شناسه خبر: 9699 منتشر شده در مورخ: 1395/4/30 ساعت: 11:55 گروه: اجتماعی  
آمار قابل تامل معلولیت های ناشی از حوادث رانندگی

آمار قابل تامل معلولیت های ناشی از حوادث رانندگی

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که سال گذشته حوادث رانندگی 120 تا 140 هزار مجروح داشته که نیمی از آنان در معلولت دائمی گرفتار می شوند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، حسین نحوی نژاد در نشستی که به مناسبت هفته بهزیستی در کرج برگزار شد، تاکید کرد که این حوادث باعث افزایش تعداد معلولان در کشور می شود که بار اصلی آنها نیز برای سازمان بهزیستی است. 

افزایش معلولیت ها نه تنها باری بردوش سازمان بهزیستی بلکه بر دوش کشور محسوب می شود و می توان با برنامه ریزی درست از افزایش آن به ویژه در موارد ناشی از حوادث رانندگی جلوگیری کرد. 
سیر صعودی حوادث رانندگی و بروز اتفاقات ناگواری نظیر فوت و جرح و معلولیت افراد موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، زیرا که آثار و تبعات روحی و مادی غیرقابل جبران دارد که تحمل دوری از یک عضو خانواده و معلولیت او تنها بخشی از آن است. 
تدوین طرح جامع فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به مردم به منظور جلوگیری از وقوع معلولیت ها می تواند از اقدامات اساسی در این حوزه باشد. در موضوع حوادث رانندگی شاید بیش از بقیه موارد نیاز به فرهنگ سازی داشته باشیم و معلولیت های ناشی از این بخش بیش از بقیه موارد قابل پیشگیری است. 
به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی سالانه 20 تا 25 هزار کودک معلول متولد می شود و یکی از برنامه های اساسی سازمان بهزیستی جلوگیری از همین معلول زایی است، این در حالی است که بر اساس آمار گفته شده، سالیانه بیش از 50 هزار نفر معلول ناشی از حوادث رانندگی خواهیم داشت که کار را بسیار دشوار می کند. 
این مسئول اظهار کرد: اکنون حدود دو هزار و 600 پزشک و 250 غربالگر را در کل کشور در مراکز مشاوره ژنیتک جای دادیم و آزمایشگاه های ژنتیک در برخی از نقاط کشور راه اندازی شده است. در چهار استان هم به صورت آزمایشی این موضوع اجباری شده است. با ثبت احوال هم یک تفاهم به امضا رسانده ایم که همه ثبت ازدواج ها همراه با بحث آزمایش ژنتیک باشد. 
وی افزود: در این زمینه هم در برنامه ششم پیشنهاد دادیم که اعتباراتی دراین زمینه از محل شرکت های خودروسازی یا عوارض راهنمایی و رانندگی برای کمک به معلولان ضایعه نخاعی اختصاص یابد. 
دولت یازدهم به حق توجه ویژه ای به حوزه بهزیستی دارد و سال گذشته نیز شاهد اصلاح قانون حمایت از حقوق معلولان کشور بودیم و این قانون با پیگیری شخص رئیس جمهوری، امروز دولت را مکلف کرده تا به جامعه هدف بهزیستی خدمات ویژه ارایه شود، اما اکنون با وجود یک میلیون و 300 هزار معلول و بیمار روانی مزمن در کشور که زیر پوشش بهزیستی هستند، ارایه خدمات به آنان نیاز به اعتبارات بالایی دارد، بر این اساس تمرکز فعالیت ها بر پیشگیری از معلولیت و آگاهی رسانی در این خصوص از ضروریات است. 
آموزش های رایگان، شمولیت خدمات توانبخشی در بیمه های سلامت از دیگر اقدامات مثمر ثمر دراین زمینه به شمار می رود. 
معاون توانبخشی بهزیستی کشور گفت: دولت دستور ویژه برای تامین وسایل مورد نیاز کمک توانبخشی معلولان صادر کرده است و با قول مساعد دولت درسال جاری در تلاش هستیم تا حداقل ها را برای خانواده های معلولان فراهم کنیم. 
سیاست های دولت به سمت مطالبه گری جامعه هدف بهزیستی است و افزایش خدمات رسانی به این قشر را با جدیت دنبال می کند. 
داریوش بیات نژاد مدیرکل بهزیستی استان البرز می گوید: امروز بهزیستی در عین خدمات حمایتی به جای ترحم به دنبال تامین خواسته های جامعه هدف این نهاد است. 
بنابراین بیش ازهراقدامی به دنبال آن هستیم تا به جامعه هدف آگاهی داده و با اجرای طرح های مشاوره و توانبخشی مبتنی بر جامعه، مهارت های پیش از ازدواج مانع از بروز معلولیت های بیشتر شویم. 
بیات نژاد گفت: امروز معلولیت دلیل بر محرومیت نیست و همه حق برابر برای زندگی در جامعه دارند بنابراین جامعه هدف بهزیستی باید مطالبه گر باشد اگرچه با محدودیت های مالی مواجه هستیم ولی دولت یازدهم همراهی لازم را دراین زمینه دارد و در حد توان خود تلاش های خوبی را در پیش گرفته ایم. 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *