شناسه خبر: 9994 منتشر شده در مورخ: 1395/6/16 ساعت: 08:28 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه سه شنبه 16 شهریور 1395

روزنامه سه شنبه 16 شهریور 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

سه شنبه 16 شهریور 1395،

4 ذی الحجه 1437،

6 سپتامبر 2016

سال بیستم شماره 5376

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

گفتگوی حقوق بشری نمایندگان جامعه معلولین ایران و دانمارک 2

دولت اهتمام به مسائل اجتماعی و اصلاح آسیبهای آن را در اولویت کار خود دارد 7

آزمون استخدامی 21 آبان برگزار میشود 9

افتتاح شعب بانکهای ایرانی در آلمان

7 پایگاه اورژانس هوایی دیگر راه اندازی میشود 11

انگیزه زیادی برای حضور در پارالمپیک داریم 13

چطور به موسیقی گوش میدهیم 15

حوادث

اطلاعرسانی

 

صئ........ویژه

* گفتگوی حقوق بشری نمایندگان جامعه معلولین ایران و دانمارک

روزهای یکشنبه و دوشنبه، چهاردهم و پانزدهم شهریور ماه، مجتمع فرهنگی تلاش تهران شاهد برگزاری نشست تخصصی ایران و دانمارک در عرصه حقوق بشر و با محوریت حقوق افراد دارای معلولیت بود. در این نشست که در چارچوب تفاهم ایران و دانمارک برای نزدیکی دیدگاهها و تجارب طرفین در عرصه تحقق جنبه های مختلف حقوق بشر برگزار شد، از طرف ایران دکتر نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، تیم مدیران کل دفتر توانبخشی سازمان بهزیستی، دکتر موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری ایران و اعضای هیئت مدیره کانون سراسری تشکلهای معلولین ایران و از طرف دانمارک کارشناسان مؤسسه ملی حقوق بشر دانمارک و نیز نمایندگان سازمانهای غیر دولتی معلولین آن کشور شرکت کرده و به تبادل نظرات و تجارب در عرصه پیشبرد حقوق افراد دارای معلولیت پرداختند. در مراسم افتتاحیه این نشست دو روزه، دکتر غریبآبادی معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، دکتر حسینی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بین الملل و نیز سفیر دانمارک در ایران به ایراد سخنرانی پرداختند که محور مشترک آنها تأکید بر ضرورت انجام گفتگوهای سازنده میان مسئولان دو کشور و نیز نمایندگان جوامع مدنی ایران و دانمارک در عرصه حقوق بشر بویژه در جنبه های غیر سیاسی و مورد علاقه دو ملت را تشکیل میداد. محور سخنرانی مسئولان سازمان بهزیستی در این نشست، ارائه گزارشهای تخصصی از عملکرد دفاتر مختلف معاونت توانبخشی سازمان در عرصه های خدمات مراقبتی و پرستاری، توانبخشی در عرصه های اجتماعی، پزشکی و حرفه ای و توسعه اجرایی رویکرد توانبخشی مبتنی بر جامعه تشکیل میداد. سخنران بخش غیر دولتی ایران در این نشست، سهیل معینی، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری تشکلهای معلولین و مدیر مسئول روزنامه ایران سپید بود که به تشریح تحولات سازمانهای غیر دولتی فعال در حوزه افراد دارای معلولیت ایران، محورهای اصلی فعالیت سمنها در عرصه توانبخشی به معلولین، فرصتها و چالشهای فرا روی سازمانهای غیر دولتی و دستاوردهای این سازمانها در تصویب قانون جامع حقوق معلولان، پیوستن ایران به پیمان نامه جهانی حقوق افراد دارای معلولیت و تدوین لایحه جدید حمایت از حقوق معلولین پرداخت. از طرف دانمارک محور عمده سخنرانیها تشریح چگونگی کمک مؤسسه حقوق بشر دانمارک به توسعه حقوق افراد دارای معلولیت در آن کشور، چگونگی عملکرد سازمانهای مردم نهاد معلولین دانمارک در پیشبرد حقوق این افراد و تأثیر الحاق آن کشور به پیمان نامه جهانی حقوق افراد معلول در سال 2009 بر وضعیت حقوقی شهروندان معلول دانمارکی تشکیل میداد. برای نمایندگان دانمارکی حاضر در نشست، سطح فعالیتهای سمنهای ایرانی در تدوین و کمک به تصویب قوانین حمایت از حقوق معلولین، ارتباط نزدیک این سازمانها با مراکز تصمیمگیری کشور و وجود فراکسیون حمایت از حقوق افراد معلول در مجلس شورای اسلامی جالب و قابل توجه بود و برای نمایندگان سازمانهای غیر دولتی معلولین ایران، حضور شهروندان معلول دانمارک در تمام شهرداریهای آن کشور که مراکز عمده خدمات اجتماعی به شهروندان هستند، وجود شورای ملی معلولین دانمارک به عنوان نهاد عالی مشورت به دولت در امور معلولین و حمایت همه جانبه مالی و تدارکاتی از فعالیتهای سازمانهای مدنی قابل توجه و قابل مداقه بود.

* افتتاح سامانه بانکی ویژه نابینایان در بانک سپه

اولین شعبه بانک سپه مجهز به سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان، از روز یکشنبه 14 شهریور، فعالیت خود را آغاز کرد. عیسی کاظمنژاد، عضو هیأت مدیره بانک سپه درباره این پروژه گفت: بانک سپه به عنوان بانکی دولتی، علاوه بر رسالت خدماترسانی، رسالتی اجتماعی نیز برای ارائه خدمات به تمامی اقشار جامعه از جمله نابینایان بر عهده دارد. وی با اشاره به تأکیدات اخیر بانک مرکزی مبنی بر لزوم فراهم آوردن تمهیدات لازم برای خدمات بانکی به نابینایان، اظهار داشت: سامانه بانکی ویژه نابینایان در شعبه خیابان ظهیر الاسلام بانک سپه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و قصد داریم تا پایان سال، این سامانه را در چند شعبه دیگر استان تهران و برخی از مراکز استانهای بزرگ کشور نصب کنیم. وی در خصوص دسترس پذیری اینترنت بانک بانک سپه نیز گفت: با هماهنگیهایی که با شرکت پکتوس انجام داده ایم، امیدواریم اینترنت بانکِ بانک سپه برای نابینایان ظرف ماههای آتی، دسترس پذیر شود. منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران ضمن ابراز خرسندی از خدمات جدید بانک سپه به نابینایان اظهار داشت: بانک سپه به عنوان پنجمین بانک فعال کشور، خدماتدهی به نابینایان را آغاز کرده است. سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان، از طریق دو خروجی صوتی و بریل، امکان پر کردن مستقل فرمهای بانکی برای نابینایان را فراهم میسازد.

 

صئ........سیاسی

* دولت اهتمام به مسائل اجتماعی و اصلاح آسیبهای آن را در اولویت کار خود دارد

رئیس جمهوری در نشست هیئت دولت تأکید کرد: دولت با همان تأکیدی که برای تقویت رشد و رونق اقتصادی، توسعه اشتغال و جذب سرمایه های داخلی و خارجی دارد، همزمان اهتمام به مسائل اجتماعی و اصلاح آسیبهای آن را در اولویت کار خود دارد. حجت الاسلام روحانی در جلسه هیئت دولت سازمان بهزیستی را به عنوان یکی از مهمترین سازمانهای کشور به لحاظ خدمت به اقشار آسیبپذیر و افراد و گروههای نیازمند دانست و گفت: تحقق شایسته مأموریتهای مهم این سازمان مستلزم همکاری همه دستگاههای اجرایی و مشارکت گسترده مردم است.

* ظریف: همکاری سازنده باید جای توهم رقابت را در منطقه بگیرد

وزیر امور خارجه گفت: همکاری سازنده و درک متقابل در منطقه باید جای توهمِ رقابت را بگیرد تا بتوانیم از این مقطع تاریخی عبور کنیم. ظریف  در دیدار «حمود بن فیصل البو سعیدی» وزیر کشور پادشاهی عمان این مطلب را بیان کرد.

* طرحهای زود بازده اقتصادی، مردم را به دولت امیدوار میکند

یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: دولت در سالهای گذشته اقدامات مهمی در حوزه های زیربنایی برای آینده کشور انجام داده است، اما بهتر است در سال آتی به طرحهای زود بازده توجه ویژه تری داشته باشد و بر کنترل تورم و رونق اقتصادی تمرکز کند.

* افراد متخلف را باید از میان مدیران خارج کنیم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: بیشتر مدیران کشور افرادی خدوم هستند، ولی تعدادی به عنوان میکروب وارد میشوند و مدیران را بدنام میکنند. وظیفه ما این است که این افراد را از میان مدیران خارج کنیم و اگر تخلفی کرده اند، باید مجازات شوند.

 

صئ.......اجتماعی

* آزمون استخدامی 21 آبان برگزار میشود

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش کشور گفت: مقرر شده آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی همزمان با برگزاری آزمون جذب نیرو برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار شود. وی افزود: آزمون استخدامی دستگاههای دولتی در روز جمعه 21 آبان ماه برگزار خواهد شد.

* اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان

حمیدرضا شمس، معاون پیشگیری سازمان بهزیستی تهران از اجرای برنامه غربالگری تنبلی چشم، از اول تا پایان آبان ماه خبر داد و گفت: در این برنامه تمام کودکان 3 تا 6 سال تحت معاینه غربالگری چشم قرار میگیرند. وی افزود: به این ترتیب در تمام پیش دبستانها و مهدهای کودک که به عنوان پایگاههای بهزیستی محسوب میشوند، این غربالگری انجام شده و خانواده ها هم میتوانند کودکان خود را به این پایگاهها ببرند.

 

صئ........اقتصادی

* افتتاح شعب بانکهای ایرانی در آلمان

اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی در دیدار با هیئت عالی رتبه آلمانی از افتتاح شعب بانکهای خاور میانه و سینا در مونیخ آلمان خبر داد و گفت: برای گسترش روابط بانکی و کارگزاری با بانکهای آلمانی و از آن جمله بانک EIH همکاریهایی را آغاز کرده ایم. علاوه بر این، اکنون شعب بانکهای ملی و سپه در آلمان فعالند و این بانکها به سیستم تارگت 2 (target 2) نیز متصل هستند.

* صید میگو در برخی از صیدگاههای جنوب کشور ممنوع شد

بر اساس اعلام پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، صید انواع میگوها در صیدگاههای کشور از 16 شهریور ماه 95 ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد میشود. صید میگو از نیمه تیر ماه امسال شروع و به مدت دو ماه ادامه یافت.

صئ......بهداشت و سلامت

* 7 پایگاه اورژانس هوایی دیگر راه اندازی میشود

معاون درمان وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده برای افزودن هفت پایگاه به مجموعه اورژانس هوایی کشور خبر داد. دکتر محمد آقاجانی افزود: تا پایان سال جاری، مجموعه آمبولانسهایی که به سیستم اورژانس پیش بیمارستانی اضافه شده اند، به 1600 دستگاه میرسد. وی افزود: در گذشته در بخش اورژانس هوایی پایگاه نداشتیم، اما در طرح تحول نظام سلامت تا کنون 21 پایگاه اورژانس هوایی در کشور راه اندازی شده است.

* ضرب الاجل وزارت بهداشت برای توقف تولید تنباکوهای معطر

مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: بیشتر این تنباکوها از مواد شیمیایی سرطانزا و بیماریزای قطعی تشکیل شده اند؛ از این رو مرکز نظارت و برنامه ریزی دخانیات کشور، بخشنامه ای را برای صنایع دخانی ارسال کرده و مهلت اجرایی آن را اول مهر اعلام کرده است. از این تاریخ انتظار داریم صنایع تولید کننده تنباکوهای معطر و معسل، این مواد را از محصولات خود حذف کنند. همچنین امیدواریم بتوانیم در مراکزی که این نوع از قلیان را عرضه میکنند، موضوع جلوگیری از عرضه را پیگیری کنیم. ولیزاده با بیان اینکه هر سه نوع تنباکوی وارداتی، تولید داخل و قاچاق دارای ترکیبات سرطانزای قطعی مثل بنزن، انواع قارچها و باکتریهای بیماریزا هستند، افزود: علاوه بر آن، سموم کشاورزی استفاده شده در مزارع کشت توتون و تنباکو و همچنین فلزات سنگین و سرب بسیار بالا نیز در این تنباکوها مشاهده شده است. مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات در وزارت بهداشت، استفاده از عطر و طعم در تنباکوها را مصداق تبلیغ مواد دخانی دانست و افزود: وقتی از این مواد در تنباکوهای ساده استفاده میشود، نرمی دود حاصل از مصرف قلیان احساس خوشایندی در فرد ایجاد و او تصور میکند مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 

 

صئ.......ورزشی

* انگیزه زیادی برای حضور در پارالمپیک داریم

حسین رجبپور، کاپیتان تیم ملی فوتبال نابینایان در ارتباط با آخرین وضعیت تیم ملی فوتبال پنج نفره گفت: تیم ملی فوتبال 5 نفره بعد از شرکت در تورنمنت بین المللی برزیل و درخشش در این رقابتها، چهار اردوی آماده سازی دیگر را پشتسر گذاشت و هم اکنون برای آغاز مسابقات پارالمپیک، لحظه شماری میکنیم. وی ادامه داد: تیم ملی فوتبال پنج نفره در مسابقات قهرمانی آسیا که در ژاپن برگزار شد، توانست به عنوان دومین تیم از آسیا سهمیه پارالمپیک ریو را به دست آورد. رجبپور که در مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن توانست یکی از چهار گل ایران در دیدار با کره جنوبی را به ثمر برساند، یادآور شد: بازی با کره جنوبی بسیار بازی حساسی بود و چون هوا بارانی بود، کمی شرایط را برای ما سختتر کرد. اگر بازی مساوی بدون گل به پایان میرسید، ژاپن به طور مستقیم سهمیه میگرفت و ما از کسب سهمیه محروم میشدیم. کاپیتان تیم ملی فوتبال پنج نفره بیان داشت: در نهایت سهمیه گرفتیم و خوشبختانه در حال حاضر، میزان آمادگی تیم ملی در شرایط خوبی است و بازیکنان تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتند. وی با اشاره به حریفان قدرتمند فوتبال پنج نفره در سطح جهان گفت: تیمهای اسپانیا، برزیل و آرژانتین در جهان حرف اول را میزنند. تیم برزیل در پارالمپیک گذشته قهرمان شد و در ریو با ما همگروه است. مراکش و ترکیه سایر حریفان ما در ریو هم تیمهای خوبی هستند. امسال مکزیک و مراکش از آمریکای لاتین و آفریقا، برای اولین بار در پارالمپیک شرکت میکنند. رجبپور تصریح کرد: سعی میکنیم در مقابل تیمهای بزرگ جهان خوب ظاهر شویم و دست پر به کشور بازگردیم. همه تلاش خود را میکنیم تا در ریو، روی سکو برویم. اعضای تیم سراپا انرژی هستند و با حمایتهایی که فدراسیون نابینایان و کمیته ملی پارالمپیک انجام داد، امیدواریم در پارالمپیک نتایج خوبی را به دست آوریم و دل مردم کشورمان را شاد کنیم.

 

صئ.......آهنگ و درنگ

* چطور به موسیقی گوش میدهیم: «بخش دوم»

در هیاهوی جشنواره موسیقی نابینایان و کمبینایان ایران در شهرستان بانه، مجبور شدیم برای پوشش خبری این جشنواره، یک هفته ای از رویه اصلیمان در این سلسله مطالب فاصله بگیریم، اما حال باز به سراغ Aaron Copland باز میگردیم و تحلیلش از چطور گوش کردن آدمها به موسیقی.

چنانچه در قسمت پیشین خواندیم، از نظر کوپلند، در سطح احساسی شنیدن موسیقی، این فقط صدای قطعه موسیقایی است که به دلیل جاذبه ذاتی موسیقی، فرد را به سمت خود میکشاند. تصور کنید که در اتاقی نشسته اید و در سکوت محض، مشغول مطالعه هستید، ناگهان یک نت، تنها یک نت بر روی پیانو نواخته میشود. خواهید دید که با به صدا در آمدن این نت، حالت فکری و روحی شما به کلی زیر و رو خواهد شد. کوپلند، این ماجرا را یکی از اصلیترین ابزارهای موسیقی برای جذب مخاطب به شمار میآورد. چنانچه معتقد است، این نتها، صدای واحدی را تولید نمیکنند. به طوری که صدای نتهایی که بتهوون خالقشان است، با آنچه که هایدن ساخته، کاملاً متفاوت است. کوپلند، در گوش کردن به موسیقی، به سطح هوشیارتری قائل است که خودش، آن را سطح بیانگری مینامد و در باره اش میگوید: «دومین سطحی که موسیقی بر آن قرار دارد، همان سطحی که من آن را سطح بیانگری نامیده ام. در اینجا، ما بلافاصله وارد مسیر بحث بر انگیزی میشویم. آهنگسازان به طریقی از هر بحث درباره سویه بیانگر موسیقی دوری میکنند. مگر استراوینسکی نبود که میگفت موسیقیش یک «شیء» یا یک «چیز» است که زندگی خود را دارد و معنایی غیر از وجود خالص موسیقاییش در آن نیست؟ این برخورد سختگیرانه استراوینسکی ممکن است به خاطر این واقعیت باشد که افراد زیادی سعی کرده اند معانی مختلفی را از قطعات مختلف تعبیر کنند. خدا میداند که گفتن اینکه یک قطعه موسیقی دقیقاً چه معنایی دارد -طوری که همگان از این توضیح قطعی و نهایی راضی باشند-، چقدر سخت است. اما این نباید ما را به سوی مردود شمردن قابلیت «بیانگری» موسیقی هدایت کند.

اعتقاد شخصی من این است که هر قطعه موسیقی قدرت بیانگری دارد، بعضی بیشتر و بعضی کمتر. اما هر موسیقی در پس نتهایش معنایی دارد که در نهایت، نشان میدهد که آن قطعه چه میگوید و درباره چیست. این مسأله را میتوان به سادگی اینطور تصریح کرد: «آیا موسیقی معنا دارد؟» من پاسخ خواهم داد: «بله». و «آیا میتوانید با کلمات معنی آن را شرح دهید؟» پاسخ خواهم داد: «نه». مشکل در همینجا نهفته است.» در بخشهای بعدی، به معنای موسیقی بیشتر خواهیم پرداخت. حال به رسم هفته های پیش، گپ موسیقاییمان را با قطعه ای ارزشمند از یکی از آهنگسازان برجسته کشورمان، به پایان میرسانیم. دعوتید به شنیدن قطعه «افغانی»، از آثار ماندگار استاد فقید، مرتضی خان حنانه. میتوانید این قطعه زیبا را ذیل همین مطلب در وبسایت ایران سپید دانلود و گوش کنید.

صئ.......حوادث

* دیوار مدرسه فرو ریخت، کودک ٥ ساله ای که بازی میکرد کشته شد

صبح یکشنبه مدرسه ای در چابهار که دیواری قدیمی و بدون حصار داشت، روی سر بچه ها فرو ریخت و این بار با یک حادثه مرگبار پایان یافت. درست وقتی که بچه ها در حال بازی بودند، ناگهان دیوار فرو ریخت و چند نفر زیر آوار ماندند. وقتی اورژانس و امدادگران به محل حادثه رسیدند، مأموریت خود را آغاز کردند و قربانیان این حادثه را از زیر آوار بیرون کشیدند. ولی این حادثه پایانی تلخ داشت؛ چرا که کودکی ٥ ساله نتوانست زیر آوار دوام بیاورد و بر اثر این حادثه جان خود را از دست داد. در این حادثه یک کودک به نام فریبا چاردیواری در محل حادثه فوت کرد و ٣ نفر دیگر مجروح شدند که حال یک نفر دیگر وخیم گزارش شده است.

* مرگ نوجوان مشهدی در پارک گلها

نوجوان ۱۶ ساله زمانی که برای بیرون کشیدن کابل برق وارد حوضچه پارک گلها در مشهد شده بود، بر اثر برق گرفتگی جانش را از دست داد. ظهر یکشنبه کارگر فضای سبز پارک گلها در مشهد تصمیم به نظافت حوضچه داخل پارک گرفت. او میخواست برگهایی که به داخل حوضچه افتاده بودند را جمع کند، اما وقتی دید کابل برقی داخل حوضچه است، از نگهبان پارک خواست آن را بیرون بکشد. نگهبان 23 ساله پارک از برادر 16 ساله اش که با او کار میکرد خواست که کابل را بیرون بکشد و پسر نوجوان به طرف حوضچه رفت و وارد آن شد، اما همین که بدنش با آب تماس پیدا کرد، شروع به لرزیدن کرد و همانجا افتاد. افرادی که شاهد این صحنه بودند به کمک او شتافتند. آنها ابتدا برق را قطع کردند و پیکر نیمه جان وی را از داخل حوضچه بیرون کشیدند. پس از آن پلیس و اورژانس را خبر کردند و طولی نکشید که امدادگران راهی محل حادثه شدند و او را به بیمارستان منتقل کردند. معاینات اولیه از این حکایت داشت که پسر نوجوان بر اثر برق گرفتگی جانش را از دست داده و دلیل آن نیز کابل برقی بوده که از داخل حوضچه رد میشده.

 

صئ.......اطلاعرسانی

* بخش نابینایان کتابخانه شیخ کلینی (ره) برگزار میکند: "مسابقه صوتی آیه های نور: تفسیر سوره قدر با صدای استاد قرائتی": سؤالات سوره قدر:

1- شب قدر در چند آیه از سوره قدر تکرار شده است؟ الف. 2 ب. 3 ج. 4 د. 5

2- از طرف معصومین در مورد کدام یک از شبهای قدر سفارش بیشتری شده است؟ الف شب بیست و هفتم ب. شب بیست و سوم ج. شب بیست و یکم د. شب نوزدهم 3- کلمه "سلام" در آیه آخر سوره قدر به چه معنایی است؟ الف. پایان شب و شروع روز ب. سلامت فکر و روح ج. رحمت و برکت د. موارد  ب و ج. نحوه پاسخ سؤالات به صورت یک عدد سه رقمی از چپ به راست با درج نام و نام خانوادگی. به سامانه: 5000203024. زمان ارسال پاسخ مسابقه از 2 تا 24 شهریور ماه 1395. جهت کسب اطلاعات بیشتر با بخش نابینایان کتابخانه شیخ کلینی تماس حاصل فرمائید: شماره تماس: 33395655 -021

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *