به همین منظور ستادی تحت عنوان ستادمناسبسازی در شهرداری تشکیل شد و کار خود را با بازدید از 200ساختمان متعلق به شهرداری تهران آغاز و برای هر کدام جدول اولویتبندی مناسبسازی تهیه کرد.شهرداری تهران در قالب این ستاد همچنین کار نظارت و کنترل بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ویژه کم توانان و ناتوانان جسمی- حرکتی دربیش از 30محور و میدان پر تردد شهر تهران را در دستور کار خود قرار داد.
ازجمله این محورها و میادین میتوان به خیابانهای مصطفی خمینی، مولوی، ایران، دیالمه، فیاض بخش، آقاجانلو، سعدی جنوبی و... اشاره کرد. این ستاد همچنین با درنظر گرفتن اینکه شورایاریها بهعنوان ابزار مهم مردمی میتوانند نقش مهمی در فرهنگسازی برای رفع مشکلات مربوط به تردد جانبازان، معلولان و سالمندان در محلهها داشته باشند کارگروه اجتماعی را تشکیل داد که نحوه مشارکت با شورای اسلامی شهر تهران و شورا یاری محلات را مورد بررسی قرار دهد.
در سالهایی که شورای اسلامی شهرتهران دوره سوم فعالیت خود را پشت سر میگذاشت بهدلیل تداوم این رویکرد و در قالب تصویب قوانین مختلف شهرداری تهران قانونا ملزم شد در بحث شهرسازی بهگونهای عمل کند که افراد معلول و سالمند بتوانند از خدمات گوناگون سطح شهر بهرهمند شوند.
گرچه از نظر مرتضی طلایی که آن زمان ریاست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر را برعهده داشت عملکرد شهرداری تهران به لحاظ پیادهراهسازی و توسعه اماکن ورزشی ویژه جانبازان و معلولان خوب ارزیابی شد اما درعین حال وی سرانه این فضاها را چه در سطح ملی و چه در سطح شهر تهران کم دانست. وی گفت: با درنظر گرفتن اینکه در آیندهای نه چندان دور با یک جامعه کهنسال روبهرو خواهیم شد باید بهگونهای شهر را آماده کنیم که هم سالمندان و هم جانبازان و معلولان در تردد و رفتوآمدها از فضاهای محیطی متناسب برخوردار باشند.
ادامه رویکرد مناسبسازی فضاهای شهردر شورای چهارم
مجتبی شاکری جانباز 70درصد که در دوره چهارم به عضویت شورای اسلامی شهرتهران درآمده است از جدیت شورای شهر برای مناسبسازی فضاهای شهر سخن گفت و افزود: البته مقدمات این مهم در 2 دوره قبل شورای شهر انجام شده بود منتهی آنچه در عمل اتفاق افتاد صرفا درسطح یک بهسازی در معابر، بوستانها و اماکن بود نه اینکه مناسبسازی استاندارد مورد نیاز جانبازان و معلولان اتفاق افتاده باشد. به گفته شاکری در این دوره پس از برگزاری جلساتی بنا شد شورایی با مسئولیت مستقیم شخص محمدباقر قالیباف شکل گیرد تا در مرحله نخست یک برآورد وسیعتر و یکپارچه هم برای مسیرهای مناسب عبور جانبازان و هم کهنسالان، معلولان و کودکان صورت گیرد.
بهنظر شاکری تاکنون در این حوزه کارهای جزئی و نه اساسی صورت گرفته است ضمن اینکه پیمانکارها خیلی با نیاز جامعه معلولان و جانبازان آشنا نیستند به همین دلیل در آییننامههایی که اشاره شد بحث انتخاب یک مشاور مناسب هم مطرح است تا پروژهها را مطابق استاندارد به پیش ببرد و پیمانکاران را به درستی در مسیرمناسبسازی هدایت کند.
اصلاح ذهنیت جامعه نسبت به حقوق معلولان
علی صابری هم بهعنوان عضو نابینای شورای شهر که هماکنون در کمیسیون برنامه و بودجه مشغول فعالیت است در مصاحبه با همشهری گفت: خیلی ساده بگویم وضع شهر برای استفاده معلولان خیلی خوب نیست و این خوب نبودن پارامترهای بسیاری را شامل میشود. بخشی ازآن پارامترها فرهنگی است و به ذهنیت مردم برمیگردد که خیلی نسبت به اهمیت فراهم شدن زیرساختها برای استفاده جانبازان و معلولان واقف نیستند.
صابری گفت: از این به بعد بحث مناسبسازی چه درپروژههای دولتی و چه شهرداری و بخش خصوصی باید پیوست طرحها و برنامهها باشد. بهنظر صابری، تنها در این صورت است که بودجه هم بهکار خواهد آمد وگرنه بیفایده است. وی با اشاره به اینکه نامناسب بودن فضاهای شهری درهمه جای دنیا به چشم میخورد، گفت:
ما نباید قضایا را صفر یا صدی ببینیم بالاخره ساختوسازهایی که از قبل بوده مشکلاتی دارند اما ما بهدنبال این هستیم که تغییرایجاد شود. این تغییرات هم فقط مناسبسازی فیزیکی شامل رمپ و لوپ و آسانسور و ویلچر و اینها نیست بسیار گستردهتر است. مثلا طراحی جی پی اس گویا که دراین باره با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری رایزنیهایی انجام دادیم همچنین نصب علایم بریل روی درب اتاق ساختمانها هم یک نوع مناسبسازی است، حتی بخشنامهای که به فروشگاههای شهروند شده مبنی براین که افراد نابینا و ناتوان را یک راهنما همراهی کند هم مناسبسازی است. وی خبر داد قرار است مشاوری برای شهردار تهران انتخاب شود که دراین باره گامهای مهمی نیز برداشته شده و موضوع تقریبا نهایی است. به گفته صابری، قرار است فرد مناسبی حداکثر ظرف یکماه آینده یعنی تاعید فطر برای این منظور انتخاب شود.