شناسه خبر: 9610 منتشر شده در مورخ: 1395/4/19 ساعت: 15:09 گروه: دانش و فن آوری  
نرم افزار متن خوان فارسی با صدای انسان

نرم افزار متن خوان فارسی با صدای انسان

نرم افزار تکامل یافته تبدیل 'متن فارسی به گفتار' با صدای طبیعی انسان توسط متخصصان یک شرکت ایرانی با نام 'آریانا 3' تهیه و تولید شد.

به گزارش ایران سپید  به نقل از ایرنا، مجری پروژه تولید 'سامانه متن خوان فارسی آریانا 3' روز شنبه درباره ویژگی های این نرم افزار  گفت: تبدیل متن به گفتار (text-to-speech) از جمله حوزه های هوش مصنوعی است که به کامپیوترها و وسایل دیجیتال امکان حرف زدن می دهد.

دکتر 'هادی ویسی' افزود: اگرچه نرم افزاهای تبدیل نوشته به صدا در زبان هایی مانند انگلیسی دارای کیفیت بالایی است اما کارهای قبلی انجام شده در زبان فارسی برای خواندن متن توسط کامپیوتر که عمدتا برای استفاده توسط نابینایان ساخته شده است، دارای صدای ماشینی بوده و چندان طبیعی نیستند.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان عصر گویش پرداز خاطرنشان کرد: آریانا از جمله محصولات تخصصی پردازش گفتار فارسی است که نسخه جدید آن در ماه مبارک رمضان امسال رونمایی شد. 
وی توضیح داد: آریانا که نسخه قبلی آن همراه صفحه خوان جاوز (Jaws) برای خواندن صفحات و متون توسط نابینایان و کم بینایان طراحی شده بود، بعد از 6 سال پوست انداخته و عصر گویش با تکنولوژی متفاوتی نسخه جدیدی را عرضه کرده است که صدای طبیعی و کاملا قابل فهم تولید می کند. 
به گفته ویسی، صدای تولیدی از آریانای 3 را می توان طبیعی ترین صدای تولید شده توسط کامپیوتر برای زبان فارسی دانست. 
این فعال دانش بنیان یادآور شد: در این نرم افزار از روش های آماری برای تبدیل متن به صوت استفاده شده است و دارای صدای زن و مرد از گوینده های حرفه ای است. 
وی ادامه داد: همچنین در آریانا 3، قابلیت های هوشمند پردازش زبان طبیعی فارسی مانند تشخیص خودکار کلمات هم نگاره (مانند مَرد و مُرد)، تشخیص کسره اضافه برای خواندن روان متون، تلفظ کردن خودکار کلمات، خواندن کلمات انگلیسی و عربی با صدای یکسان با فارسی و همچنین تشخیص هوشمند انواع اعداد برای ذکر تاریخ، ساعت و مبلغ فراهم شده است. 
ویسی بیان داشت: نرم افزار آریانا به صورت ماژول و سرویس تحت وب (Persian TTS Cloud) عرضه شده است که برنامه نویس ها و سایر کسب و کارها را قادر به استفاده از قابلیت متن خوان فارسی در نرم افزارها و سخت افزارهای رایانه ای می کند.
وی درباره برخی کاربردهای نرم افزار آریانا گفت: از قابلیت متن خوان فارسی می توان در سامانه های تلفن گویا و VoIP برای خواندن اطلاعات متنی مختلف، در سامانه های دریافت انتقادات و پیشنهادات تلفنی جهت خواندن نظریه کارشناسی برای کم کردن حجم حضور ارباب رجوع در ادارات استفاده کرد.
مجری پروژه متن خوان فارسی همچنین به دیگر کاربردهای این سامانه نرم افزاری در وب سایت ها و به ویژه در خبرگزاری ها به منظور ایجاد امکان خواندن توسط افراد کم بینا و مسن و همچنین نرم افزار های تلفن همراه مانند کتاب خوان و پیامک خوان به عنوان یک سرویس خدمات رسان اشاره کرد.
پیش از این، نسل ارتقا یافته سامانه تبدیل گفتار به نوشتار فارسی به همت متخصصان این شرکت دانش بنیان طراحی و تولید شده بود که در بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
حسین 1395/9/5 - 00:42
rateup4
ratedown3
پاسخ
comment قمیت چند هست ؟
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *