شناسه خبر: 9714 منتشر شده در مورخ: 1395/5/3 ساعت: 08:21 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 3 مرداد 1395

روزنامه یکشنبه 3 مرداد 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 3 مرداد 1395،

 19 شوال 1437،

24 ژوئیه 2016

سال بیستم شماره 5339

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

برنامه مهارتهای روزمره برای معلولان برای اولین بار اجرا میشود 2

مبارزه با تروریسم، راهی جز مبارزه بی امان و فراگیر ندارد 4

«کمره ای» مدیر کل آموزش و پرورش پایتخت شد 6

ضرب العجل اجرای پرونده الکترونیک 9

روبات چوپان ساخته شد

زهرا نعمتی، قهرمان قهرمانان ورزش ایران شد 11

جعبه جادو

اتوبوس حامل معلولان دچار حریق شد 18

اطلاعرسانی

 

صئ........ویژه

* برنامه مهارتهای روزمره برای معلولان برای اولین بار اجرا میشود: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از اجرای برنامه ای با عنوان «مهارتهای روزمره» برای معلولان خبر داد و گفت: این برنامه امسال به برنامه های معلولان اضافه شده و با ارائه تجهیزات خاص و آموزش این مهارتها، معلولان قادر خواهند بود به زندگی روزمره خود بازگردند. حسین نحوینژاد افزود: طی 30 سال گذشته از ارتقاء مهارتهای زندگی روزمره برای معلولان غافل بودیم، در حالی که با بکارگیری برخی تجهیزات میتوان به معلولان در این زمینه کمک زیادی کرد. نحوینژاد با اشاره به نیاز معلولان و برخی سالمندان به مراقب، گفت: یکی از مشکلاتی که مراقبین ما دارند این است که کسی به آنان آموزشهای لازم در زمینه مراقبت از معلولان و سالمندان نداده و جا بجایی معلول و سالمند برای آنان سخت است و اگر وارد خانواده های این معلولان و سالمندان شوید، اکثر فرزندان بعد از دو تا سه ماه کمردرد میگیرند. وی ادامه داد: بنابر این میتوان از تجهیزاتی مانند لیفتینگ (بالابر) برای جا بجایی معلولان و سالمندان استفاده کرد که بتوانیم آنان را از جایشان بلند کنیم و به دستشویی ببریم و لازم نیست که یک بالابر الکتریکی برای آنان بگیریم که هشت هزار یورو پول آن باشد، بلکه با وسایل ساده نیز میتوان این کارها را انجام داد تا آنان به زندگی روزمره خود بازگردند. وی خاطرنشان کرد: با شرکتهای وارد کننده تجهیزات توانبخشی، صحبتهایی در این زمینه شده تا با در نظر گرفتن وجهه اقتصادی تجهیزات توانبخشی، وسایل لازم را برای معلولان تأمین کنند. نحوینژاد در ادامه به مقایسه وضعیت توانبخشی ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: به لحاظ نیروی انسانی و طرح و برنامه و فعالیتهای جامع محور در منطقه نمونه هستیم و شاید در قطر چند بیمارستان تخصصی توانبخشی وجود داشته باشد، اما خدمات جامعه نگر ندارند و برنامه جامعه نگر توانبخشی ایران در منطقه نمونه است.

 

صئ........سیاسی

* مبارزه با تروریسم راهی جز مبارزه بی امان و فراگیر ندارد: سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن حادثه تروریستی در مونیخ آلمان، با ملت و دولت آلمان ابراز همدردی کرد و گفت: مبارزه با تروریسم راهی جز مبارزه بی امان و فراگیر ندارد. بهرام قاسمی به دنبال وقوع تیر اندازی در یک مرکز خرید در شهر مونیخ آلمان تصریح کرد: امروز مبارزه با تروریسم، در هر شکل آن و در هر کجا به عنوان یک خواست جدی و فوری جامعه جهانی، باید سرلوحه تمامی کشورها و در یک اجماع بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

* گزینه اول احزاب اصلاحطلب برای انتخابات سال آینده همچنان روحانی است: یک عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: اگر آقای روحانی به دنبال تحقق شعارهای سال 92 باشد، اصلاحطلبان همچنان از او حمایت خواهند کرد. محمد نیشابوری، رئیس دفتر سیاسی حزب اسلامی کار گفت: قاعدتاً گزینه اول احزاب اصلاحطلب تا این لحظه همچنان آقای روحانی است، مگر آنکه در یک سال آینده که وزارت کشور پیشنهاد تاریخ برگزاری انتخاباتها را داده است، اتفاقی بیافتد.

 * انتخابات سال آینده شوراها در شهر ری مستقل از تهران برگزار نمیشود: علیپور مطلق، مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: انتخابات سال آینده پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهر ری به طور مستقل برگزار نمیشود و این شهر همچنان جزو حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات است.

* اوباما هر گونه ارتباط کشورش با کودتای ترکیه را رد کرد: رئیس جمهوری آمریکا گفت: درخواست استرداد روحانیِ در تبعید و مخالف دولت آنکارا که به سازماندهی کودتای ترکیه متهم است طبق قوانین آمریکا پیگیری میشود. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری گفت: من به اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تلفن کرده و گفتم که آمریکا هیچ اطلاع قبلی از کودتای نافرجام نداشته است.

 

صئ........اجتماعی

* «کمره ای» مدیر کل آموزش و پرورش پایتخت شد: طی مراسمی «علیرضا کمره ای» جایگزین «اسفندیار چهاربند»  به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران شد. کمره ای پیش از این مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بود.

* حذف دفترچه های درمان تأمین اجتماعی در تهران: محمدعلی همتی، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی جزئیات حذف پایلوت دفترچه های درمان تأمین اجتماعی در تهران را اعلام کرد. وی اظهار کرد: زیرساختها برای استفاده کارت هوشمند درمان فراهم شده و این آمادگی را پیدا کرده ایم که بتدریج دفترچه های کاغذی را کنار بگذاریم. فعلاً و در ابتدای اجرا، تنها درمانگاه آزادی تأمین اجتماعی تحت پوشش این طرح قرار میگیرد. وقتی بیمار وارد این مرکز میشود، کد ملی خود را اعلام میکند و موقتاً کارتی برای او صادر میشود که میتواند امور درمانی خود را توسط آن پیگیری کند.

* فرزاد هوشیار، رئیس سازمان رفاه شهرداری تهران از درآمدهای نجومی متکدیان بر سر چهار راههای شهر خبر داد و گفت: اطلاعات به دست آمده نشان میدهد تکدیگری برای 50 درصد متکدیان پایتخت به منظور رفع نیازهای اولیه آنها انجام نمیشود و به عبارت دیگر 50 درصد متکدیان تهران نیاز مالی ندارند و تکدیگری را به عنوان شغل برای کسب درآمد انتخاب کرده اند. در شهر تهران با گداهایی مواجه هستیم که ماهانه سه تا هفت میلیون تومان درآمد دارند.

* احداث بیش از 500 بوستان و پارک کودک: سعیدرضا جندقیان، سرپرست معاونت امور دهیاریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: 520 بوستان روستایی و پارک کودک امسال در سراسر کشور احداث میشود. با برنامه ریزیهای انجام شده در سال جاری، جمعیت بهره مند از بوستانهای چندمنظوره روستایی از 14 درصد به 16 درصد افزایش مییابد. تا کنون بیش از پنج هزار بوستان روستایی احداث شده است.

صئ........اقتصادی

* طرح حذف مشاغل سخت و زیانآور: سیدحسن هفده تن، معاون وزیر کار با اعلام اینکه تا پایان سال، مشاغل سخت در صنعت نساجی امحاء خواهد شد، گفت: همه برنامه های ملی که از ابتدا تا کنون شکست خورده اند و شاخصهایی که محقق نشدند، متأثر از عملکرد جزیره ای دستگاههاست. هفده تن سیستم جدید بازرسی کار، مدل خود بازرسی درون کارگروهی و امحای مشاغل سخت و زیانآور را از جمله برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در حوزه مشاغل سخت و زیانآور، به دنبال سالمسازی محیط کار هستیم که مشاغل سخت و زیانآور را امحا کنیم؛ در این زمینه تا پایان سال مشاغل سخت و زیانآور در صنایع نساجی را امحا میکنیم.

* تورم باز هم کاهش یافت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم سالانه در تیر ماه سال جاری با نیم درصد کاهش نسبت به ماه قبل، به ۹ درصد رسیده است.

 

 

صئ........بهداشت و سلامت

* ضرب العجل اجرای پرونده الکترونیک: به گفته دکتر علیرضا مهدوی، معاون اداره بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، تا شهریور ماه امسال دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید استفاده از سیستم پرونده الکترونیک را آغاز کنند. این نرم افزار که قرار است اطلاعات بهداشتی ایرانیان را ثبت و ضبط کند، به سیستم کاغذی شبکه بهداشت پایان میدهد و از موازی کاری و صرف هزینه برای غربالگری مردم جلوگیری میکند. در حال حاضر نیز 8 دانشگاه علوم پزشکی این سیستم را عملیاتی کرده اند. این در حالی است که زیرساختهای مخابراتی کشور هنوز در نقاط دوردست حضور ندارد و باید منتظر عملکرد وزارت فناوری و اطلاعات به عنوان یکی از دستگاههای مسئول ماند. مهدوی گفت: تمام دانشگاههای علوم پزشکی کشور با سامانه یکپارچه "سیب" کار میکنند که بر اساس داشتن زیرساخت مثل دسترسی به کامپیوتر و اینترنت و... است.

* خالکوبی و حجامت, دو عامل مهم ابتلا به هپاتیت c: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خالکوبی و حجامت را دو عامل مهم در ابتلا به هپاتیت C عنوان کرد و گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، باید تا 15 سال آینده هپاتیت C در ایران ریشه کن شود. دکتر ملکزاده گفت: در حال حاضر نزدیک به 190 هزار نفر ایرانی به هپاتیت C مبتلا و نیازمند درمان هستند، اما تا کنون 60 نفر از این افراد شناسایی شده اند. امکانات درمانی ما نیز تنها برای درمان 6000 نفر کافی است. در صورت ادامه این وضعیت ممکن است بیماری گسترش یابد.

* واکسیناسیون هپاتیت برای افراد زیر 40 سال: رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از برنامه جدید وزارت بهداشت برای واکسینه کردن افراد زیر 40 سال در برابر هپاتیت B خبر داد. دکتر محمدمهدی گویا گفت: برنامه 15 ساله ای تدوین شده است تا بیماریهایی که از طریق تماس خونی یا جنسی انتقال مییابند را ریشه کن کنیم که از جمله آنها هپاتیت B و C است.

 

صئ........دانش و فناوری

* روبات چوپان ساخته شد: محققین دانشگاه سیدنی استرالیا روباتی را با نام SwagBot ساخته اند که قادر به هدایت گله های گاو و گوسفند است؛ ضمن اینکه آنها را از نزدیک شدن با خطرات احتمالی در مسیر چراگاه باز میدارد. SwagBot میتواند به صورت هوشمندانه و مستقل عمل کند. از تواناییهای این روبات جالب، ناوبری صحیح مسیر، هدایت گله به بهترین مسیر ممکن و مراقبت دقیق از آنها است. SwagBot دارای حسگرهایی است که به آن اجازه میدهد تا شرایط طبیعی گله را در چراگاه زیر نظر بگیرد. همچنین حسگرها این امکان را برای روبات فراهم میکنند که دمای بدن دام را ارزیابی و در صورت بیمار بودن آن را به کاربر خود گزارش دهد؛ ضمن اینکه میتوانند جراحات وارده بر روی بدن دام را در صورت برخورد با موانع شناسایی کند. SwagBot قادر است چراگاه را بررسی و گله را به قسمت سرسبزتر آن هدایت کند.

 

صئ........ورزشی

* زهرا نعمتی، قهرمان قهرمانان ورزش ایران شد: زهرا نعمتی، از سوی سازمان قهرمانان ملی ورزش ایران به عنوان قهرمان قهرمانان برتر سال ۱۳۹۴ ورزش ایران انتخاب شد. این سازمان به منظور الگوسازی برای جوانان جامعه، قهرمانان برتر سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴ شمسی) ایران را با همفکری با فدراسیونهای ورزشی و کارشناسان متخصص کشور انتخاب و پس از تأیید شورای مرکزی معرفی کرد. نکته جالب توجه در این گزارش، عدم انتخاب نفر برتر از ورزش نابینایان و فدراسیون نابینایان است که باز هم بیتوجهی مسئولین به ورزش نابینایان و به حساب نیاوردن فدراسیون نابینایان به عنوان یک فدراسیون مستقل را نشان میدهد. این در حالی است که از فدراسیون ورزشهای ناشنوایان و جانبازان و معلولین، نفرات برتر معرفی شده اند. قهرمانان برتر سال ۹۴ ورزش ایران به شرح زیر است: فوتبال: فرشته کریمی، والیبال: سعید معروف، بسکتبال: بهنام یخچالی، هندبال: پوریا نوروزی، اسکی: حسین ساوه شمشکی، تکواندو: مهدی خدابخشی، کاراته: حمیده عباسعلی، ژیمناستیک: هادی خنارینژاد، ووشو: حمیدرضا قلیپور، بوکس: احسان روزبهانی، وزنه برداری: کیانوش رستمی، کبدی: معراج شیخ، ورزش دانشگاهی: نجمه خدمتی، ناشنوایان: مریم عبدی، کانگفو: کیا سلیمی، جودو: سعید مولایی، ورزش زورخانه ای و پهلوانی: جابر صادقزاده، کشتی آزاد: حسن رحیمی، کشتی فرنگی: قاسم رضایی،  دو و میدانی: حسن تفتیان، قایقرانی: عادل مجللی، تیر اندازی: الهه احمدی، تیر اندازی با کمان: اسماعیل عبادی، جانبازان و معلولین: سیامند رحمان، شمشیربازی: مجتبی عابدینی، پرورش اندام: بابک اکبرنیا، دوچرخه سواری: آروین گودرزی، کوهنوردی: عظیم قیچیساز، بولینگ و بیلیارد: سهیل واحدی، سنگنوردی: رضا علیپور، شطرنج: علیرضا فیروزجاه، تنیس روی میز: نوشاد عالمیان شنا، شیرجه و واترپلو: آریا نسیمیشاد.

صئ........جعبه جادو

* بحث درباره تأسیس تلویزیون را تا به آنجا رساندیم که رئیس وقت، به منظور ایجاد تسهیلات مدیریتی و همچنین یکسان سازی در سیستم اداره رسانه، رادیو و تلویزیون را در سال 1350 ادغام کرد و عنوان رسانه به سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران تغییر یافت. در طول این مدت، یعنی از زمان ملی شدن تلویزیون تا ادغام آن با رادیو، مدیران سازمان به فکر مکان مناسبی برا استقرار و تمرکز تلویزیون افتادند. آنچه فکر مدیران را مشغول میکرد، موقعیت محلی مکان و همچنین بحث آینده نگری بود؛ برای مدیران مهم بود که محل ساختمانهای تلویزیون، یکی از بلندترین نقاط شهر باشد تا امکان استقرار تجهیزات فرستنده برنامه ها آسان باشد و از دیگر سو، آن محل به عنوان مکان دائمی رسانه تثبیت شود. بر همین اساس و با تمهیداتی که در نظر گرفته شد، منطقه ای وسیع در شمال پایتخت (خیابان ولیعصر فعلی) را برای احداث ساختمانهای جدید در نظر گرفتند. ظاهراً زمینهای این منطقه متعلق به دولت بود و عملاً در اختیار تلویزیون قرار گرفت. در باب وجه تسمیه جام جم، در شماره گذشته کوتاه سخنی رفت. به مرور ساختمانهای مختلف جام جم با طراحی معماران و مهندسان ایرانی و با نظارت مهندسان فرانسوی ساخته شد؛ البته حضور فرانسویها تقریباً در اوایل کار بود و بعد از شکلگیری تدریجی محیط مجموعه، عملاً کار احداث ساختمانهای دیگر به طور کامل در اختیار مهندسان ایرانی قرار گرفت. در خصوص هر یک از ساختمانهای جام جم، به مرور و بر حسب گزارشهایی که تهیه میشود، سخن خواهیم گفت، اما آنچه امروز مد نظر ماست، سخنی کوتاه در خصوص محیط بیرونی جام جم، یعنی محوطه آن است. آنچه ما امروز به عنوان جام جم میشناسیم، مجموعه بزرگیست متشکل از چندین ساختمان، اعم از ساختمانهای اداری، تولید، شیشه ای یا ریاست، شهدای رادیو، معاونت خبر، اداره کل روابط عمومی یا مدرسه سابق، دوبلاژ، برون مرزی، معاونت سیما و.... همچنین مسجد بلال، رستورانها، قنادی، پمپ بنزین و.... که در محیط بزرگی به مساحت 62 تا 63 هکتار متمرکز شده است. کل مجموعه شامل چند درب ورودیست؛ از شرق و خیابان ولیعصر دربهای مسجد بلال و جام جم، از غرب یعنی اتوبان چمران و جنب خیابان سئول که اختصاصی شبکه خبر است، از شمال درب پارکوی و از جنوب درب نیایش که به درب مدیران معروف است. علاوه بر ساختمانهای مختلف که در گوشه گوشه مجموعه احداث شده اند، بخش قابل توجهی از محوطه جام جم را فضای سبز و پوشش جنگلی به خود اختصاص داده که در نوع خود از نظر پوشش گیاهی جالب توجه است؛ به گونه ای که از یک فضای سبز متعارف محوطه های اداری فراتر رفته و عملاً در زمره فضاهای سبز جنگلی مصفا قرار گرفته است. چنانچه گفته شد، مساحت جام جم 62 و چهار دهم هکتار است که از این مقدار، 15 هکتار به چمنکاری اختصاص یافته؛ از جمله درختانی که پوشش گیاهی فضای جنگلی جام جم را تشکیل میدهد، درختیست به نام علمی «عالیانتوس» که در شمال پایتخت کاشته میشود و همچنین درخت دیگری از خانواده نارونها یا «اولماسه» ها که به «فلاکسینوس» یا «زبان گنجشکی» مشهور است. این دو گونه به شکل وحشی رشد میکنند؛ یعنی بذر آنها به علت دارا بودن «سامار» یا فندق بالدار به وسیله باد در محیط پخش میشوند و هرجا که می افتند، سبز میشوند و با باران سالیانه دائماً سبز میمانند، چون مقاومت زیادی در برابر خشکی دارند. علاوه بر این دو گونه، انواع سروها مثل سرو نقره ای یا «کوپره سوز آروزنیکا» و سرو «کوپره سوز لافزونیا» که دارای سرشاخه های زرد هستند، همچنین انواع کاجها مثل کاج تهران و «پینوس الداریکا»، انواع سدرها مثل خانواده سدرهای سوزنی برگ و «سدروس پاکاتا» و «نوئلها مثل نوئل نراد و آبیس»، انواع درختچه های زینتی مثل انواع خانواده های رز که شامل رز «آبشار طلایی» یا «رزا بانکزیا»، انواع نسترنها مثل «رزا کانینا» و مرواریدها، مجموعه پوشش گیاهی فضای سبز جام جم را تشکیل میدهند. "ادامه دارد"

صئ........حوادث

* اتوبوس حامل معلولان دچار حریق شد: رئیس پلیس راه راهور ناجا، از حریق اتوبوس حامل معلولان در آزادراه قزوین-رشت خبر داد. سرهنگ حمیدی افزود: حوالی ساعت ۱۶:۳۰ روز جمعه، اول مرداد ماه جاری در کیلومتر ۴۷ محور قزوین-رشت یک دستگاه اتوبوس ولوو B۱۲ به دلیل نقص فنی از ناحیه موتور دچار حریق شد. وی گفت: خوشبختانه گشت پلیس راه مسیر در پشت این اتوبوس متوجه حریق شد و اتوبوس را متوقف کرد و تمامی سرنشینان اتوبوس که از معلولان بودند سریعاً از اتوبوس پیاده شدند و این حادثه تلفات جانی و مجروحی نداشت.

* پسر جوان بر سر ارثیه پدری، با گوشتکوب و قیچی مادرش را کشت: ساعت 20:9 دقیقه صبح پنجشنبه مأموران کلانتری 190 مجیدیه به دنبال تماس تلفنی پسری مطلع شدند او مادرش را در خانه به قتل رسانده است.  پس از حضور مأموران در محل حادثه و کشف جسد، بازپرس و تیم بررسی صحنه جرم، راهی محل قتل شدند. جنایت در طبقه سوم خانه استیجاری رخ داده بود. عامل قتل که مرد 45 ساله ای بود به بازپرس کشیک قتل گفت: مدتی قبل از همسرم جدا شدم و بعد از جدایی با مادرم زندگی میکردم. اما من و مادرم مدام بر سر ارثیه پدری مشکل داشتیم. چرا که من سهم ارثیه ام را میخواستم و مادرم مخالفت میکرد. او مدعی شد روز حادثه مادرش قصد داشته با باز کردن شیر گاز او را به قتل برساند که از این ماجرا با خبر شده و با قیچی و بعد هم با گوشت کوب مادرش را هدف ضربه های مرگبار قرار داده است.

* مرگ نوجوان 16 ساله در پی سلفی با پست برق در گیلان: صبح جمعه یک مورد حادثه برق گرفتگی به اورژانس استان گیلان اطلاع داده شد و پس از حضور مأموران در محل، مشاهده شد که پسر 16 ساله ای بر اثر باز کردن پست کوچک برق نصب شده در خیابان دچار برق گرفتگی شده است. طبق اظهارات برادر کوچک این نوجوان، آنان تصمیم داشتند تا با این پست برق، عکس سلفی بگیرند.

صئ........اطلاعرسانی

* ضبط نمونه سؤالات کمک درسی و دانشجویان، تحقیقات و مقالات دانشگاهی در زمینه های علمی، فرهنگی، پژوهشی، تاریخی، مذهبی، ادبی؛ خانم مریم نصرتی: 09370645154

* اهدای یک سری کامل کتب فرهنگ لغت فارسی امید و انگلیسی آریانپور به خط بریل؛

 تلفن تماس: 09112216593 آقای مؤمنی

* انجمن نابینایان ایران با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای اقدام به تدوین فرصتهای شغلی برای افراد نابینا و کمبینا نموده است. لذا از کلیه علاقمندان، صاحبنظران و تشکلات نابینایان استدعا دارد نظرات و پیشنهادات خود را با ذکر نام حرفه یا مهارت، همراه با ویژگیهای آن به انجمن نابینایان ارسال نمایند. آدرس انجمن: تهران-خیابان شهید کلاهدوز، چهار راه قنات، خیابان حاج آقا میری، خیابان شهید حسنتاش، پلاک 14- تلفن: 61-22560060، فکس 22560255؛ آدرس ایمیل::anjoman.nabinaian.iran@gmail.com

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *