شناسه خبر: 9678 منتشر شده در مورخ: 1395/4/27 ساعت: 12:59 گروه: سیاسی  
ترکیه رسما خواهان استرداد گولن شد
وزیران خارجه ترکیه و آمریکا در باره تحولات جاری تلفنی گفت و گو کردند

ترکیه رسما خواهان استرداد گولن شد

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با جان کری وزیر خارجه آمریکا ٬در خصوص تحولات جاری در ترکیه و موضوع استرداد فتح الله گولن رهبر جماعت نور بحث و گفت و گو کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا روز یکشنبه تلویزیون دولتی ترکیه ، این تماس تلفنی از سوی وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت و طرفین در مورد استرداد فتح الله گولن و روند حقوقی آن بحث و تبادل نظر کردند.
تلویریون دولتی ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک افزود: در این تماس تلفنی وزیر خارجه ترکیه از فتح الله گولن به عنوان « رهبر یک سازمان تروریستی » یاد کرد.
طرفین همچنین در باره آخرین تحولات در ترکیه و موضوع کودتای نافرجام جمعه شب گذشته در ترکیه گفت و گو کردند.
رئیس جمهوری ترکیه شنبه شب گفته بود : به باراک اوباما می گویم اگر آمریکا شریک راهبردی ترکیه است باید «فتح الله گولن» رهبر گروه تروریستی را تسلیم ترکیه کند.
«رجب طیب اردوغان» در سخنانی در جمع مردم استانبول که در نزدیکی منزل وی در منطقه «کیسیکلی» تجمع کرده بودند ٬از حضور گسترده مردم در مقابله با کودتاگران در سراسر کشور تشکر کرد.
وی افزود: پیشتر به رئیس جمهوری آمریکا گفته بودم که این مردی که ساکن پنسیلوانیا است٬ در صدد کودتا در ترکیه است ازاین رو وی را به ترکیه تحویل دهید. واشنگتن این درخواست مرا قبول نکرد، حال دوباره می گویم اگر شریک راهبردی ما هستید او را تحویل ترکیه دهید.
رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد: از آمریکا سوال می کنم شما کدام تروریست را از ما خواستید و ما وی را تسلیم شما نکردیم.
دولت ترکیه، گولن را که در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند ٬به نقش داشتن در تلاش روز جمعه گروهی از نیروهای ارتش ترکیه برای کودتا، متهم می کند اما گولن هر گونه دست داشتن در این کودتا را تکذیب کرده است.
دولت ترکیه اعلام کرده است که کودتای جمعه شب گروهی از نظامیان شکست خورده و کنترل کشور را در دست دارد.
بنا بر دعوت حزب حاکم ترکیه شامگاه شنبه دهها هزار تن در میدان تقسیم و مناطق مختلف استانبول و دیگر نقاط ترکیه در حمایت از اردوغان و دولت ترکیه تجمع کردند.
بامداد شنبه 26 تیر ماه شماری از نظامیان ارتش ترکیه با استقرار در ورودی پلهای موسوم به «بوغاز ایچی» و«سلطان محمد فاتح» استانبول، سعی در اشغال نقاط راهبردی زیادی مانند مرکز فرماندهی ستاد ارتش ترکیه، فرودگاه ها و ایستگاه های تلویزیونی درشهرهای مختلف این کشور واجرای یک کودتای تمام عیار راداشتند که با حضور مردم در سطح شهرها به سرانجام نرسید و این کودتا پس از چند ساعت به شکست انجامید.منابع مطلع ترکیه درآخرین گزارش ها از کشته شدن دست کم 161 نفر و زخمی شدن یک هزار و 440نفر دیگر و بازداشت 2839 نفر از کودتاچیان در جریان حوادث مربوط به کودتای نافرجام این کشور خبر دادند.
خاورم ** 2010**2041**

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *