شناسه خبر: 9642 منتشر شده در مورخ: 1395/4/23 ساعت: 08:35 گروه: اجتماعی  
مشکل پلاک ویژه معلولان باید به سرعت حل و فصل شود
مدیر بهزیستی شهر تهران:

مشکل پلاک ویژه معلولان باید به سرعت حل و فصل شود

مدیر بهزیستی شهر تهران و دبیر کمیته هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی فضا برای معلولان با اشاره به اینکه 5 درصد جمعیت کشور نیاز به خدمات ویژه و خاص معلولان دارند، تاکید کرد: بحث عادی‌سازی و برابرسازی فرصت‌ها در دنیای امروز امری پذیرفته شده است که باید در کشور ما نیز اجرایی شود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا، مصطفی سراج در جلسه کمیته پیگیری و مناسب‌سازی فضا برای معلولان در فرمانداری تهران، با اشاره به اینکه حدود 10 درصد افراد جامعه نیاز به خدمات معلولان دارند، اظهار کرد: باید تلاش کنیم در کشور طبق طبقه‌بندی جهانی برنامه‌ریزی داشته باشیم. ارتباط با سیستم I.C.F را دو سال است که شروع کردیم و سعی داریم طبق پروتکل‌های جهانی برنامه‌ریزی و عمل کنیم.

وی افزود: اگر 10 درصد جمعیت جامعه دچار معلولیت باشند، درصدی از آنها نیاز به خدمات ویژه و خاص دارند که طبق آمار این میزان 3 تا 5 درصد است. در کشورهای  در حال توسعه 4.2 تا 4.5 درصد جمعیت نیاز به خدمات ویژه و خاص معلولان دارد، بنابراین 3.5 میلیون نفر افراد دچار معلولیت نیاز به خدمات خاص و ویژه معلولان دارند.

مدیر بهزیستی شهر تهران و دبیر کمیته هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی فضا برای معلولان  با بیان اینکه سازمان بهزیستی یک میلیون و 200 هزار نفر از معلولان را تحت پوشش قرار داده است، گفت: در کشور ما آمار بالاست و بهزیستی نمی‌تواند همه افراد را تحت پوشش قرار دهد. اگر 8 درصد جمعیت سالمندان و جانبازان را به آن اضافه کنیم، جمعیت بالایی به دست می‌آید که احتیاج به خدمات ویژه معلولان دارد.

سراج با اشاره به اینکه با شمارش اعضای خانواده‌های معلولان، 20 درصد جمعیت کشور تحت تاثیر معلولیت قرار دارند، افزود: در حال حاضر عضو کنوانسیون دفاع از حقوق معلولان در سازمان ملل متحد هستیم ولی با این وجود ضرورت ارائه خدمات درست به معلولان در کشور ما جانیفتاده است.

وی با تاکید بر اینکه برای ارائه خدمات به معلولان باید این گروه در صحنه حاضر باشند، گفت: با توجه به تجربیات معلولان، آنها می‌توانند کمک حال مسوولان در ارائه خدمات ویژه معلولان باشند. کمیته فنی مناسب سازی شهر تهران طی دو سه ماه اخیر جلسات خود را برگزار کرده‌اند.

مدیر بهزیستی شهر تهران و دبیر کمیته هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی فضا برای معلولان اظهار کرد: طی 8 ماه گذشته با شهرداری منطقه 7، 12، وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش معاونت اجتماعی شهرداری تهران، سازمان مترو و... جلسات متعددی را برگزار و بیش از 70 درصد مصوبات را عملیاتی کرده‌ایم.

سراج با تاکید بر اینکه در حال حاضر مقاومت بسیاری از دستگاه‌ها در برابر اجرای عملیات مناسب‌سازی فضا برای معلولان کاهش یافته است، گفت: هنوز تا ایجاد نگاه عمیق در دستگاه‌ها به منظور ضرورت فضاسازی برای معلولان فاصله بسیاری داریم. در ارزیابی‌ها به طور مرتب وضعیت فضاها برای معلولان از جمله ایستگاه‌های مترو، رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه گزارشاتی که از تشکل‌های این حوزه دریافت کرده‌ایم را به دستگاه‌ها انتقال دادیم، اظهار کرد: سعی کرده‌ایم کار تشکل‌های این حوزه به طور تخصصی و فوق تخصصی باشد. بخش اعظم مشکلات ما در حوزه مناسب‌سازی فضا در معلولان در زمینه آگاهی و آموزش و فرهنگ‌سازی است.

مدیر بهزیستی شهر تهران و دبیر کمیته هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی فضا برای معلولان با اشاره به اینکه حدود 10 پارک برای معلولان مناسب‌سازی شده است، گفت: با همکاری راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران اقدامات و فعالیت‌های خوبی در این زمینه شروع شده و بسترها در حال حاضر فراهم است ولی احتیاج به قوی کردن منابع و حضور جدی بنیاد مسکن داریم.

سراج به چاپ و توزیع کتاب به عنوان یکی اقدامات شهرداری در این زمینه اشاره کرد و افزود: در زمینه مبلمان شهری هنوز حرفی برای گفتن نداریم و تکمیل تجهیزات یکی از نیازهای ضروری شهر تهران در حوزه معلولان محسوب می‌شود. خدمات معلولان باید به طوری باشد که نابینایان، ناشنوایان و افراد دچار اختلالات رفتاری نیز بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در اماکن گردشگری و مذهبی نیز ضرورت فضاسازی مناسب برای معلولان وجود دارد، گفت: تلاش ما این است که اماکنی را به صورت الگو مناسب‌سازی کرده و ارائه دهیم، گاهی بعد از مناسب‌سازی برخی اماکن، موانعی در این اماکن ایجاد می‌شود.

مدیر بهزیستی شهر تهران و دبیر کمیته هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی فضا برای معلولان با اشاره به اینکه در حوزه مواد اصلی و متریال مناسب‌سازی اماکن دچار مشکل هستیم، گفت: در حال حاضر این آمادگی را داریم که گروه‌های مختلف در این زمینه ورود کنند و پیشنهادات خود را ارائه دهند. تلاش ما این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را به این سمت هدایت کنیم.

سراج ادامه داد: در این حوزه احتیاج به ورود تخصصی افراد مختلف داریم و باید فرصت لازم برای حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌ها برای کمک‌رسانی فراهم شود. این موضوع مانع ورود کالاهای خارجی نیز خواهد شد که با موضوع اقتصاد مقاومتی نیز هم‌راستا است.

وی به ضرورت تشکیل شورای سالمندان در تهران تاکید کرد و گفت: طبق ارزیابی‌ها از ساختمان پزشکان و مطب‌ها مناسب‌سازی برای معلولان زیر 23 درصد است، بنابراین مشاوره گرفتن دستگاه‌ها به معلولان بهترین کمک رسان آنها در ارائه خدمات بهتر خواهد بود.

مدیر بهزیستی شهر تهران و دبیر کمیته هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی فضا برای معلولان با اشاره به اینکه در حوزه راهنمایی و رانندگی نیز اقداماتی انجام شده است، گفت: بحث پلاک ویژه معلولان دچار مشکل است که باید به سرعت حل و فصل شود.

سراج در پایان تاکید کرد: بحث عادی سازی و برابرسازی فرصت‌ها در دنیا امری پذیرفته شده است که در کشور ما نیز باید اجرایی شود.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *