شناسه خبر: 9659 منتشر شده در مورخ: 1395/4/26 ساعت: 08:19 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 26 تیر 1395

روزنامه شنبه 26 تیر 1395

به اطلاع خوانندگان می رساند: تفاوت های که در نحوه نوشتن کلمات وجود دارد ناشی از تفاوت رسم الخط بریل با بینایی است به طوریکه در رسم الخط بریل بسیاری از کلمات که در بینایی جدا هستند به صورت پیوسته نوشته می شوند.

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 26 تیر 1395،

 11 شوال 1437،

16 ژوئیه 2016

سال بیستم شماره 5332

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی:

 تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

بیش از آنکه حرف بزنیم، مستند حرف بزنیم، بجا حرف بزنیم! 2

وزیر رفاه سر دو راهی استیضاح و برکناری، ربیعی میرود یا میماند؟ 4

به میزبانی ایران سپید رقم خورد 11

جدول کلاسیک / پارگراف کتاب/ رکوردهای گینس که در سال2016 ثبت شده‌اند/ طرز تفکر خرچنگی چیست؟! 14

اطلاعرسانی

 

 

 

صئ........سخن هفته

* بیش از آنکه حرف بزنیم، مستند حرف بزنیم، بجا حرف بزنیم! در گذشته های نه چندان دور یادداشتی داشتم مبنی بر ضرورت پرهیز نابینایان و کمبینایان از بدون دلیل و سند سخن گفتن و همزمان با آن بیان سخنان مستدل در جای خود. به دلایلی باز بر آن شدم که در این خصوص تأکید مجددی داشته باشم متأسفانه بسیار دیده میشود گروه هایی از دوستان نابینا و کمبینا در رد صد در صدی یک امر یا پذیرش صد در صدی یک امر بدون دلیل محکم و مستندات سخن میگویند. (هر چند خود پذیرش یا رد صد در صدی یک امر مبین ضعف بینش فرد است چون در عالم واقع هیچ چیز صد در صدی نیست) مثلاً بدون تحقیق در مورد یک پدیده و صرفاً درگوشی که میان نابینایان رواج بسیار دارد به اظهار نظر درموردآن پدیده میپردازند پس اولین مشکل بدون تحقیق و مطالعه و بدون مستندات قضاوت کردند و سپس بیان آن قضاوت است اما اشکال دوم که در ترکیب مشکل اول دیگر خود یک فاجعه رفتاری است. بیان سخنان غیر مستند پشت سر افراد و دم فرو بستن در حضور همان افرادی است که پشت سرشان بسیار سخن میگوییم اما اگر پا دهد درحضور خود آنها صحبت کنیم. چهره ای کاملاً متفاوت گرفته یا سخن نمیگوییم یا به گونه ای دیگر حرف میزنیم. دلیل نوشتن این یادداشت متأسفانه استثنایی نبودن این رفتار در میان نابینایان و کمبینایان است. چندی پیش دوستانی را که از مسئولی بسیار انتقاد میکردند برای بیان نظراتشان دعوت کردم اولاً بسیاری از منتقدین به بهانه های گوناگون و علیرغم قولشان نیامدند و آنهایی هم که آمدند انگار نه انگار که این همه انتقادهای بیجا و با جا عمداً از دهان آنها پراکنده شده است آمدند و ساکت نشستند و رفتند تکرار این رفتار موجب شکلگیری یک برداشت از نابینایان درذهن دیگران میشود «نابینایان عمدتاً احساسی بدون سند و فقط پشت سر حرف میزنند» مراقب این ناهنجاری اجتماعی باشید.

 

 

صئ........گزارش ویژه

* وزیر رفاه سر دو راهی استیضاح و برکناری، ربیعی میرود یا میماند؟

جلسه علنی روز سه شنبه 22 تیر ماه  مجلس شورای اسلامی با غیبت 85 نفر از نمایندگان ملت در حالی برگزار شد که زمزمه های استیضاح علی ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی از آن به گوش میرسید که اگر به سرانجام برسد نخستین قرعه استیضاح در مجلس دهم به نام «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رقم خواهد خورد.  محمدعلی وکیلی، نماینده تهران به همراه تعدادی از نمایندگان در تکاپوی جمعآوری امضا برای طرح استیضاح این وزیر کابینه تدبیر و امید هستند.  این استیضاح تا الان توانسته امضای بیش از ٦٠ نفر از نمایندگان را داشته باشد. با این حال علی لاریجانی، رییس مجلس هنوز در جریان آن قرار ندارد و به گفته وکیلی پیگیری این استیضاح از بدنه مجلس آغاز شده است. وکیلی میگوید: «کوتاهی در ارایه ساختار وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی» ، «معطل گذاشتن بنگاه‌های اقتصادی از جمله شستا و به زیان رساندن این بنگاه‌ها» ...«عدم ارایه برنامه برای ادارات کل استانها» و «وضعیت داخلی شرکت‌های تامین اجتماعی» چهار محوری است که تا این لحظه طرح استیضاح بر مبنای آنها کلید خورده است. هرچند ممکن است در روزهای آینده موارد دیگری به آنها افزوده شود.  محمدعلی وکیلی در جمع خبرنگاران تاکید میکند که علی ربیعی در اداره وزارتخانه عریض و طویلی همچون وزارت تعاون که در واقع سه وزارتخانه در یک وزارتخانه است، موفق نبوده است. به گفته او «ربیعی در ارایه لایحه ساختار وزارتخانه ناتوان بود و مطالبه مجلس نهم را با وجود سه سال حضور در این وزارتخانه معطل گذاشته است».

اما تغییرات پی‌در‌پی در مدیریت مهمترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی «شستا» که به بی‌ثباتی در وضع این بنگاه بزرگ منجر شده است هم از دیگر دلایل نمایندگان برای استیضاح وزیر کار است. وکیلی میگوید: «این بنگاهی که میتوانست ابزار دست دولت در بخش درآمدها باشد و موتور محرکه اقتصاد کشور به حساب بیاید عملا به یک بنگاه ورشکسته تبدیل شده است و سوءمدیریت در این بنگاه کاملا محرز است». به گفته او صندوقهای بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی نیز به دلیل سوءمدیریت دست کمی از وضعیت شستا ندارند و آنها هم در وضعیت ورشکستگی به سر میبرند. افزون بر اینها نداشتن خط مشی کاری در مجموعه ادارات کل که منجر به روزمرگی و بلاتکلیفی در این ادارات شده از عوامل دیگری است که نام ربیعی را به عنوان نخستین وزیر در معرض استیضاح قرار داده است. اگر طرح استیضاح ربیعی به نتیجه برسد این نخستین تجربه استیضاح برای نمایندگان مجلس دهم خواهد بود. به این‌ترتیب مجلس دهم که اصلاحطلبان و حامیان دولت در آن اکثریت را دارند به این وعده خود که در قبال دولت وظیفه نظارتی خود را از یاد نخواهند برد عمل میکنند.  وکیلی تاکید میکند «ما برای بالانس دولت و کابینه و ایجاد توازن در حرکت دولت و جلوگیری از ظلم به بخشهای آسیبپذیر جامعه که تحت پوشش این وزارتخانه هستند این تغییر را دنبال میکنیم تا نیروهایی خلاقتر و چابکتر و جوانتر در راس این وزارتخانه قرار بگیرند». وکیلی به‌عنوان طراح استیضاح وزیر کار این را هم میگوید با این وجود که تعداد امضاها برای استیضاح ایشان نصاب لازم را به دست آورده و حتی فراتر از نصاب امضاها فراهم شده است اما همچنان ترجیح ما این است که این تغییر توسط خود دولت انجام شود. او میگوید «ما نمیخواهیم به عنوان حامیان دولت شروع‌کننده استیضاح کابینه دولت باشیم.  ترجیح ما این است که این مطالبه به حق مردم را خود دکتر روحانی لبیک بگوید و از این خواسته مجلس تمکین کند».

وکیلی درباره رایزنی‌ها با دولت برای تغییر وزیر در مسیری به غیر از استیضاح نیز می‌گوید: ‌ در جلسه فراکسیون آقایان نوبخت و انصاری مهمان ما بودند. از طریق این دو نفر پیام خودمان را به دکتر روحانی ارسال کردیم. منتظر هستیم ببینیم تصمیم آقای روحانی چیست. اگر از رایزنی ناامید شویم حتما به وظیفه قانونی خودمان عمل خواهیم کرد. جمعبندی قطعی ما این است که آقای ربیعی ناتوان است و ایشان با توجه به حجم وظایفی که بر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلنبار شده باید تغییر کند.» البته  یک منبع آگاه گفت: «این استیضاح با وساطت محمدرضا عارف و چند نفر دیگر از نمایندگان منتفی شد.» قاسم میرزایی‌نکو و جلال میرزایی دو عضو فراکسیون امید نیز در اینباره اعلام کردند که این فراکسیون هیچ برنامه‌ای در خصوص استیضاح وزرای دولت ندارد و طرح استیضاح یک مسئله شخصی است. خبرهای رسیده نیز حکایت از آن دارد که طرح استیضاح ربیعی، توسط وکیلی مطرح و پیگیری شده و نتوانسته حمایت فراکسیون امید را در اینباره به دست آورد. اما با این که بحث استیضاح یکی از داغترین مسائل روز گذشته در راهروهای پارلمان بود فرصتی دست داد تا از چند تن از نمایندگان سراغ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را بگیریم. همایون هاشمی که روزگاری نه چندان دور بر صندلی ریاست سازمان بهزیستی تکیه زده بود و امروز به عنوان نماینده مردم در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم حضور دارد در خصوص قانون جامع حمایت از حقوق معلولان میگوید: متاسفانه وزارت رفاه در زمینه برگرداندن  قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به مجلس تعلل و اهمال کرده است

ولی این دوره با توجه به رویکرد مجلس و رویکرد کمیسیون اجتماعی و کمیسیون  بهداشت که نگاه تخصصی به گوشه های جمعیتی از جمله معلولان و افراد توانخواه دارند به این قانون رسیدگی خواهد شد چرا که  این قانون هم قانون خوبی است  و بعد از بیش از ده سال که از اجرای آن میگذرد  بحث نوسازی و تقویت جزو ضروریات مجلس است و من با توجه به سابقه حضورم در مباحث مربوط به معلولان حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد. هاشمی در خصوص ایجاد فراکسیون معلولان نیز میگوید: «برای تشکیل فراکسیون در حال تهیه لیست هستیم و استقبال خوبی هم شده و ان شاا... فراکسیون به زودی راه اندازی میشود.»  سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران و از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با تاکید بر این که در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی و رفع ایرادات  قوانین برگشت داده شده از سوی شورای نگهبان هستیم میگوید: در جلسه گذشته کمیسیون ایرادهای طرح کاهش ساعت کاری بانوان دارای فرزندان زیر شش سال و یا معلول را برطرف کردیم و قرار است دوباره در صحن مطرح شود ولی متاسفانه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هنوز در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار نگرفته است. جلودارزاده در خصوص فراکسیون معلولان نیز گفت: اساسنامه تشکیل فراکسیون را گرفته ام البته کمیسیون اجتماعی  جلسات کمی داشته ان شاا... حتما فراکسیون را تشکیل میدهیم. جلیل مختار سخنگوی کمیسیون اجتماعی نیز در مورد زمان تشکیل فراکسیون معلولان گفت: به زودی این فراکسیون را تشکیل خواهیم داد. افشینفر

 

 

 

صئ.......فناوریهای امیدبخش

* به میزبانی ایران سپید رقم خورد: گفتگوی بیپرده پکتوس با کارشناسان نابینا: عصر یکشنبه ۲۰ تیر، سالن کنفرانس روزنامه ایران سپید، میزبان جمعی از کارشناسان حوزه فناوریهای ویژه نابینایان و کمبینایان بود که در فضایی صریح و صمیمی، با مدیران شرکت پکتوس، از تولید کنندگان باسابقه نرم افزارها و سخت افزارهای افراد دارای آسیبهای بینایی، به گفتگو نشستند. با توجه به اتفاقات رخ داده در طول ۱۵ ماه اخیر در شرکت پکتوس، «نقد و بررسی عملکرد ۱۵ ماهه اخیر شرکت پکتوس»، به عنوان موضوع جلسه برگزیده شده بود که در آغاز، سهیلی معینی، مدیر مسؤول ایران سپید در این خصوص عنوان کرد: «این جلسه، در ادامه جلساتی برگزار میشود که ایران سپید، آغازگر آن بوده و هدف از جلسات، شفافسازی در خصوص مراکز ارائه کننده خدمات در حوزه نابینایان در نظر گرفته شده است. تا به حال رسم بر این بوده که تمام نقد و نظرها، فقط در میان نابینایان انجام میشده و مراکز و نهادهای ارائه دهنده، در چنین مجامعی حاضر نبوده اند. اما ایران سپید، پیشقدم شده تا در چنین جلساتی، از نمایندگانی از هر دو گروه میزبانی کند تا این تعامل بتواند منجر به شفافیت بیشتر در فضای حاکم بر جامعه نابینایان شود.»

«سعید صادقپور»، مدیر اجرایی پکتوس در خصوص محورهای مختلف فعالیت شرکت در بازه زمانی ۹۴ تا تابستان ۹۵ اظهار داشت: «اولین محور فعالیت شرکت، در خصوص تقویت نیروی انسانی شرکت بوده است. در انتهای ۹۳، ۴ نفر نیروی تازه نفس به همکارانمان اضافه شده اند که سه نفر از آنها، کارشناسان ارشد رشته های مختلف مرتبط با علوم رایانه از دانشگاههای شریف، امیرکبیر و قزوین بوده اند و نفر چهارم، امیر سرمدی، از کارشناسان نابینا است که به عنوان مسؤول روابط عمومی و برقرار کننده ارتباط شرکت با سطح جامعه نابینایان به جمع ما اضافه شده است. راه اندازی سایت اختصاصی ویژه نابینایان، یکی از مهمترین فعالیتهایی بود که به همت سرمدی انجام پذیرفته و از ۲۰ تیر، به نشانی Pactos.net، آماده استفاده است. همچنین، یک گروه از کارشناسان نابینا به منظور آزمایش محصولات در حال تولید و ارائه ایده های تازه برای تولید محصولات جدید با همکاری خود را با شرکت به عنوان مشاور آغاز کرده اند.» صادقپور، ضمن اشاره به بهبود و توسعه نرم افزارهای قدیمی شرکت به عنوان یکی دیگر از محورهای فعالیت پکتوس در این بازه زمانی، گفت: «در این حوزه، سه نوبت بروزرسانی برای نرم افزار پکجاز عرضه کرده ایم که آخرین آنها در اسفند ۹۴ بوده که از سوی کارشناسان هم مورد توجه قرار گرفته است. ارتقا برجسته نگارهای ۲ و ۳ و روزآوری در دستگاه سروش، از دیگر فعالیتهایی بود که پکتوس در طول ۹۴ به انجام رسانده است. توسعه دسترسپذیری خدمات بانکی برای نابینایان در چند بانک مختلف هم از دیگر فعالیتهای این بازه زمانی بوده که شرح آن از طریق رسانه ها به اطلاع جامعه نابینایان رسیده است.» «ادامه دارد»

 

صئ.......کشکول

* جدول کلاسیک: برای پیدا کردن رمز 25 حرفی ما باید به 25 سؤال پاسخ دهید و حروف اول پاسخها را پشت هم بچینید. برای کمک، تعداد حرف هر پاسخ را بعد از هر سؤال آوردیم. سؤالات: 1. از شهرهای فوتبالی آلمان (هفت) 2. از خطوط خوشنویسی (هفت) 3. واحد پول چین (چهار) 4. خانه هواپیما (شش) 5. مخالف سود (چهار) 6. سازنده نمد (شش) 7. استخوان طرفین سینه (چهار) 8. ثلاثه مصری (پنج) 9. مانیتور (هفت) 10. نشانه گیر نوک تفنگ (چهار) 11. هنر نقاشی روی شیشه (پنج) 12. کاغذ سفت (چهار) 13. نام قدیمی سیستان (شش) 14. چرم براق (چهار) 15. محلول شست و شوی زخم (شش) 16. نشریه هفتگی (هشت) 17. بزرگترین پرنده (شش) 18. محل درمان افراد روانی (نه) 19. پایتخت ونزولا (هفت) 20. بسکتبال ملی آمریکا (شش) 21. ابزار تعیین سیم فاز (شش) 22. نویسنده ی هری پاتر (شش) 23. کشورهای صادر کننده نفت (چهار)24. از مصالح ساختمانی (پنج)25. برند ماشین ژاپنی (شش).  شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: سپاسگزاری زینت توانگری است.

* جدی نگیرید: - پشه با یه علاقه و پشتکاری سه ساعت سوراخ پشه بند پیدا کرد اومد داخل که خودم  بازومو بستم با دو تا انگشت زدم رو رگم گفتم بخور داداش حلالت باشه. - تقریبا همه از کیارستمی و فیلماش میگن...اینکه چقدر تاثیر گرفتن از فیلما و چقدر دوست داشتن...معلوم نیست سه گانه اخراجیها چطور رکورد فروش داره. - داداشم یکم لاغر کنه من خوش لباس میشم. -  استاندار تهران گفته بهشت‌زهرا تا ٢سال دیگه بیشتر ظرفیت نداره! دهه شصتیای عزیز دوسال دیگه بیشتر وقت نداریم بمیریم، وگرنه قبرم گیرمون نمیاد.

* حرفهای تکاندهنده: ذهن انسان به هر چیزی اعتقاد داشته باشد و آن را باور کند، به آن خواهد رسید. (ناپلئون هیل) - زمان شما محدود است، پس آن را به تقلید از زندگی دیگران هدر ندهید. (استیو جابز) - نباید دنبال موفق بودن باشید، بلکه باید دنبال ارزشمند بودن باشید. (آلبرت اینشتین) - بهترین زمان برای کاشتن درخت بیست سال پیش بود. دومین فرصت حالا است. (ضرب المثل چینی) - زندگی بدون آزمون ارزش زندگی کردن را ندارد. (سقراط) - منتظر نمانید. زیرا هیچوقت فرصت مناسب دست نمیدهد. (ناپلئون هیل)

* پاراگراف کتاب: آقای کوینر از پسربچه ای که زار زار گریه میکرد علت غم و غصه اش را پرسید. پسر بچه گفت: من دو سکه برای رفتن به سینما جمع کرده بودم، اما پسرکی آمد و یکی از آنها را از دستم قاپید و به پسری که دورتر دیده میشد اشاره کرد. آقای کوینر پرسید: مگر با داد و فریاد مردم را به کمک نخواستی؟ پسربچه با هق هق شدیدتری گفت: چرا. آقای کوینر درحالی که با مهربانی او رانوازش میکرد دوباره پرسید: کسی صدایت را نشنید؟ پسر بچه هق هق کنان گفت: نه. آقای کوینر پرسید: نمیتوانی بلندتر فریاد بزنی؟ پسربچه با امیدواری گفت: نه. آن گاه آقای کوینر لبخندی زد و بعد گفت: پس حالا آن یکی سکه را هم بده بیاد و آخرین سکه را از دست بچه گرفت و بی واهمه به راهش ادامه داد. داستانکهای فلسفی | برتولت برشت

* رکوردهای گینس که در سال2016 ثبت شده‌اند: رکورد بیشترین تعداد دندان به ویجای کومار از هند میرسد که در کل ۳۷ دندان دارد و به گفته خودش هی زبانش را گاز میگیرد! - بیشترین تعداد توپهای گرفته شده توسط یک سگ به پورین میرسد که در آخرین تلاش خود ۱۴ توپ را گرفت و اسمش در گینس ثبت شد. - سریعترین لاکپشت جهان برتی از دورهام است. بیشترین سرعتی که از او ثبت شده مقداری کمتر از ۱ کیلومتر بر ساعت است یعنی برتی میتواند ۱۰۰ متر را در ۶ دقیقه طی کند. - بزرگترین شاخها برای یک موجود زنده متعلق به لیزی جی میباشد که یک گاو آمریکایی با شاخهایی به طول تقریبا ۳ متر!

* طرز تفکر خرچنگی چیست؟! در اینجا میخواهیم درباره یک نوع طرز تفکر صحبت کنیم. طرز تفکری که به «طرز تفکر خرچنگی» معروف است و در اصطلاح به آن خرچنگها در جعبه گفته میشود. اگر بخواهیم آن را در یک جمله تعریف کنیم این است: «اگر من نمیتوانم چیزی را داشته باشم پس تو هم حق داشتن آن را نداری». اما ارتباط این موضوع به خرچنگها در چیست؟! اگر شما چند خرچنگ را درون یک جعبه یا چیزی شبیه آن بیندازید، آنها میتوانند به راحتی از آن خارج شوند، ولی این اتفاق نمی‌افتد. میدانید چرا؟! چون هر خرچنگی که بخواهد از جعبه بیرون بیاید، بقیه خرچنگها او را پایین میکشند و مانع نجات او میشوند. این قضیه تا جایی ادامه پیدا میکند که همه خرچنگها یکی پس از دیگری میمیرند و هیچ یک نجات پیدا نمیکنند، در حالی که همه آنها میتوانستند به راحتی از جعبه بیرون بروند. طرز تفکر خرچنگی در یک گروه و تیم معنا پیدا میکند و آن زمانی است که اعضای یک گروه، که هدفی تقریبا یکسان و مشابه دارند، تلاشهای یک نفر یا تعداد بیشتری را به دلایل مختلف از جمله دشمنی، حسد، توطئه و... از بین برده و خنثی کرده و در مسیر حرکت او سنگ اندازی کنند. و سرانجام اینکه این طرز تفکر باعث میشود که نه تنها هیچیک از اعضای تیم موفقیتی به دست نیاورند، بلکه همه تلاشهای آنان نیز یکی پس از دیگری از بین برود. در سیستمهای مدیریتی پیشرفته، مدیران تلاش میکنند تا این طرز تفکر مختل کننده را از بین ببرند و روح همدلی و کار گروهی را با راهکارهایی خاص و ویژه در میان کارکنان خود رواج دهند. منبع تابناک

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. سرامیک 2. پروانه 3. آسمان 4. سیا 5. گز 6. زند 7. آپارتمان 8. رانش 9. یمین 10. زهر 11. یوسف 12. نهروان13. تمساح 14. تایلند 15. وستوک 16. ارغنون 17. نیجریه 18. گاوباز 19. رادون 20. یاکوزا 21. امیر 22. سرپرستی 23. تراکتور.

* گلواژه: هر بچه ای یک هنرمند است. مشکل اینجاست که وقتی بزرگ میشود هم هنرمند بماند. (پابلو پیکاسو)

 

 

صئ.......اطلاعرسانی

* اسامی برندگان مسابقه ماه رمضان: سکینه شهابی صفا – عباس پورفرد – میترا نصیری

* پاسخ به سؤالات مسابقه ماه رمضان: 1. حمد، انعام، کهف، سبأ، فاطر - 2. سوره تکویر - 3. سوره‌های ق، ص، ن - 4. سورة حج - 5. سوره های فتح، نوح، قدر، کوثر - 6. سوره فجر - 7. سوره صف - 8. سوره قریش -  9. سوره حج - 10. سوره کوثر - 11. سوره‌های سجده، فصلت، نجم و علق - 12. سوره لقمان - 13. سوره توحید - 14. سوره طارق - 15. چهارده سوره، آل عمران، احزاب، اخلاص، اعراف، اعلی، انفال، انبیاء، انعام، انشقاق، احقاف، اسرائیل، ابراهیم،  انشراح، انفطار - 16. احزاب،  طلاق، تحریم - 17. سوره‌های هود، واقعه، مرسلات و نبأ -  18. سوره احزاب -  19. سوره یونس - 20. سوره‌های سجده، فصلت، نجم و علق - 21. سوره توحید - 22. سوره تین - 23. انعام، فاتحة الکتاب، کهف، سبأ و فاطر.‌

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *