شناسه خبر: 9884 منتشر شده در مورخ: 1395/5/27 ساعت: 10:17 گروه: دانش و فن آوری  
«نیکو» عجیب‌ترین جرم آسمانی در منظومه شمسی

«نیکو» عجیب‌ترین جرم آسمانی در منظومه شمسی

در منظومه شمسی گاهی اجرام عجیبی کشف می‌شوند که همه چیزشان با سیارات و ستاره‌هایی که تاکنون شناخته شده‌اند متفاوت است اما به تازگی نیز یک جرم فرانپتونی (TNO) با نام «نیکو» کشف شده است که گویا از همه عجیب‌تر است.

به گزارش ایران سپید به نقل از خبرگزاری آنا در منظومه شمسی گاهی اجرام عجیبی کشف می‌شوند که همه چیزشان با سیارات و ستاره‌هایی که تاکنون شناخته شده‌اند متفاوت است اما به تازگی نیز یک جرم فرانپتونی (TNO) با نام «نیکو» کشف شده است که گویا از همه عجیب‌تر است.به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Astronomy، آنچه این جرم را به یک راز تبدیل کرده است، ساختار و ترکیب‌بندی آن نیست، بلکه شکل و جایگاه مداری‌اش است. به نظر می‌رسد این جرم تنها یک تکه یخ به قطر حدود ۲۰۰ کیلومتر است و در مرز پایینی اجرامی قرار می‌گیرد که در رده سیاره‌ کوتوله هستند. اجرامی با این اندازه و ساختار در کمربند «کویپر» و دورتر از آن فراوان یافت می‌شوند.چیزی که در مورد نیکو واقعا شگفت‌آور است این است که بسیار بسیار بسیار بالاتر از دایره‌البروج –صفحه‌ای که سیاره‌های منظومه‌های شمسی در آن به گرد خورشید می‌چرخند- قرار دارد و زاویه میان مدار زمین با این صفحه صفر در نظر گرفته شده است. پس با این اوصاف، زاویه نیکو با آن چقدر است؟ 110 درجه! به بیان دیگر، مدار این جرم عجیب آسمانی آنقدر کج است که از 90 درجه به بالاست و به بیان روشن‌تر، جهت مدار آن خلاف جهت چرخش خورشید است.در توضیح بیشتر دایره‌البروج باید گفت که دایره‌ای فرضی‌ای در آسمان است که از دید ساکنان کره زمین به نظر می‌آید که خورشید در مدت یک سال آن دایره را طی می‌کند.جالب است بدانید که کج‌ترین مدار را در میان سیارات، سیاره عطارد دارد که هفت درجه بالاتر از دایره‌البروج قرار دارد. در میان سیاره‌های کوتوله، پلوتو و «اریس» به ترتیب 17 و 44 درجه با این صفحه زاویه دارند و بسیاری از سیارات کوتوله دیگر در همین رنج قرار می‌گیرند.اریس دومین سیاره کوتوله بزرگ و دومین جسم فرانپتونی بزرگ منظومه خورشیدی پس از پلوتو است که پس از کشف، به‌عنوان سیاره دهم منظومه خورشیدی شناخته‌ شد. اما در سال ۲۰۰۶، اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی تعریف جدیدی از سیاره کرد و اریس به همراه سرس، پلوتو، هائومیا و ماکی‌ماکی در گروه سیارات کوتوله قرار گرفت و شمار سیارات منظومه خورشیدی به هشت تا رسید.به طور کلی، تعداد زیادی از اجرام کوچک‌ منظومه خورشیدی از جمله سیارک‌ها و دنباله‌دارها مدارهای کج دارند ولی نیکو به طور قطع یکی از بزرگ‌ترین اجرامی است که چنین مداری دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *