شناسه خبر: 9713 منتشر شده در مورخ: 1395/5/2 ساعت: 10:35 گروه: اجتماعی  
برنامه مهارت های روزمره برای معلولان برای اولین بار اجرا می شود

برنامه مهارت های روزمره برای معلولان برای اولین بار اجرا می شود

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از اجرای برنامه ای با عنوان «مهارت های روزمره» برای معلولان خبر داد و گفت: این برنامه امسال به برنامه های معلولان اضافه شده و با ارائه تجهیزات خاص و آموزش این مهارت ها، معلولان قادر خواهند بود به زندگی روزمره خود بازگردند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، حسین نحوی نژاد افزود: طی 30 سال گذشته از ارتقای مهارت های زندگی روزمره برای معلولان غافل بودیم درحالیکه با بکارگیری برخی تجهیزات می توان به معلولان در این زمینه کمک زیادی کرد.

وی خاطرنشان کرد: بطورمثال، زنی که خانه دار بوده و زندگی خوبی داشته و امروز دچار ضایعه نخاعی شده، می توانیم در زندگی او ورود پیدا کنیم و با تجهیزات ساده در آشپزخانه او ، کاری کنیم که دوباره او بتواند به کارهای روزمره اش به عنوان زن خانه دار بپردازد؛ این فرآیند، تغییراتی در وسایل پخت و پز و لباسشویی خانه این زن انجام می شود و فرد می تواند به زندگی روزمره خود بازگردد . 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: گاهی نیز معلولان یا برخی سالمندان حتی برای غذاخوردن نیاز به شرایط خاصی دارند که با بکارگیری تجهیزات ساده می توان کاری کرد که آنان خودشان کارشان را انجام دهند.
نحوی نژاد با اشاره به نیاز معلولان و برخی سالمندان به مراقب، گفت: یکی از مشکلاتی که مراقبین ما دارند این است که کسی به آنان آموزش های لازم در زمینه مراقبت از معلولان و سالمندان نداده و جابجایی معلول و سالمند برای آنان سخت است و اگر وارد خانواده های این معلولان و سالمندان شوید اکثر فرزندان بعد از دو تا سه ماه کمردرد می گیرند.
وی ادامه داد: بنابراین می توان از تجهیزاتی مانند لیفتینگ (بالابر) برای جابجایی معلولان و سالمندان استفاده کرد که بتوانیم آنان را از جایشان بلند کنیم و به دستشویی ببریم و لازم نیست که یک بالابر الکتریکی برای آنان بگیریم که هشت هزار یورو پول آن باشد بلکه با وسایل ساده نیز می توان این کارها را انجام داد تا آنان به زندگی روزمره خود بازگردند.
وی خاطرنشان کرد: با شرکت های وارد کننده تجهیزات توانبخشی ، صحبت هایی در این زمینه شده تا با در نظر گرفتن وجهه اقتصادی تجهیزات توانبخشی، وسایل لازم را برای معلولان تامین کنند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: هنگامی که به مراقبین در خانه آموزش می دهیم باید تجهیزات نیز بدهیم که حداقل بتوانند به سالمند یا معلول رسیدگی کنند . 
نحوی نژاد در ادامه به مقایسه وضعیت توانبخشی ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: به لحاظ نیروی انسانی و طرح و برنامه و فعالیت های جامع محور در منطقه نمونه هستیم و شاید در قطر چند بیمارستان تخصصی توانبخشی وجود داشته باشد اما خدمات جامعه نگر ندارند و برنامه جامعه نگر توانبخشی ایران در منطقه نمونه است .
وی در عین حال تصریح کرد: اما مشکل اساسی ما مشکل اعتباری است.
به گزارش ایرنا ، هم اکنون یک میلیون و 200 هزار فرد مبتلا به معلولیت نسبتا شدید و شدید تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *