22. داستان اسطوره ای (بافت-فساد-منها).

* گلواژه: خود را به فرد بهتری تبدیل کن و مطمئن باش که خود را میشناسی، قبل از آنکه شخص دیگری را بشناسی و انتظار داشته باشی او تو را بشناسد. گابریل گارسیا مارکز

 

 


 

 


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/20415.html
Page Generated in 0/0090 sec