شناسه خبر: 9586 منتشر شده در مورخ: 1395/4/13 ساعت: 12:38 گروه: اجتماعی  
رمضان در کشورهای جهان/1 ماه رمضان در روسیه؛ از برگزاری باشکوه نمازجماعت تا سفره هایی با نام "موائد الرحمن" + تصاویر

رمضان در کشورهای جهان/1 ماه رمضان در روسیه؛ از برگزاری باشکوه نمازجماعت تا سفره هایی با نام "موائد الرحمن" + تصاویر

روسیه با ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است. پهناوری این کشور دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا است. پایتخت روسیه شهر "مسکو" است که در غرب و بخش اروپایی کشور بوده و بزرگترین شهر اروپا است

به گزارش ایران سپید به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان بر اساس آمار سال 1387 روسیه با حدود ۱۴۲ میلیون نفر، نهمین جمعیت جهان را دارد. بیش از 20 میلیون نفر از این جمعیت را مسلمانان تشکیل می‏ دهند و از این بیست میلیون حدود سه میلیون نفر را شیعیان تشکیل می دهند.

روسیه پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد. این کشور در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع است و با اقیانوس آرام شمالی و اقیانوس منجمد شمالی؛ و نیز با دریای خزر، دریای سیاه، و دریای بالتیک مرز آبی دارد.

این کشور با ۱۴ کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی دارد و با کشورهای پیرامون دریای برینگ، دریای ژاپن، دریای کاسپین، دریای سیاه، و دریای بالتیک ارتباط دریایی دارد.
 

**اسلام چگونه به روسیه راه یافت؟

اسلام از طریق فتوحات اسلامی به روسیه راه پیدا نکرد؛ بلکه از راه گسترش معاملات تجاری مسلمانان با ساکنان آن مناطق گسترش یافت. اسلام قبل از ورود به روسیه، از طریق فتوحات به کشورهای نزدیک روسیه رفته بود؛ سپس مسلمانان این مناطق بودند که دین مبین اسلام را به روسیه نیز تسری دادند. در فدراسیون روسیه هم مردم مسلمان در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند و رسومات و سنت هایی دارند.

مسلمانان روسیه از فرصت ماه مبارک رمضان برای تثبیت عقاید دینی خود کمال بهره را می‌برند و آن را زمانی برای تنفیذ شعائر اسلامی در قلوب مسلمانان روسی می‌دانند.


اسلام از طریق فتوحات اسلامی به روسیه راه پیدا نکرد؛ بلکه از راه گسترش معاملات تجاری مسلمانان با ساکنان آن مناطق گسترش یافت. اسلام قبل از ورود به روسیه، از طریق فتوحات به کشورهای نزدیک روسیه رفته بود؛ سپس مسلمانان این مناطق بودند که دین مبین اسلام را به روسیه نیز تسری دادند.

 

**مسلمانان روسیه منطقه علاقه زیادی به برگزاری نماز جماعت در مساجد دارند


مسلمانان روسیه منطقه علاقه زیادی به برگزاری نماز جماعت در مساجد دارند. از سویی نیز چند مسجد اصلی و جامع در روسیه وجود دارد که اقدام به برگزاری قرائت و ختم قرآن کریم در ماه مبارک می‌کنند که با استقبال بسیار خوبی مواجه می‌شود. به طور کلی آنها سی روز رمضان را مانند اعیاد و جشن‌های اسلامی گرامی می‌دارند.

ماه رمضان در روسیه؛ از برگزاری باشکوه نمازهای جماعت تا سفره هایی با نام

 

افطاری دادن هم از محبوب‌ترین شعائر اسلامی در رمضان‌های روسیه است. جالب است بدانید که ایام رمضان برای غیرمسلمانان روس نیز جالب توجه است. آن ها ماه رمضان را از برگزاری مراسم افطار جمعی مسلمانان در شهرهای روسیه می‌شناسند.

 

ماه رمضان در روسیه؛ از برگزاری باشکوه نمازهای جماعت تا سفره هایی با نام

ماه رمضان در روسیه؛ از برگزاری باشکوه نمازهای جماعت تا سفره هایی با نام

 
ماه رمضان در روسیه؛ از برگزاری باشکوه نمازهای جماعت تا سفره هایی با نام

 

یکی از فرهنگ‌های زیبایی که در ایام رمضان در روسیه وجود دارد، ‌سخنرانی کوتاه و مفید یک روحانی برای میهمانان در سفره افطار و در هنگام تناول غذاست که معمولا از نکات ضروری و کاربردی برای جوانان با استناد به آیات قرآن اقامه می‌شود. این رسم شبیه آن چیزی است که در مصر به آن "موائد الرحمن"(سفره‌های رحمانی) گفته می‌شود.

از آنجا که مسلمانان روسیه در جوامع غیراسلامی زندگی می‌کنند، این کاملا طبیعی است که برخی آداب و رسوم آنها برگرفته از غیرمسلمانان به‌خصوص مسیحیان ارتدوکس باشد. با این حال آن ها به مسلمان بودن خود افتخار کرده و آن را از کسی پنهان نمی‌کنند.

همچنین در ایام رمضان در روسیه،‌ غیرمسلمانان نیز به آداب و رسوم مسلمانان احترام زیادی می‌گذارند؛ ‌به طور مثال در این ماه بسیاری از برنامه‌های غیراخلاقی تلویزیون موفتاً پخش نمی‌شوند؛ یا مراکز توزیع مشروبات الکلی در روز فعالیت زیادی ندارند و شب‌ها مغازه‌های خود را باز می‌کنند

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *