شناسه خبر: 9830 منتشر شده در مورخ: 1395/5/19 ساعت: 10:36 گروه: اجتماعی  
تسهیلات یک‌ونیم میلیون تومانی سفر عتبات برای ودیعه‌گذاران عمره
رئیس سازمان حج و زیارت:

تسهیلات یک‌ونیم میلیون تومانی سفر عتبات برای ودیعه‌گذاران عمره

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به هر نفر از ودیعه گذاران عمره علاقمند به سفر عتبات ۱/۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر، سعید اوحدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار داشت: از آنجا که فعلاً‌ عمره مفرده برگزار نمی شود هر یک از ودیعه گذاران عمره در صورت تمایل به سفر به عتبات می توانند از تسهیلات یک و نیم میلیون تومانی برای سفر به عتبات بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: بانک های ملی و ملت برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده و شرایط اقساط و بازپرداخت آن نیز روز سه شنبه مشخص خواهد شد. 

اوحدی با بیان اینکه سفر پیاده روی اربعین نیز از طریق سامانه سما صورت خواهد گرفت گفت: طبق قانون همه کسانی که تمایل سفر به عتبات دارند باید در این سامانه نام نویسی کنند و گروه هایی هم که تمایل به سفر دارند حداقل باید پنج نفره و حداکثر ۴۰ نفره باشند و اگر افرادی انفرادی هستند سامانه آنان را در گروه های پنج نفره ساماندهی و از طریق پیامک به آنان موضوع را اطلاع رسانی می کند.

۲۲ هزار نفر در سامانه سما ثبت نام کرده اند

وی تصریح کرد: از سه روز گذشته تاکنون ۲۲۰۰۰ نفر در سامانه سما ثبت نام کرده اند و نام نویسی تا ۱۵ صفر ادامه دارد و پیش بینی ها نیز حکایت از حضور دو میلیون زائر ایرانی در اربعین امسال در عراق دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: راه اندازی سامانه سما در سهولت ساماندهی علاقمندان به سفر به عتبات و همچنین ترافیک خودرویی و نفر در مرزها نقش جدی ای ایفا خواهد کرد چرا که بر اساس حجم جاده و گذرگاه های خروجی مرزی علاقمندان را برای خروج از کشور به صورت هوشمند هدایت می کند.

اوحدی با بیان اینکه طبق مصوبه هیئت دولت ازسرگیری عمره منوط به محاکمه و مجازات دو پلیس سعودی است افزود: متأسفانه هنوز دولت سعودی هیچ اقدامی برای محاکمه و مجازات این دو پلیس خطاکار صورت نداده است در حالی که در همان روزهای نخستین ارتکاب جرم باید این اقدام صورت می گرفت.

وی همچنین با اشاره به ممانعت دولت سعودی در پذیرش شرایط ایرانیان برای حج تمتع نیز گفت: متأسفانه تضمینی برای امنیت زائران ایرانی فراهم نشد و حتی به ایرانیان مقیم خارج کشور که از شرکت های کشورهای مختلف ممکن است قصد سفر به حج تمتع را داشته باشند توصیه می کنیم در این باره به طور جدی ملاحظه کنند چرا که در این گونه موارد وزارت امور خارجه توصیه به پرهیز از حضور می کند. 

سهمیه حج تمتع امسال را برای سال بعد نیز مطالبه خواهیم کرد

اوحدی در پاسخ به این پرسش که تکلیف سهمیه حج ایران چه می شود؟ اظهار داشت: ما سهمیه حج تمتع امسال را برای سال بعد نیز مطالبه خواهیم کرد چون که این مصوب سازمان همکاری های اسلامی است و دولت سعودی نیز باید بداند که این جزء حقوق شرعی ماست و آنان باید در ظلمی که مرتکب شده اند نیز پاسخگو باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: متأسفانه تاکنون دولت عربستان هیچ دیه شرعی شهدای فاجعه منا و سقوط جرثقیل را به اتباع کشورهای اسلامی پرداخت نکرده است.

سعید اوحدی افزود: آنان با فضاسازی و تبلیغات به گونه ای وانمود کردند که گویا دیه قربانیان به زودی پرداخت می شود حال آنکه مدتهای طولانی از زمان این دو حادثه گذشته اما کمترین مبلغی به هیچ یک از خانواده های قربانیان کشورهای اسلامی پرداخت نکرده اند.

وی با یادآوری خودداری عربستان از تضمین امنیت زائران حج تمتع گفت: از دور اول و دوم مذاکرات مشخص بود که آنان تمایلی به پذیرش زائران در سال جاری ندارند چرا که وقتی می گفتیم که امسال ۴۶۵ زائر ما شهید شده است و باید برای حج تمتع جدید تضمین امنیت ارائه کنید پاسخ می دادند که ما نمی توانیم کلمه امنیت را در همکاری دوجانبه قید کنیم چرا که این واژه در عربستان بار سیاسی دارد.

اوحدی افزود: البته ناهماهنگی های بسیاری نیز میان وزارت حج، وزارت کشور و وزارت خارجه عربستان وجود داشت و این مسئله بارها با مصادیق مختلفی آشکار شد.

حق بیمه ۹۰ درصد از قربانیان فاجعه منا در داخل کشور پرداخت شده است

وی در ادامه با بیان اینکه حق بیمه ۹۰ درصد از قربانیان فاجعه منا در داخل کشور پرداخت شده است گفت: همه خانواده ای شهدای فاجعه منا تحت پوشش کامل بیمه درمانی هستند بنابراین مراکز درمانی موظف به ارائه خدمات به این خانواده های عزیز بدون عذر و بهانه و دریافت هزینه هستند.

اوحدی درباره پیگیری حقوقی فاجعه منا نیز افزود: به زودی هیئتی حقوقی از وزارت خارجه عازم فرانسه خواهد شد تا با توجه به امکاناتی که در اختیار است بتوانند پیگیری این مهم را ادامه دهند هرچند سعودی ها هیچ همکاری ای از طریق کشور فرانسه نیز نداشته اند.

وی با بیان اینکه پیگیری حقوقی فاجعه منا به طور جدی ادامه دارد و تلاش های بسیاری نیز از دستگاه های مختلف در این باره صورت گرفت است در عین حال گفت: مشکل اینجاست که یک طرف کمیته حقیقت یاب این فاجعه، دولت سعودی است و از آنان درخواست کردیم امکانات و فیلم های ضبط شده آن فاجعه را در اختیار ما قرار دهند که کوچکترین اقدامی نکردند ولی ما هرگز از تلاش های خود برای احقاق حقوق قربانیان این فاجعه کوتاه نخواهیم آمد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *