کد خبر: 12923
بازنشر
NCDB حامی نابینا-ناشنوایان در آمریکا
نابینایانی هستند که علاوه بر امکان بینایی، از نعمت شنیدن هم برخوردار نیستند.

به گزارش ایران سپید ممکن است از نگاه مردم عادی این گونه به نظر برسد که رسیدن به موفقیت یا داشتن یک زندگی معمولی برای افراد نابینا-ناشنوا امری محال است. اما با نگاهی دقیقتر به جوانب مختلف زندگی در مییابیم که رسیدن به نقطه دلخواه در زندگی؛ نیازمند تلاش و استقامت فراوان است. این حکم در مورد همه انسانها صادق است و از این نظر تفاوتی میان نابینا؛ ناشنوا یا سایر افراد وجود ندارد. طبق آخرین آمار امروز حدود 10 هزار کودک نابینا-ناشنوا در آمریکا زندگی میکنند که 90 درصدشان از مشکلاتی غیر از نابینایی و ناشنوایی هم رنج میبرند. از آن جا که میزان بهرمندی هر کدام از این کودکان از امکان بینایی و شنوایی با دیگری متفاوت است؛ چالشهایی که این کودکان با آنها مواجه میشوند هم باهم تفاوت دارد. به همین دلیل است که برای آموزش این کودکان باید از معلمان متخصص در زمینه مسائل مربوط به نابینا-ناشنوایان استفاده کرد. در آمریکا؛ مرکز ملی نابینا-ناشنوایی؛ یا اختصاراً NCDB وظیفه رسیدگی به امور مربوط به نابینا-ناشنوایان را بر عهده دارد. کارشناسان این مؤسسه سعی دارند با بهره گیری از چهار روش در جهت بهبود سطح کیفی زندگی نابینا-ناشنوایان حرکت کنند: 1- مشخص کردن اولویتهای زندگی نابینا-ناشنوایان با استفاده از مشارکت مستقیم در زندگی آنها. 2- تشویق و ترویج و حمایت از ایده های نو در خصوص زندگی نابینا-ناشنوایان در سطح منطقه؛ ایالت و کشور. 3- فراهم آوردن بسترهای گفت و گو و مناظره میان نظریه پردازان مختلف این حوزه. 4- ایجاد؛ حفظ و گسترش یک پایگاه اطلاعاتی شامل تاریخچه؛ اطلاعات پزشکی؛ روانشناسی و اجتماعی در خصوص این گروه. در مدارس وابسته به NCDB انواع آموزشها برای گروههای مختلف سنی در اختیار نابینا-ناشنوایان و خانواده های آنها قرار میگیرد. کودکان نابینا-ناشنوا در این مدارس علاوه بر آموزشهای عمومی دوره های مختلف تحصیلی؛ از آموزشهای توانبخشی و مهارتهای مختلف روزمره نیز بهرمند میشوند. کودکان در این مدارس یاد میگیرند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند؛ کارهای شخصی خود شامل: خرید، نظافت، پآشپزی و ... را انجام دهند، از سخت افزارها و نرم افزارهای ویژه نابینایان استفاده کنند و به دنبال شغل مناسب خود بگردند. برای نابینا-ناشنوایان بزرگسال هم فکری شده است. آنهایی که در دوره نوجوانی از آموزشهای این مدارس بهره نبرده اند یا از کشورهای دیگر به آمریکا مهاجرت کرده اند میتوانند در مدارس ویژه بزرگسالان ثبتنام کرده و از این آموزشها استفاده کنند. کاریابی از دیگر وظایف این مدارس محسوب میشود. فرد نابینا با کمک کارشناسان این مدارس حرفه مورد علاقه اش را میآموزد؛ سپس بر عهده مدرسه است که شغل مناسبی برایش پیدا کند.

امید هاشمی
 

Page Generated in 0/0049 sec