شناسه خبر: 9939 منتشر شده در مورخ: 1395/6/7 ساعت: 08:38 گروه: اجتماعی  
جای خالی حمایت‌های بیمه‌ای از معلولان

جای خالی حمایت‌های بیمه‌ای از معلولان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان آنکه ٢ درصد جمعیت کشور واجد دریافت خدمات توانبخشی هستند گفت:حدود 1.5 میلیون نفر در کشور معلولیت متوسط به بالا دارند؛ بر همین اساس حدود یک میلیون و 300 هزار فرد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی دارای پرونده بوده که از این تعداد 36 درصد زن و 64 درصد مرد هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا حسین نحوی‌نژاد  اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در سال 2011 اعلام کرد که 15 درصد جمعیت دنیا دچار ناتوانی هستند و به اشتباه برخی‌ها این آمارها را به جامعه معلولان تعمیم داده و می‌گویند 15 درصد ایرانیان یعنی حدود 10 میلیون نفر نیز معلول هستند درحالیکه این برداشت صحیح نیست.

وی تصریح کرد: ناتوانی، طبقه بندی خاص خود را دارد یعنی فردی که عینک با شماره پایین می زند یا یک فرد مبتلا به صرع کنترل شده ، ممکن است از نظر سازمان جهانی بهداشت ناتوان محسوب شود در حالیکه در حوزه توانبخشی ایران تعریف رسمی و عملکردی برای معلولیت داریم به آن معنا فقط معلولیتهای متوسط به بالانیازمند خدمات توانبخشی در طبقه بندی معلولان قرار می گیرند.

معاون امور توان بخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن بیان آنکه بیشترین معلولیت ها در ایران از نوع جسمی و حرکتی هستند افزود: حدود 12.5 درصد از این یک میلیون و 300 هزار معلول کشور، دارای معلولیت خفیف و 18.7 درصد دارای معلولیت خیلی شدید هستند.

نحوی نژاد ادامه داد: 10.5 درصد معلولان دچار معلولیت بینایی، حدود 40 درصد دچار معلولیت جسمی و حرکتی، 26 درصد دچار معلولیت ذهنی، هشت درصد دچار معلولیت روانی مزمن، 14.5 درصد دچار معلولیت شنوایی و حدود 1.5 درصد معلولان دچار معلولیت صوت و گفتار هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، درخصوص حمایتهای بیمه ای از معلولان نیز اظهار کرد: در دنیا نظام خدمات براساس بیمه‌ها تعریف می شود؛ اما در ایران از بیمه مراقبتی غفلت شده است یعنی اگر فردی ، پیر، ناتوان یا سالمند شد یا دچار آسیب شود اگر خانواده نتواند از وی حمایت کند،نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی مجبور هستند با امکانات ناچیزی او را تحت پوشش قرار دهند.

نحوی نژاد ادامه داد: چنانچه بیمه‌های مراقبتی برای مواقع ناتوانی در کشور مستقر شوند، این افراد می توانند به راحتی از خدمات مراکز مربوطه، حمل و نقل و داروهای خاص و ویژه استفاده کنند.

وی در ادامه با تاکید برآنکه بیمه‌ها در کشور، پیشگیرانه محور نیستند افزود: می توان با انجام تست های غربالگری بسیار ارزان قیمت و مداخلات به هنگام، بسیاری از معلولیت ها را پیشگیری یا آسیب را به حداقل رساند، اما متاسفانه تستهای غربالگری و تشخیص های بهنگام در نظام بیمه‌ای ما جایی ندارد.

نحوی نژاد همچنین اظهار کرد: درحال حاضر خدمات توانپزشکی مانند گفتاردرمانی ، کاردرمانی، بینایی سنجی جزء موارد بسیار جزئی، ارتوپدی ، مشاوره ای و مددکاری در نظام بیمه‌ای جایی ندارند و بیمه فقط برای موارد فیزیوتراپی اعمال می شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *