printlogo


کد خبر: 12290تاریخ: 1396/6/1 12:02
راه هایی برای دادرسی اینترنتی، با شکایت آنلاین!
راه هایی برای دادرسی اینترنتی، با شکایت آنلاین!
قوه قضاییه هر سال با پنج میلیون پرونده قضایی که باید آن ها را حل کند رو به رو است. پس بهتر است راه هایی را که برای شکایت غیرحضوری و در این صف طویل نماندن پیدا کنیم.

به گزارش ایران سپید باورتان بشود یا نه؛ هر سال حدود پنج میلیون پرونده قضایی در سیستم قضایی کشور تشکیل می شود و درباره آن حکم صادر می شود؛ پرونده هایی که دو طرف شاکی و متشاکی دارد و حداقل 10 میلیون نفر را درگیر می کند؛ یعنی تقریبا از هر هشت آدمی که توی خیابان می بینید، یک نفر پرونده ای باز شده در قوه قضاییه دارد. آمارها می گویند ایرانی ها دست به شکایتشان خوب است و وقتی پای منافع شخصی وسط باشد، از هیچ چیزی نمی گذرند.

 
همه ما بابت تاخیر در صدور احکام پرونده های قضایی اعتراض داریم اما بگذارید با شما روراست باشیم. بزرگ ترین مقصران احتمالی تاخیر در رسیدگی به پرونده های قضایی خود ما هستیم که با طرح شکایت های بی اهمیت در خیلی از موارد، فضای دادرسی کشور را این قدر شلوغ و به هم ریخته کرده ایم. مایی که هنوز نمی دانیم در چه مواردی بهتر است شکایت کنیم و چه زمانی باید قید شکایت را بزنیم؟! یا اصلا شکایت هایمان را کجا باید مطرح کنیم. در این مطلب رفته ایم سراغ راه و روش هایی که بتوانیم در صورت نیاز برای احقاق حق شکایت کنیم و البته بار اضافه ای به پرونده های کاغذی که در دادگستری روی هم تلنبار شده اند، اضافه نکنیم.
 
راه هایی برای دادرسی اینترنتی، با شکایت آنلاین!

حقوق خانوادگی، با یک کلیک مهریه بگیرید

دعواهای زن و شهری یکی از پرسودترین و بی دردسرترین پرونده های قضایی برای گروه وکلاست؛ کارهایی که به دعواهای خانوادگی معروف هستند و معمولا پیچیدگی چندانی هم ندارند؛ از ثبت واقعه طلاق تا استرداد جهیزیه، استرداد طفل، حضانت، ملاقات فرزند، حکم مهریه و... .
 
تا چند وقت پیش درباره تمام این پرونده ها و شکایات یا مجبور بودید خودتان شال و کلاه کنید و گاماس گاماس پرونده قضایی تان را راه بیندازید یا با گرفتن وکیل و طبیعتا صرف هزینه زیاد، اعصاب خودتان را نجات دهید. اما دفاتر الکترونیکی خدمات قوه قضاییه از سال گذشته آماده ثبت غیرحضوری شکایات شما درباره پرونده های خانوادگی هستند. حتی اگر علم قضایی تان کفاف تنظیم شکایتنامه را نمی دهد، عیبی ندارد. خیلی راحت می توانید با ثبت درخواست در سایت کانون و کلا و پرداخت هزینه الکترونیکی، حداقل در وقت تان صرفه جویی کرده و اعصاب تان را نجات دهید.

سامانه 136، تنبل نرو تو سایه

هر وقت از نحوه خدمات یک اداره، وزارتخانه یا ارگان دولتی نارضایتی داشتید، بدترین انتخاب بردن شکایت پیش مسئول و مدیر همان اداره است؛ طبیعتا در عالم همکاری هیچ وقت شکایت شما جدی گرفته نخواهدشد. سازمان بازرسی کل کشور برای همین مواقع سامانه ای تلفنی راه انداخته که خیلی آسان و بی دردسر می توانید طرح شکایت کنید. فقط خودتان انصاف داشته باشید و سر هر چیز الکی و بیخودی روی تلفن 136 پیغام نگذارید؛ مثلا اگر کارمند فلان اداره جوابتان را ندارد یا به احترامتان از جایش بلند نشد، لازم نیست یک سیستم قضایی را درگیر حقوق شهروندی از دست رفته تان کنید.
 
موقع استفاده از سامانه تلفنی 136 سازمان بازرسی کل کشور، یادتان باشد کارهای مهم ترین مثل وظایف اجتماعی هم به عنوان یک شهروند گردن شماست که حتی اگر در آن ذی نفع نباشید، مسئولیت اجتماعی تان ایجاب می کند نسبت به دیدن فساد، وجود جرم در دستگاه های دولتی و از بین بردن در محیط زیست و منابع طبیعی توسط این دستگاه ها واکنش نشان دهید.

پلیس فتا، حواسش به همه چیز هست

اگر پولتان را در فضای مجازی از دست دادید یا پای حیثیت و آبرو در میان بود، احتیاجی نیست «کاسه چه کنم دستتان بگیرید» و خودتان را ببازید. یک لیوان آب خنک بخورید و استرس را از خودتان دور کنید. پلیس سایبری ایران یکی از آسان ترین راههای ثبت شکایت را در اینگونه موارد دارد. کافی است به نشانی www.cyberpolice.ir بروید و پنجره ارتباطات مردمی را باز کنید. با یک چت ساده با افسر مربوطه و طرح شکایت و دادن نشانی و اطلاعات و شماره تلفن خودتان، به سادگی یک پرونده فضایی راه انداخته اید.

سایت پلیس فتا را یادتان باشد؛ آمارها می گویند هر 30 دقیقه یک نفر در ایران مورد سوءاستفاده اینترنتی قرار می گیرد. پس راه و چاه شکایت از دزدان سرگوگل را یاد بگیرید که حتما به کارتان خواهدآمد. در مواردی مانند شکایت از یک کانال تلگرام، اکانت اینستاگرام یا هر سایت دیگری هم مانند شکایت بالا عمل کنید.

شبکه ملی عدالت، ان شاءالله گذرت به دادگاه نیفتد

دعای «امیدوارم پات به دادگاه باز نشه» را حتما تا حالا از کسانی که پایشان به دادگاه باز شده، شنیده اید. تفاوتی هم نمی کند که شاکی باشید یا خوانده؛ باز شدن پای آدم به دادگاه، یعنی خود دردسر. مگر این که شیوه ثبت شکایت اینترنتی از طریق سایت www.adliran.ir را بلد باشید. چند وقتی است قوه قضاییه هم شبکه ملی عدالت را راه انداخته و به سهولت می توانید برای احقاق هر حقی در سیستم دادگستری اینترنتی دادخواست ارائه دهید. شکایت هایی مانند اختلاف کارگر و کارفرما، مزاحمت، ابطال قبوض تلفن، گاز، برق، آب، مشکلات سند ملکی و افراز آن و... با ثبت شکایت در شبکه ملی عدالت، می توانید از مشاوران و وکلای زبده ای که غیرحضوری به شما راهنمایی می دهند، استفاده کنید.

سامانه 30009651، سامانه ای برای نجات ایران

این آمار را جدی بگیرید؛ بالای 90 درصد گوشی های تلفن همراه بازار ایران از طریق قاچاق وارد کشور می شوند. بدون دادن عوارض، گمرکی و مالیات به دولت، اگر تصور می کنید چرا حقوق کارمندی بخور و نمیر شما پیش از این که به دستتان برسد، مالیاتش کم می شود اما واردکننده های عمده کالا، با کشتی و داخل کانتینر گوشی موبایل یا پاستیل و شکلات را بدون دادن مالیات وارد کشور می کنند، بهترین راه اطلاع دادن به مراجع مربوطه است.
 
تازه این کالای قاچاق هیچ سودی هم برای شما ندارد و دقیقا آن را به قیمت بازارهای جهانی و توی سایت به شما می فروشند. پس بد نیست حس ایران دوستی تان را گاهی از فضای مجازی و کامنت گذاشتن پای پست مسی و دختر اوباما، به این موارد هم معطوف کنید. باور کنید اطلاع دادن کالای قاچاق به سازمان تعزیرات حکومتی عین وطن دوستی است. یک پیامک کوتاه به سامانه 30009651 کفایت می کند؛ همیشه هم نباید خودمان سود ببریم و گاهی انجام کار درست بهترین تصمیم است.

سامانه ابلاغ، هستیم؛ حتی اگه نباشیم

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که همیشه گریبانگیر پرونده های قضایی و «خوانده»- کسی که از او شکایت شده- می شود، دیر رسیدن نامه های دادگاه و قوه قضاییه به دست طرف دعواست. همیشه هم احتمالات مختلفی برای نرسیدن نامه وجود دارد؛ تغییر محل زندگی، حضور نداشتن در منزل و گم شدن نامه بین گل های رز باغچه.

یکی از ساده ترین راه ها برای رفع مشکل، ثبت نام در سامانه ابلاغ قوه قضاییه است. با ثبت نام در این سامانه، انگار میل باکسی در قوه قضاییه برای خودتان ساخته اید و در صورتی که هر نامه ای برای آدمی با هویت شما تایپ شود، به سامانه ابلاغ و شخص شما فرستاده می شود. ثبت نام هیچ هزینه ای ندارد جز چند دقیقه وقت خالی و نام و نام خانوادگی و شماره ملی برای ثبت در این سامانه. طبق اعلام قوه قضاییه این سامانه هر سال از رساندن حدود 20 میلیون نامه جلوگیری و 250 میلیارد تومان در این نهاد صرفه جویی می کند.

اعاده آبرو، لطفا بی خیال شوید؟!

80 درصد بار پرونده هایی که در ساختمان های دادگستری و دادگاه ها وجود دارد و روی میز قضات این دیوان تلنبار شده اند، مربوط به شکایات اعاده آبروست. ایرانی ها نسبت به گران فروشی هیچ واکنشی  جز غر زدن ندارند.
 
درباره فروش کالای قاچاق در بیشتر مغازه های فروش گوشی همراه اقدامی نمی کنند و اگر یک بساز بفروش درخت های محله شان را قطع کند، به کفش شان هم نیست. اما خدا نکند کسی جرئت تعرض کلامی به ما ایرانی ها را پیدا کند. اگر سر جای پارک با همسایه ای درگیر شدیم و کار به درگیری و فحش نثار هم کردن برسد، به ما بر می خورد که آبرویمان رفته و باید دماغ طرف مقابل را به خاک بمالیم.


پرونده های شکل گرفته در این رابطه ثابت کرده اند در چنین مواردی هیچ قصوری نداریم و دست به شکایت مان عالی است. این ها پرونده هایی خاصیتی هستند که  جز اعاده آبرو در بهترین حالت کم کردن روی طرف مقابل، هیچ تاثیر دیگری ندارند. باز هم می گوییم؛ جای تاسف است که بیشتر از 80 درصد پرونده های وارد شده به سیکل قضایی کشور در همین دسته قرار می گیرند. درست است که آبروی هر آدمی محترم است اما باور کنید شکایت نکردن و بی خیال موضوع شدن، علاوه بر این که چیزی از احترام و آبرویتان کم نمی کند بلکه باعث می شود قوه قضاییه فراغ بال بیشتری در برخورد با پرونده های مهم تری مانند پرونده های مالی بی شمار داشته باشد.


لینک مطلب: http://iransepid.ir/News/12290.html
Page Generated in 0/0072 sec