کد خبر: 21110
نحوه ی باز پرداخت بیمه ی مددجویان شاغل
چند و چون پرداخت بیمه های کارفرما و خویش فرما در گفت و گو با مدیر کل دفتر اشتغال و کار آفرینی

به گزارش ایران سپید بیمه و انواع آن و جزئیات هر کدام از انواع بیمه, مقوله ایست که حقیقتاً هر ذهنی نمی تواند درباره اش تجزیه و تحلیل کند. قطعاً یک ذهن محاسبه گر به خوبی می تواند بیمه های مختلف را واکاوی کرده و در خصوص نحوه ی اختصاص آن ها به کسانی که مشمولند, اظهار نظر کند.

یکی از دغدغه های معلولان شاغل, بیمه و خدمات مربوط به آن است. در گفت و گو با رضا دهقان, مدیر کل دفتر اشتغال و کار آفرینی بهزیستی, جزئیات بیمه ی معلولان شاغل به اختصار بیان شد: «بیمه های ناشی از اشتغال فرد, در حوزه ی وظایف ماست؛ چون ما حوزه ی اشتغال هستیم. ولی بیمه هایی که ناشی از اشتغال فرد نیست؛ یعنی حوزه ی اشتغالش با ما هماهنگ نمی کند یا خود او رأساً بدون هماهنگی و تعامل سازمان بهزیستی با سازمان تأمین اجتماعی اقدام می کند, ما نسبت به آن عملاً پاسخگویی خاصی نداریم. آنچه که در حوزه ی اشتغال بیمه ما پیگیری می شود –چه خویش فرمایی چه کارفرمایی-, مواردیست که با هماهنگی کارشناسان اشتغال ما انجام می شود و مشمول مشوق های بیمه ای سازمان بهزیستی می شود.»

رضا دهقان در ادامه ی توضیحات خود, به قانون حمایت از معلولان اشاره می کند: «قانون حمایت از معلولان مصوب شده و آیین نامه ی ماده ی 13 آن هم ابلاغ شده؛ شیوه نامه ی اجرایی شدن این کار را ابلاغ می کنیم؛ اما همکاران من تمام تلاششان را می کنند تا لیست افراد دارای معلولیتی که بیمه پرداز سال 98 بودند و در سال 99 بعضاً بر اساس عمل شخصی خودشان و با وجودی که ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوبه داد که می شود بیمه ی فروردین و اردیبهشت ماه را پرداخت نکرد؛ اما خیلی از کارفرما ها و خویش فرما ها با مسئولیت های خودشان بیمه پردازی هم انجام دادند, اصولاً این افراد بانک اطلاعاتی می شوند و به سازمان تأمین اجتماعی معرفی می شوند و اطلاعاتشان در سامانه ی  کشوری بیمه ثبت می شود و تمامی شعب و کارگذاری های تأمین اجتماعی وقتی کد فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی که در این بانک اطلاعاتی به آن ها اعلام شده را در سامانه انتخاب می کنند که به او اعلام کنند حق بیمه اش فلان میزان است که پرداخت می کند, این را هم اعلام می کنند که مشمول معافیت 20 درصدی سهم کارفرما یا خویش فرماست.»

مدیر دفتر اشتغال و کار آفرینی بهزیستی در خصوص مددجویان تحت پوشش سازمان که شاغل هستند؛ اما جزو دریافت کنندگان تسهیلات بیمه ای دفتر اشتغال نیستند, اظهار می دارد: «قاعدتاً اولویت ما برای پرداخت و حتی پیش بینی اعتبار برای سال های بعد, آماریست که از اظهار کارفرما یا خویش فرمای تحت پوشش بهزیستی مبنی بر اینکه من بیمه پردازی می کنم, است.»

رضا دهقان در خصوص باز پرداخت بیمه ها از سوی کارفرما و خویش فرما اظهار می دارد: «در مورد بیمه ی کارفرمایی, 23 درصد سهم کارفرماست و 7 درصد سهم بیمه شده. 23 درصدی که سهم کارفرماست 20 درصد آن سهم کارفرماست و سه درصد دیگر مربوط به بیمه ی بیکاریست که کارفرما آن را پرداخت می کند. برابر آنچه در قانون حمایت از معلولان آمده, دولت باید 20 درصد را تأمین کند و 3 درصد باقیمانده را باید خود کارفرما بپردازد. 7 درصد هم سهم بیمه شده است. عمده ی این جریان مربوط به آن 20 درصد است که باز پرداخت این 20 درصد را در سال 98 ما انجام دادیم. کارفرمایی که با هماهنگی اداره ی بهزیستی نیرو گرفته باشد و گزارش های پرداختش به تأمین اجتماعی را به بهزیستی شهرستانش ارائه داده باشد که به صورت سند ثبت شود, باز پرداخت ها هر سه ماه به سه ماه انجام می شود. البته ممکن است ما بخشی از این منابع را در سه چهار ماه اول سال؛ مثلاً سال 98 داده باشیم, بقیه ی منابع در انتهای سال در اختیار بهزیستی استان برای باز پرداخت قرار بگیرد. همه ی این ها بستگی به این دارد که منابعی که از سوی دولت در اختیار بهزیستی قرار می گیرد چقدر باشد.

Page Generated in 0/0049 sec