شناسه خبر: 973 منتشر شده در مورخ: 1392/9/3 ساعت: 11:48 گروه: اجتماعی  
دیدنی های شهرستان بستان آباد

دیدنی های شهرستان بستان آباد

شهرستان بُستان‌آباد یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. مرکز این شهرستان، شهر بستان‌آباد می‌باشد. دمای مرکز این شهرستان گاهی به ۴۶- درجه سانتیگراد رسیده است و به همین دلیل سردترین شهر ایران لقب گرفته است.

شهرستان بُستان‌آباد یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است. مرکز این شهرستان، شهر بستان‌آباد می‌باشد. دمای مرکز این شهرستان گاهی به ۴۶- درجه سانتیگراد رسیده است و به همین دلیل سردترین شهر ایران لقب گرفته است.

بستان‌آباد یکی از شهرستانهای مهم استان آذربایجان شرقی است که در ۴۵ کیلومتری شرق تبریز در مسیر ترانزیتی تبریز- تهران و تبریز- سراب و اردبیل واقع است. این شهرستان بین شهرستانهای مراغه، هریس، هشترود، میانه، تبریز و سراب (از شمال به هریس، از جنوب به شهرستان هشترود، از غرب به تبریز، از شرق به شهرستانهای سراب و میانه و از جنوب غربی به شهرستان مراغه) محدود می‌شود.

پستی و بلندی‌ها

بستان‌آباد منطقه‌ایست کوهستانی که سراسر قسمت جنوبیش را کوههای پربرف و مرتفع پوشانده‌است. شمال آن در امتداد کوههای بزغوش و غرب این شهرستان در امتداد کوههای مورو داغ به ارتفاع ۲۹۶۰ متر در دنباله کوههای مورو داغ و بزغوش بنام تک آلتی و گردنه معروف شبلی قرار گرفته‌است. مرتفع‌ترین نقطه شهرستان کوه سهند به ارتفاع ۳۷۷۲ متر می‌باشد.

پوشش گیاهی، جنگل و مرتع

گیاهان طبیعی منطقه اغلب به علت تبدیل مراتع به زمین کشاورزی از بین رفته و مقدار کمی از آنها از جمله گرافیدها و خار شتر و انواع Dietalel دیده می‌شود. در دوره‌ها و نقاط گود اطراف روستاها که آب زیرزمینی بالا و رطوبت زیاد است درختان زبان گنجشک و تبریزی و نارون دیده می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی

  • تالاب قوری‌گل در ۱۵ کیلومتری بستان آباد و ۳۰ کیلومتری تبریز
  • آبگرم درمانی در مرکز شهر
  • دره زیبای شاهیوردی در دامنه کوه جام سهند
  • دامنه‌های سلسله جبال سهند و بزقوش
  • تالاب آلمالو گلی در نزدیکی روستای آلمالو
  • تالاب آلقاز در دامنه کوه قاسم داغی
  • کوه حیدربابا در روستای خشکناب زادگاه شهریار
  • پیست اسکی سهند
  • درهٔ سعیدآباد
  • غار اسکندر و استیار
  • غار آق‌بلاغ

فطیر محلی، معروفترین سوغاتی بستان آباد از دیر باز معروف بوده و کام میهمانان را شیرین می‌کند. لازم به ذکر است بزرگترین فطیر (نان سنتی) ایران در شهر بستان آباد پخت شده است.

روستای شنگل آباد ازتوابع بستان آباد تاریخ کهن دارد دارای باغهای بزرگ گردو ، به و سیب گلابی که تولید کننده برزگ گردوهای کاغذی بوده و دشتها وکوه‌های زیبا وگیاهان دارویی و از بهترینهای منطقه می‌باشد که در پایین کوه حیدر بابا قراردارد این روستای ویلایی زاد گاه خان هابوده و است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *