شناسه خبر: 9482 منتشر شده در مورخ: 1395/3/30 ساعت: 09:32 گروه: اجتماعی  
این بار معلولان را مستثنی کنید
گزارشی از پیگیری کارت بلیت‌های گمشده :

این بار معلولان را مستثنی کنید

قصه از این جا شروع شد که حدود یک ماه قبل چند نفر از شهروندان دارای معلولیت با روزنامه تماس گرفتند و خبر از گم شدن کارت متروهایشان دادند و گفتند که با مفقود شدن کارت مترویشان به ایستگاه امام خمینی(ره) مراجعه کرده‌اند تا در محل دریافت بلیت «اقشارخاص» کارت المثنی دریافت کنند اما درکمال ناباوری مأموران مترو به آنها گفته‌اند: «چون کارت بلیت را گم کرده اید کارت جدید برایتان صادر نمی‌شود.»

به گزارش ایران سپید قصه از این جا شروع شد که حدود یک ماه قبل چند نفر از شهروندان دارای معلولیت  با روزنامه تماس گرفتند و خبر از گم شدن کارت متروهایشان دادند و گفتند که با مفقود شدن کارت مترویشان به ایستگاه امام خمینی(ره) مراجعه کرده‌اند  تا در محل دریافت بلیت «اقشارخاص» کارت المثنی دریافت کنند اما درکمال ناباوری مأموران مترو  به آنها  گفته‌اند: «چون کارت بلیت را گم کرده اید کارت جدید برایتان صادر نمی‌شود.» از آنجا که این موضوع برای افراد دیگر هم ممکن است پیش بیاید و با توجه به اینکه مترو یکی از ارزان‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی برای معلولان است و شهروندان معلول زیادی از این وسیله استفاده می‌کنند پیگیری‌ها در این زمینه آغاز شد  ابتدا به سراغ مسئولان شهرداری و مترو رفتم، طی تماس‌های مکرر با  این مسئولان به بخشنامه شهرداری مبنی بر عدم صدور کارت المثنی برخوردم که طی این بخشنامه از مسئولان مترو خواسته شده بود از صدور کارت المثنی خودداری کنند. در همین خصوص محمدرضا سعیدی، مدیر فروش بلیت‌های متروی تهران می‌گوید: به علت مشکلات فنی و برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های بسیار زیاد  از کارت‌های المثنی تصمیم مدیران بر آن شد تا برای رفع این نقص فنی هیچ بلیت المثنی‌ای  برای شهروندان صادر نشود.

پای شورای شهر هم به ماجرا باز شد
اما صحبت‌های این مدیر فروش بلیت، قانع کننده نبود. برای یافتن پاسخ به سراغ اعضای شورای شهر رفتم از علی صابری عضو نابینای شورای شهر تهران خواستار پیگیری موضوع شدم، همچنین شبکه تشکل‌های نابینایان «چاووش» برای پیگیری این موضوع نامه‌ای را به دفتر علیرضا دبیر، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران ارسال کرد و علی  صابری با مطرح کردن  موضوع  «عدم صدور بلیت المثنی مترو برای شهروندان» در صحن علنی شورا خواستار جواب مسئولان شهرداری شد.
به دنبال مطرح شدن این موضوع در صحن علنی شورای شهر تهران  ناصر امانی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا جوابیه‌ای را برای دفتر علی صابری عضو شورای شهر تهران  ارسال کرد و به تشریح دلایل صادر نکردن بلیت المثنی پرداخت که عبارتند از:
 1- شبکه کارت بلیت الکترونیک آفلاین بوده و اعتبار خریداری شده توسط شهروندان روی کارت ذخیره شده است و به عبارتی همان وجه نقد است. 2- به میزان موجودی داخل هر کارت بلیت درحساب خزانه بلیت الکترونیک تعهد پرداخت وجود دارد و صدور کارت المثنی به منزله صدور مجدد کارت(وجه نقد) بدون خرید اعتبار  تعهد پرداخت است که درصورت استفاده هر دو کارت (اصلی و المثنی) شهرداری تهران متضرر می‌شود. 3- همانطور که اشاره شد به علت آفلاین بودن سیستم، محدودیت در تعداد لیست سیاه(2000 کارت) وجود داشته است و با توجه به اینکه در طول اجرای پروژه، تعداد کارت‌های مفقودی بسیار بیش از حجم در نظر گرفته شده  برای لیست سیاه است، لذا درحال حاضر سخت افزارها امکان پذیرش این حجم از لیست سیاه را ندارند. (درصورتی که سیستم آنلاین شود زمان خواندن تراکنش از کارتخوان‌ها بسیار بالا می‌رود و در سیستم اتوبوسرانی و مترو این امر قابل قبول نیست.)4- بر اساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات خسارت مالی وارده از زمان صدور کارت المثنی تا تاریخ 18/11/94 مبلغ 337میلیون و 547 هزار و 125 ریال است. 5- معاونت حمل ونقل ترافیک طی نامه‌ای در خواست اتخاذ ساز و کار لازم برای صدور کارت‌های بلیت الکترونیک با نام از سوی سازمان فناوری اطلاعات را
کرده است.»
شهروندان معلول  پا سوز متخلفان
با توجه به دلایل ارائه شده دراین جوابیه، مسئولان شهرداری تصمیم گرفتند  به قولی « ترو خشک را باهم بسوزانند» اما این سؤال وجود دارد  که چرا کد بلیت مفقود شده را نمی‌سوزانند تا یابنده نتواند از کارت سوء‌استفاده کنند. یافتن پاسخ این سؤال هر بار به در بسته می‌خورد تا اینکه حاجی میری، مسئول پیمانکار صدور بلیت  مترو در پاسخ به سؤالم  می‌گوید: «‌مهم‌ترین دلیل صادر نشدن کارت‌های الکترونیک، سوء‌استفاده برخی افراد سودجو با اعلام دروغین مفقودی کارت خود است. حجم صدور مجدد بلیت‌ها به جایی رسید که دیگر دستگاه‌های مترو قادر به تشخیص کارت‌های گمشده نبودند. حافظه دستگاه‌های مترو می‌تواند حجم معینی را جست و جو کند. یعنی اگر فردی بخواهد از بلیت گمشده استفاده کند دستگاه‌ها باید در کمتر از 30 صدم ثانیه شماره کارت گمشده را شناسایی کرده و کارت را بسوزانند اما زمانی که حجم کارت‌ها بیش از حد تعریف شده حافظه دستگاه‌ها باشد فرد متخلف می‌تواند براحتی از بلیت مسروقه استفاده کند.»

مشکلی که لاینحل ماند
دلایلی که مسئولان به آن اشاره کردند منطقی و قابل درک است اما مفقود شدن  بلیت امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است. مسلماً در کشورهای دیگر هم تسهیلاتی همانند بلیت‌های تخفیف دار برای معلولان وجود دارد و قطعاً آنها راهکارهایی برای کاهش تخلفات دارند همه ما با سوء‌استفاده مخالفیم اما قطعاً این راه حل مسئولان شهرداری منطقی به نظر نمی‌رسد و این بخشنامه نمی‌تواند پاسخگوی شهروندانی باشد که در روز چندین مرتبه از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند در واقع با وجود این بخشنامه و صادرنکردن دوباره بلیت مفقودی، شهروندان به پای متخلفان می‌سوزند به نظر می‌رسد  شهرداری تهران باید راه حل مناسب‌تری برای جلوگیری از این سوء‌استفاده‌ها پیدا کند  نه آنکه با پاک کردن صورت مسأله این امر مهم را نادیده بگیرد آنها می‌توانند با استثنا قراردادن شهروندان دارای معلولیت کارت‌های معلولیت المثنی را برای این افراد صادر کنند.
مگر چند فرد معلول در طول یک ماه برای دریافت کارت مجدد مترو به ایستگاه امام خمینی(ره)  مراجعه می‌کند؟!

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *