شناسه خبر: 9635 منتشر شده در مورخ: 1395/4/22 ساعت: 09:29 گروه: اجتماعی  
یارانه معلولان افزایش یابد/ ۸ درصد جمعیت استان سمنان سالمند است

یارانه معلولان افزایش یابد/ ۸ درصد جمعیت استان سمنان سالمند است

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه در این استان ۱۴هزار معلول وجود دارد، گفت: یارانه دریافتی معلولان بسیار اندک است و این مبالغ۳۰۰تا۷۰۰هزار تومانی کفاف زندگی آنها را نمی دهد.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر علیرضا ایزد پور در نشست خبری خود به میزبانی اداره کل بهزیستی استان سمنان، با هشدار در راستای افزایش جمعیت سالمند و معلول استان، ابراز داشت: تعداد معلولان و سالمندان استان تا حدی افزایش یافته که از این پس می بایست مناسب سازی فضای جامعه برای این افراد به صورت جدی تر در دستور کار قرار گیرد چرا که امروز پنج هزار و ۵۵۰ زن و بیش از هفت هزار مرد جامعه معلولان و سالمندان استان را تشکیل می دهند.

وی افزود: استان سمنان دارای ۷۹۷ معلول بینایی، دو هزار و ۵۹۱ معلول ذهنی، یک هزار و ۳۹۸ معلول شنوایی، یک هزار و ۹۳ معلول در حوزه اعصاب و روان، سه هزار و ۹۵ معلول جسمی حرکتی، دو هزار و ۵۰۰ سالمند و یک هزار و ۱۵۴ افراد چند معلولیتی دارد و در حوزه ‌توانبخشی ۲۸ مرکز برای ارائه خدمات به این گروه ها به صورت روزانه، پاره‌وقت و شبانه‌روزی در کنار ۹انجمن فعال و ۹اتاق هنر در پنج شهرستان استان فعالیت می‌کنند.

مسکن و اشتغال مشکل عمده مددجویان بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان سمنان در پاسخ به سوال خبرنگار  یکی از مشکلات اصلی افراد معلول و خانواده‌های مددجو را اشتغال و تامین مسکن دانست و گفت: در راستای رفع این مشکلات، اعطای تسهیلات خود اشتغالی به معلولان و همچنین در صورت اشتغال فرد معلول، حمایت از او و کارفرما و همچنین ارائه تسهیلات کم بهره و قرض‌الحسنه، در دستور کار بهزیستی استان سمنان قرار دارد از سوی دیگر ۷۵درصد اعتبارات این اداره کل تنها صرف رسیدگی به معلولان می شود.

ایزدپور با بیان اینکه بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان مصوب سال ۸۳، سه درصد از فرصت‌های شغلی سازمان‌ها، کارخانه‌ها و نهادهای دولتی می بایست به افراد معلول اختصاص یابد، ابراز داشت: متاسفانه این قانون در استان سمنان و کشور اجرا نمی‌شود از سوی دیگر بهزیستی با وجود اینکه یک سازمان دولتی محسوب شده و ارائه خدمات آن در سایه مشارکت‌های مردمی تحقق می‌یابد، تمام تلاش خود را برای حمایت از این قشر به کار بسته است ما هر میزان افراد خیر بیشتر به این سازمان کمک کنند، زندگی قشر نیازمند و جامعه معلولان رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی همچنین خواستار توجه ویژه به قشر معلول و سالمند در مبلمان شهری، امکانات و فضاهای تفریحی شد و افزود: باید مبلمان شهری در تمام نقاط شهر برای حضور معلولان در جامعه مناسب سازی شده و تمام بوستان‌ها، استخرها، مدارس و دانشگاه‌ها برای حضور این افراد تجهیز شوند از سوی دیگر باید گفت در سال ۹۴، استان سمنان با۴۹درصد فضاسازی، رتبه یازدهم مناسب سازی فضای دستگاه‌های اجرایی ویژه معلولان را به خود اختصاص داد که امیدواریم در سال جاری این مهم، ارتقاء یابد.

۸درصد جمعیت استان سالمند هستند

مدیرکل بهزیستی استان سمنان همچنین گفت: بر اساس آمار های ماخوذه در سال ۹۰، بیش از هشت درصد جمعیت استان سمنان را سالمندان تشکیل می‌دادند و پیش بینی می‌شود این آمار در سال ۹۵ به بیش از ۱۲ درصد افزایش یابد.

ایزدپوربا اشاره به پدیده سالمندی که پدیده‌ای جهانی است، تاکید کرد: باید امکانات لازم برای حضور سالمندان در جامعه فراهم باشد لذا یکی از سیاست‌های اصلی بهزیستی، فرهنگ سازی در زمینه نگهداری سالمندان درون خانواده‌ها است چرا که سالمندان بهتر است در کنار خانواده‌های خود باشند و در مواقع بسیار ضروری به خانه سالمندان ارجاع شوند.

وی تصریح کرد: برای مراقبت از سالمندان در صورت نیاز، کمک هزینه به خانواده‌ها داده می‌شود و مراکز روزانه نگهداری از سالمندان نیز پذیرای سالمندانی است که فرزندان آنها در طول روز مشغله کاری دارند همچنین مراکز شبانه روزی سالمندان، آخرین راهبرد برای نگهداری از سالمندان از نگاه بهزیستی وجود دارد که در سمنان، گرمسار و شاهرود هر کدام یک مرکز و در دامغان دو مرکز شبانه روزی سالمندان فعالیت می کند.

یارانه پرداختی به معلولان کفاف زندگی را نمی دهد

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با بیان اینکه یارانه پرداختی برای نگهداری افراد معلول و سالمند در مرکز شبانه روزی کم است، گفت: این یارانه از سه میلیون ریال تا سقف هفت میلیون ریال تعیین شده که پاسخگوی نیازهای این افراد نیست علاوه بر این مبلغی در حدود سه میلیون ریال از خانواده برای مراقبت و نگهداری این افراد درخواست می‌شود اما خانواده‌ها در این زمینه مشارکتی ندارند.

ایزدپور افزود: اگر مبلغ یارانه پرداختی به ۱۲ میلیون ریال افزایش پیدا کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی درپاسخ به سوالی با موضوع مهد های کودک، افزود: در استان سمنان حدود ۱۳۰ مهد کودک زیر نظارت معاونت اجتماعی بهزیستی استان قرار دارد و حدود ۶ هزار کودک در این مهدها نگهداری می‌شوند و بیش از ۴۰۰ مربی و مدیر مهد کودک وجود دارد که نگهداری از کودکان را برعهده دارند.

۱۲۳آمده امداد اجتماعی است

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم سازمان بهزیستی کشور را راه اندازی خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی است، گفت: افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، می‌توانند با شماره‌گیری این خط تلفنی، شرایط حساس پیش آمده مانند کودک آزاری، همسرآزاری و خودکشی را گزارش دهند تا مددکاران و روان‌شناسان بهزیستی به آن محل اعزام شوند همچنین باید گفت این اورژانس در شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار فعال است و مداخله در بحران‌های فردی و اجتماعی و اختلافات خانوادگی را در صورت نیاز انجام می دهد.

ایزدپور یکی دیگر از فعالیت‌های حوزه معاونت اجتماعی این اداره کل، مشارکت موسسه‌های خیریه است، افزود: ۹ مرکز خیریه در استان وجود دارد که مسئولیت نگهداری از کودکان و نوجوانان به صورت شبانه روزی را دارند و بیش از ۱۷۰ کودک و نوجوان در سنین مختلف در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان داشت: در کشورهای پیشرفته حدود ۷۰ درصد از اقدامات و سرمایه گذاری‌ها در موارد پیشگیری صورت می‌گیرد و فقط ۳۰ درصد از اقدامات در قسمت درمان است که در ایران این امر به طور معکوس است و ۷۰ درصد از هزینه‌ها و اقدامات در زمینه درمان صرف می‌شود که این مهم در مقوله اعتیار به خوبی مشاهده می شود چرا که اگر مهارت لازم از سنین پایه و کودکی آموزش داده شود، جوانان به سمت اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی نمی‌روند.

۱۳کمپ اعتیاد در استان سمنان وجود دارد

مدیرکل بهزیستی استان سمنان همچنین با اشاره به نقش مخرب اعتیاد و ضرورت آموزش‌های لازم برای پیشگیری و ترک اعتیاد گفت: در استان سمنان حدود ۱۳ کمپ ترک اعتیاد، ۱۰ مرکز ترک اعتیاد سرپایی و ۱۴ مراکز مشاوره خانواده وجود دارد.

ایزدپور در پاسخ به سوالی با موضوع کمبود نیروی انسانی بهزیستی استان سمنان، بیان داشت: اداره کل بهزیستی استان با تعداد ۴۰۰ کارمند در هشت شهرستان استان سمنان بیش از ۱۵۲ نوع فعالیت را در قالب پنج معاونت ارائه می‌دهد وتعداد کارکنان بهزیستی در استان مطلوب است اما در اینجا باید گفت بحث کمیت وجود ندارد و باید بر بخش کمیت و نظارت، سرمایه گذاری شود تا همین تعداد کارکنان آموزش لازم را ببینند و توانمندی لازم و خاص را کسب کنند.

وی در خاتمه و با بیان اینکه مددجویان دارای شرایط ماهیانه ۵۰۰ هزار ریال از بهزیستی مستمری می‌گیرند، افزود: این مقدار مستمری بسیار ناچیز است و باید حداقل به یک چهارم از حقوق قانون کار برسد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *