شناسه خبر: 9728 منتشر شده در مورخ: 1395/5/4 ساعت: 08:32 گروه: اجتماعی  
شهر دسترس پذیر، حق همه معلولان است

شهر دسترس پذیر، حق همه معلولان است

نامناسب بودن معابر و خیابانهای شهرمان از جمله معضلاتی است که در همه شهرها کم یا زیاد شهروندان با آن رو برو هستند، اما شهروندان دارای معلولیت این مشکلات را بیشتر حس میکنند و با آن سر و کار دارند.

به گزارش ایران سپید نامناسب بودن معابر و خیابانهای شهرمان از جمله معضلاتی است که در همه شهرها کم یا زیاد شهروندان با آن رو برو هستند، اما شهروندان دارای معلولیت این مشکلات را بیشتر حس میکنند و با آن سر و کار دارند.

معلولان شهرستان بانه دست به کار شدند تا با مطرح کردند مشکلاتشان با مسئولان شهری، قدمی برای حل این معضل بردارند. مهدی فردیان، عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان و کمبینایان شهرستان بانه در این خصوص گفت: شهرستان بانه از نظر مناسبسازی معابر برای اقشاری همچون معلولان، سالمندان و... بسیار نامناسب و غیر قابل دسترس بود و در این رابطه جلسات متعددی را با خدمات شهری شهرداری و واحد عمران این شهرستان برگزار کردیم.

حضور افراد دارای معلولیت در این جلسات منجر به تغییر دیدگاه مسئولان به امر مناسبسازی شد تا مسئولان نگاه تخصصیتری نسبت به مناسبسازی در این شهرستان داشته باشند. وی افزود: طی این جلسات مقرر شد، مسیرهایی که نابینایان بیشتر با آن سر و کار دارند را به کفپوشهای برجسته و علائم ویژه مجهز کنند. مکانهایی که برای انجام مناسبسازی در دستور کار قرار گرفتند شامل بانکها، ادارات دولتی، مراکز خرید و درمانگاهها است. فردیان بیان کرد: جلسه مشترکی میان بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان بهزیستی و شهرداری این شهرستان برگزار شد تا به مسأله مناسبسازی رسیدگی شود.

نمایندگان این ارگانها به همراه برخی اعضای انجمن نابینایان بانه با حضور در خیابانها مناسبسازیها را بررسی کردند و مشکلات را به صورت عملی به این نمایندگان نشان داده شد. سعی کردیم نگرش مسئولان را نسبت به امر مناسبسازی تغییر دهیم و مشخص کردیم هر گروه از شهروندان چه نیازهایی برای تردد در سطح شهر دارند. این عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان شهرستان بانه ادامه داد: مشکلات جدیدی که در موضوع مناسبسازی با آن مواجه هستیم، ساختمانهای نوساز است که اصول مناسبسازی را رعایت نکردند. در این زمینه نیز با افرادی که در حوزه ساخت و ساز به صورت عمده در شهرستان فعالیت میکنند، چه بخش خصوصی چه دولتی، رایزنیهایی انجام دادیم تا در پروژه هایشان اصول مناسبسازی را رعایت کنند.

خوشبختانه این نشستها با استقبال پیمانکاران رو برو شد و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت. وی در پایان گفت: انجام این مناسبسازیها آغاز شده، اما سرعت لازم برای دسترسی هرچه سریعتر معلولان به فضای شهری مناسب را ندارد.

برای پیگیری روند مناسبسازیها از سوی شهرداری بانه، با کیوان صالحزاده، معاون عمرانی شهرستان بانه به گفتگو پرداختیم. وی در خصوص روند مناسبسازیها گفت: نشستهای متعددی که با سازمان بهزیستی، سازمان نظام مهندسی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین انجمن نابینایان در خصوص ساماندهی ساختمانهای جدید الاحداث داشتیم تا بتوانیم  مکان مناسبی را برای استفاده همه اقشار ایجاد کنیم.

طی چندین مرحله، از معابر سطح شهر بازدید کردیم تا مشکلات تردد افراد دارای معلولیت را بررسی کنیم. در حال حاضر قراردادهایی را با شرکتهای پیمانکاری منعقد کردیم تا هرچه زودتر مناسبسازیها انجام شود. از سال 93 که شهرداری اقدام به بازسازی پیاده راهها کرده است، کفپوشهای برجسته ویژه نابینایان در این مکانها نصب شده است و مابقی دسترسیها نیز در حال انجام است. ما اکنون در ابتدای راه هستیم و امیدواریم بتوانیم شهری مناسب برای همه شهروندان بسازیم. (جعفری)

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *