شناسه خبر: 9983 منتشر شده در مورخ: 1395/6/14 ساعت: 10:33 گروه: حوادث  
دستگیری هکری که از ۱۱سالگی نابغه اینترنت بود

دستگیری هکری که از ۱۱سالگی نابغه اینترنت بود

هکر ۱۸ ساله وقتی نرم‌افزاری جاسوسی برای دوستش تهیه می‌کرد، تصورش را هم نمی‌کرد که او و دوستش قصد کلاهبرداری میلیونی از شهروندان را دارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از همشهری آنلاین اعضای این باند با استفاده از این نرم‌افزار به 300حساب بانکی دستبرد زدند و میلیون‌ها تومان کلاهبرداری کردند.تحقیقات پلیس فتای خراسان رضوی برای دستگیری این باند با شکایت 11نفر از مالباخته‌ها شروع شد. تمامی این افراد شهروندان مشهدی بودند که می‌گفتند موجودی حساب بانکی‌شان سرقت شده است. از آنجا که همه این سرقت‌ها به‌صورت اینترنتی صورت گرفته بود، تیمی از مأموران زیرنظر سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری دزدان آغاز کردند.

  • سرنخ؛ کافی‌نت
  • بررسی‌های پلیسی از این حکایت داشت که همه سرقت‌ها با هک شدن اطلاعات حساب شاکیان صورت گرفته است، اما این اتفاق چطور رخ داده بود؟ مأموران در تحقیق از مالباختگان به یک نقطه اشتراک رسیدند. اینکه همه آنها به تازگی برای خرید اینترنتی یا پرداخت قبض به کافی‌نت مراجعه کرده بودند و این یعنی حساب آنها در کافی‌نت هک شده بود.در ادامه مأموران راهی کافی‌نت‌هایی شدند که شاکیان به آنجا مراجعه کرده بودند. بررسی‌ کامپیوترهای آنجا راز هک شدن حساب‌های بانکی را فاش کرد و مشخص شد که کلاهبرداران با نصب نرم‌افزار جاسوسی موسوم به «کیلاگر» توانسته بودند اطلاعات حساب طعمه‌هایشان را به‌دست آورند. در حقیقت اعضای این باند با مراجعه به کافی‌نت‌های مختلف در مشهد، بی‌آنکه صاحب آنجا متوجه شود، این نرم‌افزار را روی کامپیوترها نصب کرده بودند. به این ترتیب هرکس از کامپیوترها برای پرداخت اینترنتی استفاده می‌کرد، این نرم‌افزار می‌توانست اطلاعات حساب و رمز اینترنتی او را برای کلاهبرداران ایمیل کند و آنها به راحتی به حساب‌ها دستبرد بزنند.
  • نقشه فرار از ایران

کارآگاهان که یک قدم به اعضای باند کلاهبرداری نزدیک‌تر شده بودند در ادامه و با بررسی‌های تخصصی در فضای مجازی موفق شدند آنها را ردگیری کنند. به گفته سرهنگ جهانشیری، عضو اصلی باند جوانی 38ساله و دیپلمه بود که فعالیتش معاملات مسکن بود و مأموران وقتی موفق به دستگیری وی شدند که راهی فرودگاه شده و قصد داشت به یکی از کشورهای اروپایی فرار کند.وی ادامه داد:‌ دومین متهم، دانشجوی 26ساله رشته معماری بود که پس از دستگیری مدعی شد با وعده‌هایی که متهم ردیف اول به او داده بود فریب خورده و با وی همدست شده است، اما سومین متهم، هکر 18ساله‌ای بود که به گفته خودش از ماجرای کلاهبرداری خبر نداشت و عضو اصلی باند با فریب از او خواسته بود که برایش نرم‌افزار جاسوسی تهیه کند و وی اصلا نمی‌دانسته که آنها قصد دارند با این نرم‌افزار به حساب‌های بانکی مردم دستبرد بزنند.سرهنگ جهانشیری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعضای این باند به 300حساب بانکی در خراسان رضوی، شمالی و دیگر استان‌ها دستبرد زده‌اند و تاکنون 11شاکی پرونده شناسایی و مشخص شده که از حساب آنها 40میلیون تومان برداشت شده است. به گفته وی، برای متهمان این پرونده قرار قانونی صادر شده و تحقیقات برای مشخص شدن مبلغ سرقت شده از تمامی حساب‌های بانکی ادامه دارد.رئیس پلیس فتای خراسان رضوی به کافی‌نت‌داران توصیه کرد که حتما پورت usb و سیستم‌های رایانه را مسدود کنند و با نصب نرم‌افزار دیپ‌فریز، اجازه نصب نرم‌افزار از سوی کاربران روی سیستم‌ها را ندهند. وی از شهروندان نیز خواست که مبادلات بانکی خود را از کافی نت‌ها و نت‌سراها و مکان‌های دارای wifi عمومی انجام ندهند و درصورت مراجعه نیز حتما به‌خاطر داشته باشند که پس از استفاده، با مراجعه به عابربانک رمز دوم کارت خود را تغییر دهند.

  • خودم هم فریب خوردم

اسمش متین است و 18سال دارد. می‌گوید که از 11سالگی نابغه کامپیوتر و اینترنت بوده و هر وقت در این زمینه به بن بست می‌رسید، غرورش باعث می‌شد که وارد فاز تازه‌ای شود و دنیای تازه‌‌ای از اینترنت را کشف کند تا جایی که حالا تبدیل به هکری شده که حتی مدتی قبل توانست سایت یکی از ارگان‌های مهم کشور را هک کند. گفت‌وگو با او را در ادامه می‌خوانید:

  • با این سن و سال کم چطور در هک و برنامه‌نویسی اینقدر ماهر شدی؟

راستش از بچگی عاشق کامپیوتر بودم. هر روز به گیم‌نت می‌رفتم و بازی می‌کردم. وقتی با اینترنت آشنا شدم، مدام در چت‌روم‌ها بودم و پیش خودم گفتم چه خوب است که خودم یکی از این چت‌روم‌ها داشته باشم. برای همین 100هزار تومان از پدرم گرفتم و به صاحب یکی از سایت‌ها دادم و دامنه چت‌رومش را که حدود 40عضو داشت خریدم. آن‌موقع 11ساله بودم. یک شب که با کدها کلنجار می‌رفتم، ناگهان دامنه پرید و سایتم را از دست دادم. بدجوری به غروم برخورده بود. یادم هست که 6ماه تمام با کامپیوترم کلنجار می‌رفتم تا اینکه موفق شدم دامنه چت‌روم را برگردانم. در این مدت زبان کدنویسی را یاد گرفته بودم و همان موقع بود که فهمیدم چطور سایت راه‌اندازی کنم.

  • و بعد چه کردی؟

شاید باورتان نشود اما از 11سالگی برای خودم درآمد داشتم. برای دیگران سایت راه‌اندازی می‌کردم و پول می‌گرفتم. ماهی 300تا 400هزار تومان درآمد داشتم.

  • پدر و مادرت خبر داشتند؟

آنها از این کارها خیلی سر درنمی‌آورند. هر دویشان زیر دیپلم هستند و پدرم با کارگری خرج خانواده را درمی‌آورد.

  • چطور تبدیل به یک هکر شدی؟

تا 13سالگی چیزی از هک نمی‌دانستم تا اینکه سایتم هک شد و من که به‌غروم برخورده بود، افتادم توی کار هک. می‌خواستم بدانم چطور می‌شود از هک شدن جلوگیری کرد. تا 15سالگی تبدیل به یک هکر حرفه‌ای شده بودم. حتی به‌عنوان پلیس افتخاری برای پلیس فتا کار می‌کردم.به‌اصطلاح شده بودم هکر کلاه سفید. مثلا سایت‌های مختلف را بررسی‌ می‌کردم و اگر حفره امنیتی داشت که باعث نفوذ هکرها شود، اطلاع می‌دادم تا اینکه یک روز متوجه شدم سایت‌ یکی از ارگان‌های مهم حفره امنیتی دارد. با آنها تماس گرفتم و گفتم که سایت‌تان مشکل دارد اما حرفم را باور نکردند. فکر کردند بچه‌‌ام و مسخره‌ام کردند. من هم دوباره به غرورم برخورد و آن سایت را هک کردم و عکسی برایشان گذاشتم. آنها هم از من شکایت کردند و پلیس فتا مرا دستگیر کرد. (با بغض ادامه می‌دهد) لپ‌تاپم را فروختم تا پول قراری را که برایم صادر شده بود پرداخت کنم. خیلی لپ‌تاپم را دوست داشتم.

  • چه شد که وارد باند کلاهبرداری شدی؟

من اصلا نمی‌خواستم وارد باندی شوم. اصلا خبر نداشتم آنها قصد کلاهبرداری دارند. سردسته باند دوست یکی از آشنایانمان بود. چون آوازه من بین فامیل پیچیده بود، یک روز پیش من آمد و گفت که از یک نفر 500میلیون تومان طلب دارد و خیلی گرفتار است. می‌گفت که اگر بتواند به‌حساب بانکی او دست پیدا کند، همه مشکلاتش حل می‌شود. من هم دلم سوخت. برنامه هک را برایش نوشتم و گفتم روی سیستم آن فرد نصب کند تا به راحتی بتواند به اطلاعات حسابش دست پیدا کند. بعد از آن اصلا خبر نداشتم که او و همدستش با نصب این برنامه روی سیستم کافی‌نت‌ها به‌حساب مردم دستبرد می‌زنند.

  • چقدر درس خوانده‌ای؟

هنوز دیپلم نگرفته‌ام.

  • می‌دانی چه سرنوشتی در انتظارت است؟

خودم هم فریب این باند را خوردم. امیدوارم قانون مرا ببخشد.

  • برای بچه‌های هم سن و سال خودت چه توصیه‌ای داری که به سرنوشت تو گرفتار نشوند؟

از هر چیزی و از هر امکاناتی به اندازه نیازشان استفاده کنند نه بیشتر. چون اگر بیشتر سراغش بروند، در آن غرق می‌شوند. راستش من از صبح تا شب با کامپیوتر سرگرم بودم و هیچ‌وقت پدر و مادرم نپرسیدند چه‌کار می‌کنی؟ شاید اگر بیشتر مراقب من بودند، تبدیل به یک هکر نمی‌شدم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *