شناسه خبر: 9908 منتشر شده در مورخ: 1395/6/1 ساعت: 08:30 گروه: اجتماعی  
خدمات راه‌آهن به معلولان و جانبازان

خدمات راه‌آهن به معلولان و جانبازان

ایجاد اداره کل خدمات ایستگاهی در راه‌آهن از سال‌های گذشته با هدف ارائه خدمات باکیفیت، نیازسنجی ایستگاه‌ها و فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم برای رفاه مسافران یک ضرورت اعلام شده و برای راه‌اندازی آن اقدامات خاصی انجام شده است.

به گزارش ایران سپید با توجه به اینکه ایستگاه راه‌آهن تهران، مرکز و شاهراه اصلی حرکت قطارها به محورهای مختلف است، نیازسنجی برای بکارگیری خدمات خاص مسافران به‌ویژه مسافران جانباز، معلول و ناتوان از همان سال‌های ابتدایی آغاز شد و در همین زمینه اداره کل خدمات ایستگاهی، اقدامات اصلی را به مرحله اجرا درآورد.

هم‌سطح‌سازی پل ورودی و خروجی ایستگاه، ایجاد رمپ، پله برقی، آسانسور و ایجاد سرویس‌های بهداشتی ویژه این افراد ازجمله فعالیت‌هایی است که در ایستگاه راه‌آهن تهران انجام و به‌عنوان الگویی برای دیگر ایستگاه‌های پرتردد ریلی معرفی شد.
همزمان با ایجاد واحد خدمات ویژه در راه‌آهن، مناسب‌سازی در ایستگاه مشهد و تبریز آغاز شده و به نتایج مطلوبی رسیده است. با توجه به اینکه ایستگاه راه‌آهن مشهد یکی از پرترددترین ایستگاه‌ها بعد از راه‌آهن تهران است، این ایستگاه مناسب‌سازی شده و در همین زمینه راه‌آهن تبریز هم مراحل اجرایی این طرح را طی می‌کند.
برای تجهیز نمازخانه‌ها و ایستگاه‌های بین‌راهی محور تهران ـ مشهد به امکانات رفاهی، به تازگی مناقصه‌ای برگزار شده است. برای مسیرهای بین راهی گرمسار، سمنان، دامغان، نقاب، شاهرود، نیشابور و مشهد امکاناتی مانند پله‌برقی، آسانسور و همسطح‌سازی سکوها و دیگر اقدامات ویژه مسافران و زائران اجرا می‌شود.
 
عمر بالای ناوگان مسافری موجب شده نتوانیم طرح مناسب‌سازی را درون واگن‌های قطار اجرا کنیم اما همزمان با اجرایی شدن طرح، نسبت به ارائه خدمات ویژه برای سوار یا پیاده شدن مسافران جانباز، معلول و ناتوان اقدام و امکانات رفاهی را فراهم خواهیم کرد.

اعضای انجمن جانبازان نخاعی می‌توانند از ایستگاه‌های راه‌آهن تهران و دیگر ایستگاه‌هایی که طرح مناسب‌سازی برای رفاه مسافران را اجرا کرده‌اند بازدید کنند. امروز سمت و سوی راه‌آهن در کنار اهداف چشم‌انداز، دستیابی به جایگاه برتر در ارائه خدمات مسافری مانند کشورهای توسعه‌یافته است، بنابراین ارائه پیشنهادها و راهکارهای مناسب می‌تواند راه‌آهن را برای دست یافتن به اهداف موردنظر یاری کند. در حال حاضر خودروهای برقی و بالابر برای افراد ناتوان در راه‌آهن تهران، مشهد و تبریز مستقر شده است.

هم‌اکنون خودرو بالابر در ایستگاه‌های تهران و مشهد عملیاتی شده و در تبریز هم مستقر خواهد شد. دو خودرو برقی هم برای ایستگاه راه‌آهن تهران سفارش شده است که به زودی در سکوهای ایستگاه برای سوار و پیاده شدن مسافران استفاده خواهد شد. از سوی دیگر بر اساس روال گذشته، تخفیف ۵۰درصد بهای بلیت قطار برای تمامی جانبازان و خانواده شهدا در راه‌آهن اعمال می‌شود و شرکت‌های مسافری با وجود خصوصی شدن، این تخفیف را اعمال می‌کنند.
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *