شناسه خبر: 9661 منتشر شده در مورخ: 1395/4/26 ساعت: 08:55 گروه: سیاسی  
واکنش های جهانی به کودتای ترکیه/لزوم احترام به دولت منتخب آنکارا

واکنش های جهانی به کودتای ترکیه/لزوم احترام به دولت منتخب آنکارا

رهبران جهان هر یک در پیام های جداگانه که مضمون واحدی داشت در واکنش به کودتای نظامی علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، خواهان احترام به نهادهای دموکراتیک این کشور عضو ناتو شدند.

به گزارش ایران سپید به نقل از فرانس پرس، ایالات متحده آمریکا، روسیه، ناتو و اتحادیه اروپا همه به طور مشترک از لزوم برقراری ثبات در ترکیه سخن گفتند. در عین حال، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا از همه طرفین دخیل در بحران ترکیه خواست تا از دولت منتخب اردوغان دفاع کنند.

وی همچنین در تماس با «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اوضاع کنونی ترکیه را به دقت مورد بررسی قرار داد. در پایان این مکالمه، دو طرف خواستار خویشتنداری طرفین و پرهیز از خشونت و خونریزی شدند.

«بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن محکوم کردن کودتای نظامی ترکیه، خواهان پیروی طرفین درگیری از قوانین مدنی شد.

به گفته وی، دخالت نظامی در امور داخلی هر دولتی غیر قابل پذیرش است.

«دونالد تاسک» و «ژان کلود یونکر» روسای اتحادیه اروپا نیز با اعلام حمایت از دولت اردوغان خواهان بازگشت هر چه سریعتر اوضاع به حالت عادی شدند.

این دو در بیانیه ای مشترک به همراه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ترکیه به عنوان شریکی کلیدی برای اتحادیه یاد و حمایت خود را از دولت منتخب، نهادهای دموکراتیک و قوانین این کشور اعلام کردند.  

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز با ابراز تاسف عمیق از شرایط حاکم بر ترکیه اعلام کرد که وزارت امور خارجه و سرویس های امنیتی روسیه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور را با شرح جزئیات در جریان تحولات ترکیه قرار می دهند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر از طرفین درگیر در ترکیه خواسته بود تا از خونریزی پرهیز کرده و مشکلات کشور را با پیروی از قانون اساسی حل و فصل کنند.

قرار است وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که ساعتی پیش در «اولان باتور» مغولستان با حضور موگرینی جلسه ای اضطراری برگزار کردند، بار دیگر در روز دوشنبه در بروکسل و این بار با حضور کری، وزیر امور خارجه آمریکا، برای بررسی کودتای نظامی ترکیه، تشکیل جلسه دهند.

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو نیز با ترغیب طرفین درگیری به حفظ خویشتنداری خواهان احترام آنها با قانون اساسی و نهادهای دموکراتیک ترکیه شد و از این کشور به عنوان متحدی ارزشمند برای ناتو یاد کرد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که کودتای نظامی ترکیه تاثیری بر عملیات های هوایی علیه داعش ندارد و نیروهای ائتلاف همچنان به پروازهای خود  از پایگاه «اینجرلیک» ترکیه ادامه می دهند.

همزمان، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز خواهان احترام به نظام دموکراتیک و دولت منتخب ترکیه شد و از لزوم تلاش برای حفظ جان مردم این کشور سخن گفت.

انگلستان نیز با صدور بیانه ای از اتباع بریتانیایی حاضر در ترکیه خواست تا از حضور در اماکن عمومی پرهیز کنند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز که کشورش در همسایگی ترکیه قرار دارد، اعلام کرد که تهران با نگرانی اوضاع را دنبال می کند. وی تاکید کرد که دموکراسی و امنیت اتباع ترکیه در درجه نخست اولویت قرار دارد. وی همچنین خواهان حفظ اتحاد و انسجام ترکیه شد.

«الکسیس سیپراس» نخست وزیر یونان، از دیگر همسایگان ترکیه، نیز حمایت خود را از دولت منتخب این کشور اعلام کرد. گفته می شود که وی قرار است امروز شنبه تماسی تلفنی با اردوغان داشته باشد.

منبع مهر

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *