کد خبر: 22293
مصوبات چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور
مناسب سازی اپلیکیشن شاد برای نابینایان در دستور کار قرار گرفت/ مناسب سازی مدارس و ساختمان های آموزش و پرورش برای معلولان
رییس سازمان بهزیستی از مصوباتی برای دسترس پذیری آموزش های مجازی معلولان خبر داد و گفت: «طیق مصوبات آموزش و پرورش باید مجموعه شاد و آموزش های مجازی را برای بهره مندی دانش آموزان نابینا و ناشنوا به طور کامل مناسب سازی کند.»

به گزارش ایران سپیدچهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور اولین روز آذر ماه در ساختمان آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونین وزارتخانه عضو این ستاد اعم از وزارتخانه های تعاون، راه و شهرسازی، وزارت کشور، آموزش و پرورش، صدا و سیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران، نمایندگان شهرداری ها، نماینده تشکلهای افراد دارای معلولیت و جانبازان تشکیل شد.

 وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در خصوص مصوبات این جلسه در جمع مجازی خبرنگاران گفت: « در این جلسه مصوباتی درخصوص وظایف آموزش و پرورش در مناسب سازی شرایط محیطی مدارس و ساختمان های آموزش و پرورش طبق ماده 2 قانون حمایت از حقوق  افراد دارای معلولیت به تصویب رسید.»

وی ادامه داد: « مقرر شد شرایط لازم برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای ساختمان های جدید در دست احداث و همچنین شرایط مناسب برای تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت و عدم ایزوله کردن آنها فراهم شود. آموزش فرهنگ مناسب سازی در آموزش و پرورش، استفاده از امکانات آموزشی و تکنولوژی های نوین برای افراد دارای معلولیت نیز از مصوبات این جلسه بود.»

قبادی با اشاره به گزارش رییس سازمان آموزش پرورش استثنایی در باره فعالیت های مناسب سازی و دسترس پذیری برای گروه های مختلف افراد دارای معلولیت اعم از نابینایان، ناشنوایان، افرادی که دارای اختالات ذهنی و یا اتیسم هستند بیان کرد: « مباحثی در خصوص محتوای آموزشی، استفاده از تکنولوژی های آموزشی و همچنین مناسب سازی محیطی، فضای آموزشی و منابع انسانی برای معلولان و اشتغال افراد دارای معلولیت در وزارت آموزش پرورش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین سازمان آموزش پرورش پیشنهادی برای نهضت مشارکت توان افزایی در تامین اقلام مورد نیاز دانش آموزان دارای معلولیت که در مدارس استثنایی تحصیل می کنند توسط خیرین را ارائه کرد.»

رییس سازمان بهزیستی افزود: «  در این جلسه گزارشی از فعالیت های سازمان نو سازی، توسعه و تجهیزات مدارس توسط معاونت وزیر و رییس این سازمان در ارتباط با مناسب سازی ساختمان ها و مدارس برای دانش آموزان به تفصیل ارائه شد 12 مصوبه به همراه داشت.»

وی با اشاره به یکی از این مصوبات گفت: « ایجاد کارگروه مشترک متشکل از نمایندگان آموزش وپرورش، سازمان بهزیستی، دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور، بنیاد امور ایثارگران و تشکل های غیر دولتی معلولان و جانبازان برای تدوین سرفصل و مطالب آموزشی در محتوای آموزشی کتب درسی دانش آموزان تشکیل شود. موضوع دوم مرتبط با دانشگاه فرهنگیان است که پیشنهاد شد که مباحث مناسب سازی در سرفصل های محتوایی دروس دانشجویان گنجانده شده و برخی از سرفصل های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویان به این موضوع اختصاص یابد.»

قبادی در ادامه صحبت هایش بیان کرد: « در این جلسه به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس توصیه شد که با رعایت ضابطه 246 نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران را در کلیه فعالیت های عمرانی اعم از احداث و یا انجام تعمیرات از محل اعتبارات دولتی یا مشارکت خیرین را الزامی کند و بر حسن اجرای ضوابط مناسب سازی نظارت داشته باشد. همچنین کلیه مدارس دولتی  غیر دولتی در یک برنامه زمان بندی کوتاه مدت و میان مدت کلاس ها، کارگاه ها، حیاط مدرسه و سرویس های بهداشتی را جهت دسترس پذیری معلو لان مناسب سازی کنند.»

وی افزود: « با تاکید وزیر آموزش و پرورش اردوگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی تحت پوشش این وزارتخانه هم برای دسترس پذیر بودن دانش آموزان معلول مناسب سازی شوند.»

قبادی با اشاره به تشویق مولفین و نویسندگان  در خصوص محتوای آموزشی مرتبط به معلولان هم بیان کرد: « از نویسندگان می خواهیم محتوایی در  رابطه با موضوعات مرتبط به معلولان، سالمندان و جانبازان و حضورشان در محیط های اجتماعی و تکریم انها را در اثارشان داشته باشند.»

قبادی با بیان مناسب سازی مجموعه شاد برای نابینایان و ناشنوایان هم گفت: «این در جلسه تاکید شد مجموعه شاد و آموزش های مجازی برای بهره مندی دانش آموزان نابینا و ناشنوا به طور کامل مناسب سازی شود و با همکاری سازمان صدا و سیما برای بهره مندی این افراد از مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش با زیرنویس مطالب و استقرار رابط ناشنوایان برای دانش آموزان شرایط بهتری را ایجاد کنند.»

قبادی بیان کرد: « وزیر آموزش و پرورش ضمن همراهی و همگامی با مصوبات قبلی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را به نمایندگی از خود برای پیگیری و اجرای مصوبات منصوب کردند تا شرایط بهتری در آموزش و پرورش و در مدارس ایجاد شود.»

قبادی دانا در پایان در خصوص مصوبات مربوط به شهرداری ها نیز گفت: «شهرداری تهران مکلف شد که تمام معابر منتهی به مدارس استثنایی را مناسب سازی کند که البته معاون عمران شهرداری اعلام کرد که بیشتر این معابر مناسب سازی شده است و برای تکمیل این فرآیند تکلیف را پذیرفت و مقرر شد شهرداری های سراسر کشور نیز در سایر شهرها این مهم را پیگیری کنند.»

Page Generated in 0/0050 sec