شناسه خبر: 9701 منتشر شده در مورخ: 1395/4/31 ساعت: 06:45 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 31 تیر 1395

روزنامه پنجشنبه 31 تیر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 31 تیر 1395،

 16 شوال 1437،

21 ژوئیه 2016

سال بیستم شماره 5337

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

خدمات ارائه شده در زمینه لوازم توانبخشی کافی نیست 2

لاریجانی: «راهی جز مقابله نمانده» 2

آغاز سنجش سلامت «پیشدبستانیها» از 15 مرداد 6

تراکنشهای بانکی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست 8

عوامل خطر بروز سکته 9

آشنایی با بنیاد زنان و کودکان نابینای افغان 11

ایجاد فضاهای ورزشی برای معلولین از وظایف وزارت ورزش است

حوادث

چاردیواری 18

 

 

 

 

صئ........ویژه

* خدمات ارائه شده در زمینه لوازم توانبخشی کافی نیست: رضا غلامی سلطانمرادی، معاون دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی گفت: خدمات در زمینه تجهیزات پزشکی و توانبخشی از جمله ویلچر، عصا، سمعک و انواع نرم افزارهای مربوط به گروه نابینایان به گروه هدف ارائه میشود، اما به دلیل محدودیت اعتبارات در زمینه تجهیزات، کفایت نمیکند. رضا غلامی سلطانمرادی افزود: سال گذشته در زمینه اعتبار مربوط به تجهیزات توانبخشی، رشد داشتیم که امید است این اعتبارات محقق شود و بتوانیم نیازهای جامعه هدف بهزیستی را پوشش دهیم. معاون دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی تأکید کرد: تجهیزات توانبخشی یکی از ضروریات جامعه هدف معلولان است و زندگی معلولان با این وسایل گره خورده است، اما متأسفانه گرانی این تجهیزات به مشکلی برای معلولان تبدیل شده است. غلامی افزود: بطور مثال ویلچر وسیله ایست که روز به روز گرانتر میشود؛ بنابر این اگر بتوانیم تجهیزات توانبخشی را تحت پوشش بیمه ببریم، کمک بزرگی به جامعه هدف میکنیم، در حالی که هم اکنون متأسفانه هنوز تجهیزات توانبخشی، بیمه نیستند. وی خاطرنشان کرد: اخیراً با یکی از شرکتهای بیمه ای اعتبارات و تجهیزات، مذاکرات و رایزنیهایی انجام شده تا در صورت امکان، تجهیزات توانبخشی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. معاون دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی ادامه داد: سال گذشته نزدیک به 40 میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات توانبخشی اعتبار داشتیم که سال 95، این رقم افزایش یافت و امید است بتوان با این اعتبار، نیازهای معلولان در زمینه تجهیزات توانبخشی را تأمین کرد. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی نیز با اشاره به کمبودهای حوزه توانبخشی گفت: برآورد ما برای اینکه حد اقلهای نیاز به تجهیزات توانبخشی را پاسخ دهیم 150 میلیارد تومان بود، اما یک سوم این رقم به بهزیستی داده شد.

 

صئ........سیاسی

* لاریجانی: «راهی جز مقابله نمانده»: رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن هشدار به آمریکا به دلیل اقدامات ایذایی در مقابل توافق هسته ای، از سازمان انرژی اتمی خواست تا طرح راه اندازی کارخانه هسته ای برای غنیسازی در درجات مورد نیاز را آماده کند. علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بیانیه اخیر سازمان ملل در خصوص فعالیتهای هسته ای تصریح کرد: مجلس با کمال تأسف از اقدام دبیر کل سازمان ملل، به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار داد: اقدامات ایذایی در مقابل توافق هسته ای به نقطه ای رسیده که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

* روحانی: «بعد از برجام ارتباط میان ایران با کشورهای دیگر نزدیکتر شد»: رئیس جمهوری گفت: بعد از برجام و توافق هسته ای در شرایطی قرار گرفته ایم که ارتباط میان ایران اسلامی و کشورهای دیگر از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی آسانتر و نزدیکتر شده است. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، افزود: باید از فضای بعد از برجام و از تجربه یکدیگر به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.

* العبادی با کناره گیری شش وزیر موافقت کرد: نخست وزیر عراق روز سه شنبه در احکامی با استعفای شش وزیر کابینه خود موافقت کرد. دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بیانیه ای با اعلام این خبر افزود: وزرای مستعفی شامل وزرای نفت، حمل و نقل، عمران و شهرسازی، منابع آب، صنعت و کشور هستند.

 * اتحادیه اروپا: همه طرفها در کمیسیون مشترک بر اجرای کامل برجام تأکید کردند: اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که در چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام، همه طرفها بر اجرای کامل و مؤثر برجام تأکید کردند.

* گلواژه: بشریت به ظاهر نیست، به باطن است. تولستوی

 

صئ........اجتماعی

* آغاز سنجش سلامت «پیشدبستانیها» از 15 مرداد: رخساره فضلی، مدیر کل دفتر آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش از آغاز سنجش سلامت کودکان پیشدبستانی پنج سال تمام از 15 مرداد ماه خبر داد و گفت: از امسال پیشدبستانیهای پنج سال تمام، یک سال زودتر میتوانند به پایگاهها مراجعه و تحت غربالگری طرح سنجش قرار بگیرند، البته به علت آنکه ظرفیت پایگاههای انجام سنجش هر دو گروه را پاسخگو نبود، قرار شد سنجش پیشدبستانیها از 15 مرداد ماه که میزان مراجعه نوآموزان اول دبستانی کاهش مییابد، در دستور کار قرار گرفته و شروع شود. وی افزود: پس از پایان سنجش، برای کودکان شناسایی شده دارای مشکل اعم از اختلالات یادگیری، شنوایی، بینایی و... برنامه جدی خواهیم داشت.

* کمک بیش از 80 میلیاردی مردم به بهزیستی: شهسواری، قائم مقام مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور از جمعآوری 80 میلیارد و 700 میلیون تومان کمکهای مردمی در قالب فطریه، غیر فطریه به صورت نقدی و غیر نقدی خبر داد. وی در خصوص کمکهای غیر نقدی تصریح کرد: کمکهای غیر نقدی در قالب اهداء ملک، اموال، وسائل و همچنین صرف غذا در مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی بوده است.

* 75 درصد شهدای فاجعه منا از اهل سنت بودند: سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از 64 هزار زائر ایرانی پنج هزار نفر از اهل سنت بوده که در میان آنها 78 نفر به شهادت رسیده اند. وی اضافه کرد: فاجعه دوم منا در بیمارستانهای مکه رخ داد، زیرا پنجشنبه، جمعه و شنبه عربستان تعطیل بود و در یکی از بیمارستانها 500 مجروح را از حیاط تا داخل سالن بیمارستان بدون پزشک و امکانات رها کردند؛ به همین علت تعدادی از زائران زنده به دلیل نبود رسیدگی در بیمارستانها به شهادت رسیدند. وی افزود: امسال آغاز ثبت نام سامانه سماح از 15 مرداد آغاز میشود.

 

 

صئ........اقتصادی

* تراکنشهای بانکی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست: اخیراً شایعه دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از تراکنشهای بانکی دستگاههای کارتخوان در اختیار اصناف و کسبه، بار دیگر در شبکه های اجتماعی انتشار عمومی یافته و موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم کرده است که در رابطه با ایم موضوع، غلامرضا قبله ای، مدیر کل دفتر روابط عمومی و فرهنگسازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از دستگاههای کارتخوان شایعه ای بیش نیست و ما آن را تکذیب میکنیم.

* 25 هزار کارت خرید کالای ایرانی به بازنشستگان تحویل داده شد: حسین بخشیزاده، مدیر کل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: از زمان اجرای طرح خرید کالای ایرانی بادوام تا کنون 25 هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به بازنشستگان تحویل شده است.

 

 

صئ.......بهداشت و سلامت

* عوامل خطر بروز سکته: مطالعات نشان میدهند بروز سکته عمدتاً ناشی از فشار خون بالا و عدم تحرک بدنی است. فشار خون بالا، تنها فاکتور پرخطر اصلی بروز سکته است که با مصرف دارو قابل پیشگیری است. سکته ناشی از جریان ضعیف خون به سوی مغز منجر به مرگ سلولی میشود که علت اصلی مرگ و ناتوانی، بخصوص در کشورهای کم درآمد است. ۴۷.۹ درصد سکته ها ناشی از فشار خون بالاست، در حالی که عدم فعالیت فیزیکی مسبب ۳۵.۸ درصد سکته هاست. رژیم غذایی نامناسب و چاقی نیز به ترتیب، عامل بروز ۲۳.۲ درصد و ۱۸.۶ درصد سکته ها هستند. سیگار کشیدن نیز عامل ۱۲.۴ درصد و بیماریهای قلبی عامل ۹.۱ درصد بروز سکته ها هستند. همچنین دیابت منجر به ۳.۹ درصد، مصرف الکل ۵.۸ درصد، استرس ۵.۸ درصد و چربیها ۲۶.۸ درصد سکته ها را موجب میشوند. این ۱۰ فاکتور در کنار هم، عامل بروز ۹۰.۷ درصد موارد سکته هستند که در همه شرایط و همه افراد مشابه است.

* چای فله نخرید: کارشناس ارشد چای سازمان غذا و دارو گفت: به دلیل نگهداری و بسته بندی در شرایط نامناسب، هرگز چایهایی که به صورت فله به فروش میرسد را نخرید. مهندس علیرضا باقرعبیری افزود: چایهای سیاه وارداتی در داخل کشور از لحاظ اندازه گیری سموم و فلزات سنگین، مطابق مقررات ملی کشور مورد آزمایش قرار میگیرند و در صورت تأیید شرایط فنی و بهداشتی، مجوزهای لازم برای آنها صادر میشود. مردم از چایهایی که بر روی بسته بندی آنها شماره پروانه ساخت درج شده، استفاده کنند.

* کارشناسان تغذیه چغندر قند را به عنوان ماده غذایی پیشگیری کننده از بیماری میشناسند. چغندر قند مملو از ویتامینهای B، آهن، فیبر، اسیدفولیک، منگنز، مس، منیزیم، و پتاسیم است. خواص چغندر قند: کاهش فشار خون، مقابله با سرطان، دفع مسمومیت، ضد التهاب، تقویت بینایی و تقویت بنیه و نیروی بدنی.

صئ.......از شش نقطه جهان

* آشنایی با بنیاد زنان و کودکان نابینای افغان: زنان و کودکانی را که در افغانستان زندگی میکنند، میشود از جمله آسیبپذیرترین آدمهای ساکن بر روی کره خاکی به حساب آورد. حال تصور کنید میزان آسیبپذیری در این «آسیبپذیرترین آدمهای دنیا» در صورتی که نابینا باشند تا چه اندازه بیشتر میشود! «بنیاد زنان و کودکان نابینای افغانستان»، در اوت ۲۰۰۹ و با هدف حمایت از همین افراد در معرض آسیب تأسیس شده است. مؤسسان این بنیاد، هدفِ اصلیشان از گرد هم جمع شدن را تقویت کیفیت زندگی زنان و کودکان نابینای افغانستانی، به وسیله فراهم آوردن امکان دسترسی آنها به منابع بهداشتی و آموزشی میدانند. این امکانات از طریق کمکهای مالی خیریه ای فراهم میآید که از همه جای دنیا جمعآوری میشود. برای زنان نابینا، خدماتی نظیر: مراقبتهای پیشزایمان، زایمان سالم، مراقبتهای غذایی، اقدامات پیشگیرانه و در مواقع بحران، خدمات مربوط به درمان در زمینه بیماریهای جسمی و روانی ارائه میشود. در این بنیاد همچنین، آموزشهایی در موضوعاتی مثل ادبیات فارسی، پشتو و انگلیسی و مباحث علوم پایه همچون شیمی، زیستشناسی، فیزیک و ریاضی در اختیار سایر نابینایان قرار میگیرد. آموزش استفاده از رایانه هم از جمله دیگر وظایفی است که این بنیاد برای خود تعریف کرده است.

بنیاد زنان و کودکان نابینای افغانستان، در زمینه تحقق اهداف فوق، مراحل مختلفی را به انجام میرساند: اولین مرحله قطعاً شناسایی افراد آسیبدیده است. این افراد را شناسایی میکنند و با معرفیشان به بیمارستانها و کلینیکهای تخصصی افغانستان، امکان مراقبتهای جسمی و روانی-اجتماعی را به صورت رایگان برایشان فراهم میکنند. از دیگر خدمات این مرکز، یکی هم فراهم کردن دسترسی نابینایان به منابع آموزشی بریل و الکترونیک است که این هم به وسیله کمکهای خیریه انجام میپذیرد. در حوزه آموزش، آگاهسازی معلمان مدارس نابینایان به شیوه های تازه آموزشی و ارزشیابی، از دیگر اقداماتی است که در این مرکز صورت میگیرد. کارشناسان این مرکز، تکنولوژیهای تازه کمک آموزشی را در اختیار معلمان قرار میدهند تا در فرایند آموزش کودکان نابینا استفاده کنند. برای دانستن چرایی تأسیس چنین مرکزی کافی است نگاهی بیندازیم به نام مؤسس آن. «نوریه ندرت»، زن نابینای افغانستانی است که خود قربانی جنگ و ناعدالتیهای اجتماعی در این کشور محسوب میشود و به همین واسطه، منبع دست اول این حوزه در این کشور محسوب میشود. او نرخ بالای نابینایی در این کشور را یکی از دلایل تأسیس چنین مؤسسه ای میداند. افغانستان از جمله کشورهایی است که بالاترین تعداد نابینایان به نسبت جمعیت را در دنیا دارد. ۴۰۰ هزار نابینا در این کشور زندگی میکنند که چیزی در حدود ۱.۵۲ درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل میدهند. بیش از سی سال جنگ و شرایط ناپایدار سیاسی باعث شده زنان و کودکان نابینا در مناطق دور افتاده افغانستان از امکانات پزشکی و بهداشتی محروم بمانند. «ادامه دارد»

صئ.......ورزشی

* ایجاد فضاهای ورزشی برای معلولین از وظایف وزارت ورزش است: دکتر حسین نحوینژاد، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه مراسم تجلیل از قهرمانان و مدالآوران معلول که در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از راههای توانمندسازی افراد دارای معلولیت، فعالیتهای ورزشی است. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ورزش سبب ارتقاء روحی افراد دارای معلولیت و خانواده های آنها میشود، افزود: از طرفی دیگر ورزش سبب ارتقاء توان جسمی معلولان میشود. وی با اشاره به اینکه استان البرز به سبب تعدد و تنوع مدالآوران جهانی و کشوری یکی از استانهای خوب ایران است، گفت: ایجاد امکانات و فضاهای ورزشی برای افراد معلول همپای افراد عادی، از جمله وظایف فدراسیونها، هیأتها و وزارت ورزش و جوانان است. نحوینژاد با بیان اینکه سازمان بهزیستی خود را موظف به ایجاد امکانات جهت تقدیر و تشکر میداند، افزود: از دیگر وظایف سازمان بهزیستی، تجهیز اردوها و اعزام افراد به کشورهای دیگر یا سایر نقاط کشور است. وی ادامه داد: قول میدهیم در تقویت و پشتیبانی از تیمهای نخبه و قهرمان استان البرز، در کنار وزارت ورزش و جوانان حمایت کنیم.

* گلمحمدی: «مصدومیت حدادیفر شیرینی قهرمانی را کم کرد»: یحیی گلمحمدی پس از پیروزی ۴ بر ۲ ذوبآهن اصفهان در سوپرجام مقابل استقلال خوزستان گفت: این مسابقه در بهترین موقع برگزار شد و قبل از شروع لیگ برتر، شاهد دیدار سوپرجام بودیم که از سازمان لیگ تشکر میکنم. بازی سختی بود. زمانی که میتوانستیم گل بزنیم، روی غفلت بازیکنانمان دو گل خوردیم. وی ادامه داد: بازیکنان ذوبآهن به خاطر قاسم حدادیفر با قلب و تمام وجودشان بازی کردند و عهد بسته بودند که جام را ببرند و به قاسم تقدیم کنند. پیروزی و قهرمانی در سوپرجام به خاطر مصدومیت حدادیفر شیرینیش کم شد. او هفت ماه از میادین دور است، اما قلب ما با اوست.

صئ.......حوادث

* پسر جوان 60 میلیون تومان برای دوستی تلگرامی با زن زیبا پول داد و بعداً فهمید او مرد بوده: چندی قبل مرد جوانی با تسلیم شکایت به دادسرا مدعی شد از سوی یک تبهکار اینترنتی هدف کلاهبرداری قرار گرفته است. وی گفت: از حدود یک سال قبل در شبکه تلگرام با فردی کلاهبردار آشنا شدم. او عکسی از یک زن جوان زیبا منتشر کرده بود و خود را یک بانوی آماده ازدواج معرفی کرد. بعد هم به هم قول ازدواج دادیم. من که با دیدن عکس این زن فکر میکردم همسر ایده آل خود را پیدا کرده ام، بدون اینکه در این مدت حتی یک بار او را ببینم به عناوین مختلف 600 میلیون ریال طی چند مرحله به حسابش واریز کردم. اما در حالی که برای ملاقات حضوری با همسر آینده ام لحظه شماری میکردم، ناگهان ناپدید شد و ارتباطش را نیز قطع کرد. به هیچ کدام از پیامهایم نیز جواب نداد. پس از این شکایت کارشناسان پلیس فتا با ردیابیهای فنی موفق به شناسایی متهم چند چهره شدند. وی پس از اینکه با اسناد و مدارک پلیس و شاکی رو برو شد، لب به سخن گشود و اعتراف کرد.

* طلبه جوان قربانی جنایت خانوادگی: همزمان با قتل هولناک طلبه جوان که در هواخواهی از خواهرش با پسرعمویشان گلاویز شده بود، جزئیات تازه ای از ماجرا فاش شد. حادثه هنگامی رخ داد که قرار بود با حضور بزرگان و ریش سفیدهای فامیل، جلسه صلح و سازش میان دو مرد جوان برگزار شود. بر اساس این گزارش، حادثه خونین بعد از ظهر یکشنبه 27 تیر، در یکی از روستاهای شهرستان نکا رخ داد که در جریان آن دو پسرعمو با هم به مشاجره مرگبار پرداختند. قربانی جنایت که طلبه بود از مدتی قبل به دلیل برخوردهای نامناسب، با دامادشان اختلاف پیدا کرده و قرار بود برای پایان دادن به این اختلافات، بزرگان فامیل وارد عمل شوند. یکی از نزدیکان مقتول گفت: این دو مرد 28 و 26 ساله پسرعمو بودند. دلیل اصلی این ماجرا هم اختلاف بر سر رفتار قاتل با همسرش بود که اعتراضهای مقتول را به دنبال داشت.

صئ.......چاردیواری

* ای جان جهان ترا ز جان میطلبم، پیوسته ترا گرد جهان میطلبم. تو در دل من نشسته ای فارغ و من، از تو ز جهانیان نشان میطلبم. با ابیاتی ارسالی از آقای حاجنصیری، خواننده قدیمیمان، گفتگوی این هفته را آذین دادیم. سلام یاران. در تحقق وعده مان برای گشایش ستونهای جدید در روزنامه از هفته آینده سه شنبه ها شاهد ستونی خواهید بود با عنوان «پنجره های آشنا» که به معرفی سایتها یا به عبارت صحیح فارسی دیدارگاههای ویژه نابینایان در جهان مجازی اختصاص خواهد داشت که امکان میدهد شما با این پنجره های اطلاعاتی آشنا شوید و از اطلاعات آنها استفاده کنید. خواندن آن را به اهالی اینترنت حتماً توصیه میکنم. اما پاسخ به پرسشها و نظرات شما عزیزان. آقای هادی زورقی، خواننده قدیمیمان از دیار تفتیده دزفول با تشکر از مطلب ستون پیگیری مربوط به مرسولات پستی نابینایان، انتقاد کرده اند که رایگان بودن پست عادی برای ارسال مرسولات پستی نابینایان این ایراد را دارد که قابل پیگیری نیست و فرستنده از دریافت مرسوله خود مطمئن نیست. به قول دزفولیها، کسونم حق با توست، اما این شرایط اتحادیه جهانی پست است و در این شرایط مشکل بتوان مرسولات نابینایی را بدون پرداخت وجه، اما با پستهای سفارشی ارسال کرد. در مورد برخورد اهالی پست با نابینایان نیز مانند هر امر دیگری برخورد با نابینایان یا کلاً افراد دارای معلولیت مستلزم آموزش به کارکنان سازمانهای دولتی و عمومی است که این ضرورت را در متن لایحه حمایت از حقوق معلولین گنجانده ایم. تا از کنار دز دور نشده ایم، دوست نام محفوظی که دانشجو هستند از به روز نبودن کتابهای مجتمع رودکی انتقاد کردند که نوشتیم قبلاً نیز در گفتگوهایی با مسئولان محترم این مجتمع خواهان چاپ به روز کتب شده ایم که گامهای برداشته اند، اما به هیچ عنوان کافی نیست. آقای هانی عباسی از اهواز در مورد آزمون قضاوت شکوه کردند که با بند ضرورت سلامت جسمانی مانع استخدام نابینایان شده اند. به هر حال یکی از مشکلات منع نابینایان برای قضاوت و پستهایی است که مستلزم اعمال قضاوت و صدور حکم است. ضمن وارد بودن ایراد به این منع که بحث زیادی میطلبد، در مورد سایر پستهای دستگاه قضایی باید به تفکیک سخن گفت. خانم سارا داوری از بجنورد در مورد فایده کارتهای معلولیت پرسیده اند و آیا این کارتها موجب تخفیف در بلیطهای هواپیما و اتوبوسهای بین شهری میشود؟ در مورد فایده کارت باید گفت از آنجا که معلولین در دریافت خدمات صاحب امتیازاتی هستند و این امتیازات مستلزم پرداخت هزینه از سوی دولت است، باید فرد دارای معلولیت کارت هویت معلولیتی داشته باشد تا بتواند از این امتیازات استفاده کند. پس در اصل قضیه تردیدی نباید داشت. باید همه افراد معلول کارت معلولیت داشته باشند تا نوع و شدت معلولیتشان در آن درج شود. اما در مورد امتیازات مورد اشاره، بله! با کارت معلولیت میتوان از پروازهای نیمبهای شرکت ایران ایر یا هما استفاده کرد. باز هم مجالم تمام، خدا نگهدار و همیشه امیدوار باشید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *