شناسه خبر: 9651 منتشر شده در مورخ: 1395/4/23 ساعت: 11:12 گروه: اجتماعی  
بندپی: جلوگیری از تولد 900 کودک معلول
در نشست خبری سازمان بهزیستی کل کشور عنوان شد:

بندپی: جلوگیری از تولد 900 کودک معلول

رییس سازمان بهزیستی کل کشور بیان کرد: در دو سال گذشته با مداخلات و انجام آزمایشات ژنتیکی توانستیم با سقط از تولد ۹۰۰ کودک معلول جلوگیری کنیم که بار مالی این اقدام صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد تومانی برای بهزیستی بود.

به گزارش ایران سپیدنشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی با حضور محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی نحوی نژاد، معاون توانبخشی و جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور «اعتیاد» را بزرگترین و مهمترین معضل کشور دانست و گفت: سایر آسیبهایی همچون طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه‌نشینی و اختلالات روحی و روانی پس از اعتیاد مهمترین آسیبهای کشور محسوب میشوند. وی ادامه داد: در حال حاضر بهزیستی در مهار برخی آسیبهای اجتماعی اقدامات موثری انجام داده، به طوریکه پیشگیری از  معلولیتها و توانمندسازی جامعه هدف جزو اهداف اصلی بهزیستی محسوب میشود.

بندپی با اشاره به  اختلالات ژنتیکی در سه استان کرمان، مازندران و اصفهان آزمایش و مشاوره ژنتیک را اجباری کرده‌ایم افزود: قصد داریم در آینده در استانهای دیگر نیز این اقدام را انجام دهیم. وی به پیشگیری از معلول زایی اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته با مداخلات و انجام آزمایشات ژنتیکی توانستیم با سقط از تولد ۹۰۰ کودک معلول جلوگیری کنیم که بار مالی این اقدام صرفه جویی ۱۵۰ میلیارد تومانی برای بهزیستی بود.

وی گفت: در حال حاضر ۲۶۰ مرکز ژنتیک با بهزیستی همکاری میکنند و در برنامه ششم اجباری کردن مشاوره و انجام آزمایش ژنتیک را گنجانده ایم و همچنین ثبت ازدواج در دفاتر رسمی منوط به داشتن گواهی آزمایش ژنتیک خواهد بود و به افرادی که توان پرداخت این آزمایش را نداشته باشند کمک خواهیم کرد. این مقام مسئول درخصوص اقداماتی که برای کاهش ناشنوایی و تنبلی چشم انجام میشود نیز اظهار کرد: پوشش ناشنوایی را به بیش از ۹۰ درصد رسانده‌ایم و همچنین در بخش تنبلی چشم نیز قصد داریم در سال جاری این پوشش را به ۸۵ درصد برسانیم.

وی در ادامه به ایجاد مراکز روزانه و شبانه در جهت توانمندسازی جامعه هدف اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات علمی و توانبخشی کودکان اوتیسم در منازل، برخورداری معلولان از وسایل کمک توانبخشی، ارائه خدمات تکمیلی اعتیاد، خانه‌های میان راهی ویژه بهبودیافتگان و مداخلات اجتماعی برای کاهش آسیبهای اجتماعی از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی است. وی در ادامه از تماس با خط مشاوره این سازمان خبر داد گفت: سال گذشته از میان یک میلیون و صد هزار تماسی که با 1480 برقرار شد توانستیم به 600 هزار تماس پاسخ دهیم.

همچنین سال گذشته 380 هزار تماس نیز با خط مشاوره اعتیاد (9628) برقرار شد که در سال جاری قصد داریم خطوط مشاوره سازمان را به لحاظ ظرفیت پاسخگویی ارتقاء دهیم و در تهران به دو برابر برسانیم که برای خط 9628 توسعه فیزیکی نیز در دستور کار قرار گرفته است. بندپی همچنین در مورد بودجه بهزیستی گفت: نسبت به دستگاه های اجرای در سال جاری از رشد خوبی برخوردار بوده ایم و مجلس نیز ۱۲۵ میلیارد تومان به اعتبارات ما کمک کرد.

بندپی در ادامه به بیمه تکمیلی مددجویان سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در سال 94 اعتبار بیمه تکمیلی معلولان 10 میلیارد تومان بود که این اعتبار برای تمامی معلولان کافی نبود. این در حالیست که در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در حال حاضر در انتظار تصویب مجلس جدید است، سعی کرده‌ایم این نواقص را برطرف کنیم تا بتوانیم با توجه به نیازمندیهای این افراد اعتبارات خوبی را در زمینه بیمه و پوشش بیمه تکمیلی آنها تخصیص دهیم.

وی همچنین در مورد تخصیص سبد کالا به معلولین عنوان کرد: معاونت رفاهی وزارت تعاون تمامی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را که تحت پوشش این دو نهاد حمایتی بوده و مشمول دریافت مستمری از این دو نهاد بوده اند را مشمول دریافت سبد کالا قرار داده است. وی ادامه داد: تمامی تحت پوششان سازمان بهزیستی کشور مشمول دریافت سبد کالا نشده‌اند بلکه فقط مستمری بگیران این سازمان سبد کالا را دریافت کردند همچنین ارزش ریالی و تعداد مشمولین سبد غذایی وزارت رفاه در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

در ادامه این نشست نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در پاسخ به سوال ایران سپید مبنی بر پلاک ویژه معلولان گفت: هر معلول جسمی حرکتی که دارای گواهی نامه باشد هیچ گونه محدودیتی برای معرفی آنها به ناجا و دریافت پلاک ویژه نداریم. اما این درحالی است که در یک سال اخیر به مواردی برخورد کردیم که معلولانی از این پلاک های ویژه سواستفاده های انجام دادند  و به افراد سالم واگذار شده است که این مغایرت ها را با ناجا برطرف کردیم. نکته بعدی در خصوص نابینایان است که  که دارای گواهی نامه نیستند و همچنین از سرویس رفت و امد مناسب هم برخوردار نیستند طرحی را ارائه کردیم که بستگان درجه یکشان بتوانند این پلاکهای ویژه را دریافت کنند. اگر نیروی انتظامی پذیرفت قطعا این طرح اجرایی می شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *