شناسه خبر: 9614 منتشر شده در مورخ: 1395/4/20 ساعت: 08:51 گروه: اجتماعی  
بهره مندی کارفرمایان آبادانی از خدمات بهزیستی در ازای جذب مددجو

بهره مندی کارفرمایان آبادانی از خدمات بهزیستی در ازای جذب مددجو

رئیس اداره بهزیستی آبادان گفت: کارفرمایان در صورت جذب مددجویان تحت پوشش این اداره، می توانند از برخی خدمات تعریف شده بهزیستی بهره ببرند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر با بیان اینکه در زمینه اشتغال مددجویان نیاز به کمک داریم، افزود: به طور مثال در ازای اشتغال یک مددجو در یک مغازه ما خدماتی همچون پرداخت بیمه مددجو به مدت پنج سال، پرداخت مبلغی تحت عنوان جبران کارایی فرد (در صورت معلولیت) هر شش ماه یکبار به مغازه دار و یا کارفرما و پرداخت وام ۱۵ میلیون تومانی با بهره چهار درصد ارائه می کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم آشنایی کارفرمایان از این شریط در جهت رفع مشکل اشتغال مددجویان، اظهار کرد: سعی کرده ایم تا با تشکیل «کمیته توانمندسازی» در جهت ایجاد فرصتهای اشتغال برای مددجویان، اقدامات موثری را به انجام برسانیم، فکری که به دنبال اشتغال نرود آسیب محسوب می شود.

وجود ۳ هزار و ۷۰۰ معلول

رئیس اداره بهزیستی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت اداره بهزیستی در چهار حوزه توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری و امور مشارکتهای مردمی تصریح کرد: در حوزه توانبحشی (متولی امر معلولان) ما سه هزار و ۷۰۰ معلول اعم از ذهنی، جسمی و حرکتی، روانی، بینایی، شنیداری، گفتاری و یا سالمند را تحت پوشش داریم.

ایثاری با بیان اینکه بسیاری از امور حوزه توانبخشی با حوزه اجتماعی یکسان است، یادآور شد: از مجموع کل معلولان تحت پوشش اداره بهزیستی آبادان بیش از یک هزار و ۱۶۰ نفر آنان هزینه کمک درمان دریافت می کنند و بقیه از خدمات جانبی همچون عصا، واکر (وسائل کمک توانبخشی)، لوازم بهداشتی، پوشاک، هزینه های تحصیل، مسکن و دانشگاه بهره می برند.

تلاش برای خانه دار شدن ۲۲ خانواده داری ۲ معلول

وی گفت: در زمان حاضر به دنبال آنیم تا برای ۲۲ خانواده شناسایی شده دارای دو معلول، از طریق مسکن مهر خانه فراهم کنیم.

ایثاری با گسترده خواندن فعالیت حوزه اجتماعی این اداره، افزود: دفتر زنان واحد اجتماعی ما کار حمایت از زنان بی سرپرست (اعم از مطلقه یا همسر فوت شده) و بد سرپرست را بر عهده دارد که در زمان حاضر در این دفتر ۶ هزار و ۱۷۶ پرونده تشکیل شده و این افراد به طور ماهانه از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

رئیس اداره بهزیستی آبادان با بیان اینکه سایر خدمات اعم از تحصیل، درمان و غیره این افراد با توجه به امکانات دولتی به آنان پرداخت می شود، اظهار کرد: سال گذشته تحصیلی توانستیم هزینه تحصیل دانشگاه فرزندان این خانواده ها و معلولان را به طور ۱۰۰درصد پرداخت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دفتر «پیشگیری از آسیبهای اجتماعی» در حوزه اجتماعی کارهای زیادی از جمله رسیدگی به وضعیت زنان و کودکان خیابانی به انجام می رسد، تصریح کرد: در دفتر «کاهش طلاق» اداره بهزیستی به آن دسته از زوجینی که قصد جدایی دارند (با معرفی دادگستری)، خدمات مشاوره ای رایگان ارائه می شود.

رئیس اداره بهزیستی آبادان، فعالیت اورژانس سیار و ثابت ۱۲۳ تحت عنوان «مرکز مداخله در بحران» به صورت پیگیری موضوعاتی همچون کودک آزاری، همسرآزاری، سالمند آزاری و معلول آزاری و کمک به رفع آنها را یادآور شد و گفت: در این مرکز پس از دریافت تماسهای مردمی مبنی بر اعلام هر یک ازموارد اشاره شده، خودرو حامل یک روانشناس، مددکار و ضابط قضایی و اجرایی (نیروی انتظامی) سریعا به محل اعزام و اقدامات بعدی انجام می شود.

محول کردن امور غیرمرتبط به اورژانس۱۲۳

ایثاری، زمان فعالیت این اورژانس را همچون سایر شهرهای کشور در شیفت صبح عنوان کرد و افزود: افزودن شیفت های دوم و سوم در این بخش نیازمند فراهم شدن امکانات مربوطه است، البته در موارد خاص و ضروری که از سوی دادگاه و یا نیروی انتظامی تماس گرفته شده، نسبت به اعزام اکیپ مذکور  در شب نیز اقدام کرده ایم.

وی با اشاره به برپایی جلسات مختلف با ادارات و افراد مرتبط با این سیستم و تلاش در جهت معرفی مرکز ۱۲۳ به آنان، اظهار کرد: متاسفانه هنوز هم در بسیاری از جاها، موارد غیرمرتبط را به ما ارجاع می دهند که این مسئله سبب اتلاف وقت و انرژی نیروهای ما می شود.

رئیس اداره بهزیستی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با متفاوت خواند فضای «دفتر کودکان» که شامل مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی است، گفت: در زمان حاضر ۱۲ مهد کودک در شهر آبادان تحت پوشش این اداره و مشغول ارائه خدمات از دوران نوزادی تا مقطع پیش دبستانی هستند.

ایثاری با اشاره به اعلام شورای نگهبان مبنی بر اجباری شدن دریافت مجوز فعالیت در مقطع پیش دبستانی از آموزش و پرورش و اقدام زیر نظر این اداره افزود: این موضوع موجی از نگرانی و ناخرسندی را در میان مدیران مهدهای کودک سبب شد که برای حل این مسئله نشستی را با مدیر آموزش و پرورش آبادان برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در زمینه لزوم دریافت مجوز فعالیت مهدهای کودک در مقطع پیش دبستانی آن هم زیر نظر آموزش و پرورش هیچ قانونی وجود ندارد و تنها پای اجبار در میان است، اظهار کرد: در نشست با مدیر آموزش و پرورش آبادان ما چانه زنی هایمان را انجام دادیم اما به لحاظ قانونی آنها ماده قانونی نداشتند اما ما داشتیم و با توجه به تحمیل فشارها بر آموزش و پرورش قرار شد تا این موضوع از طریق استان پیگیری و دنبال شود.

رئیس اداره بهزیستی آبادان در بخشی دیگر از سخنان با معرفی «دفتر شبه خانواده» این اداره به عنوان «مرکز نگهداری کودکان یتیم» گفت: در مرکز نگهداری ایتام آبادان (موسسه امام علی) ایتام از شیرخوارگی تا سن ۱۸ سالگی نگهداری می شوند.

رایزنی برای راه اندازی کلینیک های تخصصی مشاوره ای در بخش پیشگیری

ایثاری همچنین از حوزه پیشیگری به عنوان یکی از حوزه های تخصصی اداره بهزیستی افزود: در این بخش از توان بخش خصوصی در ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره ای بهره گرفته ایم و به رغم واگذاری کلینیک های تحت پوششمان به آنها، اما تمامی اقداماتشان تحت نظارت کامل بهزیستی انجام می شود، در این رابطه تاکنون دو مرکز را افتتاح کرده ایم ضمن آنکه رایزنی هایی را برای کمک به راه اندازی چند کلینیک دیگر با مشارکت دانشگاههای آزاد و پیام نور و البته تحت نظارت بهزیستی به انجام رساندیم، دانشگاه آزاد تا حدود زیادی در این زمینه پیش رفته و امید می رود تا در آتیه ای نزدیک شاهد افتتاح یک کلینیک دیگر باشیم.

وی از ارائه مجوز فعالیت بخش خصوصی در زمینه ارائه مشاوره های خانوادگی، ازدواج، پیشگیری از طلاق و روانشناسی تحت نظارت ماهانه اداره بهزیستی در حوزه پیشگیری خبر داد و اظهار کرد: در زمان حاضر در بخش پیشگیری از اعتیاد ما چهار دفتر ام. ام. تی، پنج کمپ، یک مرکز شیلتر، یک مرکز دی. آی. سی و یک مرکز تی. سی فعال داریم.

رئیس اداره بهزیستی آبادان با اشاره به اینکه کمپ های بدون مجوز را با تحمل تهدید و ارعاب تعطیل کردیم، تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه فعالیت به این کمپ ها را نمی دهیم.

تشکیل ۵ گروه اجتماع محور آموزشی برای پیشگیری از اعتیاد

وی یادآور شد: طی یک سال گذشته اقدام به تشکیل پنج گروه اجتماع محور کردیم تا ضمن ارائه آموزشهای لازم به آنان، از توان و ظرفیتشان در جهت پیشگیری از اعتیاد بهره ببریم.

رئیس اداره بهزیستی آبادان همچنین از کمک به رهاشدگان از بند اعتیاد در جهت طی مسیرهای رسیدن به اشتغال، به عنوان دیگر فعالیتهای این اداره نام برد و گفت: ارائه آموزشهای مهارتی افراد با کمک اداری فنی و حرفه ای، اعطای جواز کسب در مشاغل خانگی، ارائه تسهیلات اشتغالزایی و سایر موارد از جمله اقدامات بهزیستی به این افراد است، معتقدیم اگر این افراد توانمند سازی نشد به طور قطع ابعادی وسیع تر از ابتلای آنها به اعتیاد خواهد داشت.

ایثاری در ادامه معرفی بخشهای مختلف کارکردی این اداره به دفتر «پیشگیری از معلولیت ها» مبتی بر آموزش به اضافه چند طرح ملی دیگر از جمله پیشگیری از تنبلی چشم اشاره کرد و افزود: در زمینه پیشگیری از تنبلی چشم  توانستیم سال گذشته ۱۰۲ درصد از کودکان مشمول این طرح را آزمایش کنیم بطوریکه حتی افراد مهاجر به شهر که اداره ثبت احوال نیز از آنها آماری نداشت را تحت پوشش این طرح قرار دادیم، این آمار پیشتر در سابقه کاری اداره بهزیستی آبادان نبوده است.

وی اظهار کرد: در بخش پیشگیری از معلولیت ها موضوع  غربالگری بینایی و شنوایی نوزادان را در دستور کار داریم که پس از انجام معاینات مربوطه هر بخش در صورت وجود مشکل برای کمک به رفع آن به صورت اقدامات درمان دارویی و یا ارائه وسائل کمک شنوایی و یا بینایی همچون عینک و یا سمعک اقدام می کنیم.

پیشگیری از معلولیت های ناشی از مین و مواد منفجره

وی با بیان اینکه در موضوع پیشگیری از معلولیت ها طرحها و پروژه های مختلفی وجود دارد، تصریح کرد: بطور مثال در شهرهایی همچون آبادان، خرمشهر، شوش و شادگان که در دوران جنگ به مرز نزدیک بودند موضوع پیشگیری از «معلولیت های مین» را داریم که سال گذشته برای نخستین بار در سطح خوزستان اقدام به تهیه انیمشین آموزشی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و مین (آگاهی از باقیمانده تجهیزات جنگی) و توزیع آن در سطح مهدهای کودک و دبستانهای شهر کردیم، در آبادان ما درگیر مین نیسیتم اما مواد منفجره همچون خمپاره عمل نکرده بوده است.

رئیس اداره بهزیستی آبادان با اشاره به فعالیت واحد «امور مشارکتهای مردمی» سازمان بهزیستی به عنوان یکی از بازوان اصلی این سازمان در ارائه خدمت رسانی گفت: در تلاش برای ترغیب مردم به ویژه خیران برای همکاری وهمیاری در این بخش هستیم، در بخش مشارکتهای مردمی موضوعاتی همچون کمک به اشتغال و مسکن معلولان به شکل تجمیع شده آمده، به طور مثال پرداخت وام اشتغال از طریق واحد اشتغال مشارکتهای مردمی به انجام می رسد.

لزوم همراهی و کمک خیران و حامیان مالی

ایثاری با تاکید فراوان بر لزوم ارائه حمایتهای مالی حامیان برای کمک به کودکان بی سرپرست و ایتام افزود: متاسفانه سازمان بهزیستی کشور در حوزه جذب حامیان مالی ضعیف عمل کرده و اصلا زمانی برای انجام این کار نگذاشته است، در همین راستا درصددیم تا با تهیه آلبومهای مختلف و توزیع آنها در میان ادارات در جهت آگاهی بخشی به مردم و جذب حامیان بکوشیم.

به گفته وی، پیگیری در جهت جذب پزشکان خیر برای مداوای رایگان مددجویان و همچنین جذب خیران مسکن ساز و اصناف از دیگر برنامه های اداره بهزیستی آبادان به شمار می رود.

۹۰ پیشنهاد کاری در منطقه آزاد اروند بی پاسخ مانده

رئیس اداره بهزیستی آبادان در پایان، با تاکید بر نقش موثر سازمان منطقه آزاد اروند در کمک به اشتغال مددجویان اظهار کرد: در نشست با مدیران سازمان منطقه آزاد اروند ۹۰ طرح پیشنهادی برای همکاری و ایجاد زمینه اشتغال برای بیش از ۲۱۰ مددجو را ارائه کردیم که متاسفانه تاکنون بی پاسخ مانده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *