شناسه خبر: 9486 منتشر شده در مورخ: 1395/3/30 ساعت: 09:45 گروه: سیاسی  
مهم ترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب دردیدار جمعی از اساتید، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه ها

مهم ترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب دردیدار جمعی از اساتید، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه ها

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر شنبه در دیدار جمعی از اساتید، نخبگان علمی و پژوهشگران دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی بیانات بسیار مهمی را ایراد فرمودند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا، ایران آینده باید مقتدر، مستقل، متدین و برخوردار از عدالت و حکومت پاک باشد و دانشگاه ها پایه و اساس این اهداف والا هستند

**«افزایش سرعت رشد علمی در دانشگاه ها و مراکز علمی»، «ایجاد و تقویت احساس هویت افتخارآمیز ایرانی- اسلامی در جوانان»، «انقلابی بودن دانشگاه ها و دانشجویان»، و «نقش آفرینی واقعی فرماندهان و افسران جنگ نرم»، از جمله الزامات تبدیل شدنِ نظام اسلامی به یک قدرت علمی مطرح و الگوی مردم سالاری همراه با اسلام و معنویت، در دنیا است.
** ترسیم چشم انداز آینده از آن جهت مهم است که اداره کشور در سال های آینده بر عهده دانشجویانی است که اکنون در دانشگاه ها مشغول تحصیل و تلاش علمی هستند.
** زنجیره علم و معرفت از آموزش و پرورش تا دانشگاه، وظیفه اصلی برای تحقق آینده مطلوب کشور را برعهده دارند.
** اگر آینده مطلوب مورد نظر، ایرانی مقتدر، عزتمند، مستقل، متدین، ثروتمند و برخوردار از عدالت و دارای حکومتی مردمی، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهیزگار باشد، ضروری است دانشگاه ها آراسته به این شاخص ها باشند و نسل جوان را معتقد و مومن به این عناصر تربیت کنند.
** من همواره تأکید بسیار زیادی بر موضوع دانشگاه ها، اساتید و وزرای علوم دارم زیرا رسیدن به آینده مطلوب ایران، نیازمند تربیت انسانهایی عالِم، صبور، مجاهد فی سبیل الله، کاربلد و شجاع است که این افراد عمدتاً در دانشگاهها پرورش می یابند.
** «پیشرفت علمی»، «انضباط اخلاقی»، «خویشتنداری دینی»، «بصیرت سیاسی» و «ایجاد احساس هویت و افتخار» در محیط دانشگاهها، از الزامات تربیت جوانان در دانشگاه ها است.
** برای جبران فاصله عقب ماندگی علمی چاره ای جز افزایش سرعت رشد علمی وجود ندارد.
** استادان با بیان پیشرفت های کشور در عرصه های هوافضا، نانو، هسته ای، زیست فناوری و پزشکی، می توانند احساس هویت را در دانشجویان بوجود آورند.
** دانشجویان باید همواره به ایرانی بودن و مسلمان بودن و انقلابی بودن خود افتخار کنند.
** اگرچه ما در زمینه پیشرفت های علمی عقب ماندگی تاریخی داریم اما با تلاش و انرژی جوانان با استعداد کشور می توانیم این عقب ماندگی ها را جبران کنیم.
** نظام اسلامی ایران تنها حکومتی است که مردم سالاری را همراه با اسلام و معنویت ارائه کرده است.
** اگر این واقعیت های افتخار آمیز به جوان دانشجو گفته شود، او دیگر دچار حس واگرایی نخواهد شد و اگر هم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود، قطعاً باز خواهد گشت زیرا احساس هویت و افتخار می کند.
** مسئولان دانشگاه ها باید در مقابل هر اقدام و موضوعی همچون اردوهای مختلط که هویت اسلامی دانشگاه ها را خدشه دار می کند، حساس باشند و با آن برخورد کنند.
** بصیرت سیاسی و سیاست در دانشگاه ها یکی دیگر از الزامات دستیابی به ایرانی با آینده مطلوب است.
** محیط دانشگاه، محیط تضارب آرا و بحث و چالش است.
** وجود گرایش های مختلف سیاسی در دانشگاه ها مانعی ندارد.
**مسئولان دانشگاه ها اعم از مدیران ارشد وزارتخانه و رؤسا و اساتید باید همواره مدافع و هدایت کننده فضای چالشی دانشگاه ها به سوی مبانی و اهداف انقلاب اسلامی باشند و به هیچ وجه نباید از گرایش های مخالف انقلاب حمایت شود.
** دانشگاه و دانشجو باید همواره انقلابی باشند.
** مسئولان آموزش عالی باید بسیار مراقب باشند تا دانشگاه تبدیل به جایگاهی برای واگرایی از مفاهیم و ارزش های انقلاب نشود.
** وجود فضای انقلابی گری و تدین و یاد و نام امام (ره) از الزامات حتمی در دانشگاه ها است.
** نباید در دانشگاه ها فضای اجبار و زور و امنیتی بوجود آید بلکه باید فضای انقلابی و تدین را با کار طبیبانه و خردمندانه بوجود آورد.
** «حفظ روحیه امیدواری و نشاط در محیط های علمی و تحقیقاتی»، «اهمیت دادن به علوم پایه»، «هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای کشور»، «لزوم تبیین نقشه جامع علمی برای دانشگاهیان و تبدیل آن به برنامه» و «تأکید بر علوم انسانی اسلامی»
** دیپلماسی و ارتباطات علمی مهم است و با آن موافق هستیم اما باید هوشیار باشیم که فریب نخوریم و بستر ارتباطات علمی به دریچه ای برای نفوذ امنیتی تبدیل نشود، زیرا دشمن از هر وسیله ای از جمله ارتباطات علمی برای نفوذ استفاده می کند و این اتفاق در گذشته اتفاق افتاده است و اکنون نیز در مواردی دیده می شود.
** اقتصاد مقاومتی زمینه ساز عزت ملی و گره گشای نیازهای فعلی است.
** تنها راه علاج، اجرای واقعی و صحیح سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
** وظیفه شما اساتید نیز نقش آفرینی واقعی و جدی است زیرا شدت جنگ نرم دشمن نسبت به سال های گذشته چند برابر شده است.
** کسی که به هر بهانه ای مانند انتخابات و امثال آن، نظام را به چالش می کشد، نامطمئن است و صلاحیت حضور در دانشگاه ها را ندارد، همانگونه که هیچ کشوری اجازه به چالش کشیدن نظام حاکم بر آن را نمی دهد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *